Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

Hehe, nei ikke jeg heller. No surprise there. :)

På tide med en skikkelig oppsving snart. Blir nesten depressiv av det her!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Det kan nok potensielt bli litt uvær i Tesla-kanskje fremover, men vi er jo midt i en situasjon der folk kutter ned på pengebruken. Og Tesla har mye å gå på, siden de har solgt med stor profitt. Det kan bli en vanskelig periode for Tesla, men det vil gå enda verre med andre. Tesla vil nok komme styrket ut av det til slutt, når makro snur og folk begynner å bruke penger igjen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. april 2023, klokken 14:24
Sitat fra: Klykken på torsdag 20. april 2023, klokken 09:17Lavere marginer enn forventet på årets første kvartal. Børsen likte ikke dette, gitt.
Børsen er et litt rart sted, burde jo forutsett dette med stadige store prisavslag!
Jeg er ikke overrasket.

Ser at Tesla justerer litt opp igjen prisene på S og X.... får håpe at det IKKE skyldes endret børsverdi som E24 antyder. Dersom Tesla skal sette bilprisene basert på hva Johnny Elektriker og Warren Buffet tenker om marginer så er de på ville veier. De må heller stole på seg selv.
https://e24.no/boers-og-finans/i/VPe181/tesla-tar-u-sving-setter-opp-prisen-igjen
Tesla Model Y                         2021-

advale

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. april 2023, klokken 10:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. april 2023, klokken 09:18
Sitat fra: daktari på søndag 09. april 2023, klokken 21:25Noen som har reflektert over at de akkurat så vidt slo salgsmålet for Q1, men først etter priskutt 10-20% pluss rabatter og gratis superlading?

Dersom salget i Norge kan si noe som helst om hvordan salget i andre land kan bli når de er modnet med tanke på elbiler, så ser det jo veldig lyst ut, dersom ikke alt skyldes avgiftsendringer og engangseffekt av prisnedgang i Norge.

Hadde ikke trodd at Tesla skulle dominere Q1 i så stor grad i Norge. Ser ut til at de fleste konkurrentene lar Tesla løpe i fra og ta "seieren", og at de nøyer seg med høye pengepremier for 2. - 8. plass....litt som i Tour de France når en ikke-sammenlagtrytter går i brudd, og de lar han gå, fordi de går for sammendraget (bunnlinjen i regnskapet).
Morsom sammenligning med TdF 😃

Vi får håpe at ikke Tesla er som gamle US Postal laget som dominerte TdF totalt i flere år.....

For å være litt mer seriøs, så tror jeg at de andre lar Tesla «ta» dette kvartalet både fordi de ikke har mulighet til å konkurere på pris og heller ikke på noen måte vil ha priskrig.

Tesla har store marginer og inntjening de andre ikke har (premium connectivity, FSD/AP, ladenettverket) som gjør at de står temmelig fritt her. Nå er det også store muligheter for subsidier i USA igjen så de kan kompensere på dette som de har gjort tidligere.
Spørsmålet er hvordan marginene vil se ut og hvordan markedet reagerer på stadige prisavslag, rentekampanjer, vervepremier mm.
Noe svar får vi når de publiserer earnings tall, men hovedbildet først når det har gått en lengre periode.

Tesla har en evne til å dra kaniner opp av hatten. Selv om mange av disse kaninene er vist før hender det de finner en ny eller kombinerer de gamle.
Ingen grunn til å avskrive Tesla imho.

Er nok ønsketenkning. Etter det jeg skjønner så venter fortsatt mange kunder på bilene sine hos VW, Ford etc. Så hvorfor skal de kutte i prisene når det er fortsatt backlog.

Tror faktisk ID4 i USA gir mer bang for bucks og der er det VW som er pådriveren for priskrig. Mens her i Norge kan man altså specce den opp til 750k  :-\

Marginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger. Og Tesla tar altså 150k for FSD som ekstrapakke. + de skal eie mest mulig av verdikjedene. Så da kan man egentlig lure på hva marginene egentlig hadde vært hvis man tar vekk FSD-salget og vertikal integrasjonen.

Og husk at selv om VW, Ford etc ikke har så tett vertikal integrasjon så kjøper de gjerne opp 30-60 % og har et hav av datterselskaper etc, dvs marginer blir spredt utover flere selskaper og kjeder.

daktari

Sitatinntjening de andre ikke har [som] premium connectivity

"De andre" tar også betalt for dette men vanligvis først etter 3 år gratis.

Antagelig også kick-back fra mobildata-operatøren.

Om de tjener penger på ladeabo, eller om det går til lade-selskapet er jeg mer usikker på.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

#6170
Sitat fra: advale på tirsdag 02. mai 2023, klokken 21:31Er nok ønsketenkning. Etter det jeg skjønner så venter fortsatt mange kunder på bilene sine hos VW, Ford etc. Så hvorfor skal de kutte i prisene når det er fortsatt backlog.
Ford går med enorme tap på sine elbiler, i det minste.

Edit: Denne sier litt om konkurransen der ute:

https://twitter.com/DillonLoomis22/status/1654184141053730819

SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?

chargedup

Sitat fra: emurof på fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?
De fleste bilprodusenter har bedre profitt pr bil hvis kildene til Finansavisens "mil etter mil" stemmer. Tesla hadde 19% i første kvartal og det er dårligere enn Mercedes, Renault, BMW osv. Selvfølgelig også lavere enn premiummerker som Porsche som ligger godt over de andre og Ferrari som har helt vanvittige 40%. Det at konkurrentene ikke tjener penger enda eller har mindre fortjeneste pr solgte elbil er selvfølgelig en fordel for Tesla, som sannsynligvis har høyest profitt dersom man kun ser på rene elbiler.

Problemstillingen til Tesla framover blir vel om de må kutte i produksjon eller kutte i prisene for å opprettholde produksjonen, dersom økonomien fortsetter som den har gjort i 2023. Andre bilprodusenter kan produsere rimelige biler, men det mangler Tesla pr nå. I første kvartal var vel Tesla eneste som solgte nybiler i Norge (de fleste andre hadde salg som var som var inngått for lenge siden). Blir spennende å se om de klarer å oppretholde salget i 3/4. kvartal eller om de må kutte mer i prisene. Når går Tesla tom for model Y kjøpere?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

advale

Sitat fra: emurof på fredag 05. mai 2023, klokken 20:38
Sitat fra: advale på tirsdag 02. mai 2023, klokken 21:31Er nok ønsketenkning. Etter det jeg skjønner så venter fortsatt mange kunder på bilene sine hos VW, Ford etc. Så hvorfor skal de kutte i prisene når det er fortsatt backlog.
Ford går med enorme tap på sine elbiler, i det minste.

Edit: Denne sier litt om konkurransen der ute:

https://twitter.com/DillonLoomis22/status/1654184141053730819

SitatMarginer? Har du ikke fått med deg siste Q? Er ikke best i klassen lenger.
Hvem er bedre?

Skulle tro du som er "All in" er mest oppdatert av oss når det kommer til marginer osv. Og for en merkelig twitter tråd å trekke frem. Blir som å si pga en Teslabil i brann så vil hele Tesla gå til dass..

Salget av X/S har stoppet fullstendig opp. Siste nytt er at de ikke engang vil tilby høyre-sidet ratt lenger. Ganske utrolig at de ikke engang greier/tar seg bryet med å produsere. Uten flaggkipene X/S så blir vel Tesla sett som et billig-merke. De gir mest bil for pengene pr i dag. Ta vekk all FSD-hypingen/løgnen fra Elon så hadde Tesla blitt i praksis som en hvilket som helst "Kina-bil"..

Steve Wozniak sa selv at han gikk til innkjøp av 2 Teslaer BARE pga han trodde på FSD-lovnaden fra Elon. Og uten FSD hadde Tesla fått ekstremt lave marginer. For ikke å si gått konk for lenge siden.

Vaduz

Litt krisemaksimering det du skriver. Tesla er ekstremt gode biler, med perfekt og sømløse brukergrensnitt og opplevelse i bruk, være seg lading, app, skjermer, navigasjon, ytelse eller effektivitet. De selger mer enn alle andre med gode margin og det er en grunn til det:)

Mobileum

SitatDe selger mer enn alle andre med gode margin og det er en grunn til det:)
Prisen? ;D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

advale

#6175
Ja litt krisemaksimering. Men ekstremt mye av "goodwillen" er fra FSD. Stort sett alt av forsprang og fordeler har fordufter litt og litt, så stort sett det eneste som gjenstår som de kan få et forsprang på er - prisen.

For ca 9 mnd (når prisene var på det høyeste, backloggen var endelsløs og 99,9% av dere ropte på enda høyere priser) sa jeg på halv fleip/overdrevet at Tesla må etterhvert betale oss for å ta imot bilene dems. Og jaggu, ingen her inne som har fått med seg at Elon sa på 1Q-fremleggelsen at de kan finne på å selge bilene til 0 fortjeneste og heller dra inn penger på FSD osv.?

Klykken

S/X med høyreratt selger i såpass lavt antall at det pga det ikke er hensiktsmessig å selge, sies det. Er solgt ~35000stk siden S/X ble lansert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Mobileum på søndag 14. mai 2023, klokken 21:27
SitatDe selger mer enn alle andre med gode margin og det er en grunn til det:)
Prisen? ;D

Eh...ja, selvsagt?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:04
Sitat fra: Mobileum på søndag 14. mai 2023, klokken 21:27
SitatDe selger mer enn alle andre med gode margin og det er en grunn til det:)
Prisen? ;D

Eh...ja, selvsagt?
Og Hype....   Og performance ....   Og tech.......      Og superchargernettverk som er integrert i bilen så selv oldemor kan kjøre til syden uten mastergrad i lading..........
Og dogmode ..............

Finnes sikkert flere også 😏

ToWalkOrDrive

#6179
Sitat fra: advale på mandag 15. mai 2023, klokken 01:31Ja litt krisemaksimering. Men ekstremt mye av "goodwillen" er fra FSD. Stort sett alt av forsprang og fordeler har fordufter litt og litt, så stort sett det eneste som gjenstår som de kan få et forsprang på er - prisen.

For ca 9 mnd (når prisene var på det høyeste, backloggen var endelsløs og 99,9% av dere ropte på enda høyere priser) sa jeg på halv fleip/overdrevet at Tesla må etterhvert betale oss for å ta imot bilene dems. Og jaggu, ingen her inne som har fått med seg at Elon sa på 1Q-fremleggelsen at de kan finne på å selge bilene til 0 fortjeneste og heller dra inn penger på FSD osv.?

Øhhhh.... Det er vel mer det at Musk vil selge mest mulig biler (transformation to electric vehicles). En kunne tro de setter ned prisene fordi de ikke selger nok biler, men de setter de ned for å selge mer biler. Er en forskjell der. Virker som strategien er å få størst mulig markedsandel / selge mest mulig. Er det mulighet for å utnytte produksjonskapasiteten ved litt flere enheter så ser de ikke på gamle økonomiske prissettingsmodeller (DEI vs DEK (grenseinntekt vs grensekostnad))...da setter de bare prisen ned til de er utsolgt....

Dersom salgsøkningen fortsetter i år / neste år, så vil de jo fort bli utsolgt igjen, og kan igjen justere opp prisene.

Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA