Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Jejl på lørdag 20. september 2025, klokken 13:14I hvor mange poster de siste 3 årene i denne tråden finner vi anbefalinger hvorfor man bør kjøpe Tesla aksjen?
Vil tippe det er under 1%, og derfor er den etter min mening blitt et ekkokammer.

Nei, aksjen er blitt en meme aksje, så derfor er det ikke lenger rasjonelle argumenter for å kjøpe. Før kunne man argumentere fakta, boner det bare følelser og vibber.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på søndag 21. september 2025, klokken 18:20
Sitat fra: Jejl på lørdag 20. september 2025, klokken 13:14I hvor mange poster de siste 3 årene i denne tråden finner vi anbefalinger hvorfor man bør kjøpe Tesla aksjen?
Vil tippe det er under 1%, og derfor er den etter min mening blitt et ekkokammer.

Nei, aksjen er blitt en meme aksje, så derfor er det ikke lenger rasjonelle argumenter for å kjøpe. Før kunne man argumentere fakta, boner det bare følelser og vibber.

Må innrømme at jeg trodde Jeil mente at "ekkokammer" her var at alle var kjøp-kjøp-kjøp, på et elbilforum inni Tesla-tråden. Lenge siden jeg hoppet ut av aksjen. Her er p/e-utviklingen de siste 3 år. Ganske drøyt med 250 for et firma som tjener greit med penger. Altså, de må jo30-doble inntjeningen for å få en bra p/e-ratio.

Tesla Model Y                         2021-

Jejl

Spurte AI:
Hvor mange % av wall streets analytikere tror at tesla aksjen skal opp?

"Basert på de mest oppdaterte dataene fra Wall Streets analytikere (per 22. september 2025), er det 51 % av analytikerne som har en positiv anbefaling for Tesla-aksjen (TSLA), det vil si en rating som tilsvarer "Buy" eller "Strong Buy" – noe som indikerer tro på at aksjen skal opp.
Detaljer om fordelingen:

Totalt antall analytikere: Ca. 64 (aggregerte data fra kilder som Public.com og TipRanks).
Strong Buy: 23 % (ca. 15 analytikere).
Buy: 28 % (ca. 18 analytikere).
Hold: 27 % (nøytral).
Sell/Strong Sell: 22 % (negative).

Dette gir en samlet konsensus på "Hold", med et gjennomsnittlig kursmål på rundt $258–$322 (avhengig av kilde), som er lavere enn dagens aksjekurs på ca. $426. Dataene er basert på de siste 3 måneders ratings og oppdateres løpende basert på selskapets resultater, som robotaxi-planer og EV-salg."

What-a-watt

Tallene ser heller ut som en helgardering:

23 - 22 Strong Buy/hold
28 - 27 Buy/hold

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. september 2025, klokken 16:38Tallene ser heller ut som en helgardering:

23 - 22 Strong Buy/hold
28 - 27 Buy/hold

Problemet for Tesla aksjen er at den er farget av hvordan amerikanere ser på selvkjøring. Man er langt mindre positiv til denne teknologien i Europa. Jeg tror verdien av dette er overdrevet......veldig overdrevet.

Jejl

Kun 22% av analytikerne anbefaler å selge.
I tråden her ser det ut til å være 99% som anbefaler å selge.

Jejl

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. september 2025, klokken 16:50
Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. september 2025, klokken 16:38Tallene ser heller ut som en helgardering:

23 - 22 Strong Buy/hold
28 - 27 Buy/hold

Problemet for Tesla aksjen er at den er farget av hvordan amerikanere ser på selvkjøring. Man er langt mindre positiv til denne teknologien i Europa. Jeg tror verdien av dette er overdrevet......veldig overdrevet.

Så du mener at selvkjøring aldri vil komme til Europa?

Hvis vi f.eks om 5 år skulle få statistikk på at vanlige sjåfører i USA har 10 ganger flere drepte og skadde i trafikken enn teslas Robotaxi. Vil ikke det være nok til å innføre dette i Europa?

What-a-watt

Aldr si aldri.

Amerikanske regler skiller seg stort fra de europeiske. I USA blir alt tillat på forhånd uten testing. Der er det produsenten som har alt ansvar hvis det blir påvist alvorlige feil. I Europa skal alt testes på forhånd. Så hva som blir tillatt i USA har lite å si i Europa.

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. september 2025, klokken 04:23
Sitat fra: Vaduz på søndag 21. september 2025, klokken 18:20

Må innrømme at jeg trodde Jeil mente at "ekkokammer" her var at alle var kjøp-kjøp-kjøp, på et elbilforum inni Tesla-tråden. Lenge siden jeg hoppet ut av aksjen. Her er p/e-utviklingen de siste 3 år. Ganske drøyt med 250 for et firma som tjener greit med penger. Altså, de må jo30-doble inntjeningen for å få en bra p/e-ratio.

Enda mer interessant er stigningen i 2025, med synkende salg?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

PS selvkjøring testes flere steder i Europa, bl.a. i Groruddalen i Oslo i regi Ruter med tek fra danske Holo.

Når det gjelder FSD så er det i disse dager 9 år siden akkurat siden FSD ble lansert. Tesla søker nå tillatelse fra statlige myndigheter flere steder i USA for å teste FSD. Så får vi se om de har en hurtigere utvikling enn Waymo (ca 10 år testing før utrulling) eller ender som Cruise (pålagt stans pga dårlig kvalitet).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jejl

Den store forskjellen blir jo produksjonskostnaden der Waymos biler koster 150 000- 200 000 dollar å produsere, mot 15 000 for Teslas 2-seter Robotaxi. (Ifølge Sandy Munro.)

Vaduz

Før i tiden trodde man at tesla kunne ta «hele kaka» alene med selvkjøring og at de var ekstremt langt fremme. Nå er de ikke en gang ledende i markedet, og det er helt utopi å tro at en aktør skal ta alt. Det vil være en haug med selvkjøringstilbydere, og marginene vil bli skvist ekstremt lavt. Dessuten går utviklingen såpass sakte at dette fint kan ta 20 r før det funker skikkelig.

Speeder

20 år før selvkjørende biler funker?
Akkurat ja.
Om ikke selvkjøring genererer betydelig omsetning i løpet av et par år skal jeg spise min imaginære hatt.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

hELgenen

Sitat fra: Speeder på mandag 22. september 2025, klokken 20:3820 år før selvkjørende biler funker?
Akkurat ja.
Om ikke selvkjøring genererer betydelig omsetning i løpet av et par år skal jeg spise min imaginære hatt.

Det vil trolig ikke bli noen større antall selvkjørende biler i Europa på 2 år. Finner det totalt urealistisk.

Jejl

Hvis du ser på konkurrenter som baserer selvkjøring kun på kamera, er det i praksis fremdeles ingen reelle.
Det blir noe helt annet med f.eks Waymo som har 0,9 til 1,34 dollar pr miles i driftskostnader, mot Teslas som har 0,2 dollar som mål.
Sitat fra: Vaduz på mandag 22. september 2025, klokken 20:24Før i tiden trodde man at tesla kunne ta «hele kaka» alene med selvkjøring og at de var ekstremt langt fremme. Nå er de ikke en gang ledende i markedet, og det er helt utopi å tro at en aktør skal ta alt. Det vil være en haug med selvkjøringstilbydere, og marginene vil bli skvist ekstremt lavt. Dessuten går utviklingen såpass sakte at dette fint kan ta 20 r før det funker skikkelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA