Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

geear

Merkelig sammenligning.. omtrent like fjernt som å spørre hvorfor en utgående X5 selger dårligere enn en helt nylansert RAV4. Millioner av lojale kjøpere og en helt annen størrelse og prisklasse.

Er det mange X-eiere som har gått over til ID4 osv? Har inntrykk av at det er mange som har gått til Y, noen til i-pace, noen til EQC, noen til e-tron, men få til MEB.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 12:35
Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. januar 2022, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 08:33
Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:22
Jo, det er offisielt at de vil lansere en:
Stemmer det. Husket at EM hadde sagt noe, men ikke så konkret. Da har han ca ett og ett halvt år på seg da.
Ca ett og ett halvt år til han går over tiden. Kan nesten garantere at det tar lengre tid og en må legge til et år eller to ekstra på det igjen før det kommer til Norge.
Her var det snakk om en TM2, ikke FSD. Men er vel uansett riktig...
Vet at det var TM2!

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på fredag 07. januar 2022, klokken 17:36
salg på aksjer i dag btw.

ref bil var jeg ute etter en SUV, skal ha ting på taket, skal trekke ting bak den, og skal kjøre på litt ymse hyttevei (og utenfor)

Først godt nytt år Hemi!

Hmmm ute? Hemi, inne igjen eller....? svingtrade?

BTW en 6,2L Dodge Durango SRT Hellcat eller lignende hadde vel også gjort seg - med det nickèt så forplikter det jo litt  :D :D  men kansje ikke på ymse hytteveier for da skremmer du bare opp hyttenaboene når du ruser forbi....

emurof

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. januar 2022, klokken 10:24
Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:18FSD/robotaxi er i liten grad priset inn.

Det er ikke rart for de (=Musk) har ropt ulv ulv i mange år nå og er ikke kommet lengre enn hva de skrøt av i 2016.

De har beviselig kommet lengre, i og med at FSD-betaen nå er ute og tilgjengelig for kunder. Og betaen har sett enorme forbedringer over tid. Jeg skjønner ikke helt poenget med at du kommer med åpenbart usanne påstander?

Og ikke skjønner jeg hva poenget er med slike forsøk på å provosere. Hva med å bare holde seg til tema?

SitatDet er minst 2 hardware-oppdateringer og minst 10 år før robottaxi kan komme. Dessverre.

Kilde?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 07. januar 2022, klokken 10:56Robotaxi er det iallfall ingen som kan kjøpe nå. Noe annet med FSD som har blitt solgt i 5 år, og fremdeles ikke levert. Tesla fikk inn over 1 milliard fra kunder som trodde/tror på EM. Hvor mange usannheter og brutte løfter skal til før mannen mister all kredibilitet?

Psst! FSD-betaen er i bruk av kunder. Vanskelig å følge med eller?

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 10:57
Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03Det er vel liten tvil om at TSLA har blitt en meme-aksje - man kjøper for boblen, ikke det grunnleggende? Som GameStop.

Jo, det er det stor tvil om. Kursen er styrt av institusjonelle kjøpere. Du har ikke kommet med et eneste argument eller regnestykke som kan vise at Tesla er overpriset.

Det ringer ikke en bjelle eller to når analytikere, som tidligere var svært skeptiske til Tesla, nå har kursmål rundt og over $1000?

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter.

Utdadert? Hvor?

Du har virkelig ikke fått med deg at Model X ikke engang er til salgs internasjonalt lenger, og at hverken S eller X var mulig å få utleverte fordi de hadde en "refresh" som gikk over flere måneder, for så å sakte sette i gang produksjonen på ny variant?

Ærlig talt, følger du med i det hele tatt?

Alle andre forstod nok at analytikerne nå priser selskapet som en meme-aksje og ikke basert på det grunnleggende.

Hvordan priser man en meme-aksje? Er dette begrunnelsen til analytikerne? Eller lyver du igjen?

SitatMusks forretningsidé er ikke bare å produsere spennende biler, men faktisk å hause opp et bilde som geni-selskap som gjør det ingen andre får til. Ved god hjelp av en hærskare youtubere og andre fans/influencere inkl. sin egen twitter-konto, og ekstremt lukrativ verve-kampanje. Ikke til forkleinelse for bilene og SuC som faktisk er ganske bra.

Dette er bare flere usakligheter. Klarer du ikke å skrive et eneste innlegg uten å hetse Musk?

SitatNår det gjaldt X, så vil de som gidder faktisk analysere de grunnleggende fakta, se at de 3 MEB suvene solgte samlet mer, på ca 3 kvartaler, enn det Model X gjorde i perioden 2016-2021, altså opptil 5 år.  (det ble registrert noen biler i 2021). Dette på tross av at bare 1/3 av alle Xer har 5 seter. Min tolkning er at Teslas markedsandeler overhodet ikke er sikret fremover, og at det er reell konkurranse i markedet. Man kan jo spekulere i hvor få Xer de kunne solgt hvis MEB hadde fantes, eller spå litt om hvor mange de kommer til å få solgt med en ny modell til 1 mill. 
Noen vil si "ikke sammenligne med X, men med Y" og der selger også MEB meget sterkt selv om de også er produksjonsbegrenset.

Hva er det du snakker om? Billige biler selger bedre enn dyre? Wow! Men hva har det å gjøre med det faktum at Model S/X er begrenset av produksjon?

emurof

Sitat fra: hemi på fredag 07. januar 2022, klokken 13:15
model x har jo mest meningsløse billayouten ever, med en esktremt dårlig gjennomføring.

at den solgte så bra som den har gjort er jo utrolig. håpløse dører, lite bagasjeplass, ikke takboks mulighet etc

Har du hatt Model X selv?

daktari

6 års jubileum. Hvordan ligger dere an emurof? Når skjer det? Sommeren? Høsten?
https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/686279251293777920
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

o.b.lix

Sitat fra: emurof på mandag 10. januar 2022, klokken 23:24
Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. januar 2022, klokken 10:24
Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:18FSD/robotaxi er i liten grad priset inn.

Det er ikke rart for de (=Musk) har ropt ulv ulv i mange år nå og er ikke kommet lengre enn hva de skrøt av i 2016.

De har beviselig kommet lengre, i og med at FSD-betaen nå er ute og tilgjengelig for kunder. Og betaen har sett enorme forbedringer over tid. Jeg skjønner ikke helt poenget med at du kommer med åpenbart usanne påstander?

Og ikke skjønner jeg hva poenget er med slike forsøk på å provosere. Hva med å bare holde seg til tema?

Det siste først; tema var at de ikke hadde priset inn robottaxi i aksjekursen, mitt svar var at det bør det heller ikke fordi robottaxi er svært mange år unna.

Den FSD-beta som noen kunder i USA får teste, har enorme mangler, og hjelper ikke at den er forbedret fra 30% til 70% eller noe slikt, den er ikke FSD før den når 100%, og som robottaxi må den takle alle forhold uansett, og ikke sjangs at dette er like rundt hjørnet.

Sitat fra: emurof på mandag 10. januar 2022, klokken 23:24

SitatDet er minst 2 hardware-oppdateringer og minst 10 år før robottaxi kan komme. Dessverre.

Kilde?

Sunn fornuft og 7 år med Teslaeierskap, alle bilene med AP, siden 2014 har Elon Musk skrytt av at bilen kunne kjøre helt selv. Etter å ha kjørt over 300.000km med AP i alle utgaver, ser jeg at HW inkl sensorer ikke holder mål, settes ut av spill av sollys, regn, snø i luften, etc etc. Og som sagt, robottaxi må takle alle forhold til enhver tid.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Jeg skjønner ikke helt at dere hevder at robotaxi ikke er priset inn. Sier ikke at fullverdig robotaxi er priset inn, men det er da presentert rimelig friskt fra Tesla, og vil vel påstå at det er vanskelig å si at ikke dette også er en bidragsyter til en gallopperende kurs.

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 08:20
Jeg skjønner ikke helt at dere hevder at robotaxi ikke er priset inn. Sier ikke at fullverdig robotaxi er priset inn, men det er da presentert rimelig friskt fra Tesla, og vil vel påstå at det er vanskelig å si at ikke dette også er en bidragsyter til en gallopperende kurs.
Enig. De har jo solgt masser av biler på det i det minste.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

@daktari og gear

Når det sies at robottaxi ikke er priset inn så menes det vel de som «regner» ut kursen i forhold til alle de kjente parameterne. Der er jo ikke robottaxi med. I forhold til den reelle kursen på børsen så er vel alle både mulige og umulige forhold tatt med inkl robottaxi og total dominans på solceller mm.

geear

Dere bør se denne oppsummeringen fra autonomy day i 2019, om robotaxi og ratt osv.:

https://www.youtube.com/watch?v=LO1nDnnv_Og

Å se den nå i 2022 er nesten helt absurd.

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:20
Dere bør se denne oppsummeringen fra autonomy day i 2019, om robotaxi og ratt osv.:

https://www.youtube.com/watch?v=LO1nDnnv_Og

Å se den nå i 2022 er nesten helt absurd.
"Elisabeth Holmes"? Men de har jo tjent bra. Fascinerende fyr.

Her er Ark Invest som i 2020 regnet inn Robotaxi: https://ark-invest.com/articles/analyst-research/tesla-price-target/
"Based on our updated expectations for electric vehicle (EV) cost declines and demand, as well as our estimates for the potential profitability of robotaxis, our 2024 expected value per share for TSLA is $7,000. To arrive at that base case, ARK has developed a probability analysis with bear and bull price estimates, as detailed below:"

"Based on this probability matrix, our bear case implies that Tesla will sell 3.2 million vehicles in 2024,  cutting its share of total EV sales roughly in half compared to today's levels.[4] Our bull case implies that Tesla will maintain its roughly 18% market share, and that a substantial percentage of its fleet will generate high-margin robotaxi platform fees."

Det er meget store forventninger til robotaxi og autonomi hos ARK,som må regnes som en av de som tror sterkest på TSLA. Jeg vil helt klart hevde at dagens pris er dratt opp som følge av deres tolkninger og de som igjen driver influencing på bakgrunn av ARK.
Mine I-Pace videoer

daktari

Interessante salgstall fra Tyskland. VAG solgte mer en dobbelt så mange elbiler som Tesla samlet, men det var inkl. E-up som ikke lenger produseres.
Model 3 ble mest solgte modell.
Småbiler selger veldig bra. Ca.430% vekst totalt siden 2019, forøvrig totalt bilmarked ned til 2,6 mill. Hvorav ca 330.000 var elbiler.
I 2019 ble det solgt over 3,6 mill biler totalt.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-dezember-gesamtjahr-2021/
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA