Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 08:55
Interessante salgstall fra Tyskland. VAG solgte mer en dobbelt så mange elbiler som Tesla samlet, men det var inkl. E-up som ikke lenger produseres.
Model 3 ble mest solgte modell.
Småbiler selger veldig bra. Ca.430% vekst totalt siden 2019, forøvrig totalt bilmarked ned til 2,6 mill. Hvorav ca 330.000 var elbiler.
I 2019 ble det solgt over 3,6 mill biler totalt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-dezember-gesamtjahr-2021/
Så konklusjonen er at når Tesla kommer med småbil og har egen fabrikk i Europa, så kommer de nok til å dominere markedet

geear

Interessante salgstall fra Tyskland. VAG solgte mer en dobbelt så mange elbiler som Tesla samlet, men det var inkl. E-up som ikke lenger produseres.
Småbiler selger veldig bra. Ca.430% vekst totalt siden 2019, forøvrig totalt bilmarked ned til 2,6 mill. Hvorav ca 330.000 var elbiler.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-dezember-gesamtjahr-2021/

Fiffig måte du vrir på den nyheten, til å slå sammen 4-5 merker og si at de har slått Tesla.

Overskriften til AMS er: "And the winner is ... Teslas Model 3"

Syns det er mer sjokkerende at Tesla, som kun har hatt én kinesiskprodusert modell i salg hele året, samlet selger flere elbiler i BMW og Audis hjemland, enn de to merkene til sammen:

SitatTop 10 der BEV-Marken 2021

E-Neuzulassungen 2021 Marken-Top 10

Marke   Jan.- Dezember 2021
PEUGEOT   12.887
AUDI   14.937
SKODA   16.127
BMW   16.535
OPEL   18.010
SMART   24.019
HYUNDAI   26.667
RENAULT   32.709
TESLA   39.714
VW   72.110

Mercedes er ikke på top 10 engang, så da har sannsynligvis Tesla solgt like mange elbiler i Tyskland som Audi, BMW og Mercedes til sammen. Alle har hatt lignende antall elbilmodeller tilgjengelige hele året.

Motorwatt

The Group operates 120 production plants in 19 European countries and a further 10 countries in the Americas, Asia and Africa. 662,575 employees worldwide produce vehicles, and work in vehicle-related services or other fields of business. The Volkswagen Group sells its vehicles in 153 countries.

Source: https://www.volkswagenag.com/en/group/portrait-and-production-plants.html
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 09:26

Fiffig måte du vrir på den nyheten, til å slå sammen 4-5 merker og si at de har slått Tesla.

Overskriften til AMS er: "And the winner is ... Teslas Model 3"

Syns det er mer sjokkerende at Tesla, som kun har hatt én kinesiskprodusert modell i salg hele året, samlet selger flere elbiler i BMW og Audis hjemland, enn de to merkene til sammen:

SitatTop 10 der BEV-Marken 2021

E-Neuzulassungen 2021 Marken-Top 10

Marke   Jan.- Dezember 2021
PEUGEOT   12.887
AUDI   14.937
SKODA   16.127
BMW   16.535
OPEL   18.010
SMART   24.019
HYUNDAI   26.667
RENAULT   32.709
TESLA   39.714
VW   72.110

Mercedes er ikke på top 10 engang, så da har sannsynligvis Tesla solgt like mange elbiler i Tyskland som Audi, BMW og Mercedes til sammen. Alle har hatt lignende antall elbilmodeller tilgjengelige hele året.
Jeg synes det er ryddig å sammenligne VAG (Audi, Enyaq, Seat, Porsche, VW) med ticker VOW mot Tesla med merket Tesla og ticker TSLA - det er salg knyttet til aksjepris vi snakker om?

Diskusjonen var jo hvorvidt det var rasjonelt begrunnet at TSLA steg med den samlede verdien til VOW på 1 dag!

Jeg skrev jo at Model 3 solge flest biler. De vinner modell-kampen men ikke merke- eller konsernkampen. Det blir anderledes tall neste år.
BMW solgte bare i3 og iX3 i -21. Merce hadde bare EQC, men litt EQA på deler av året. -22 og -23 blir anderledes for dem.
Audi har en aldrende e-tron og Q4 kom først okt./nov.
VW solgte nesten 30% færre ID.3 enn Model 3, noe som kanskje er litt overraskende men også ikke - gitt innkjøringsproblemene.

Tesla vil bli et stort merke uansett - men spørs om de blir største eller topp 5. Tviler sterkt på en småbil i 2022. De har jo brukt en ca 3 år etter lansering til å få bil på markedet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geear

Hvordan skal jeg vite at du fortsatt diskuterer rasjonale i kursstigningen til 1200 for halvannen uke siden, når du ikke refererer til det, og kursen i går stengte på 1063 eller noe, og har vært enda lavere i mellomtiden? Slike stigninger ser jeg lite vits i å bruke mye energi på, da det som regel alltid kommer en korreksjon etterpå, noe det også gjorde i dette tilfellet. At TSLA er en vekstaksje som ikke følger "regler" vet du like godt som meg.

Artikkelen/tallene er interessante, og jeg tenker det er mye viktigere å se på hvordan det er mulig at en amerikansk og fersk bilprodusent, kan klare å selge flere av en 3-4 år gammel sedan, produsert i Kina, enn samtlige andre enkeltmodeller i Tyskland. Der det er enorm merkelojalitet, og der bilproduksjon står så sentralt i økonomien. Før alle hadde konkurrenter var forklaringen at det ikke var konkurranse. Nå har de fleste konkurrenter, og allikevel står Tesla forbausende sterkt. Hadde de hatt mer enn én bilmodell å tilby (to siden september), og aller helst en hel range, så tror jeg dette hadde blitt mer spennende enn tyskerne liker. Dessverre for Tesla så går det trått med å lansere nye modeller, og selv oppdatert S og X ser det ut for å gå veldig tregt med. Ser dessverre ikke ut som det blir levert noe annet enn Plaid-utgaver i Europa neste år. Ingen tvil om at Tesla skulle hatt både varebil og småbil i sortimentet sitt, og det blir vel fort 2025 eller senere før vi ser noe slikt, med den farten de har holdt på tidligere lanseringer.

At Audi har en aldrende e-tron er et snålt argument ettersom Model 3 er eldre, og slo den allikevel med 35000 mot 8000.

SurSnasen

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:09
Artikkelen/tallene er interessante, og jeg tenker det er mye viktigere å se på hvordan det er mulig at en amerikansk og fersk bilprodusent, kan klare å selge flere av en 3-4 år gammel sedan, produsert i Kina, enn samtlige andre enkeltmodeller i Tyskland. Der det er enorm merkelojalitet, og der bilproduksjon står så sentralt i økonomien. Før alle hadde konkurrenter var forklaringen at det ikke var konkurranse. Nå har de fleste konkurrenter, og allikevel står Tesla forbausende sterkt.

Ok, men la oss se litt nærmere på tallene:
Det ble altså solgt 2,6 millioner biler i Tyskland i 2021. Av disse utgjorde Tesla sin andel 0,039 millioner biler. Altså en markedsandel på 1,5%. Det er ca samme markedsandel som Dacia.

Motorwatt

Ville ikke lagt stor vekt på disse tallene i et år hvor chipmangel har hatt så mye å si. Tesla har til stor grad klart å unngå problemene med tekniske løsninger, mens samtlige andre har hatt enorme problemer. Det er lang ventetid på de fleste tyske bilmerker.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:23
Ok, men la oss se litt nærmere på tallene:
Det ble altså solgt 2,6 millioner biler i Tyskland i 2021. Av disse utgjorde Tesla sin andel 0,039 millioner biler. Altså en markedsandel på 1,5%. Det er ca samme markedsandel som Dacia.
Ta hele verden, så ser det enda verre ut. Cluet er at fossiltallene forteller ikke noe annet enn hva slags oppside som ligger foran de som produserer elbiler. Alt dette skal dekkes av elbiler på sikt. Elbilene er fortsatt bare er helt i startgropa, og det er her Tesla mener de posisjonerer seg best av alle til å være klar for en rivende utvikling i antall elbiler, med lave produksjonskostnader og sikret tilgang på batterier og råvarer (derav er 4680 så enormt viktig). I Norge er elbilene så etablert at det er fort gjort å glemme at mesteparten av verden ellers er omtrent der Norge var for ti år siden. Bare se videoene til Bjørn Nyland fra Thailand, mens folk i Norge vil ta selfies sammen med Bjørn, så vil folk der nede ta selfies med Model 3en hans, uten ham. Var det 120 Teslaer han sa det var i Thailand?

Jeg er ingen TSLA-evangelist, har noen aksjer nå, kjøpt inn høyt oppe, bare fordi det er kjedelig å sitte på utsiden. Solgte meg egentlig ut for flere år siden, fordi jeg allerede da syns kursen var helt fullstendig galskap. Har ikke turt å regne på hva slags fortjeneste jeg gikk glipp av, men vi snakker nok million-tall. Prøver altså ikke å argumentere for at det fundamentale gir grunnlag for dagens kurs, men at posisjoneringen for fremtiden er det som trigger galskapen.

Kan være greit å huske på at fossilprodusentene taper markedet for fossilbiler samtidig som de må klare å selge tilsvarende antall elbiler, mens Tesla spiser av fossilprodusentenes marked...

daktari

Og det er der jeg mener tallene fra Tyskland viser at VAG er i veldig god posisjon. Ikke noe spesielt dårligere enn Tesla.
BMW og MB er mer nisje,  men også bra posisjon.
Stellantis med Peugeot, Fiat, Chrysler derimot...
Mine I-Pace videoer

Vaduz

Synes VOW gjør det veldig sterkt mtp hvor lenge etter de startet og hvor mye mer omstilling og byråkrati/fagforeninger og forsyningslinjer som måtte gjøre om i denne prosessen. Svært vanskelige omstilling, men de selger allerede mer enn tesla her i Norge, og lager svært gode og effektive elbiler som nok appellerer til mer tradisjonelle kunder.

Jeg tror tsla går på en smell etterhvert. Når de begynner å bli tatt igjen på selvkjøring av andre merker, forskjeller i effektivitet og produksjonsvolum og kostnad utjevner seg etterhvert som de andre omstilles så vil man stå igjen med litt bedre software/GUI og med android/Apple auto så blir det mer et preferansespørsmål og vi vil nok se tesla stabilisere seg på en 10% markedsandel.

SurSnasen

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:06
Ta hele verden, så ser det enda verre ut. Cluet er at fossiltallene forteller ikke noe annet enn hva slags oppside som ligger foran de som produserer elbiler. Alt dette skal dekkes av elbiler på sikt. Elbilene er fortsatt bare er helt i startgropa, og det er her Tesla mener de posisjonerer seg best av alle til å være klar for en rivende utvikling i antall elbiler, med lave produksjonskostnader og sikret tilgang på batterier og råvarer (derav er 4680 så enormt viktig). I Norge er elbilene så etablert at det er fort gjort å glemme at mesteparten av verden ellers er omtrent der Norge var for ti år siden. Bare se videoene til Bjørn Nyland fra Thailand, mens folk i Norge vil ta selfies sammen med Bjørn, så vil folk der nede ta selfies med Model 3en hans, uten ham. Var det 120 Teslaer han sa det var i Thailand?

Selvsagt. Tesla lever enormt godt på en hype som mangler sidestykke. Og det er jo nettopp betydelige markedsandeler som ligger bak aksjeprisingen, og en fortsatt enorm vekst. På ett eller annet tidspunkt må de innfri. Veien dit synes enkel å nå, og youtube-influencerne kniver om å jekke opp mest mulig. Ingen hype varer evig. Tesla vil gå fra "must have" til å være bare atter et bilmerke. Joda, de skal ha flere bein å stå på. Men igjen, de MÅ innfri. De MÅ klare å utvikle konkurransefortrinn. Slett ikke gitt at de om for eksempel 3 år er den som er ledende på elbiler selv om de ligger veldig godt an.

Det er for øvrig ikke bare Tesla som selger alt de produserer. Likeså med VAG, BMW etc. Attpåtil er det, ironisk nok, legacy-produsentene som har de lengste ventelistene. Og det altså til tross for langt høyere produksjonstall.

daktari

Fler tall om VAG https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/vw-konzern-absatz-2021-chipmangel-delle-unter-9-millionen/
VAG solgte 8,9 mill biler samlet i fjor på verdensbasis. Hvorav 463000 var rene elbiler og 360.000 plug in hybrid. Det gjøres et poeng av at VAG solgte halvparten så mange elbiler som Tesla. Men, 463k er jo bare litt bak Tesla sitt 2020 salg på 499k, og endel over 2019-tallene 363k. Har Tesla bare 1,5 år ledelse på VAG?

En annen kuriositet er jo at merket Skoda solgte 878200 biler, så slått av Tesla, men et stykke opp til Audi på 1.670.000 biler.
Mine I-Pace videoer

DagfinnN

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 13. januar 2022, klokken 00:07
Har Tesla bare 1,5 år ledelse på VAG?
Det er ikke lett å si nøyaktig antall år, men antagelig «minst langt bak»?

VAG har fordelen av å være gigantiske og samtidig ulempen med det samme. Det tar tid og krever dyp spesialkompetanse å rampe opp stor batteriproduksjon, og kjøper du fra andre minsker du marginen.

Tesla øker og øker og har ingen fossilproduksjon å bygge ned, VAG må både bygge opp BEV og ned fossil. Uansett er det god plass til begge på markedet som har ekstremt potensiale.
Oljesjeikene i VAG systemet er ikke nødvendigvis pådrivere, det kan en jo se i forhold til Diess sine arbeidsforhold. Btw så sier jo CEO i VW at Tesla setter standarden

https://www.cnbc.com/2021/10/28/tesla-is-setting-the-bar-for-electric-vehicles-vw-ceo-admits.html

Samt
«Herbert Diess noted that Tesla will build electric cars faster than VW currently can»

https://www.businessinsider.com/volkswagen-vw-ceo-says-tesla-germany-factory-threatens-jobs-ev-2021-11

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:36
Ville ikke lagt stor vekt på disse tallene i et år hvor chipmangel har hatt så mye å si. Tesla har til stor grad klart å unngå problemene med tekniske løsninger, mens samtlige andre har hatt enorme problemer. Det er lang ventetid på de fleste tyske bilmerker.
Chipmangelen kan sikkert brukes som en unnskyldning, samtidig er det en dårlig unnskyldning. Det viser bare hvor frie Tesla er, som klarer å omgå dette. Spørsmålet er om denne evnen til å snu seg rundt forsvinner med størrelse og alder. Det ville vært veldig typisk i så fall.

Sitat fra: Vaduz på onsdag 12. januar 2022, klokken 19:36
...men de selger allerede mer enn tesla her i Norge...
Har ikke VAG alltid solgt mer enn Tesla i Norge? Selv om man kun ser isolert på elbil så har de vel stort sett solgt mer enn Tesla?

Sitat fra: daktari på torsdag 13. januar 2022, klokken 00:07
Fler tall om VAG https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/vw-konzern-absatz-2021-chipmangel-delle-unter-9-millionen/
VAG solgte 8,9 mill biler samlet i fjor på verdensbasis. Hvorav 463000 var rene elbiler og 360.000 plug in hybrid. Det gjøres et poeng av at VAG solgte halvparten så mange elbiler som Tesla. Men, 463k er jo bare litt bak Tesla sitt 2020 salg på 499k, og endel over 2019-tallene 363k. Har Tesla bare 1,5 år ledelse på VAG?

En annen kuriositet er jo at merket Skoda solgte 878200 biler, så slått av Tesla, men et stykke opp til Audi på 1.670.000 biler.
Tror du ikke VAG har en hel skare med kjøpere som står klar til å kjøpe VAG-produkter? Det er tilfelle med omtrent alle merker. Tesla sin utfordring er å stjele kunder fra de etablerte, og det er ganske utrolig at de har klart. Finner det ganske sprøtt at Tesla faktisk slår et så veletablert merke som Skoda etter så kort tid.

Siden vi igjen da snakker om vekstselskap, så er det mye mer relevant å se på fremtidsutsiktene.

Totalt kjøretøysalg VAG:

2020: 9300500
2021: 8882000
-4,5 %

Totalt kjøretøysalg Tesla:

2020: 499500
2021: 936172
+87 %

Hvem hadde du satt pengene på for fremtiden, basert på dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA