Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Ark invest har regnet inn robotaxi. Lenket ligger tidligere i tråden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 08. juni 2022, klokken 17:05Ark invest har regnet inn robotaxi. Lenket ligger tidligere i tråden.

Det er riktig, men de er vel omtrent de eneste (samt at de stadig blir latterliggjort), og de har neppe midler nok til å påvirke aksjekursen så kraftig med sine kjøp og salg.

Merk at de også har scenarier uten robotaxi, og i alle scenariene ligger kursmålet godt over der Tesla er i dag.

advale

#5117
Kjøp av FSD i seg selv bidrar til bunnlinjen, samt å bidra til å vise at avansen pr bil hos Tesla ligger langt over konkurrentene. Hvis du mener det ikke påvirker aksjeprisen så er du på feil sted.

Elon har snakket om FSD og Robotaxi tusenvis av ganger før AI day, så hvorfor skulle den plutselig skyte fart dagen etter? Igjen, på den tiden var det stor usikkerhet om Tesla skulle fremlegge positiv Q-resultat. Etter at de slo markedsforventningene - ekstremt godt hjulpet av hypen etter AI day og (et astronomisk) take-rate av FSD - så skjøt aksjen etterhvert opp.

FSD påvirker aksjeprisen (ekstremt). Eller vil du også påstå at Bic Mac-salget i McDonalds ikke påvirker aksjeprisen..?

Motorwatt

Da de begynte salget av FSD nektet revisor dem å føre salget som inntekter. Pengene ble satt inn på interimskonto som man kunne inntektsføre fra i takt med utviklingen av FSD (har en mistanke om hvem som førte taktstokken). Nå er visstnok denne kontoen tom, og dette til tross for at masse utvikling fremdeles gjenstår. Så FSD bidrar nok lite på bunnlinjen i dag, men i en fremtidig drøm/håp om ferdigstillelse påvirker den nok aksjeprisen. Markedet er enormt, utviklingskostandene er gigantiske, og det er mange om beinet. Noen utvikler til eget bruk, noen håper å kunne dele sin utvikling med andre, og noen utvikler bare for andre.

Waymo har 6 milliarder USD i krigskassen....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

#5119
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 09. juni 2022, klokken 10:52
Da de begynte salget av FSD nektet revisor dem å føre salget som inntekter. Pengene ble satt inn på interimskonto som man kunne inntektsføre fra i takt med utviklingen av FSD (har en mistanke om hvem som førte taktstokken). Nå er visstnok denne kontoen tom, og dette til tross for at masse utvikling fremdeles gjenstår. Så FSD bidrar nok lite på bunnlinjen i dag, men i en fremtidig drøm/håp om ferdigstillelse påvirker den nok aksjeprisen.
Det er ikke sånn det fungerer.

Når man leverer en bil uten alle lovede egenskaper har man en gjenstående forpliktelse ovenfor kunden, så man kan ikke inntektsføre hele salgsbeløpet. Om man f.eks har tatt $2000 for egenskap X og Y, så kan man først inntektsføre de $2000 når X og Y er levert. Om X og Y anses som like store deler av forpliktelsen, og man så leverer X, så kan man inntektsføre $1000, og så kan man først inntektsføre de siste $1000 når man leverer Y, en eller annen gang i fremtiden.

Tesla har inntektsført store deler av FSD omsetningen, ettersom de har levert bedre og bedre autopilot funksjonalitet. Altså de har levert mer og mer av det som er lovet, og samtidig har de fått inntekt på det de har levert. Når denne "kontoen" er tom betyr det altså at Teslas regnskapsførere mener at alt som er lovet er levert. (Men vi er ikke der ennå. Ved utgangen av Q1 2022 var "deferred revenue" på $3,78 mrd.)

Når det gjelder å faktisk bruke pengene de får inn på FSD, så kunne de i all hovedsak brukes fra samme dag de kom inn. Regnskapsmessig kan det ses på som et rentefritt lån. Man kan bruke pengene med en gang, men man har en utestående gjeld ovenfor långiveren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

advale

Det må ha vært helt i oppstartsfasen hvis Tesla måtte føre det på en interimkonto (hadde vært interessant med kilde for å se på datoen).

Men som Espen sier, hvis kontoen er tom så betyr det at alt går rett til bunnlinja.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

#5122
Sitat fra: Contango på torsdag 16. juni 2022, klokken 22:11
Musk mener selv at FSD er den største verdien i Tesla.
https://electrek.co/2022/06/15/elon-musk-solving-self-driving-difference-between-tesla-worth-a-lot-or-nothing/

Noen burde gjøre en undersøkelse blant alle bilister og spørre hvor interessert de er i FSD.

Tesla har brukt mye penger på denne drømmen, men tviler sterkt på at folk kjøper Tesla pga. FSD.
Personlig vil jeg hevde Tesla sine fordeler ligger i et svært godt infotainment system og et ladenettverk som fungerer.  I tillegg har de gode marginer.
At Elon har så ekstrem tro på at dette vil gi ekstreme merverdier for Tesla trenger
ikke bety at det blir slik. Så fort FSD er løst - så vil det nok dukke opp mange andre som kan levere lignende konkurrende systemer - ingen vil få enerett på dette, men alt vil bli ekstremt regulert med tanke på sikkerhet.
Jeg tror det ligger en ekstrem overvurdert verdi i FSD - Tesla vil ikke være alene i dette markedet og jeg tror Elon overvurderer verdien for Tesla og kanskje også hva teknologien generelt vil bety for bilen og persontransport.

THE

Sitat fra: hELgenen på fredag 17. juni 2022, klokken 07:40
Sitat fra: Contango på torsdag 16. juni 2022, klokken 22:11
Musk mener selv at FSD er den største verdien i Tesla.
https://electrek.co/2022/06/15/elon-musk-solving-self-driving-difference-between-tesla-worth-a-lot-or-nothing/

Noen burde gjøre en undersøkelse blant alle bilister og spørre hvor interessert de er i FSD.

Tesla har brukt mye penger på denne drømmen, men tviler sterkt på at folk kjøper Tesla pga. FSD.
Personlig vil jeg hevde Tesla sine fordeler ligger i et svært godt infotainment system og et ladenettverk som fungerer.
Jeg kan bare svare for meg selv, mine valg og mine erfaringer. Da jeg kjøpte en TMX100D i 2017 tok jeg med alle tillegg bortsett fra 22" felger, vinterhjul og FSD. Dvs. har EAP. Selv om jeg kjøpte en inventory-bil så var dette veldig bevisste valg. Jeg har fremdeles den samme TMX'en med drøyt 140k km på telleren. Hvis jeg skulle kjøpt ny TMX i dag ville jeg gjort de samme valgene, bortsett fra at jeg ikke ville betalt et eneste øre mer enn nødvendig for støttesystemene til Tesla, dvs. at det hadde blitt standard AP, og om det hadde vært mulig å droppe AP og bare få god gammel dum CC, så hadde jeg muligens valgt det i stedet for AP også.

Tanken min da jeg kjøpte bilen var å ha den til den var oppbrukt, dvs. ca 10 år og 400k km. Pga. covid og diverse endringer kjører jeg ikke lenger 40k km i året, så kjørelengden etter ti år blir nok en god del kortere, og levetiden på bilen øker kanskje noen år? Selv med 10 år horisont på eierskap i 2017 så tenkte jeg at FSD vil ikke bli en nyttig funksjon i mitt eierskap av bilen. Etter at fem år er gått, så er jeg ennå mer skeptisk til tidshorisonten for fungerende FSD. Økonomisk hadde det kanskje ikke vært så dumt å ta med FSD i 2017 da jeg hadde fått installert AP HW 3.0 kostnadsfritt, men FSD for funksjonaliteten sin skyld hadde vært helt bortkastet.

Hovedgrunnen til Tesla-kjøp i 2017 var ladenettverk, rekkevidde, enkelhet i bruk og tilhengerkapasitet. Rett og slett den eneste elbilen som kunne fungere som eneste bil i husholdningen. Godt mulig at et nybilkjøp nå hadde endt med en TMY, eller kanskje jeg hadde gått på en kjempesmell, svelget noen kameler og endt opp med å kjøpe en kinesisk bil når Nio ES7 eller ET7 kommer...  Uansett så er FSD det aller svakeste argumentet jeg kan tenke meg for å kjøpe Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Klykken

Dette er dårlige betraktninger fra et investorperspektiv.
Verdien som ligger i å løse selvkjøring og fungerende AI er potensielt himmelhøy, og hvis man mener Tesla er i riktig retning og ledende her bør det ikke være noe tvil om hvor man bør plassere sine penger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: THE på fredag 17. juni 2022, klokken 08:34
Uansett så er FSD det aller svakeste argumentet jeg kan tenke meg for å kjøpe Tesla.

Det er akkurat slik jeg også har tenkt. Det er MYE som taler for Tesla, men FSD er ikke noe jeg ville betalt et rødt øre for. Og jeg hører det samme fra flere andre også. Så derfor får jeg en følelse av at FSD verdien er overvurdert.
Selvfølgelig kan FSD blir svært viktig for f.eks Taxi osv - men for personbil generelt?

Og som nevnt - jeg tror ikke Tesla blir alene her - det er så mange andre som også har kommet lengre.
Så selv om FSD kommer fra Tesla allerede i løpet av året - så er jeg overbevist om at verdien på sikt ikke blir så ekstrem. Ja - jeg tror Tesla aksjen vil fly opp en periode om så skjer pga. mange småsparere som kanskje får en slags åpenbaring der og da, men jeg er overbevist om at verdien vil stupe igjen fort også om det skjer.
Så min strategi vil enten være å rømme dersom jeg ikke trodde Tesla vil fikse FSD, og dersom jeg tror Tesla vil klare FSD - sitte stille med det en har av aksjer til FSD er annonsert - så selge fort som svint. Å gå inn i aksjen nå er kanskje det mest risikofyllte - men en kan jo heller ikke vinne noen uten risiko.

Jeg tror generelt Elon overvurderer verdien av FSD

Klykken

FSD og AIen som utvikles, og potensialet noe slikt har, er i mine øyne sterkt undervurdert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Klykken på fredag 17. juni 2022, klokken 11:28
FSD og AIen som utvikles, og potensialet noe slikt har, er i mine øyne sterkt undervurdert.

Ok - da har vi veldig ulike oppfatninger her - det er helt ok. Verden ville aldri gått fremover om alle var enige og mente det samme.  Men at Elon selv kobler verdien av Tesla så hardt opp mot FSD synes jeg er for ekstremt.
I bunn og grunn sier han at Tesla står og faller på om FSD blir levert eller ei.....
Det åpner jo definitivt opp for en volatil aksjekurs.........


daktari

Hvis vi ser på konkurransen innen selvkjøring er det utfordringer mtp å få dette lukrativt. Waymo f.eks. De har altså ekte autonome biler I kommersiell drift, noe Tesla er årevis unna. I tillegg kreves en parkeringsplass, servicefunksjoner, vaskemaskin og en sentral som kan overvåke at alt går greit og gi remote instrukser hvis bilen kjører seg fast.
Tesla sin modell har ingen av disse elementene. Her skal eieren ta seg av vask og service i en ukjent forretningsmodell. Forsikring? Hvem er overvåkningsinstans som remote dirigerer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Burger

Forskjellen er at Waymo er ganske geofenca inn i enkle områder å kjøre, mens man kan prøve FSD i hele verden. Artig å se folk på youtube som kjører med FSD i fullt kaos med trange veier, veiarbeide, bratt så man ikke har kontroll hva som kan dukke opp på siden av veien etc. Det fungerer ikke 100% men alle de andre selvkjørende har geofenca hele det området så bila nekter å kjøre der.

Tror Waymo med flere kommer til ett punkt der løsninga ikke blir 100% fordi det ikke takler uforutsette hendelser, og da oppnår man ikke lvl 5 autonomi, så man bruker mye penger og forskning på noe som ikke vil bli 100%.

Jeg har Tesla M3 og valgte ikke noe FSD eller den andre, fordi jeg kjøper det til en dyrere penge dersom det vil virker og blir lovlig. Dvs sette meg i baksetet i bila med god promille og si "Kjør hjem". Valget ble tatt av at jeg ikke ville bruke så mye penger på bil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA