Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:45Det er i hvertfall markant nedgang i dag.
Tror forklaring med opsjoner og hedging, er mulig, selv om logikken er lite tilgjengelig.
Ja jeg forstår ikke dette...  

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 07. april 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:45Det er i hvertfall markant nedgang i dag.
Tror forklaring med opsjoner og hedging, er mulig, selv om logikken er lite tilgjengelig.
Ja jeg forstår ikke dette... 
Det er blanding av psykologi og det at visse trender i kursen løser ut kjøp eller salg blant shortere ol.

Det er bare å akseptere at det er slik og ikke posisjonere seg slik at en ikke tåler dette.
Har en veldig langt perspektiv betyr svingninger ingenting. På kort eller ultrakort sikt er det veldig viktig.

Electric cars in Norway

#6152
Se bilde, grafen. De lange linjene går ikke raskt nok oppover...slik jeg håpet...mer flatt ser det ut som fremover...? eller skal vi videre nedover fremover? 

Dette er jammen ikke lett.... 

Endte heller ikke på dagenes høyeste nå på siste dags handel... 

https://www.investors.com/news/tesla-stock-tesla-slashes-us-vehicle-prices-after-q1-deliveries-miss-more-vehicle-price-cuts/




Counterpointer

Med reduksjoner i prisen på Modell X og S vil vel kursen falle ytterligere, for selv om det øker etterspørsel så gir det ett inntrykk av at salget ikke er så godt som de skulle ønske. Det vil også være naturlig å tro at inntjening synker noe.

Alt dette er på kort sikt.

OlaM

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:45Det er i hvertfall markant nedgang i dag.
Tror forklaring med opsjoner og hedging, er mulig, selv om logikken er lite tilgjengelig.

Opsjoner måles bl.a. i noe som heter implied volatility (IV). Det sier noe om hvor mye markedet tror at prisen skal endre seg. Hvis opsjonene er billige er det lite IV og markedet tror ikke at prisen skal hoppe så mye etter publiserte resultater. Er de dyre så er det mye IV. Store firma som er populære blant spekulanter har typisk høy IV når de skal publisere resultater. Effekten av dette er at selv om kursen går en del opp eller ned, så var opsjonen så dyr at det ikke ble noe profitt selv om du hadde rett. Dette er god butikk for opsjonsselgeren.

Men det er ekstremt risikabelt å være short opsjoner (m.a.o. den som selger/skriver dem) uten hedge, derfor kan man kjøpe aksjer som hedge hvis man skal selge kjøpsopsjoner (tunga rett i munnen nå), eller calls. Når resultatene er publiserte går lufta ut av ballongen, man kan kjøpe tilbake opsjonene med profitt og selge aksjene man hadde som hedge. Det er dette salget som kan drive prisen nedover etter et tilsynelatende godt resultat. Noen andre har kanskje kjøpt girede aksjer og må lukke den kjapt, så da er det flere ting som drar i samme retning.

Denne effekten går veldig fort over, så hvis det fortsetter er det noe mer i gjære. Vi har jo kommet ut av tidenes spekulasjonsboble, så det er all grunn til å tro at det fremdeles sitter noen "diamond hands" som enda ikke er ristet ut av treet.
'21 3LR

daktari

Noen som har reflektert over at de akkurat så vidt slo salgsmålet for Q1, men først etter priskutt 10-20% pluss rabatter og gratis superlading?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Vaduz

Må vel se det i sammenheng med makrotrender. Er ganske trått marked for tiden, mye usikkerhet, mange venter for å se hvor renta havner før de tar på seg nye utgifter. Hvordan ser salget ut for alle andre bilprodusenter?

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 09. april 2023, klokken 21:25Noen som har reflektert over at de akkurat så vidt slo salgsmålet for Q1, men først etter priskutt 10-20% pluss rabatter og gratis superlading?
Daktari :+1: det samme tenkte jeg. Dette med priskutt er jo ikke bra... 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på mandag 10. april 2023, klokken 08:54Hvordan ser salget ut for alle andre bilprodusenter?
Jeg vet det og det er sirup. Rett og slett trått. Nybilsalg har stoppet opp. Nå sitter alle å regner på nye leasing modeller for å bli kvitt bilene på lager. Det er faste renter helt ned mot 0,25% og null innskudd... 

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på søndag 09. april 2023, klokken 20:12
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:45Det er i hvertfall markant nedgang i dag.
Tror forklaring med opsjoner og hedging, er mulig, selv om logikken er lite tilgjengelig.

Opsjoner måles bl.a. i noe som heter implied volatility (IV). Det sier noe om hvor mye markedet tror at prisen skal endre seg. Hvis opsjonene er billige er det lite IV og markedet tror ikke at prisen skal hoppe så mye etter publiserte resultater. Er de dyre så er det mye IV. Store firma som er populære blant spekulanter har typisk høy IV når de skal publisere resultater. Effekten av dette er at selv om kursen går en del opp eller ned, så var opsjonen så dyr at det ikke ble noe profitt selv om du hadde rett. Dette er god butikk for opsjonsselgeren.

Men det er ekstremt risikabelt å være short opsjoner (m.a.o. den som selger/skriver dem) uten hedge, derfor kan man kjøpe aksjer som hedge hvis man skal selge kjøpsopsjoner (tunga rett i munnen nå), eller calls. Når resultatene er publiserte går lufta ut av ballongen, man kan kjøpe tilbake opsjonene med profitt og selge aksjene man hadde som hedge. Det er dette salget som kan drive prisen nedover etter et tilsynelatende godt resultat. Noen andre har kanskje kjøpt girede aksjer og må lukke den kjapt, så da er det flere ting som drar i samme retning.

Denne effekten går veldig fort over, så hvis det fortsetter er det noe mer i gjære. Vi har jo kommet ut av tidenes spekulasjonsboble, så det er all grunn til å tro at det fremdeles sitter noen "diamond hands" som enda ikke er ristet ut av treet.
Takk for god forklaring 👍🏼

Som du sier er det viktig å vite hva en driver med i det du omtaler. Det er ikke noe for glade amatører.
Det som jo er forholdsvis enkelt er å selge rett før publisering og kjøpe igjen etterpå. Facit på det kunne være salg på litt over 207 og kjøp igjen i dag på 177, dollarkursen har jo holdt seg gjevn så 30 dollar pr aksje.
Noe som ville gitt 30 tusen dollar (310 000kr) - skatt i fortjeneste på 1000 aksjer på drøye tre uker.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 09. april 2023, klokken 21:25Noen som har reflektert over at de akkurat så vidt slo salgsmålet for Q1, men først etter priskutt 10-20% pluss rabatter og gratis superlading?

Dersom salget i Norge kan si noe som helst om hvordan salget i andre land kan bli når de er modnet med tanke på elbiler, så ser det jo veldig lyst ut, dersom ikke alt skyldes avgiftsendringer og engangseffekt av prisnedgang i Norge.

Hadde ikke trodd at Tesla skulle dominere Q1 i så stor grad i Norge. Ser ut til at de fleste konkurrentene lar Tesla løpe i fra og ta "seieren", og at de nøyer seg med høye pengepremier for 2. - 8. plass....litt som i Tour de France når en ikke-sammenlagtrytter går i brudd, og de lar han gå, fordi de går for sammendraget (bunnlinjen i regnskapet).
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. april 2023, klokken 09:18
Sitat fra: daktari på søndag 09. april 2023, klokken 21:25Noen som har reflektert over at de akkurat så vidt slo salgsmålet for Q1, men først etter priskutt 10-20% pluss rabatter og gratis superlading?

Dersom salget i Norge kan si noe som helst om hvordan salget i andre land kan bli når de er modnet med tanke på elbiler, så ser det jo veldig lyst ut, dersom ikke alt skyldes avgiftsendringer og engangseffekt av prisnedgang i Norge.

Hadde ikke trodd at Tesla skulle dominere Q1 i så stor grad i Norge. Ser ut til at de fleste konkurrentene lar Tesla løpe i fra og ta "seieren", og at de nøyer seg med høye pengepremier for 2. - 8. plass....litt som i Tour de France når en ikke-sammenlagtrytter går i brudd, og de lar han gå, fordi de går for sammendraget (bunnlinjen i regnskapet).
Morsom sammenligning med TdF 😃

Vi får håpe at ikke Tesla er som gamle US Postal laget som dominerte TdF totalt i flere år.....

For å være litt mer seriøs, så tror jeg at de andre lar Tesla «ta» dette kvartalet både fordi de ikke har mulighet til å konkurere på pris og heller ikke på noen måte vil ha priskrig.

Tesla har store marginer og inntjening de andre ikke har (premium connectivity, FSD/AP, ladenettverket) som gjør at de står temmelig fritt her. Nå er det også store muligheter for subsidier i USA igjen så de kan kompensere på dette som de har gjort tidligere.
Spørsmålet er hvordan marginene vil se ut og hvordan markedet reagerer på stadige prisavslag, rentekampanjer, vervepremier mm.
Noe svar får vi når de publiserer earnings tall, men hovedbildet først når det har gått en lengre periode.

Tesla har en evne til å dra kaniner opp av hatten. Selv om mange av disse kaninene er vist før hender det de finner en ny eller kombinerer de gamle.
Ingen grunn til å avskrive Tesla imho.

Electric cars in Norway

#6162
Hvertfall ikke i rødt... det er jo veldig bra gitt situasjonen...og hvis ikke TM3 får fullt ut skattefradraget....da ...ja ja,,,ingen vet  hvor haren hopper... men Tesla selger jo tross alt 2 av 3 av alle elbiler i US... 

Klykken

Lavere marginer enn forventet på årets første kvartal. Børsen likte ikke dette, gitt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på torsdag 20. april 2023, klokken 09:17Lavere marginer enn forventet på årets første kvartal. Børsen likte ikke dette, gitt.
Børsen er et litt rart sted, burde jo forutsett dette med stadige store prisavslag!
Jeg er ikke overrasket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA