Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

geear

Nå kjøpte jeg meg rett og slett inn igjen med en liten post i TSLA, på tross av at jeg syns prisen er helt sinnsyk.  :P Gørr å være helt på utsiden i en slik aksje, men det er uansett langsiktig denne gangen.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. november 2021, klokken 07:35Hmmm....nesten så en bør kalle dette innsidehandel??

Slike ting er som regel planlagt lenge i forveien, og klargjort med advokater og alt mulig. Dessuten solgte han vel blant annet for å donere til en eller annen veldedig organisasjon eller hva det var (eller donerte han bort selve aksjene?).

Broren har jo flere prosjekter gående, så han trenger nok dessuten kapital til dette.

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 12. november 2021, klokken 20:08
Nå kjøpte jeg meg rett og slett inn igjen med en liten post i TSLA, på tross av at jeg syns prisen er helt sinnsyk.  :P Gørr å være helt på utsiden i en slik aksje, men det er uansett langsiktig denne gangen.
Forstår motivasjonen. Men med Musk som selger ut det som ser ut som en temmelig stor aksjepost (Rob Mauer antar over 20 millioner aksjer), så kan jo kursen gå ytterligere ned de kommende ukene. Elon er jo en kraftig påvirker av kursen, med bare små tweeter, så et storsalg av aksjer er vesentlig.

TSLA har jo hatt historisk store svingninger både opp og ned i det siste. Men har en langt nok perspektiv er jo ikke det så viktig.

geear

Salg av så mange aksjer, som han allerede har gjort, vil åpenbart senke kursen, men så er spørsmålet hvor mye han har tenkt å selge. Tror på ingen måte at salget til Musk har utløst skepsis i markedet i form av at han har mistet troen. Kanskje nok et genitrekk den pollen på Twitter.

Counterpointer

Enig i at markedet nok ikke oppfatter at han har mistet troen på selskapet. Men salg av store posisjoner får uansett virkning.

geear

Spørsmålet er hvor mye mer han faktisk skal selge. Eller kanskje han er ferdig. Kursen steg noe igjen fredag kveld.

Counterpointer

Tweeten han sendte ut antyder 10% det er vel 23 millioner aksjer. Han har nå solgt rundt et par millioner.
Men ingen vet helt hva som motiverer Elon.

Kim-

Solgte han ikke for å betale skatt?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Klykken

Selger for å betale skatt på opsjoner som blir omgjort til aksjer. Når salget er ferdig og opsjonene er komplette sitter han igjen med flere aksjer enn han selger såvidt jeg har skjønt. Kan ikke sjargongen i dette så er sikkert litt dårlig forklart.

Uansett, det er vel rundt 40% av det han skulle selge som er solgt nå. Fortsetter denne uka og er kanskje ferdig til fredag eller neste uke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 13. november 2021, klokken 22:04
Tweeten han sendte ut antyder 10% det er vel 23 millioner aksjer. Han har nå solgt rundt et par millioner.
Men ingen vet helt hva som motiverer Elon.
Han solgte vel 6,3 mill forrige uke, ikke et par mill.

Nå har kursen steget 10% siden jeg kjøpte inn igjen sist fredag. Noen som vet om Musk har solgt denne uka også?

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 19. november 2021, klokken 19:34
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 13. november 2021, klokken 22:04
Tweeten han sendte ut antyder 10% det er vel 23 millioner aksjer. Han har nå solgt rundt et par millioner.
Men ingen vet helt hva som motiverer Elon.
Han solgte vel 6,3 mill forrige uke, ikke et par mill.

Nå har kursen steget 10% siden jeg kjøpte inn igjen sist fredag. Noen som vet om Musk har solgt denne uka også?
Det er såvidt jeg har forstått to dager forsinkelse på papirene til SEC hvor slike salg oppgis, så det er bare litt over halve som er offentlig.

Du får sende en tweet å spørre

Ser ut som korreksjonen er over. Du traff bra på den

geear

Spørs hvis han skal dumpe 10 mill aksjer til, da kan det nok fort komme en ny dipp...

Bidda

#4617
Hmm....tenkte å kjøpe nå, er det etoro som brukes, helt fersk på dette.
Skal ikke kjøpe og selge bare kjøpe og holde i 10 år, noe jeg bør vite om dette/link til god side for førstegangskjøper?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Larsebass

Nordnet, DNB etc. Det er mange alternativer.

Jeg bruker Nordnets Zero-konto, den fungerer omtrent som aksjesparingskonto. Du betaler ikke skatt ved salg. Hadde jeg startet på nytt med aksjesparing i dag hadde jeg hatt alt i Nordnet.
Tesla X75D.

geear

Hvis du ikke skal kjøpe og selge, så kan du kjøpe hos banken til eller hva som helst, men har du noe interesse av kjøp og salg av amerikanske aksjer så bør du gå for Nordnet sin Zero, for da slipper du å løse ut skatt for hvert salg. Dette kan du unngå på Oslo børs, ved å bruke aksjesparekonto hos banken din.

Det koster vel litt ekstra å ha Nordnet, men jeg har nå snart flyttet alt mitt til Nordnet fra DNB, utelukkende på grunn av Zero, og at jeg vil ha alt samlet hos en leverandør. Mangler vel å selge meg ut av Telenor og DNO, pluss et par fond, og muligens kjøpe inn igjen i aksjesparekonto hos Nordnet.

PS: det lønner seg å bruke aksjesparekonto hos Nordnet på det som kan kjøpes der, i stedet for zero på alt, selv om det også går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA