Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Hvem hadde/har "bank run" på bingokortet sitt for 2023?

Isolert sett ikke noe som i særlig stor grad burde påvirke TSLA kursen i den begrensning vi til nå ser, men alt henger som kjent sammen med alt. Og jeg tror Tesla i større grad må skape sitt eget marked dette året (senke prisene).

Mange tanker om kursen nå. Jeg vet ikke hvor mye IRA får å si for Q1 rapporten, mulig vi må vente til Q2 før vi ser hvor mye det påvirker. Jeg tror IRA gir stort rom for ytterligere prisreduksjoner, som påvirker selv et fallende marked (pga inflasjon/resesjon). I skrivende stund tror jeg kursen skal videre ned i 2023. Så ser jeg kun IRA (og dens implikasjoner) som en mulig årsak til at kursen kan klatre vesentlig i 2023. Som sagt, Q1 eller mest trolig Q2 vil gi svaret her.

Hva gjelder kronekursen så er mitt syn at markedet absolutt ikke ser på den som en "safe haven". Til det så har vi noen som roter det til for tiden, men viktigere er at Norge (og verden) er på vei inn i et grønt skifte som "alle" vil ha men "ingen" vil betale for. De "grønne" ønsker det, samtidig som de nekter å "utnytte" naturen for at skiftet skal kunne finne sted. Dette påvirker muligheten (og interessen) for å investere i Norge (sett fra utlandet) som igjen bare fører til en svakere krone (og mindre "safe haven"). Kronen vil med andre ord potensielt svekkes jo lenger inn i det grønne skiftet vi kommer. Løsningen? Pegge den mot USD eller EUR? eller rett og slett innføre EUR? Spørsmålet er til hvilken kurs og til hvilken ulempe?

Alt dette viser jo bare en ting, nemlig at det ikke hjelper hvor stor kapasitet Tesla har til å produsere en vare og hvor raskt dette er tenkt å vokse, når råvarene mangler, markedet faller fra (grunnet krig, inflasjon, resesjon osv.) og at kursen også må gjenspeile virkelighetsbildet. Tesla eksisterer ikke isolert sett, hverken fra elbilmarkedet eller den globale politiske/økonomiske situasjonen.

Q1 om en måneds tid blir spennende.

MaxQ

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. mars 2023, klokken 15:36
Samme med chf Sveits som jo er pegga...til dollar.

Javel? 53 år siden.

SitatIn 1945, Switzerland joined the Bretton Woods system with its exchange rate to the dollar fixed until 1970.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_franc (sorry for wikipedia kilde)

SitatThe Swiss National Bank pegged its Swiss franc to the euro on Sept. 6, 2011
https://www.investopedia.com/articles/forex/013015/why-switzerland-scrapped-euro.asp

SitatJanuary 2015 when the Swiss central bank scrapped its peg to the euro
https://www.reuters.com/markets/europe/swiss-national-bank-says-ready-intervene-stem-francs-rise-2022-03-07/

ToWalkOrDrive

Ja, var mange som hadde boliglån i sveitserfranc for en del år siden (da renten der var lav) som plutselig hadde mye større lån når de låste opp valutaen, og sveitserfranc'et begynte å lekke som en....sveitserost...gikk vel fra 4 og noe til 6 og noe NOK per sveitserfranc på kort tid, om jeg husker rett.
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Med tanke på at vi er ganske avhengige av olje og verden nå er på vei vekk fra olje, er det ikke da naturlig å tro at kronen vil svekke seg mot USD, enn at den vil styrke seg markant over tid?

MaxQ

Siden USA også driver med olje, så vil jo USD vs olje påvirkes for USA også. Poenget var uansett å knytte NOK mot USD uavhengig av oljen, men jeg er enig i at det kan være det dårligste alternativet. Det avhenger av hvordan en ser på EUR tipper jeg.

Siden olje handles i USD så er det en fordel om vi har NOK linket mot USD, så lenge olje er relevant. Deretter vil det være aktuelt dersom USD fremstår som mer stabil enn EUR (uten at jeg har sett nærmere på dette).

Det fremstår mer naturlig å knytte NOK mot EUR (handelspartnere på andre ting enn olje også), slik danskene har gjort det gitt at vi får lov av EU.

Å gå over til EUR nå vil være kjedelig med tanke på kronekursen. Vi burde i såfall gjort det når EUR stod i rundt 8 kr og ikke nå. Men å gå over til EUR vil kanskje være nødvendig, NOK fremstår som en for liten valuta til å kunne være stabil nok? Særlig "etter oljen". Det blir kjipt å veksle NOK "pesetas" mot EUR dersom denne utviklingen bare fortsetter.

Ulempen for nordmenn er en ufordelaktig vekslingskurs på tidspunktet for bytte nå (om vi ikke får den ned mot NOK 8,- igjen). Ulempen for nasjonen Norge er at EU/EUR er mer avhengig av oss enn nasjonen Norge er av EU/EUR for tiden. Selv kun for EUR, dette er det flere som har skrevet om de siste årene. Så for Norge vil tidspunktet være ugunstig. Norge er for rikt enn så lenge. Så spørs det hva som veier tyngst, her blir det fort mer politikk og følelser enn rasjonelle valg.

Noen påpeker at NOK er en råvarevaluta, grunnet oljen. Men den har siden 2016 sluttet å følge oljen. Jeg har lest en del siste tiden som viser til at NOK svinger mer likt som S&P indexen med begrunnelse i oljefondets størrelse og hvor det har investert sin kapital. Så får andre vurdere hva det har å si for om USD eller EUR er beste alternativet. I dette perspektivet må en også ta hensyn til om dette er å anse som kort sikt enda (fra 2016) og muligheten for at det kan svinge tilbake.

For å relatere dette til trådens tema, gevinsten i TSLA aksjer kan fort vannes litt ut for de som selger og veksler gevinst inn i NOK, særlig på kort sikt. Tipper flere bruker valutakonto til slikt, eller andre løsninger.

OlaM

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 21. mars 2023, klokken 21:22
Noen påpeker at NOK er en råvarevaluta, grunnet oljen. Men den har siden 2016 sluttet å følge oljen. Jeg har lest en del siste tiden som viser til at NOK svinger mer likt som S&P indexen med begrunnelse i oljefondets størrelse og hvor det har investert sin kapital.

Ja det er et godt poeng, mer om det her: https://e24.no/boers-og-finans/i/Bj7nOE/norges-banks-rekordhoeye-kronesalg-stort-nok-til-aa-skifte-hele-balansen

Men vi er fremdeles en oljeøkonomi. Når Norges Banks kronesalg påvirker valutakursen er det jo nettopp fordi de skal disponere statens oljeinntekter. Det hadde vært kjekt å være hektet på euro, men det er lettere sagt enn gjort. Det er mange eksempler i historien på at stater prøver å styre valutakursen mot markedskreftene og som ender med å tape. Sveits var hektet på Euro bare fra 2011 til 2015, men endringene etter finanskrisen førte likevel til en stor ubalanse i markedet som ga seg utslag i et stort hopp når de hektet seg av. De tok den smellen tidlig heller enn å la det gå for langt og la smellen bli større, det var lurt.

Danmark er jo i motsetning til Sveits EU-medlem og ikke et skatteparadis med masse forskjellige valutaer som vil åpne konto, så markedskreftene er mer på bølgelengde med resten av EU og valutakoblingen holder lettere. Jeg tror ikke vi kunne gjort det samme. Vi bør enten være så selvstendig som mulig (gitt EØS og alt det der), eller gå all-in med EU-medlemsskap og bytte kronen til euro.

En mynt har jo som kjent to sider. At kronen er svak er kjipt for oss som vil på elbil-ferie til Europa, men det er gull verdt for de av oss som lever av at folk kommer på ferie hit. Det gjør også at utenlandsinvesteringer stiger i NOK-verdi (som sikkert oljefondet og politikere vil bruke som PR-triks, pass på det) og at norske bedrifter er mer konkurransedyktige, både de som skal selge varene sine i utlandet og de som f.eks. er i anbudskonkurranse med utenlandske til en norsk kjøper. Så vi kommer nok ikke til å se store politiske tiltak for å skyve markedet i retning av billigere ferie.
'21 3LR

Counterpointer

Men hvor lenge varer pushen på TSLA som kom nå?
Varer den frem til Q1 tall?

Klykken

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. mars 2023, klokken 10:44Men hvor lenge varer pushen på TSLA som kom nå?
Varer den frem til Q1 tall?
Varer så lenge den varer, si. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Ok nå fikk vi økning av kursen frem til før Q1 tall som kommer denne helga.

Tradisjonelt så faller kursen litt om forventede tall oppnås eller overgås og faller litt mer om de ikke gjør det.

Nå spiller mange andre ting også inn, men vi får se....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 31. mars 2023, klokken 22:46Ok nå fikk vi økning av kursen frem til før Q1 tall som kommer denne helga.

Tradisjonelt så faller kursen litt om forventede tall oppnås eller overgås og faller litt mer om de ikke gjør det.

Nå spiller mange andre ting også inn, men vi får se....

Shit...opp over 12 dollar
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Det er et merkelig fenomen at selv når Tesla leverer litt bedre enn forventet så synker kursen etter publisering. I skrivende stund nesten hele fredagens oppgang....

Motorwatt

Nå er vel mye av "skylden" Nasdaq..
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. april 2023, klokken 15:58Det er et merkelig fenomen at selv når Tesla leverer litt bedre enn forventet så synker kursen etter publisering. I skrivende stund nesten hele fredagens oppgang....

Er visst et vanlig fenomen når det er mye opsjonsspekulasjon pga hedging, uten at jeg kan forklare hvordan og hvorfor.
'21 3LR

Counterpointer

Det er i hvertfall markant nedgang i dag.
Tror forklaring med opsjoner og hedging, er mulig, selv om logikken er lite tilgjengelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA