Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatDisse slutter ikke å være dyktige bare fordi Musk fokuserer mye på Twitter en periode.

De slutter fordi de blir sagt opp, eller flyttes til Twitter.... 😊
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

SitatFor det første er det ikke Musk alene som eier Twitter, han har andre investorer med på dette løpet, og han skaffer lett enda flere om nødvendig.

Musk tok Twitter av børs. Hvem er da de andre eierne? På en annen planet?

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Les det en gang til. Her er første avsnitt:

Elon Musk has taken over Twitter and fired its CEO and other top executives. Trading in company shares was suspended Friday on the New York Stock Exchange and the stock will be officially delisted early next month, according to a filing with securities regulators.

Det var flere investorer som hjalp EM med å kjøpe aksjene, og som nå låner de pengene de fikk for aksjene til EM. Det er altså noe helt annet enn et eierskap.
Tesla S75D - 09/2018

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på fredag 11. november 2022, klokken 18:54
Sitat fra: Contango på mandag 07. november 2022, klokken 22:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:5444 bilprodusenter har en total market cap på 2 900 milliarder USD. Telsa sin andel utgjør altså 41%! Til sammenligning, per nå, selges det litt over 70 millioner biler på verdensbasis årlig. Tesla sin andel, med 1 million biler, er da 1,4%.
MEN, Tesla er jo et vekstselskap, naturligvis. Og produktporteføljen for fremtiden kan være mer omfattende og innbringende. Likevel, hvor ligger fornuften i prisingen, når vi ser bort fra analyser fra de som selv sitter tungt inne i TSLA og har en betydelig egeninteresse i å hausse den videre opp?

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Innlegget ditt bærer preg av at det er mye du ikke har fått med deg, som akselererende vekst kombinert med økende marginer som egentlig er nærmest uhørt innenfor tradisjonell bilindustri. Derfor skal Tesla prises mye høyere enn utdaterte selskaper som sliter med vekst og som har dårlige marginer. For du mener vel ikke seriøst at Nokia var et bedre kjøp enn Apple da iPhone ble lansert?

En klassiker til glede for nye lesere. Tesla var på sitt høyeste dagen før.

Dette viser at du ikke skjønner hva det er snakk om. Som jeg har påpekt mange ganger så kan markedet svinge mye på kort sikt. Derfor må man se på det fundamentale i et selskap. Det fundamentale viste at Tesla var underpriset, og nå er Forward P/E på Tesla så ekstremt lav at det nesten ikke er priset inn vekst.

I stedet for å prøve å latterliggjøre andre, kan du enten komme med gyldige motargumenter selv, eller i det minste prøve å sette deg inn i hva som blir sagt.

"Nesten ikke priset inn vekst" er jo å ta i med tanke på p/e på 64 (2023). Men må innrømme at det ikke er så dyrt når en ser hvem som får tak i batterier av elbilfabrikanter.
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. november 2022, klokken 23:51
Les det en gang til. Her er første avsnitt:

Elon Musk has taken over Twitter and fired its CEO and other top executives. Trading in company shares was suspended Friday on the New York Stock Exchange and the stock will be officially delisted early next month, according to a filing with securities regulators.

Det var flere investorer som hjalp EM med å kjøpe aksjene, og som nå låner de pengene de fikk for aksjene til EM. Det er altså noe helt annet enn et eierskap.
Du har litt tungt for det kanskje, så får hjelpe til med teskje:
Sitat
Billionaire Saudi Prince Alwaleed bin Talal said Friday that he and his Kingdom Holding Company rolled over a combined $1.89 billion in existing Twitter shares, making them the company's largest shareholder after Musk. Another equity investor, the cryptocurrency exchange Binance, confirmed Friday that it put in $500 million.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. november 2022, klokken 23:54
Sitat fra: emurof på fredag 11. november 2022, klokken 18:54
Sitat fra: Contango på mandag 07. november 2022, klokken 22:46
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. november 2021, klokken 17:08
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:5444 bilprodusenter har en total market cap på 2 900 milliarder USD. Telsa sin andel utgjør altså 41%! Til sammenligning, per nå, selges det litt over 70 millioner biler på verdensbasis årlig. Tesla sin andel, med 1 million biler, er da 1,4%.
MEN, Tesla er jo et vekstselskap, naturligvis. Og produktporteføljen for fremtiden kan være mer omfattende og innbringende. Likevel, hvor ligger fornuften i prisingen, når vi ser bort fra analyser fra de som selv sitter tungt inne i TSLA og har en betydelig egeninteresse i å hausse den videre opp?

Forventninger til EPS fra analytikere har skutt i været:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455563829669150727

Tesla er underpriset i dag:

https://twitter.com/garyblack00/status/1455265097316589569

Innlegget ditt bærer preg av at det er mye du ikke har fått med deg, som akselererende vekst kombinert med økende marginer som egentlig er nærmest uhørt innenfor tradisjonell bilindustri. Derfor skal Tesla prises mye høyere enn utdaterte selskaper som sliter med vekst og som har dårlige marginer. For du mener vel ikke seriøst at Nokia var et bedre kjøp enn Apple da iPhone ble lansert?

En klassiker til glede for nye lesere. Tesla var på sitt høyeste dagen før.

Dette viser at du ikke skjønner hva det er snakk om. Som jeg har påpekt mange ganger så kan markedet svinge mye på kort sikt. Derfor må man se på det fundamentale i et selskap. Det fundamentale viste at Tesla var underpriset, og nå er Forward P/E på Tesla så ekstremt lav at det nesten ikke er priset inn vekst.

I stedet for å prøve å latterliggjøre andre, kan du enten komme med gyldige motargumenter selv, eller i det minste prøve å sette deg inn i hva som blir sagt.

"Nesten ikke priset inn vekst" er jo å ta i med tanke på p/e på 64 (2023). Men må innrømme at det ikke er så dyrt når en ser hvem som får tak i batterier av elbilfabrikanter.

Du kan ikke se på P/E isolert fra alt annet. Du må se på ting som marginer, vekst, osv. Markedsverdien i dag er ikke ment å gjenspeile selskapets faktiske verdi i dag. Markedsverdien er fremadrettet, og gjenspeiler forventet fremtidig avkastning.

Derfor skal et selskap i vekst selvsagt ha høyere P/E enn et selskap som ikke vokser i det hele tatt.

ToWalkOrDrive

Det var vel nettopp det jeg kommenterte - jeg mener det er priset inn vekst når p/e er 64. Det var jo nettopp ditt utsagn om at Tesla nesten ikke hadde noe innbakt for vekst jeg reagerte på. Og nå skriver du: :"du må se på vekst".  :)
Tesla Model Y                         2021-

serenejet

Det er da ingen sammenheng mellom "tatt av børs" og "flere eiere"?

De aller fleste selskap er ikke på børs og har flere eiere. Som Twitter.
2025 ID.Buzz GTX

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 13. november 2022, klokken 15:19Det var vel nettopp det jeg kommenterte - jeg mener det er priset inn vekst når p/e er 64. Det var jo nettopp ditt utsagn om at Tesla nesten ikke hadde noe innbakt for vekst jeg reagerte på. Og nå skriver du: :"du må se på vekst".  :)

Med dagens P/E er ikke veksten Tesla har nå priset inn.

advale

emurof, du svarer egentlig bare teori som kan brukes på så og si alle aksjeselskaper. Har du noe å bidra med spesifikk for Tesla enn bare "se på det fundamentet", "svinger mye på kort sikt" , "se på P/E" øh øh...

Det hjelper ikke å dra frem før covid osv-argumenter til en person som kjøper til inngang 400-300 dollar aksjen for 2-12 mnd siden. For du mente jo da (og forsåvidt til uansett pris) at aksjen var billig åkkesom hva og den skulle opp opp opp opp

Counterpointer

Bare sånn btw. Musk sier at det er stor sjanse for at Twitter går konkurs.

https://www.digi.no/artikler/elon-musk-twitter-kan-ga-konkurs/523669

Skjer det er jo ting tilbake til før kjøpet og eneste forskjellen er at han er ca 50 milliarder dollar fattigere

Da går TSLA kursen i været

Taben

Hei. Denne tråden er helt off topic - enten diskuteres personen Elon Musk/ eller så diskuteres twitter aksjen. Denne tråden handler om TSLA aksjen, om TSLA utvikling. Min oppfatning er fortsatt at enkeltpersoner her inne virker langt mer opptatt av angrep styrt av følelser med kritikk mot Tesla og da Elon Musk uten å bidra på noen måte når det gjelder TSLA.

Jeg kjøpte meg inn på 200, hva tenker dere?  :) :).
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Counterpointer

Jeg tenker at det er helt greit med 200, men det forutsetter langsiktighet. Om du sitter nye åtte år vil jeg tro det går helt fint.
Som jeg har skrevet selv så er min grense for ny inngang noe lavere enn 200. Jeg solgte ut på 310 med ca 30% fortjeneste nylig.

At Elon og tilhørende tema diskuteres er jo ikke rart og det innvirker i ganske stor grad på Tesla aksjene. Så er uenig at det er OT.

Slik Tesla holder på om dagen med å fjerne ting som ultralydsensorer før de har noe godt system for å erstatte dem, lover ikke helt godt. FSD inngir ikke mer tillit eller tro selv, om betatestgruppen stadig utvides, heller motsatt. Samme med det merkelige innfallet med Optimus, det burde vært gjort i eget firma.

Men batteriproduksjonskapasitet, marginer og mulig fortsatt salgsvekst er argumenter for kjøp.

Sitter foreløpig på gjerdet.

Taben

Hei. Hva påvirker TSLA? Kom igjen, hva tror dere?

Positivt for TSLA neste 2 år: Fortsatt SalgsVEKST og meget høye marginer mot andre produsenter, Økt produksjons-hastighet i dagens fabrikker, utvidelser av dagens fabrikker, det bygges nye fabrikker med økende produksjon kapasitet- og ikke minst Megafactory med batteriproduksjon, nye fabrikker planlegges i USA og ryktes om nye fabrikker i andre land i Europa og Asia, effektiv Cybertruck produksjon i USA I 2023-2024 hvor etterspørselen er helt hinsides (Ford F150 har kun produksjonskapasitet på kun 20.000 EL-enheter i 2023), effektiv produksjonslinje for Tesla Semi i ny fabrikk i USA i 2023-2024   

Negativt for TSLA neste 2 år: lavere etterspørsel i kina- insentiv pågår, lavere marginer i Kina, usikker verdenssituasjon...... 

Hva med: Tesla Bot, Tesla sitt ladenettverk, Robot Taxi, Tesla Roadster, Giga Press, Solcelle-Solar, Space X, Boring Company, Power wall- powerpack, FSD, Salgsutvikling for Tesla i følgende markeder: Kina, USA og Tyskland samt i Italia, Storbrittania, Frankrike og Spania.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA