Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. juni 2022, klokken 13:32
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 13:04Med tanke på at flere og flere land har bestemt seg for å forby salg av fossilbiler innen 10-20 år, så vil nok salget av elbiler kun være begrenset av produksjonskapasitet. Og der er det ingen som kan slå Tesla. Ikke bare produksjonskapasitet, men også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Vel..sjekk denne:

https://insideevs.com/news/583538/world-top-oem-ev-sales-2022q1/amp/

Tesla taper markedsandeler.

Om dette står seg de neste kvartalene så ser vi en trend her som da ikke bygger opp om tesen at Tesla vil dominere dette markedet. Det vil å så fall slå til på aksjekursen i neste omgang.. 2022 kan bli veldig avgjørende mhp om aksjekursen vil normalisere seg

Har du prøvd å sammenligne med salget i samme kvartal 2021? Da vil du se at Tesla økte antall solgte enheter mer enn noen av de andre på listen.

Tesla solgte 125k flere biler i Q1 2022 enn i Q1 2021. Ingen av de andre hadde en like stor vekst i antall solgte biler. VW, for eksempel (som noen her trakk frem som visstnok skulle knuse Tesla) økte bare salget sitt med fattige 35k biler på et år! Dvs. at Tesla økte antall solgt ebiler med 3-4 ganger så mange som det VW økte sitt salg med!

Som du ser, er det ikke nødvendigvis nyttig å se på markedsandeler. Tesla selger alle biler de klarer å produsere, og er begrenset av produksjonskapasitet, og selv med rekordøkningen i salg som Tesla har klart, så vil en hver økning hos andre produsenter naturligvis "stjele" markedsandeler fra Tesla.

Og husk at disse tallene er fra før fabrikkene i Berlin og Texas er kommet i gang.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 26. juni 2022, klokken 13:49
SitatOg der er det ingen som kan slå Tesla. Ikke bare produksjonskapasitet, men også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Også de sliter:

Elon Musk Says Tesla Losing Billion of Dollars at Texas and Berlin Units, Blames Chip Shortage

https://gadgets360.com/transportation/news/elon-musk-tesla-losing-billion-of-dollars-texas-berlin-units-chip-shortage-china-port-issue-3092217

Nei, egentlig ikke. Dette er jo stort sett som forventet. Du trodde vel ikke at en nyåpnet fabrikk med lav produksjon ville gå med overskudd med en gang?

Dessuten er Shanghai åpnet igjen nå, slik at situasjonen er løst. Det kan godt være at Tesla hadde fått trøbbel hvis nedstengningen hadde gått over lang tid, men de har noe slikt som 20 milliarder dollar i kontanter. De hadde vel kunnet holde ut opp mot et helt år uten å komme i trøbbel.

Uansett, det burde ikke komme som noen overraskelse at en fabrikk taper penger frem til produksjonen når et visst nivå.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 27. juni 2022, klokken 10:22
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:49Hvilke andre er det som har det tilgjengelig i vanlige personbiler?

Jeg er uenig i at noen har kommet lengre. De andre har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer.

Hvordan vet du hvor langt andre har kommet, og hvordan de gjør utviklingen?

Som jeg forklarer, de har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer. Og ikke er det tilgjengelig i vanlige personbiler heller, er det vel? Det er rett og slett for dyrt.

Motorwatt

#5163
SitatDu trodde vel ikke at en nyåpnet fabrikk med lav produksjon ville gå med overskudd med en gang?
Trodde ikke noe annet enn det EM sa. Men det burde jeg vel egentlig slutte med av historiske grunner... Han snakker vel egentlig ikke om produksjonsproblemer med en nystartet fabrikk. Men derimot delemangel. Og det er noe helt annet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Kanskje verdt å reflektere over salget av MEB suv (ID.4, Enyaq og Q4) i Norge sammenlignet med storselgeren Y.
27.823 totalt fra vunteren -21, med massiv produksjonslimit - folk har ventet 2 år snart. Y: 14.128 siden aug, dvs 6 mndr kortere salgsperiode.

I år er tallene fra VAG 9.765, mens Y har 5.950. Begge er produksjonsbegrenset.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 27. juni 2022, klokken 17:34
Som jeg forklarer, de har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer. Og ikke er det tilgjengelig i vanlige personbiler heller, er det vel? Det er rett og slett for dyrt.

Nei, du forklarer ingen verdens ting. Du slenger ut en påstand om at de andre har malt seg inn i et hjørne. Men du kommer ikke med noe som helst som underbygger den påstanden. Hvordan vet du hva de andre gjør? Hvordan vet du hva som ligger i planene deres, hva som ligger i R&D-avdelingene deres?

turfsurf

#5166
Sitat fra: daktari på mandag 27. juni 2022, klokken 20:21
I år er tallene fra VAG 9.765, mens Y har 5.950. Begge er produksjonsbegrenset.
Nå er ikke Norge verden da, og sannsynligvis ikke styrende for Tesla aksjen. Hvordan er salget til MEB SUV worldwide?

VAG har en veldig sterk merkevare i Norge, ikke like mye i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 27. juni 2022, klokken 17:42
SitatDu trodde vel ikke at en nyåpnet fabrikk med lav produksjon ville gå med overskudd med en gang?
Trodde ikke noe annet enn det EM sa. Men det burde jeg vel egentlig slutte med av historiske grunner... Han snakker vel egentlig ikke om produksjonsproblemer med en nystartet fabrikk. Men derimot delemangel. Og det er noe helt annet.

Nei, jeg tror det blandes to ting her. En ting er at en nyoppstartet fabrikk ikke vil tjene penger enda. Dette blir selvsagt ikke bedre av mangel på deler. Men dette er jo et tilbakelagt problem i og med at fabrikken i Kina er oppe og går for fullt igjen.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 27. juni 2022, klokken 23:09
Sitat fra: emurof på mandag 27. juni 2022, klokken 17:34Som jeg forklarer, de har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer. Og ikke er det tilgjengelig i vanlige personbiler heller, er det vel? Det er rett og slett for dyrt.

Nei, du forklarer ingen verdens ting. Du slenger ut en påstand om at de andre har malt seg inn i et hjørne. Men du kommer ikke med noe som helst som underbygger den påstanden. Hvordan vet du hva de andre gjør? Hvordan vet du hva som ligger i planene deres, hva som ligger i R&D-avdelingene deres?

Jeg har underbygget påstanden om at de har malt seg inn i et hjørne ved å forklare at de har valgt å bruke teknologi som ikke skalerer. Dette underbygges videre av uttalelser fra selskapene selv, og det vi kjenner til o hva det koster å montere alt utstyret i en bil, samt hvor ekstremt sakte det går å bygge ut og hvor lenge de har holdt på med dette uten å klare å utvide noe særlig eller tjene penger.

Konkurrentene har jo snakket om planene sine.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 27. juni 2022, klokken 20:21Kanskje verdt å reflektere over salget av MEB suv (ID.4, Enyaq og Q4) i Norge sammenlignet med storselgeren Y.
27.823 totalt fra vunteren -21, med massiv produksjonslimit - folk har ventet 2 år snart. Y: 14.128 siden aug, dvs 6 mndr kortere salgsperiode.

I år er tallene fra VAG 9.765, mens Y har 5.950. Begge er produksjonsbegrenset.

Hva mener du disse tallene viser?

(Husk at VW omtrent kun selger biler i Europa. De selger vel opp mot 80% av elbilene sine i Europa, så de kan konsentrere det meste de har mot dette ene markedet. Derimot selger Tesla mer jevnbyrdig i ulike deler av verden. Og det med bare to fabrikker så langt, og ingen av dem i Europa. Samtidig har VW mange fabrikker nettopp i Europa.)

Jeg lurer også fortsatt på hvordan Bloomberg tror Tesla vil selge så få biler i 2023, samt hvordan man forklarer at Tesla har økt salget med mer enn det dobbelte av det VW gjorde i 2021. Det at VWs vekst sakker av, mens Teslas vekst akselererer. Så hvordan skal VW ta igjen Tesla?

Og hva med marginer, markedsposisjon, overskudd, osv.?

Motorwatt

Det er du som blander ting.

Du skriver:
Sitatmen også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Jeg svarer med:
SitatElon Musk Says Tesla Losing Billion of Dollars at Texas and Berlin Units, Blames Chip Shortage

Du forklarer det med produksjonsproblemer.

Da blir det surrete.

Forøvrig:

Du sier:
SitatMen dette er jo et tilbakelagt problem i og med at fabrikken i Kina er oppe og går for fullt igjen.

Men Kina er ikke nevnt av EM, men det er derimot Texas og Berlin

Blir mye rot av dette, emurof. Og det er ikke min skyld.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tirsdag 28. juni 2022, klokken 21:47
Jeg har underbygget påstanden om at de har malt seg inn i et hjørne ved å forklare at de har valgt å bruke teknologi som ikke skalerer. Dette underbygges videre av uttalelser fra selskapene selv, og det vi kjenner til o hva det koster å montere alt utstyret i en bil, samt hvor ekstremt sakte det går å bygge ut og hvor lenge de har holdt på med dette uten å klare å utvide noe særlig eller tjene penger.

Konkurrentene har jo snakket om planene sine.

Hvor har du underbygget påstanden? Hvor konkret finner du informasjonen om hva konkurrentene holder på med? Tenker du Waymo? Eller VAG etc?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. juni 2022, klokken 21:57
Det er du som blander ting.

Du skriver:
Sitatmen også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Jeg svarer med:
SitatElon Musk Says Tesla Losing Billion of Dollars at Texas and Berlin Units, Blames Chip Shortage

Du forklarer det med produksjonsproblemer.

Da blir det surrete.

Neida, du må bare lese det jeg skriver. Jeg forklarer det med at en nyåpnet fabrikk aldri vil ha 100% produksjonskapasitet.

SitatForøvrig:

Du sier:
SitatMen dette er jo et tilbakelagt problem i og med at fabrikken i Kina er oppe og går for fullt igjen.

Men Kina er ikke nevnt av EM, men det er derimot Texas og Berlin

Blir mye rot av dette, emurof. Og det er ikke min skyld.

De andre fabrikkene, i det minste Berlin, måtte vente på deler fra Kina. Se på klippet, du.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 29. juni 2022, klokken 12:05
Sitat fra: emurof på tirsdag 28. juni 2022, klokken 21:47Jeg har underbygget påstanden om at de har malt seg inn i et hjørne ved å forklare at de har valgt å bruke teknologi som ikke skalerer. Dette underbygges videre av uttalelser fra selskapene selv, og det vi kjenner til o hva det koster å montere alt utstyret i en bil, samt hvor ekstremt sakte det går å bygge ut og hvor lenge de har holdt på med dette uten å klare å utvide noe særlig eller tjene penger.

Konkurrentene har jo snakket om planene sine.

Hvor har du underbygget påstanden? Hvor konkret finner du informasjonen om hva konkurrentene holder på med? Tenker du Waymo? Eller VAG etc?

Mener du at noen av dem enkelt har skalert opp og nå tjener penger? At de ikke må lage ekstremt detaljerte kart over områder før de kan kjøre der?

hELgenen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA