Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Ellemelle

Da er du sikkert logget inn av Apple, prøv å gå inn i inkognito mode.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:40
Jeg gidder ikke å registrere meg for å lese NYT, men det sitatet kommer fra CEO i MobilEye. Selskapet som Tesla sparket ut, og heller lagde en veldig mye bedre løsning på egenhånd.
Nå er det vel heller sånn at MobilEye tester ekte level 4 i bl.a. NYC samt er systemet i bunn skal slippes i 2022 i München som Sixt/Moovit autonom taxi. https://youtu.be/50NPqEla0CQ 40 min uredigert fra NYC.

Om Tesla har et bedre system nå er tvilsomt, og bedre i 2022 enn MobilEye hevder gjenstår å se (jugekonkurranse mellom Musk og Shashua?), men FSD(10.6) er sabla langt unna level 3 slik det funker nå hvertfall.

Beklager avsporingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. desember 2021, klokken 23:51
Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:52
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:02
Du trenger ikke registrere deg for å lese denne artikkelen.

Jo

Her er iallfall artikkelen uten sperre:

https://dnyuz.com/2021/12/06/inside-tesla-as-elon-musk-pushed-an-unflinching-vision-for-self-driving-cars/
Den artikkelen er litt merkelig i måten den oppgir kilder på.
De sier først de snakker om 19 stk og nesten i samme avsnitt «some» osv
Mye litt spesielle formuleringer også.

Virker som en litt vinklet artikkel med en agenda faktisk.

Innvendinger som fremmes er helt greie, det er måten de belegges som virker litt rare.

daktari

Helt naturlig når man intervjuer enkeltpersoner - en etter en - og stadig graver dypere og dypere. Kildene har neppe samme innsikt.
Det er også flere vinklinger i samme sak, noe som gjør det vanskelig for journalistene:
-autpilot 1, markedsføringen, manglene
-autonomi vs assistent
-Autopilot 2, markedsføringen, manglene
-FSD et konsept eller et produkt?
-all hypingen av FSD og Robotaxi
-mindre radar, mer radar, ingen radar
Etc
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandvika

Sitat fra: Vaduz på søndag 05. desember 2021, klokken 09:11
Plain bagel på YT tror jeg viste en utregning at selv om tesla hadde 50% av verdens elbilsalg i 2030 så var aksjen overpriset. Eneste måten tesla rettferdiggjør prisen per i dag er absolutt beste utfall av FSD, robot taxi, batteriteknologi og solceller. Den delen av bedriften (alt minus biler) er visst rundt 6% av omsetningen. Tesla er per i dag ikke markedsledende på noen av disse feltene, men de har mye penger da, så alt er mulig, men risikabelt å kjøpe tesla nå ja, skikkelig boblete!
:+1:Om man leste analysen til ARK (før de dumpet) så baserte det seg på lignende forrutsettninger. Poenget her er at man kan godt argumentere for både  1000, 1500 eller til og med 2000USD, men da må man også være klar over at det er denne typen forrutsettninger som må oppfylles.

Har tidliger argumentert for dette i denne tråden , men fått beskjed om at dette er gammeldags måte å vurdere aksjer på.  :o

daktari

https://www.thedrive.com/tech/43408/former-tesla-employees-say-2016-full-self-driving-video-was-staged

Det nye her er at The Drive trekker sammenligningen mellom FSD, inkl FSD-videoen anno 2016 og Nikola sin lastebil som trillet nedover bakken i 2018. Sjefen i Nikola måtte vel sone. Kan bli litt spennende å følge dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wenche

#4642
 8) Tesla leverte 308,6k biler. Reuter skriver at markedet ventet 263k leveringer, DN sier 267k. Dette er over all forventning :D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

emurof

#4643
Sitat fra: Vaduz på søndag 05. desember 2021, klokken 09:11
Plain bagel på YT tror jeg viste en utregning at selv om tesla hadde 50% av verdens elbilsalg i 2030 så var aksjen overpriset. Eneste måten tesla rettferdiggjør prisen per i dag er absolutt beste utfall av FSD, robot taxi, batteriteknologi og solceller. Den delen av bedriften (alt minus biler) er visst rundt 6% av omsetningen. Tesla er per i dag ikke markedsledende på noen av disse feltene, men de har mye penger da, så alt er mulig, men risikabelt å kjøpe tesla nå ja, skikkelig boblete!

Plain Bagel på YouTube har ikke peiling på hva han snakker om. Han ser ut til å tro at P/E er relevant for et vekstselskap. Han prøver å sette en verdi på Tesla ut ifra kriterier for selskaper som nesten ikke vokser i det hele tatt. Vet han virkelig ikke at verdisettingen på et selskap ser inn i fremtiden og på forventet fremtidig avkastning? Snakk om å være amatør.

Robotaxi/FSD er forresten ikke engang priset inn i dag.

emurof

#4644
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:20Lite nytt utover at de har dokumentert endel indre stridigheter blant ingeniørene.
https://www.nytimes.com/2021/12/06/technology/tesla-autopilot-elon-musk.html

Denne artikkelen er bare søppel. Rob Maurer nevner den her:

https://www.youtube.com/watch?v=f3iUZxo5Yd4

Forfatteren av artikkelen er en ihuga "TSLAQ"-tilhenger som er tatt i løgn mange ganger. Han nekter å beklage eller trekke tilbake noe som helst.

Selvsagt vil alle som hater Tesla faller for slike artikler, da de godtar alt som er negativt om Tesla. De gidder ikke gjøre et minimum av research selv, som ville gjort dem i stand til å gjennomskue bløffen.

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 19:52Nå er det vel heller sånn at MobilEye tester ekte level 4 i bl.a. NYC samt er systemet i bunn skal slippes i 2022 i München som Sixt/Moovit autonom taxi. https://youtu.be/50NPqEla0CQ 40 min uredigert fra NYC.

Så fint for dem da. Bare så synd at systemet deres krever at hele bagasjerommet fylles med digre og dyre datamaskiner for at noe skal fungere. Ikke akkurat skalerbart.

Sitat fra: daktari på onsdag 08. desember 2021, klokken 23:47
https://www.thedrive.com/tech/43408/former-tesla-employees-say-2016-full-self-driving-video-was-staged

Det nye her er at The Drive trekker sammenligningen mellom FSD, inkl FSD-videoen anno 2016 og Nikola sin lastebil som trillet nedover bakken i 2018. Sjefen i Nikola måtte vel sone. Kan bli litt spennende å følge dette.

Du eier ikke evne til kildekritikk, gjør du vel?

Å begynne å snakke om å sone osv. er ren galskap.

geear

Sitat fra: Wenche på søndag 02. januar 2022, klokken 22:46
8) Tesla leverte 308,6k biler. Reuter skriver at markedet ventet 263k leveringer, DN sier 267k. Dette er over all forventning :D
Ser ut som markedet responderer godt på det, gitt, +10 % på et øyeblikk.

SurSnasen

Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 15:55
Sitat fra: Wenche på søndag 02. januar 2022, klokken 22:46
8) Tesla leverte 308,6k biler. Reuter skriver at markedet ventet 263k leveringer, DN sier 267k. Dette er over all forventning :D
Ser ut som markedet responderer godt på det, gitt, +10 % på et øyeblikk.

Market Cap øker 90 milliarder dollar som følge av ca 40 000 (15%) flere biler levert enn forventet. Jaja, er vel en stund siden aksjen (og aksjonærene) mistet bakkekontakten uansett.   

Bidda

Treg overføring av penger mellom bankene i dag, gjorde at jeg misset med noen timer....men skal la de få stå i 8 år så pytt :-)
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Vaduz

Sitat fra: emurof på mandag 03. januar 2022, klokken 12:36
Sitat fra: Vaduz på søndag 05. desember 2021, klokken 09:11
Plain bagel på YT tror jeg viste en utregning at selv om tesla hadde 50% av verdens elbilsalg i 2030 så var aksjen overpriset. Eneste måten tesla rettferdiggjør prisen per i dag er absolutt beste utfall av FSD, robot taxi, batteriteknologi og solceller. Den delen av bedriften (alt minus biler) er visst rundt 6% av omsetningen. Tesla er per i dag ikke markedsledende på noen av disse feltene, men de har mye penger da, så alt er mulig, men risikabelt å kjøpe tesla nå ja, skikkelig boblete!

Plain Bagel på YouTube har ikke peiling på hva han snakker om. Han ser ut til å tro at P/E er relevant for et vekstselskap. Han prøver å sette en verdi på Tesla ut ifra kriterier for selskaper som nesten ikke vokser i det hele tatt. Vet han virkelig ikke at verdisettingen på et selskap ser inn i fremtiden og på forventet fremtidig avkastning? Snakk om å være amatør.

Robotaxi/FSD er forresten ikke engang priset inn i dag.

Var det ikke du som tippet 5000$ Per aksje i utgangen av 2021? Litt friskt å hevde andre ikke har peiling med det grunnlaget!


emurof

Sitat fra: Vaduz på mandag 03. januar 2022, klokken 20:35Var det ikke du som tippet 5000$ Per aksje i utgangen av 2021? Litt friskt å hevde andre ikke har peiling med det grunnlaget!

Du mener dette innlegget der jeg sa det var usannsynlig? Eller tenkte du på noe annet?

Ja, jeg hevder at han ikke har peiling. For det har han beviselig ikke. En som ikke skjønner at verdien på et selskap skal gjenspeile forventet fremtidig inntjening har ikke peiling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA