Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Nå var det fyrens sin utspill med verdsetting av FSD som var utgangspunktet, og da hører det vel noe hjemme her også. Vanskelig å sette et skille.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. juni 2022, klokken 13:36
Jeg tror at TSLA vil øke i verdi mer på grunn av helintegrert (og økende) produksjon samt gode marginer på bilene, mye mer enn det FSD bidrar. FSD er mest for en temmelig optimistisk gjeng teknologiintereserte.

Men så må du samtidig også ta med i beregningen hvilken unik situasjon Tesla befinner seg i akkurat nå. De er tidenes mest opphypede selskap. De er et vekstselskap i en vekstbransje hvor alle får solgt "alt" for tiden. De har en begrenset produktportefølje. Deres produkter selges stort sett der hvor myndighetsincentiver driver salget (tax benefits, subsidier, incentiver som redusert bom etc).

Det er begrenset hvor lenge det kan vare. Det er begrenset hvor lenge de kan selge bilene med svært høye marginer. Elbil-markedet vil ennå vokse i lang tid fremover før det når metning. Konkurrentene er på gang, og Tesla er ikke noe unikt produkt lengre.

Så vi får se hvor man ender opp til slutt. Dagens prising tilsier fortsatt høye marginer og en mangedobling av produksjonskapasiteten og salget. Aksjeprisen er veddemålet. Og faktisk verdi vet vi ikke før om en del år.

daktari

https://www.bloomberg.com/company/press/volkswagen-to-overtake-teslas-battery-electric-vehicle-sales-crown-by-2024-finds-bloomberg-intelligence/

Bloomberg mener VW vil ta igjen Tesla om få år. BYD rett bak, men flere andre endel bak.
Så kan man reflektere over om Teslas aksjeverdi på det doble av samtlige andre bilprodusenters verdi i sum gir mening som noe annet enn tidenes short-skvis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. juni 2022, klokken 18:00
https://www.bloomberg.com/company/press/volkswagen-to-overtake-teslas-battery-electric-vehicle-sales-crown-by-2024-finds-bloomberg-intelligence/

Bloomberg mener VW vil ta igjen Tesla om få år. BYD rett bak, men flere andre endel bak.
Så kan man reflektere over om Teslas aksjeverdi på det doble av samtlige andre bilprodusenters verdi i sum gir mening som noe annet enn tidenes short-skvis.

2 år gammel short-skvis? Er du sikker på at det var det du mente?

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 21. juni 2022, klokken 15:49
Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. juni 2022, klokken 13:36
Jeg tror at TSLA vil øke i verdi mer på grunn av helintegrert (og økende) produksjon samt gode marginer på bilene, mye mer enn det FSD bidrar. FSD er mest for en temmelig optimistisk gjeng teknologiintereserte.

Men så må du samtidig også ta med i beregningen hvilken unik situasjon Tesla befinner seg i akkurat nå. De er tidenes mest opphypede selskap. De er et vekstselskap i en vekstbransje hvor alle får solgt "alt" for tiden. De har en begrenset produktportefølje. Deres produkter selges stort sett der hvor myndighetsincentiver driver salget (tax benefits, subsidier, incentiver som redusert bom etc).

Det er begrenset hvor lenge det kan vare. Det er begrenset hvor lenge de kan selge bilene med svært høye marginer. Elbil-markedet vil ennå vokse i lang tid fremover før det når metning. Konkurrentene er på gang, og Tesla er ikke noe unikt produkt lengre.

Så vi får se hvor man ender opp til slutt. Dagens prising tilsier fortsatt høye marginer og en mangedobling av produksjonskapasiteten og salget. Aksjeprisen er veddemålet. Og faktisk verdi vet vi ikke før om en del år.
Nå er vel USA et av de største (og etterspørsel øker) markedene, der er intensiver borte for Tesla, men tilstede for de største konkurrentene. Så intensivargumentet er litt sviktende.

Det store problemet for produsenter av elbiler er tilgang på batterier og også sentrale komponenter som chipper. Det nyeste jeg hørte er at det er underskudd på lysingeniører og produsenter av lykter.
Tesla har vist seg gode på å holde produksjon oppe, til tross for begrenset utvalg av modeller.

Fossilmarkedet som skal erstattes er så gigantisk at det svelger det meste av de som klarer å levere.

Ting både kan og vil endre seg, så ingenting er skrevet i stein. Men utvikling i så store enheter som bilprodusenter og underleverandører tar tid, noe «chip shortage» viser tydelig. Den mangelen burde ikke ta mange år å rette opp, men det ser slik ut.

emurof

#5150
Sitat fra: advale på torsdag 09. juni 2022, klokken 10:09Kjøp av FSD i seg selv bidrar til bunnlinjen, samt å bidra til å vise at avansen pr bil hos Tesla ligger langt over konkurrentene. Hvis du mener det ikke påvirker aksjeprisen så er du på feil sted.

Elon har snakket om FSD og Robotaxi tusenvis av ganger før AI day, så hvorfor skulle den plutselig skyte fart dagen etter? Igjen, på den tiden var det stor usikkerhet om Tesla skulle fremlegge positiv Q-resultat. Etter at de slo markedsforventningene - ekstremt godt hjulpet av hypen etter AI day og (et astronomisk) take-rate av FSD - så skjøt aksjen etterhvert opp.

FSD påvirker aksjeprisen (ekstremt). Eller vil du også påstå at Bic Mac-salget i McDonalds ikke påvirker aksjeprisen..?

Her gjentar du jo bare deg selv. Så jeg viser bare til hva jeg allerede har svart.

Der påpeker jeg at konteksten er full autonomi. Det du opprinnelig skrev var også et svar på nettopp full autonomi/robotaxier.

Så svarte du ikke på om du er enig i at dersom Tesla løser autonomi så vil det være en revolusjon som vil øke inntektene og overskuddet drastisk.

Jeg spurte også om du kunne linke direkte til et innlegg der jeg har påstått at "FSD har ingen påvirkning av aksjeprisen".

Ja, dagens salg av FSD har en liten innvirkning på marginene, men det er ingenting i forhold til hva som vil skje når autonomi er løst. Og her snakker vi om full autonomi og ikke det de har i dag.

emurof

#5151
Sitat fra: hELgenen på fredag 17. juni 2022, klokken 11:02Selvfølgelig kan FSD blir svært viktig for f.eks Taxi osv - men for personbil generelt?

Og som nevnt - jeg tror ikke Tesla blir alene her - det er så mange andre som også har kommet lengre.

Hvilke andre er det som har det tilgjengelig i vanlige personbiler?

Jeg er uenig i at noen har kommet lengre. De andre har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer.

SitatJeg tror generelt Elon overvurderer verdien av FSD

Du tror at robotaxi ikke er et enormt stort potensielt market?

Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. juni 2022, klokken 09:36Det finnes allerede Taxi MED sjåfør som kan hjelpe om du blir syk eller skjer noe annet på veien hjem.
En Robot Taxi uten overvåkning av passasjerer som kan snakke med deg og vurdere din helsestilstand, fysisk hjelpe deg osv. vil dermed aldri tilby samme totalpakke som en Taxi med ekte sjåfør bak rattet.

Hvis noen er i behov av monitorering av helsetilstand hører de da hjemme i en ambulanse og ikke i en taxi?

Men med robotaxier så vil det naturligvis kunne være noen som trenger hjelp med noe. Da går det helt fint an å tilby bemannede robotaxier. Men bemanningen står ikke for kjøringen. Bemanningen er der 100% for å ivareta passasjeren, noe du ikke får i dagens taxier.

Med andre ord bedre på alle måter.

SitatNå er det sikkert situasjoner der en ikke ønsker sjåfør - og situasjoner der en med fordel kan ha sjåfør.
Det siste kan jo f.eks være transport av bevegelseshemmede og andre med ulike behov ut over bare å kjøre en person hjem.  Sånn sett tror jeg nok at det vil gå lang tid før robottaxi overtar taxi bransjen helt - det blir vel mer som et ekstra tilskudd en eller annen gang i fremtiden.

Robotaxi kan helt fint overta helt, og som nevnt over tilby bemannede robotaxier der personen ikke er sjåfør men tvert imot en slags "vert" som bistår med det nødvendige. Kanskje det til og med kan være en Tesla-bot :D

SitatVet ikke hvordan Elon ser på dette - men en får jo inntrykk når en leser om dette at dette er noe ALLE vil ha så fort det blir tilgjengelig. Jeg er litt mer i tvil og tror nok verdien er hauset opp svært mye. At det derimot går sakte men sikkert mot selvkjørende biler - ja det gjør det nok, men dette vil være en langsom prosess som vil bruke mye lenger tid enn f.eks verdens overgang til elbil - og på veien dit vil det dukke opp mange ulike systemer som skal konkurrere med hverandre.  Tror ikke dette har like stort potensial og vil utvikle seg i samme takt som f.eks overgangen til smart telefoner på verdensbasis.

Det vil naturligvis kunne ta tid å få det til å bli vanlig de fleste steder, men hvis man investerer i noe så bør man gjøre det med lang tidshorisont. Så det du skriver her blir en slags "trader-mentalitet" der man kun ser etter raske penger på kort tid. Se heller for deg hvordan det kan se ut om 5-10-20 år eller mer.

emurof

#5152
Sitat fra: daktari på fredag 17. juni 2022, klokken 17:30Hvis vi ser på konkurransen innen selvkjøring er det utfordringer mtp å få dette lukrativt. Waymo f.eks. De har altså ekte autonome biler I kommersiell drift, noe Tesla er årevis unna. I tillegg kreves en parkeringsplass, servicefunksjoner, vaskemaskin og en sentral som kan overvåke at alt går greit og gi remote instrukser hvis bilen kjører seg fast.
Tesla sin modell har ingen av disse elementene. Her skal eieren ta seg av vask og service i en ukjent forretningsmodell. Forsikring? Hvem er overvåkningsinstans som remote dirigerer?

Det du skriver om hva de andre sliter med er et godt poeng. De klarer ikke å skalere det opp. Det er for tungvint og dyrt.

Når det gjelder service og vask så er da det ikke noe problem? Enten vil robotaxi-selskapet ta seg av det selv, eller det vil dukke opp et økosystem av service-tilbydere for eiere av autonome biler.

Når bilen er autonom vil jeg anta at selskapet bak autonomien står for forsikringen.

Sitat fra: daktari på søndag 19. juni 2022, klokken 17:18Model 3 og S er jo også de minst egnede modellene for robotaxi. Snå døråpninger og vanskelig å komme inn og ut av. Ikke selvlukkende dører.
Til robotaxi vil man heller ha en van-liknende sak som Zoox f.eks, enklere å entre, mer komfy, enklere med bagasje, veldig komfy fjæring osv
https://zoox.com/vehicle/

Ja, og Tesla jobber jo et eget dedikert robotaxi-kjøretøy også.

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. juni 2022, klokken 18:00https://www.bloomberg.com/company/press/volkswagen-to-overtake-teslas-battery-electric-vehicle-sales-crown-by-2024-finds-bloomberg-intelligence/

Bloomberg mener VW vil ta igjen Tesla om få år. BYD rett bak, men flere andre endel bak.
Så kan man reflektere over om Teslas aksjeverdi på det doble av samtlige andre bilprodusenters verdi i sum gir mening som noe annet enn tidenes short-skvis.

Hvordan får Bloomberg det til at Tesla bare selger 2 millioner biler i 2023 når det nettopp er året der de to nye fabrikkene er oppe i full produksjon? Det gir ingen mening.

Heller ikke at VW skulle ta igjen Tesla, når Tesla faktisk øker salget i antall enheter mye mer enn VW gjør. I 2021 økte Tesla salget med mer enn det dobbelte av det VW gjorde i antall enheter (Tesla fra ca. 130k til ca. 430k, VW fra ca. 150k til ca. 220k). VWs vekst sakker av, mens Teslas vekst akselererer.

Det finnes ingen data som faktisk støtter Bloomberg spådommer her.

Når man skal reflekter over markedsverdi så bør man i det minste reflektere over noe reelt, som overskudd, vekst, marginer, markedsposisjon, og så videre.

emurof

Sitat fra: Storg på søndag 19. juni 2022, klokken 12:24Elon kan få rett hvis Tesla slutter å selge biler, og begynner med Robotaxi isteden.  Problemet hans da er at han har for mange fabrikker.

Det vil nok ta en stund å erstatte privatbilisme med et system kun basert på robotaxier. I mellomtiden må de lage vanlige biler. Så skal også alle fossilbiler i verden erstattes, så jeg tror ikke for mange fabrikker blir noe problem med det første. Hva er alternativet? Bare gjøre ikke noe i mange år?

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 21. juni 2022, klokken 15:49
Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. juni 2022, klokken 13:36
Jeg tror at TSLA vil øke i verdi mer på grunn av helintegrert (og økende) produksjon samt gode marginer på bilene, mye mer enn det FSD bidrar. FSD er mest for en temmelig optimistisk gjeng teknologiintereserte.

Men så må du samtidig også ta med i beregningen hvilken unik situasjon Tesla befinner seg i akkurat nå. De er tidenes mest opphypede selskap. De er et vekstselskap i en vekstbransje hvor alle får solgt "alt" for tiden. De har en begrenset produktportefølje. Deres produkter selges stort sett der hvor myndighetsincentiver driver salget (tax benefits, subsidier, incentiver som redusert bom etc).

Det er begrenset hvor lenge det kan vare. Det er begrenset hvor lenge de kan selge bilene med svært høye marginer. Elbil-markedet vil ennå vokse i lang tid fremover før det når metning. Konkurrentene er på gang, og Tesla er ikke noe unikt produkt lengre.

Så vi får se hvor man ender opp til slutt. Dagens prising tilsier fortsatt høye marginer og en mangedobling av produksjonskapasiteten og salget. Aksjeprisen er veddemålet. Og faktisk verdi vet vi ikke før om en del år.

Med tanke på at flere og flere land har bestemt seg for å forby salg av fossilbiler innen 10-20 år, så vil nok salget av elbiler kun være begrenset av produksjonskapasitet. Og der er det ingen som kan slå Tesla. Ikke bare produksjonskapasitet, men også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 13:02
Sitat fra: Storg på søndag 19. juni 2022, klokken 12:24Elon kan få rett hvis Tesla slutter å selge biler, og begynner med Robotaxi isteden.  Problemet hans da er at han har for mange fabrikker.

Det vil nok ta en stund å erstatte privatbilisme med et system kun basert på robotaxier. I mellomtiden må de lage vanlige biler. Så skal også alle fossilbiler i verden erstattes, så jeg tror ikke for mange fabrikker blir noe problem med det første. Hva er alternativet? Bare gjøre ikke noe i mange år?

Det er jeg enig med deg i. Synd at mange er skuffet over at Robotaxi ikke kom i 2020 som indikert.

Mercedes har vel overtatt ansvaret med sine L3-biler? Noen mener at Mercedes er ubrukelig fordi den ikke kan kjøre fortere enn 60 km/t på Autobahn, men dette er feil. Når bilen kommer opp i en hastighet hvor L3 ikke er tillatt, overtar L2 sømløst. Mener å ha lest at da er hastighetsbegrensningen 210 km/t (!).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 13:04
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 21. juni 2022, klokken 15:49
Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. juni 2022, klokken 13:36
Jeg tror at TSLA vil øke i verdi mer på grunn av helintegrert (og økende) produksjon samt gode marginer på bilene, mye mer enn det FSD bidrar. FSD er mest for en temmelig optimistisk gjeng teknologiintereserte.

Men så må du samtidig også ta med i beregningen hvilken unik situasjon Tesla befinner seg i akkurat nå. De er tidenes mest opphypede selskap. De er et vekstselskap i en vekstbransje hvor alle får solgt "alt" for tiden. De har en begrenset produktportefølje. Deres produkter selges stort sett der hvor myndighetsincentiver driver salget (tax benefits, subsidier, incentiver som redusert bom etc).

Det er begrenset hvor lenge det kan vare. Det er begrenset hvor lenge de kan selge bilene med svært høye marginer. Elbil-markedet vil ennå vokse i lang tid fremover før det når metning. Konkurrentene er på gang, og Tesla er ikke noe unikt produkt lengre.

Så vi får se hvor man ender opp til slutt. Dagens prising tilsier fortsatt høye marginer og en mangedobling av produksjonskapasiteten og salget. Aksjeprisen er veddemålet. Og faktisk verdi vet vi ikke før om en del år.

Med tanke på at flere og flere land har bestemt seg for å forby salg av fossilbiler innen 10-20 år, så vil nok salget av elbiler kun være begrenset av produksjonskapasitet. Og der er det ingen som kan slå Tesla. Ikke bare produksjonskapasitet, men også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Vel..sjekk denne:

https://insideevs.com/news/583538/world-top-oem-ev-sales-2022q1/amp/

Tesla taper markedsandeler.

Om dette står seg de neste kvartalene så ser vi en trend her som da ikke bygger opp om tesen at Tesla vil dominere dette markedet. Det vil å så fall slå til på aksjekursen i neste omgang.. 2022 kan bli veldig avgjørende mhp om aksjekursen vil normalisere seg

Motorwatt

SitatOg der er det ingen som kan slå Tesla. Ikke bare produksjonskapasitet, men også ting som råmaterialer og annet som andre enn Tesla sliter stort med å få til.

Også de sliter:

Elon Musk Says Tesla Losing Billion of Dollars at Texas and Berlin Units, Blames Chip Shortage

https://gadgets360.com/transportation/news/elon-musk-tesla-losing-billion-of-dollars-texas-berlin-units-chip-shortage-china-port-issue-3092217
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 12:49
Hvilke andre er det som har det tilgjengelig i vanlige personbiler?

Jeg er uenig i at noen har kommet lengre. De andre har malt seg inn i et hjørne ved å bruke teknologi som ikke skalerer.

Hvordan vet du hvor langt andre har kommet, og hvordan de gjør utviklingen?

Hallgrim86

Sitat fra: Motorwatt på søndag 26. juni 2022, klokken 13:06
Mercedes har vel overtatt ansvaret med sine L3-biler? Noen mener at Mercedes er ubrukelig fordi den ikke kan kjøre fortere enn 60 km/t på Autobahn, men dette er feil. Når bilen kommer opp i en hastighet hvor L3 ikke er tillatt, overtar L2 sømløst. Mener å ha lest at da er hastighetsbegrensningen 210 km/t (!).

60kmt grensa ble ikke satt av Mercedes, den ble satt av Tyske veimyndigheter. Det kommer til å bli fjernet, og jeg mener å ha lest at det skjer i 2024 - men det er ikke noe jeg har kilder på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA