Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

Fordelen med Etoro er at du kan kjøpe deler av aksje, og du kan benytte visa/kredittkort ved handel. Og de har vel heller ikke kurtasje (gebyr ved kjøp), som Nordnet og mange andre har. Største fordelen er dog mulighet til å kjøpe deler av en aksje, da f.eks Tesla nå koster ca 10.000kr/stk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Teslas store gjeld har innimellom vært trukket frem i denne tråden.
Denne grafen, som riktignok er fjorårets tall, setter det i perspektiv.



daktari

Gir det noe særlig mening å se grafen over gjeld uten også å se eiendeler og inntekter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Veggen

Det er åpenbart bare en del av det totale bildet, men synes allikevel det var interessant siden Teslas enorme gjeld stadig nevnes.
Så bør det også nevnes at tallene endres stadig, Tesla har flere ganger tatt opp store lån og betalt ned raskt igjen.

geear

Ja, da har Muskedunderen dumpa masse aksjer igjen, og uka endte med bratt fall til 1014. Her er det vel naturlig å forvente en rekyl, så potensielt god anledning til å laste opp mer, men hvem vet, kanskje han skal dumpe mer. Eller at dette starter en brutal korreksjon.

Ellers en lang artikkel om en Tesla-investor i E24:

https://e24.no/boers-og-finans/i/dnrAxq/tesla-spekulanten

Vaduz

Plain bagel på YT tror jeg viste en utregning at selv om tesla hadde 50% av verdens elbilsalg i 2030 så var aksjen overpriset. Eneste måten tesla rettferdiggjør prisen per i dag er absolutt beste utfall av FSD, robot taxi, batteriteknologi og solceller. Den delen av bedriften (alt minus biler) er visst rundt 6% av omsetningen. Tesla er per i dag ikke markedsledende på noen av disse feltene, men de har mye penger da, så alt er mulig, men risikabelt å kjøpe tesla nå ja, skikkelig boblete!

Klykken

Sitat fra: geear på lørdag 04. desember 2021, klokken 12:47
Ja, da har Muskedunderen dumpa masse aksjer igjen, og uka endte med bratt fall til 1014. Her er det vel naturlig å forvente en rekyl, så potensielt god anledning til å laste opp mer, men hvem vet, kanskje han skal dumpe mer. Eller at dette starter en brutal korreksjon.

Ellers en lang artikkel om en Tesla-investor i E24:

https://e24.no/boers-og-finans/i/dnrAxq/tesla-spekulanten

Han har dumpa ca 60% av det han må for å betale skatten på opsjonene som utgår.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Lite nytt utover at de har dokumentert endel indre stridigheter blant ingeniørene.
https://www.nytimes.com/2021/12/06/technology/tesla-autopilot-elon-musk.html
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:20
Lite nytt utover at de har dokumentert endel indre stridigheter blant ingeniørene.
https://www.nytimes.com/2021/12/06/technology/tesla-autopilot-elon-musk.html

"One should not be hung up on what Tesla says," Mr. Shashua said. "Truth is not necessarily their end goal. The end goal is to build a business."😙
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:45
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:20
Lite nytt utover at de har dokumentert endel indre stridigheter blant ingeniørene.
https://www.nytimes.com/2021/12/06/technology/tesla-autopilot-elon-musk.html

"One should not be hung up on what Tesla says," Mr. Shashua said. "Truth is not necessarily their end goal. The end goal is to build a business."😙
Og dette er altså en analyse fra Mr. Shashua, CEO i MobilEye.

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:31
Og dette er altså en analyse fra Mr. Shashua, CEO i MobilEye.

Er det? Eller leste du bare siste to avsnittene, og konkluderte med at hele artikkelen var analysen fra Shashua?

Ellemelle

Jeg gidder ikke å registrere meg for å lese NYT, men det sitatet kommer fra CEO i MobilEye. Selskapet som Tesla sparket ut, og heller lagde en veldig mye bedre løsning på egenhånd.


Motorwatt

Du trenger ikke registrere deg for å lese denne artikkelen. NB! Kan være hard kost!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Model S 85D

Motorwatt

Har garantert aldri registrert meg på NYT, og får lest artikkelen. (Safari på Mac)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA