Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

serenejet

Det er jo ikke så rart om det kommer en korreksjon. Greit at Tesla er en vekstaksje, men verdisettingen har prisa inn _ekstremt_ mye vekst en stund, og nå som resten av fabrikantene melder seg på for fullt og aksjemarkedene surner blir det kritisk å faktisk kunne vise til reell vekst og ikke bare potensiell.

Greit at Tesla stadig shipper flere biler, men de har vært priset som et tech-selskap med hockystikke-vekst og ikke en industriaktør med industrivekst.
2025 ID.Buzz GTX

emurof

Sitat fra: dundun på tirsdag 22. november 2022, klokken 08:51Det er jo ikke så rart om det kommer en korreksjon. Greit at Tesla er en vekstaksje, men verdisettingen har prisa inn _ekstremt_ mye vekst en stund, og nå som resten av fabrikantene melder seg på for fullt og aksjemarkedene surner blir det kritisk å faktisk kunne vise til reell vekst og ikke bare potensiell.

Tesla har reell vekst i dag. Og dersom det blir nedgangstider så vil alle disse andre produsentene som selger elbiler med tap være de som sliter. Tesla har god mulighet til å senke prisene og fortsatt gå med solid overskudd, om nødvendig. Så nedgangstider vil faktisk styrke Teslas posisjon siden flere konkurrenter enten vil kunne gå konkurs eller måtte kutte kraftig i planene sine.

Det virker som mange tror at det er enkelt å produsere elbiler, men vi ser at tradisjonelle bilprodusenter som regel må selge med tap, eller i bestefall ørsmå marginer. Det er fossilbiler de tjener penger på. Videre er det ingen andre som har investert så mye over så mange år som Tesla har, for å posisjonere seg for en elbil-fremtid. VW hadde planer om å begynne, men valgte å utsette disse, som betyr at alle drømmer om å ta igjen Tesla blir enda mer fjerne.

SitatGreit at Tesla stadig shipper flere biler, men de har vært priset som et tech-selskap med hockystikke-vekst og ikke en industriaktør med industrivekst.

Tesla vokser jo ikke som "en industriaktør med industrivekst", men har eksponentiell vekst.

Mobileum

#5627
Hvilke tradisjonelle bilprodusenter står i fare for å gå konkurs? Eller er det bare våte drømmer hos Teslas hyperfans?

Ref VW: Volkswagen's Zwickau Plant Produced Record Number Of Electric Cars

https://insideevs.com/news/622670/volkswagen-zwickau-plant-production-record/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Marzo

Sitat fra: emurof på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:00
Det virker som mange tror at det er enkelt å produsere elbiler, men vi ser at tradisjonelle bilprodusenter som regel må selge med tap, eller i bestefall ørsmå marginer. Det er fossilbiler de tjener penger på. Videre er det ingen andre som har investert så mye over så mange år som Tesla har, for å posisjonere seg for en elbil-fremtid. VW hadde planer om å begynne, men valgte å utsette disse, som betyr at alle drømmer om å ta igjen Tesla blir enda mer fjerne.t.

Forskjellene er at de tradisjonelle produsentene hverken vil eller kan bygge bilene av samme kvalitet som Tesla.
Tesla fremstår til tider som biler kastet sammen.

Det er utvilsomt et kostnadsspørsmål.
Så lenge kundene aksepterer dette går det jo, men Mercedes vil neppe følge etter.

Vaduz

Tok vel over 20 år fra aksjekursen til Amazon i '98 kom tilbake på det nivået og de hadde vokst seg inn til forventningene. Er nok noe av det samme med tesla. Kan godt være de er verdt så mye om 20 år, men ikke sikkert verdien på selskapet stiger noe særlig før det. Å kjøpe aksjer i firma som allerede har blitt enorme gir også svært dårlig avkastning generelt, derfor mange velger small cap indeks fond, eller i alle fall veltet mer mot small cap.

Ellemelle

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:06
Hvilke tradisjonelle bilprodusenter står i fare for å gå konkurs? Eller er det bare våte drømmer hos Teslas hyperfans?
Toyota sliter. Tesla tjente 10 ganger så mye pr solgte bil i forrige kvartal.
Skal ikke se bort fra at Toyota blir det nye Nokia.

advale

"Alle" bilprodusenter som kommer med litt høyere specs el-biler tjener så det monner. Så det er ikke bare snakk om Tesla. VW leverte jo rekordresultat drevet av elbil-produktene sine. Så bare tull og tøys fra emurof.

Det er vel nå fremover ting virkelig butter i mot, tidligere var det bare å "snekre" sammen noen premium deler og folk sto i mange mnd/års kø uansett.

Fremover forventer jeg et stort skifte til low-specs elbiler og mer normale tilstander igjen. Der er Tesla helt fraværende og det skal bli interessant å følge med på utviklingen. Tesla burde startet utviklingen av  25 000 $ bilen langt tidligere, men det ble lagt i skuffen. Tror det kan bli et stygt strategisk bom der når antall kjøpere på biler rundt 50 000$ faller i fra i hopetall fremover. Ting kan skifte fort, og vi er midt i det.

Jeg forventer egentlig at 3 og Y vil falle kraftig i pris i 2023. Overkapasitet gir store kostnader.

Mobileum

SitatJeg forventer egentlig at 3 og Y vil falle kraftig i pris i 2023. Overkapasitet gir store kostnader.

2 ganske kraftige prisfall i Kina de siste månedene.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

goggo

Sitat fra: advale på tirsdag 22. november 2022, klokken 16:05
Fremover forventer jeg et stort skifte til low-specs elbiler og mer normale tilstander igjen. Der er Tesla helt fraværende og det skal bli interessant å følge med på utviklingen. Tesla burde startet utviklingen av  25 000 $ bilen langt tidligere, men det ble lagt i skuffen. Tror det kan bli et stygt strategisk bom der når antall kjøpere på biler rundt 50 000$ faller i fra i hopetall fremover. Ting kan skifte fort, og vi er midt i det.

Her tror jeg dessverre at du har helt rett, @Advale.
Og i tillegg har vi varebil/transporter segmentet der et massivt skifte fra fossil til elektrisk begynner nå (Brightdrop/GM, Ford, Rivian/Amazon, alle Kina produsentene) og der Tesla er totalt fraværende på tross av at de jo bare kunne ha satt en transporter kasse på et Modell X skateboard så var de i gang.

Tesla/Musk har vært altfor innelåst i amerikansk tankegang med store personbiler, store pickuper og store semitrailere.
Får håpe de evner å ta seg inn igjen til det verdensmarkedet vil ha.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Ja det går jo ikke allverdens bra for Musk



Og før noen tar en «Kaptein obvious», det er jo ikke snakk om realisert tap.
Det tok han i forbindelse med det siste salget for å finansiere Twitter kjøpet. Men det er jo peanøtter i denne sammenhengen.

Speeder

Sitat fra: Marzo på tirsdag 22. november 2022, klokken 12:03
Sitat fra: emurof på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:00
Det virker som mange tror at det er enkelt å produsere elbiler, men vi ser at tradisjonelle bilprodusenter som regel må selge med tap, eller i bestefall ørsmå marginer. Det er fossilbiler de tjener penger på. Videre er det ingen andre som har investert så mye over så mange år som Tesla har, for å posisjonere seg for en elbil-fremtid. VW hadde planer om å begynne, men valgte å utsette disse, som betyr at alle drømmer om å ta igjen Tesla blir enda mer fjerne.t.

Forskjellene er at de tradisjonelle produsentene hverken vil eller kan bygge bilene av samme kvalitet som Tesla.
Tesla fremstår til tider som biler kastet sammen.

Det er utvilsomt et kostnadsspørsmål.
Så lenge kundene aksepterer dette går det jo, men Mercedes vil neppe følge etter.
Ja, f.eks. Ford og Toyota har jo produsert feilfrie elbiler....
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Speeder

Sitat fra: advale på tirsdag 22. november 2022, klokken 16:05
"Alle" bilprodusenter som kommer med litt høyere specs el-biler tjener så det monner. Så det er ikke bare snakk om Tesla. VW leverte jo rekordresultat drevet av elbil-produktene sine. Så bare tull og tøys fra emurof.

Det er vel nå fremover ting virkelig butter i mot, tidligere var det bare å "snekre" sammen noen premium deler og folk sto i mange mnd/års kø uansett.

Fremover forventer jeg et stort skifte til low-specs elbiler og mer normale tilstander igjen. Der er Tesla helt fraværende og det skal bli interessant å følge med på utviklingen. Tesla burde startet utviklingen av  25 000 $ bilen langt tidligere, men det ble lagt i skuffen. Tror det kan bli et stygt strategisk bom der når antall kjøpere på biler rundt 50 000$ faller i fra i hopetall fremover. Ting kan skifte fort, og vi er midt i det.

Jeg forventer egentlig at 3 og Y vil falle kraftig i pris i 2023. Overkapasitet gir store kostnader.
Hva er fortjenesten (i f.eks %) på MEB plattformen til VW?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

Det er positive utsikter fremover for Tesla også.



Det er jo et potensielt stort marked som dekkes av lite produksjonskapasitet enda.

Ellemelle

Det er vel åpenbart hvorfor Tesla ikke har lansert en billigbil ennå.
De selger fortsatt hver eneste (dyrere) bil de produserer, og det med bransjens beste marginer.

Det er først når produksjonen blir styrt av etterspørselen at de trenger å se på billigere og mindre lønnsomme modeller. Når den tid kommer, har de doblet kapasiteten i Berlin og tiden fra lansering til levering tar mye mindre tid enn tidligere.

Mobileum

Elon Musk has confirmed that Tesla is working on a small car, which could be an alternative to the likes of the Volkswagen ID3 and MG4.

During Tesla's quarterly financial update in October 2022, Musk claimed that this new car will cost around half as much as the Model 3 and Model Y to produce.

He said: "We've done the engineering for Cybertruck and Semi, so you can guess what we're working on which is the next generation vehicle which will be about half the cost of the Model 3 and Y.

"It will be smaller to be fair, but I think it will shortly exceed production of all our other vehicles combined."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA