Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

advale

Bra Elon bekreftet at de har startet med billigere bil forrige måned. Var vel knapt noen mnd siden han avkreftet det så må ha snudd 180 grader.

@ellemelle det tar tid å lansere ny bil, ikke gjort i en fei, de burde ha startet langt tidligere. De selger ikke ut alt, det har allerede begynt å hope seg opp med lagerbiler i Kina. Det er derfor de kjører salg på inventory.

Den billige varianten burde vært annonsert med lanseringsdato, men nå er den kun på plan-stadiet. Istedenfor skal de lansere 70 000 $ Cybertruck når hele markedet for 50 000 $ går kraftig ned.

Trinity-prosjektet til VW, som emurof såvidt nevner, er utsatt/lagt vekk. Det er riktig, men han tolker det helt feil. Markedet har stoppet opp og VW ser ikke behov for å bygge ny fabrikk når det vil bli masse ledig kapasitet fremover...

Hanskene er kastet vekk, USA har endelig begynt å våkne overfor Kina. Hvis noen tror denne "nedturen" blir kortvarig må nok tro om igjen.. USA fortsetter å printe ut penger, så renten vil forbli høy.

Electric cars in Norway

SitatHanskene er kastet vekk, USA har endelig begynt å våkne overfor Kina.

Ja  :+1: det tror jeg du har helt rett i. Det er veldig bra.


Noe annet! Vi kan ikke gjøre oss helt avhengig av Kina elbiler.... Se bare på Putin gassen som Europa gjorde seg avhengig av :-1: det gikk ikke så bra.

hELgenen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 22. november 2022, klokken 23:14
Elon Musk has confirmed that Tesla is working on a small car, which could be an alternative to the likes of the Volkswagen ID3 and MG4.

During Tesla's quarterly financial update in October 2022, Musk claimed that this new car will cost around half as much as the Model 3 and Model Y to produce.

He said: "We've done the engineering for Cybertruck and Semi, so you can guess what we're working on which is the next generation vehicle which will be about half the cost of the Model 3 and Y.

"It will be smaller to be fair, but I think it will shortly exceed production of all our other vehicles combined."


Så den lille saken der er på samme planstadie som når man hørte om Cybertruck første gang...
Hvilket år snakker vi om at den skal komme?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. november 2022, klokken 08:20

Så den lille saken der er på samme planstadie som når man hørte om Cybertruck første gang...
Hvilket år snakker vi om at den skal komme?
Det er vel mere riktig å sammenligne med Y enn med CT. Y ble jo levert før planen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Veggen

#5644
Denne kompakte modellen har jo vært snakket om årevis. De begynte på den etter model 3. Husker noen gamle bilder av noen tidlige Y prototyper der man kunne se en kompakt modell i bakgrunnen.
Når Giga Shanghai ble bygget ble det også rapportert om at det ble opprettet et eget team som skulle jobbe med den kinesiske versjonen av denne.

turfsurf

Sitat fra: Veggen på onsdag 23. november 2022, klokken 09:55
Denne kompakte modellen har jo vært snakket om årevis. De begynte på den etter model 3. Husker noen gamle bilder av noen tidlige Y prototyper der man kunne se en kompakt modell i bakgrunnen.
Når Giga Shanghai ble bygget ble det også rapportert om at det ble opprettet et eget team som skulle jobbe med den kinesiske versjonen av denne.
Begynt på den har de vel ikke gjort før nå. Når Giga Shanghai kom i gang ble det lagd noen skisser der som ett forslag. Det er ikke det samme som at de jobber målrettet medå utvikle en ny model IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Nå er Tesla opp i grønt generelt marked.

Electrec mener det er støtte fra Wall Street


https://electrek.co/2022/11/23/tesla-tsla-strong-wall-street-backing-stock-freefall/?fbclid=IwAR29fQ5FwhA7WxG3ySJLaqVf3X7zWJ3ECVAfk81IHPsXBvT7qJKsJzt8S-k

Opp mot 180 akkurat nå.

Artikkelen som er publisert når den lå rundt 175, bruker utrykket «entering levels for investor opportunity». Selv har jeg vurdert 150-160 som et mulig gunstig nivå for reinvestering. Hva tenker andre om nivå?

Electric cars in Norway

Counterpointer  :+1:
Ja fint i dag...var litt lav på morgen, men hentet seg fint opp.

ToWalkOrDrive

Ja, den gikk veldig opp...7,82%.... mot 2,66 for Rivian f.eks....
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er thanksgivving i dag og bare halv dag fredag. Blir interresant å se hva som hender fredag.

Mobileum

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. november 2022, klokken 10:39
Ja, den gikk veldig opp...7,82%.... mot 2,66 for Rivian f.eks....
NIO 5,49%
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

emurof

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:06Hvilke tradisjonelle bilprodusenter står i fare for å gå konkurs? Eller er det bare våte drømmer hos Teslas hyperfans?

Toyota står antakelig ganske langt foran i rekken her.

SitatRef VW: Volkswagen's Zwickau Plant Produced Record Number Of Electric Cars

https://insideevs.com/news/622670/volkswagen-zwickau-plant-production-record/

VW vet vi jo at sliter, og at de har prøvd hardt å ta igjen Tesla. Men nå som Diess har fått sparken så har de gitt opp de fleste ambisjonene. Så VW er nærmere konkurs nå enn de var før.

At de sannsynligvis taper penger på elbilene sine i tillegg er ikke akkurat et godt tegn.

emurof

Sitat fra: Marzo på tirsdag 22. november 2022, klokken 12:03
Sitat fra: emurof på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:00Det virker som mange tror at det er enkelt å produsere elbiler, men vi ser at tradisjonelle bilprodusenter som regel må selge med tap, eller i bestefall ørsmå marginer. Det er fossilbiler de tjener penger på. Videre er det ingen andre som har investert så mye over så mange år som Tesla har, for å posisjonere seg for en elbil-fremtid. VW hadde planer om å begynne, men valgte å utsette disse, som betyr at alle drømmer om å ta igjen Tesla blir enda mer fjerne.

Forskjellene er at de tradisjonelle produsentene hverken vil eller kan bygge bilene av samme kvalitet som Tesla.
Tesla fremstår til tider som biler kastet sammen.

Sier du det?

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/toyota-recalls-2700-electric-vehicles-2022-06-23/

https://edition.cnn.com/2021/09/18/cars/chevrolet-bolt-buybacks/index.html

Kvaliteten på bilene fra Kina er jo svært god. Generelt er de fleste kvalitetsproblemene hos Tesla et tilbakelagt stadium.

SitatDet er utvilsomt et kostnadsspørsmål.
Så lenge kundene aksepterer dette går det jo, men Mercedes vil neppe følge etter.

Problemet er altså at det ikke bare er å bytte om fra fossilbiler til elbiler. Elbiler krever helt annen ekspertise og kapasitet. Det har ikke andre klart å ta igjen Tesla på.

emurof

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 22. november 2022, klokken 12:34Tok vel over 20 år fra aksjekursen til Amazon i '98 kom tilbake på det nivået og de hadde vokst seg inn til forventningene. Er nok noe av det samme med tesla. Kan godt være de er verdt så mye om 20 år, men ikke sikkert verdien på selskapet stiger noe særlig før det. Å kjøpe aksjer i firma som allerede har blitt enorme gir også svært dårlig avkastning generelt, derfor mange velger small cap indeks fond, eller i alle fall veltet mer mot small cap.

Teslas P/E nå er ekstremt lav hvis man ser på veksten og profittmarginene. Det kan lønne seg å se på det fundamentale fremfor å spekulere i ting som ikke har noe med Tesla å gjøre.

emurof

Sitat fra: advale på tirsdag 22. november 2022, klokken 16:05"Alle" bilprodusenter som kommer med litt høyere specs el-biler tjener så det monner. Så det er ikke bare snakk om Tesla. VW leverte jo rekordresultat drevet av elbil-produktene sine. Så bare tull og tøys fra emurof.

VW og andre selger enten elbiler med tap, eller overskuddet er ekstremt lite.

SitatDet er vel nå fremover ting virkelig butter i mot, tidligere var det bare å "snekre" sammen noen premium deler og folk sto i mange mnd/års kø uansett.

Fremover forventer jeg et stort skifte til low-specs elbiler og mer normale tilstander igjen. Der er Tesla helt fraværende og det skal bli interessant å følge med på utviklingen. Tesla burde startet utviklingen av  25 000 $ bilen langt tidligere, men det ble lagt i skuffen. Tror det kan bli et stygt strategisk bom der når antall kjøpere på biler rundt 50 000$ faller i fra i hopetall fremover. Ting kan skifte fort, og vi er midt i det.

Hvorfor skulle de falle fra? Folk vil fortsatt ønske å kjøpe større biler i fremtiden. Markedet for Model 3/Y er langt ifra mettet. Men ja, Tesla må inn i nye segmenter over tid for å vedlikeholde veksten. Og det er jo akkurat det de gjør med Cybertruck og ikke minst den kommende kompaktbilen som skal bli mye billigere enn bilene de selger i  dag.

SitatJeg forventer egentlig at 3 og Y vil falle kraftig i pris i 2023.

Det er jo målet til Tesla å få prisene nedover.

SitatOverkapasitet gir store kostnader.

Økt produksjonskapasitet gir lavere kostnader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA