Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: Speeder på tirsdag 02. november 2021, klokken 22:40
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:56
Sitat fra: Speeder på tirsdag 02. november 2021, klokken 07:17


Jeg ser gjerne andres utregninger på dette. Særlig da knyttet til kapasitet, oppramping og manglende nye fabrikker i lys av 50% vekst etter 2024.

Jeg tror vi kan se ca følgende produksjonskapasitet i 2025:
Freemont =   675 000 (effektivisering,450k+50%)
Shanghai = 1 000 000 ( fortsatt utvidelse og effektivisering)
Berlin = 2 000 000 ( kanskje noe mindre)
Texas = 2 000 000 ( kanskje noe mer)
Installert kapasitet på  5-6 mill innen 2025 er ikke umulig

Tesla har uttalt mål om 20mill i 2030 ikke 38 som du skriver.
Med nye fabrikker på tur opp til 2025 er fortsatt vekst fult mulig.

Først vil jeg bare si at måten du har sitert på fremstår som en forvrengning. Det jeg skrev (spørsmålet) står som sitat av deg når det skulle være et sitat av meg. Og oppramsingen av forventet kapasitet i 2025 som er dine tall står som et sitat av meg. Håper de som leser får med seg denne feilen.

Takk for at du gir en konstruktiv tilbakemelding!

Fremont, jeg tror på ingen måte at vi kan omsette 50% økningen som Elon har nevnt som en direkte kapasitetsøkning. Tesla skriver tross alt at de "tror" det er rom for en økning der. Jeg tolker det sånn at denne økningen vil være innenfor de 600k som er dagens kapasitet. Det vil være billigere for Tesla å ta resten i Texas tross alt. Så jeg tipper 600k maks her.

Shanghai, Tesla er jo selv svært konservative i sine egne tall, spekulasjoner tilsier at du faktisk kan få rett på denne fabrikken. Her føler jeg det knytter seg størst usikkerhet til opprampet kapasitet.

Berlin, Tesla har jo oppgitt 500k kapasitet her, og siste er vel at de satser på 1 "body" pr. 45 sekund, men de produserer ikke dermed "biler" hvert sekund av døgnet hver dag hele året. Så at de skal få til en firedobling til 2025 er utopi. Jeg tror mer på at vi kan se 600k i 2025.

Texas, siden du antar 2 mill i Berlin så finner jeg det rart at en fabrikk som er 3x så stor kun skal klare samme kapasitet? Men jeg kan fint strekke mine 1,5 mill til dine 2 mill her.

Jeg tror de kanskje da kan være på ca 4,2 i beste fall i 2025 så ned fra mine antatt ca 2 mill i manko til ca 900k i manko. Det er fortsatt et betydelig underskudd i 2025.

Du har rett, de peker på 20 mill i 2030 og tallet 38 mill er tatt utifra 50% veksten som mange støtter seg til og jeg brukte det for å få frem galskapen i manglende sammenheng. Men du har absolutt rett.

Du forutsetter nye fabrikker på tur opp frem til 2025. På spørsmål om f.eks. ny fabrikk i England så har Elon sagt at det ikke kommer noen nye fabrikker før de er ferdig med Berlin og Texas og at den neste da vil komme på USA's østkyst. Min tolkning av dette er at Tesla ikke skal bygge ny fabrikk før tidligst/etter 2025, for bygging OG utvidelsene av Berlin og Texas vil vel pågå frem til da? (Shanghai likeså) Det vil igjen føre til at vi ikke ser ny økt kapasitet før i 2027. Og da spøker det for målet om 20 mill i 2030, mener jeg. For jeg tror ikke de klarer 20 millioner biler på de fabrikkene som nå er påbegynt selv med utvidelser og de vil slite med å skalere fra (mine) 4,2 mill til (dine) 5-6 mill i 2025 og til 20 mill i 2030 om ny kapasitet først kommer i sving i 2027. Da har vi ikke tatt hensyn til tilgang til batterier og andre eksterne forhold heller.

Så får vi lene oss tilbake og la klokken tikke og vise fasit i hhv. 2025 og 2030.

Kilde til 1 "body" pr. 45 sekund er fra Tesla selv (linkene i dette avsnittet er fra fabrikkturen i Tyskland):
https://pbs.twimg.com/media/FBP2HoGXEAYao9q?format=jpg&name=medium Det er svært langt fra å produsere et karosseri til å produsere en ferdig bil. De klarer "bare" å presse 1-2 deler pr. 3,75 sekund: https://pbs.twimg.com/media/FBPzG_7WQAYgcx2?format=jpg&name=large Så vidt jeg kan se så er det da 2 sidefremskjermer (frontskjerm mangler?), 4 dører, panser, bakluke og en bakskjerm pluss hovedstrukturen (casting av den): https://pbs.twimg.com/media/FBP1ssfX0AE9aIb?format=jpg&name=large Så 9-10 deler vil da muligens kunne ta fra nesten 37 sekund og ned til ca 19 sekunder. Pluss hovedstrukturen (vet ikke hvor lang tid casting tar, vi kan anta at de klarer å lage minst 1 på tiden det tar å lage resten?) og sammensettingen (kun av bodyen)- som da totalt blir 45 sekunder.

I tillegg kommer som nevnt alt det andre som utgjør en bil. Så en kan ikke omsette desse "body" tallene til "biler". Dette forteller oss noe om kapasitet og hvor effektiv Tesla har mulighet til å være, ikke hva de klarer å produsere. Og en videre oppramping vil kreve mer og nytt utstyr, derfor mener jeg at 2 millioner biler i Berlin er utopi i 2025.

Dette er nivået de vil ligge på i Texas også. Husk at deler av Texas også skal ha Cybertruck og Semi, så denne prosessen er ikke overførbart direkte til de modellene. Så 2 millioner i Texas i 2025 skal holde hardt egentlig selv om de har plass til mer.


Wenche

#4576
Jeg ber alle om å en respektfull tone her, vi kan ha ulike meninger, men det er ingens forteneste, hvis denne tråden blir en krangletråd. Jeg har fulgt med på Tesla siden 2011, bestilt mine biler, og kjøpte aksjer i 2012. Jeg oppdaget opprinnelig TSLA aksjer, her på dette forum, så jeg har en takknemlighet for de før meg som tok opp dette som tema her på elbilforum. Har fulgt Tesla tett i 10 år, mange timer om dagen, har fått med meg alle Q presentasjoner og hørt på på alle Ir. Calls. Det betyr ikke at jeg vet alt om tesla, men at jeg tror jeg har en god forståelse av Teslas fremdrift. Det jeg tenker nå, er fremtiden, og Tesla er på god vei med elektrifisere bilparken, miljøvennlig produksjon og lagring av energi.
Ny ATH close $1213,86 i dag 😎
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

ToWalkOrDrive

#4577
Beklager litt OT: Siden det er mange aksje-eksperter her....noen som vet hvor det er best å kjøpe aksjer fra Thailand?
Jeg spør FAKTISK for en kollega.

Edit: Ser ut som at utenlandske investorer ikke kan få utbytte....hmm...
https://www.set.or.th/en/trading/trade_in_set.html
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: Wenche på torsdag 04. november 2021, klokken 01:11
Jeg ber alle om å en respektfull tone her, vi kan ha ulike meninger, men det er ingens forteneste, hvis denne tråden blir en krangletråd.

Tommel opp, +1 osv. Jeg er ikke ekspert på aksjer, og eier ikke aksjer i Tesla, men syntes det var interessant å følge med i denne tråden til for noen dager siden. De siste sidene med poster har jeg ikke orket å lese siden det ikke gir meg noe, og diskusjonene får litt preg av skyttergravkrigføring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RuneW

Sitat fra: THE på torsdag 04. november 2021, klokken 12:56
Sitat fra: Wenche på torsdag 04. november 2021, klokken 01:11
Jeg ber alle om å en respektfull tone her, vi kan ha ulike meninger, men det er ingens forteneste, hvis denne tråden blir en krangletråd.

Tommel opp, +1 osv. Jeg er ikke ekspert på aksjer, og eier ikke aksjer i Tesla, men syntes det var interessant å følge med i denne tråden til for noen dager siden. De siste sidene med poster har jeg ikke orket å lese siden det ikke gir meg noe, og diskusjonene får litt preg av skyttergravkrigføring.

Ja, tydeligvis veldig mye følelser i sving (og veldig mange ord) hos enkelte. Slapp av og tøy ut :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 03. november 2021, klokken 01:09Hvorfor du hele tiden viser til faktiske tall fra markedet som "teoretiske" får stå for din regning.

Dette minner mye om argumentasjon som brukes av kreasjonister, klimanektere og andre som har en agenda. Man tar noe informasjon ut av en sammenheng og konkluderer basert på det. For eksempel at man trekker frem enkeltpunkter med data, og overser hele bildet.

SitatDu spør meg om jeg vet hva kapasiteten er og vil bli. Jeg har redegjort grundig for det. Tallene kommer bl.a. fra Tesla (men det er vel bare løgn det da) og de kommer fra det som oppfattes som konsensus for øvrig, men det avfeier du som "ikke relevant/feil/løgn" og det som værre er uten å kunne vise til korrigerende tall, bare at jeg tar feil. Modent.

Din redegjørelse er basert på fantasi, så den har altså liten verdi.

SitatKlart jeg har fått med meg avtalene Tesla har (offentlig) om batterier, men Elon sier jo selv at det ikke er nok. Passer seg kanskje ikke å lytte til Elon akkurat da? Og vi ser det jo på utsettelsen av Semi. Så jo, det er fortsatt en faktor som er kritisk. Igjen mangler du argumenter og tyr til spydigheter.

Elon sier det ikke er nok til hva? At han sier de er begrenset av batteriproduksjon er ikke det samme som at de ikke har nok til å nå målene sine. Som vanlig ser vi at du ser på et enkelt datapunk og trekker åpenbart feilaktige slutninger ut ifra det fordi denne slutningen er den som passer deg best.

emurof


Counterpointer

Sitat fra: Wenche på torsdag 04. november 2021, klokken 01:11
Jeg har fulgt med på Tesla siden 2011, bestilt mine biler, og kjøpte aksjer i 2012. Jeg oppdaget opprinnelig TSLA aksjer, her på dette forum,
Det er en ting å ha kjøpt seg inn i 2012 (meget fremsynt og ekstremt god avkastning), det som er mer imponerende er at du slik jeg forstår fremdeles sitter i posisjonen.
Hva er planen videre?

Dette er et interessant poeng i denne tråden. Det er mange som har solgt seg ut underveis, og selv om det har gitt alt fra god til ekstremt god avkastning så har det jo ført til at en har gått glipp av kursen som nå lukter på 1240 dollar (6200 pre splitt kurs).

MaxQ

@Wenche
Respektfull tone er ok. Men når jeg prøver å bringe til torgs informasjon jeg mener er vesentlig å ta hensyn til når en skal vurdere hvordan utsiktene i perioden frem til 2030 ser ut så forventer jeg å bli møtt med begrunnede motsagn og ikke ubegrunnede enstavelsesutsagn (ja, jeg sikter til emurof her). Jeg ønsker fortsatt å høre hva du mener, så håper du finner tid til å skrive litt mer utfyllende (ref. posten hvor jeg stiller spørsmålene til deg). Det er oppriktig kun for å lære, ikke være respektløs. Jeg kjøpte meg inn noen år etter deg og sitter enda, det har vært et eventyr og jeg sitter som sagt til 2030 minst.

@THE
Så det er spennende å følge med på aksjenyheter så lenge de er ensidig positive og ikke for detaljert så en faktisk kan ta informerte valg? Det blir litt for mye feelgood og naivt i mitt hode, men kanskje jeg bare setter høyere krav til Tesla? Hva vil du lese om i denne tråden som i tilfelle vil gi deg noe? Spør i vei, jeg er sikker på at vi er mange som kan svare. (Takket være emurof så får andre ta seg av dette videre).

@RuneW
Beklager at det blir en del ord, men det er mye detaljert informasjon som det må brukes ord på å få frem riktig. Jeg håper det er bedre med ord som forklarer og begrunner fremfor ord som bare ensidig trakkaserer ubegrunnet. Du får hoppe over mitt neste innlegg om du ikke ønsker å lese ytterligere begrunnede forklaringer på mitt ståsted i forhold til veksten de neste årene. Men jeg vil absolutt anbefale å se youtube video'en jeg linker til. Følelser og følelser, jeg er sikker på at de fleste voksne mennesker vil ha seg frabedt å gang på gang bli avspist med at en bare lyver, ikke ha fulgt med eller å ha peiling. Når jeg tross alt begrunner mine utsagn og får bare spydigheter tilbake og ingen dokumenterte motargument (fra emurof ja).

@emurof
Jeg viser til fakta fra markedet, du kaller det teoretisk og nå bare fortsetter du i banen med trakkasering. Du skjønte kanskje ikke muligheten jeg ga deg til å argumentere saklig med fakta? Ikke ett eneste motargument har du å komme med. Det er smått utrolig.

Fantasi? Er Elon sine uttalelser fantasi? Er Q3 rapporten fantasi? Er konsensus i markedet fantasi? Jeg må annta at alle andres meninger enn dine her i verden dermed er fantasi. Du beviser bare ditt eget lavmål.

Er det ikke nok så er det ikke nok og da så klart med tanke på den veksten Elon og Tesla ser for seg. Jeg redegjør mer for dette i posten under. Men det er sitater fra Elon og det er vel bare fantasi så det blir teoretisk for deg og teller derfor ikke så hvorfor bry seg? Jeg foreslår at du får lesehjelp. Men håper du leser det innlegget og ser den videoen. Det vil gi deg viktig innsikt (videoen om ikke annet).

Klart jeg tipper! Det gjør vi alle. Men jeg tipper på bakgrunn av de opplysninger som finnes, altså en kvalifisert gjettning. Du derimot kan ikke vise til noe annet enn spydigheter så da blir det virkelig tipping.

Men jeg skjønner at jeg ikke når frem. Jeg avslutter derfor med innlegget under til de som ønsker å sette seg inn i hvorfor veksten dette tiåret har store utfordringer som jeg mener vil påvirke veksten i en mer konservativ rettning enn deg.

At Tesla skal vokse er det ikke tvil om. At de kommer til å gjøre det bra likeså, tross alle problemene. Men veksten de spår for denne perioden ser jeg store utfordringer knyttet til og jeg er derfor kritisk. Beklagelig at det ikke er rom for å ha begge tanker i hodet samtidig når det gjelder Tesla.

Takk for meg. Lykke til med ekkokammer og feelgood stemning med skyggelapper for deler av utfordringene Tesla har. Det vil virkelig være gambling å lytte til deg vedr. aksjeråd og Tesla.

MaxQ

Noen ytterligere siste kommentarer til batteri, lithium, halvledere, kapasitet og oppramping til de som måtte ha interesse av å forstå hva som rører seg i bakgrunnen.

Håper dere tar dere tid til å høre grundig på denne episoden. Den er tettpakket med informasjon. The Limiting Factor av Jordan Giesige
https://www.youtube.com/watch?v=CTI3cT-_uPY (en av mine favoritter).

Noen av poengene han er innom understreker det jeg tidligere har nevnt, men som andre her har et vesentlig mer optimistisk syn på (noen uten å dokumentere det). Håper desse detaljene og forklaringene (i videoen) kan bidra til å belyse mitt syn bedre til de som måtte mene at jeg bare kategorisk tar feil.

La meg starte med å si at installert kapasitet på ingen måte reflekterer faktisk produksjon. Fremtidig faktisk solgte enheter er da avhengig av 3 interne forhold, oppramping innenfor eksisterende kapasitet, utbygging av ny kapsitet og ny opprampig i denne nye kapasiteten. Tallene i mine tidligere poster har tatt hensyn til installert kapasitet, tregheten i opprampingen og tregheten i installering av ny/utvidet kapasitet samt påfølgende treghet i ny oppramping. Så har jeg nevnt at eksterne faktorer kommer i tillegg. I dette innlegget er fokus på de eksterne faktorene. Ta f.eks. Berlin. Installert kapasitet er der 500k biler (Elon), dette er noe de muligens vil klare å rampe opp til i løpet av 2022/23 (jeg tror 2025) om det kun står på Tesla, men det gjør det ikke (forklaring i resten av innlegget her). Se også mitt forrige innlegg om begrunnelsen for at 500-600k biler vil være optimistisk i 2025, det er rett og slett bare å se på produksjonstiden pr. bil. (husk forskjellen på bil og karosseri). Skal Berlin da økes til 2 millioner i 2025 så vil det bety at de ikke bare må rampe opp, men firedoble installert kapasitet først, så rampe opp. Begge deler tar tid. Likevel så er det ikke sikkert at de klarer å nå desse tallene, grunnet eksterne faktorer som jeg går gjennom under her.

Så la oss se på hvilke faktorer som påvirker Tesla, tilbake til video'en fra Jordan Giesige.

Elon: "Basically limited by multiple supply chain shortages, not just chips." Dette er faktisk et stort hinder for Tesla sin vekst frem til 2030 og de målene de har satt seg for perioden og som gjør meg skeptisk til veksten som spås.

Elon: "Volume production in 2023" (Cybertruck) "and hopefully we can also be producing the semi and new Roadster in 2023." Merk at "volum production" ikke på noen måte betyr at de er på 100% av installert kapasitet. Dette får konsekvenser for beregningen av hvor stor andel av installert kapasitet blir omgjort til produserte biler. Jeg heller mot et konservativt anslag her. Og etterlyser begrunnelse for det motsatte.

Se også tweeten fra Elon på timestamp 5:20, hvor vi klart ser at Elon absolutt ikke vil rampe opp på parallelle produksjonsliner, dette betyr at utbygging av kapasitet ikke starter før han er happy nok med det som er, som igjen betyr at ting strekker ut i tid og så har vi tiden det tar med oppramping deretter.

Jordan ser ut til å tro at chip shortagen for Tesla sin del vil ta slutt i midten av 2022. Det er en merkelig spådom all den tid det er konsensus fra de som følger chip markedet tett at dette problemet helt klart vil vedvare inn i 2023. Det er helt klart at dette igjen påvirker oppramping hastigheten til Tesla og er en faktor de ikke får gjort så mye med enn å vente (i mellomtiden produserer de batterier og andre deler så klart).

Legg merke til Jordan sitt poeng når han nenver at både Cybertruck og Roadsteren krever mye batteri (4680), at Cybertruck'en også krever mange halvledere (pga volumet de skal produseres i) og at tilsvarende ferre chips er nødvendig for Roadsteren som ikke skal produseres i like store antall. Men at 4680 opprampingen likevel bidrar til utsettelsen av desse to modellene. (mer om batteriene senere).

Elon: "We should be through our severe supply chain shortages in 2023." Elon er optimisitisk her og mer i tråd med hva jeg selv tror (og chip analytikere tror), men avslutter med "we will see", så ikke helt trygg på seg selv der Elon. Rart Jordan bommet på det like før her. Tar vi hensyn til at denne halvlederkrisa virkelig er vanskelig å komme seg gjennom og Elon sine vanligvis optimistiske tidslinjer, så spår jeg at dette vil påvirke Tesla gjennom 2023 også. Igjen, installert kapasitet er noe annet enn hva de faktisk klarer å produsere og opprampingen er også avhengig av chips som de nå bare må vente på.

Hør også på hva som sies på timestamp 7:39 til 8:23, jeg sikter da til analysen om "scale", et viktig poeng å ta med seg. Dette da i sammenheng mellom 4680 produksjon i California i forhold til Model Y i Texas. Senere så sier Elon at han forventer "high level production" av 4680 celler i Texas neste år. Igjen, det er forskjell på "high level" og 100%

Så begynner vi å komme inn på et svært vesentlig poeng for muligheten til oppramping. Først viser han en graf (timestamp 9:10) som viser hvor lite resirkulering har å si for batteriproduksjonen, det er ikke før i 2030-35 at det er nok batteri der ute vi kan resirkulere til at det kanskje kan være mulig å slutte å utvinne ny lithium. Deretter på timestamp 10:40 ser vi at de allerede fra 2024/25 vil få problemer med tilgang til lithium, rett og slett fordi det mangler produksjonskapasitet i markedet på lithium (og da hjelper det ikke med avtaler om kjøp av batterier, når ingen har lithium til å lage batterier av).

Legg også merke til hva Jordan sier om hvor lang tid det faktisk tar å bygge lithium utvinnings fabrikkene (venstre side i den sliden) og det med en rask tidshorisont (lite sannsynlig, den bransjen der er treg). Så vet vi at Tesla har store planer om lithium anlegg i Nevada, men så langt så ser det ikke ut til å ha skjedd stort, så jeg tviler sterkt på at de er i mål med å utvinne lithium derfra innen problemet i 2025. Dette vil ha stor innvirkning på oppramping og vekstmuligheter i perioden 2025-2030.

Diskusjonen om eSuperVTOL anser jeg som lite relevant for denne diskusjonen. Elon har selv sagt at det ikke nytter med flere produkter i porteføljen når de fortsatt er så begrenset som de er av råvarer (chips nå og lithium senere).

Megapack fabrikken i Lathrop utgjør ikke noen trussel for bilene i perioden frem til 2025. Fordi i denne perioden er det ikke batteriproblemer (noen er der, mer om det senere) men chip mangel. Så de får ikke laget nok biler, så da kan de like godt fokusere på megapacks.

Ang. skiftet til LFP for alle standard range biler globalt (kjent for lenge siden), jeg er spent på hvordan dette går ut over levetiden og ytelsen etterhvert. Særlig i kaldere klima (1-2 sesonger er ikke nok til å lese noe ut av dette).

4680.
Det ser ut til at de har løst problemene med cellene, men at de fortsatt har noe igjen før de er helt i mål med batteripakkene. Siden det er antatt at Berlin kun vil bruke 4680 på model y, så kan dette bety forsinkelser. Jeg har jo fulgt Jordan lenge, så dette er ikke nytt. Som han nevner så har dette skjedd med Tesla to ganger tidligere. Altså at cellene er klare, men at de sliter med pakkene. Tesla nevner at de tror at de første bilene med 4680 kommer neste år.

Så mye positivt om batteri/celler, men, Tesla sier: "We don't want to add any new vehicles to our lineup when we're generally in a cell constrained world." Så selv om det går bra, så er det fortsatt en knapphet (Mye av grunnen til utsatt Semi, Cybertruck og Sportster). Husk også at dette er et problem som vil øke etter 2025, ikke avta. Så jeg ser ikke for meg en billig modell før de ev. velger å gå inn i India som jeg tror ikke skjer før etter 2030 tidligst. Neste fabrikk blir trolig på østkysten av USA som nevnt, deretter alle LFP fabrikkene.

For de som har sett videoen om patentet på LFP (utgående), så gir det mening når Tesla nå snakker om å flytte produksjonen av LFP nærmere produksjonsfabrikkene til bilene. Husk på at dette er kapasitet som må bygges og rampes opp også, altså ting tar tid. Men i lys av å redusere kostnader så vil helt klart Tesla jobbe hardt for å gjøre dette så raskt som mulig (men vi snakker år her og ikke måneder).

Til de som venter på at prisene for en Tesla skal synke så ser det ikke ut som en mulighet på kort sikt. Det er alt for mange faktorer som tilsier at Tesla minst må ha dagens pris, trolig øke litt, for å beholde dagens fortjeneste. Og nå vil nok Tesla gjøre alt de kan for å ikke få noe dårligere resultat, vise at de holder seg positiv i kvartal etter kvartal. (ref. fra timestamp 40 minutt og utover i Jordan sin video).

Så jeg fastholder mine påstander og håper at noen vil gi begrunnede motargument og ikke bare hets.

Oppsummert så ser jeg altså ikke for meg en like optimistisk vekst frem til 2025 og videre til 2030 og mener at jeg har begrunnet dette svært så godt i mine siste poster.

- Installert kapasitet (se særlig detaljene om Berlin) forteller mye om teoretiske muligheter.
- Oppramping innenfor denne kapasiteten vet vi tar tid, dette har Elon gjenntatt til det kjedsommelige i alle år.
- Elon åpner ikke opp for å kjøre parallelle prosesser for å speede opp dette, i frykt for å bare kaste vekk tid og ressurser.
- Tesla er for tiden begrenset i muligheter til økt produksjon bl.a. pga mangel på chips. Dette vil mest sannsynlig vedvare godt inn i 2023.
- Tesla har også mangel på celler, som gjør at de har utsatt særlig Semi, Cybertruck og Roadster. (emurof sier at det er løgn, men Tesla sier det jo selv!)
- Siden dette sammenfaller med chip krisen, så benytter de likevel batteriene til powerwall/megapack etc. (batterier er ferskvare).
- Selv om chip krisen løser seg i 2023, så vil cellebehovet bare øke og de stanger i taket i 2025 i en mulig lithium mangel, noe som påvirker veksten fra 2025 til 2030.
- 4680 fra California skal dekke Y i Texas, men på langt nær full kapasitet (av Y), noe som igjen påvirker anslagene mine for opprampingen frem til 2025.

Det er altså rikelig nok av interne forhold som taler for en relativt treg oppramping, men det er kritiske eksterne forhold også som taler for at denne veksten vil gå saktere enn mange ser for seg. Forhold Tesla selv påpeker.

At Tesla skal vokse er det ikke tvil om. At de kommer til å gjøre det bra likeså tross alle problemene. Men veksten de spår for denne perioden ser jeg store utfordringer knyttet til og jeg er derfor kritisk. Beklagelig at det ikke er rom for å ha begge tanker i hodet samtidig når det gjelder Tesla.

Håper noen finner dette nyttig. Jeg hadde i hvertfall ikke turt å vurdere en aksje og et selskap uten å ta høyde for slike faktorer også.

Takk for meg og takk til emurof, trakkaseringen til vedkommende hører tydligvis hjemme her så da gjør ikke jeg det.

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på torsdag 04. november 2021, klokken 18:41
trakkaseringen til vedkommende hører tydligvis hjemme her så da gjør ikke jeg det.
Synes det er trist at det ikke brukes rapprteringsfunksjonen og lar moderator ta tak i ting som oppleves problematisk.

Det er også fullt mulig å overse en eller flere og det finnes også «ignore» funksjon.

Poenget med tråden har alltid vært saklig og ryddig argumentasjon, synspunkter og spørsmål/svar. Over 4000 innlegg i denne tråden tyder på at den fyller en funksjon 

geear

#4586
Ignore-funksjonen gjør livet på forumet bedre, oppfordrer til å bruke den.

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Min teller åtte stykker. Av disse er det vel knapt halvparten som er aktive i dag, de andre har forduftet, så det er som regel noen som er inne i tidsbegrensede perioder og lager mye styr.

Electric cars in Norway

#4587
Fra VG.no nyhetsdøgnet for en times tid siden:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/elon-musk-med-folkeavstemning-om-salg-av-tesla-aksjer.iru0zW7sj?utm_source=share-btn

kopi og bilde:

Tesla-gründeren og mangemilliardæren Elon Musk avholder for tiden en folkeavstemning på sin offisielle Twitter-konto.

Sør-Afrikaneren spør sine 62,6 millioner følgere om han skal selge ti prosent av aksjene sine i Tesla.

– Jeg vil overholde resultatet av denne avstemningen, uavhengig av hvilken vei det går, skriver Musk på Twitter.

Forrige uke hadde Musk en disputt med sjefen for FNs matvareprogram etter at lederen for sistnevnte hintet om at to prosent av Musks formue utgjorde nok penger til å få en slutt på sult og matmangel globalt.

Musk repliserte på Twitter at han ville selge aksjer dersom FNs matvareprogram kunne vise hvordan midlene ville løse krisen.

I skrivende stund har over to og en halv million personer svart på avstemningen til Musk.

I 2018 siktet amerikanske myndigheter Tesla- og SpaceX-gründeren for aksemanipulasjon etter at Musk tvitret at han ville ta Tesla-aksjen ut av aksjemarkedet.

emurof

Sitat fra: MaxQ på torsdag 04. november 2021, klokken 18:34Men når jeg prøver å bringe til torgs informasjon jeg mener er vesentlig å ta hensyn til når en skal vurdere hvordan utsiktene i perioden frem til 2030 ser ut så forventer jeg å bli møtt med begrunnede motsagn og ikke ubegrunnede enstavelsesutsagn (ja, jeg sikter til emurof her).

Du har allerede fått forklart hva du gjør feil. Likevel fortsetter du å komme med subjektive meninger uten rot i faktiske tall eller forhold.

SitatJeg viser til fakta fra markedet, du kaller det teoretisk og nå bare fortsetter du i banen med trakkasering. Du skjønte kanskje ikke muligheten jeg ga deg til å argumentere saklig med fakta? Ikke ett eneste motargument har du å komme med. Det er smått utrolig.

Du viser til din tolkning av informasjon der ute. Tolkning som du er forklart ikke har rot i virkeligheten.

SitatFantasi? Er Elon sine uttalelser fantasi? Er Q3 rapporten fantasi? Er konsensus i markedet fantasi? Jeg må annta at alle andres meninger enn dine her i verden dermed er fantasi. Du beviser bare ditt eget lavmål.

Det er du som kommer med fantasier. Det andre er ikke fantasier, men problemet er at din tolkning av det andre ikke henger på greip.

Det du gjør er å plukke ut bryddstykker av informasjon og vri og vende på det for å få det så negativt som mulig.

Wenche

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. november 2021, klokken 10:26
Fra VG.no nyhetsdøgnet for en times tid siden:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/elon-musk-med-folkeavstemning-om-salg-av-tesla-aksjer.iru0zW7sj?utm_source=share-btn

kopi og bilde:

Tesla-gründeren og mangemilliardæren Elon Musk avholder for tiden en folkeavstemning på sin offisielle Twitter-konto.

Sør-Afrikaneren spør sine 62,6 millioner følgere om han skal selge ti prosent av aksjene sine i Tesla.

– Jeg vil overholde resultatet av denne avstemningen, uavhengig av hvilken vei det går, skriver Musk på Twitter.

Forrige uke hadde Musk en disputt med sjefen for FNs matvareprogram etter at lederen for sistnevnte hintet om at to prosent av Musks formue utgjorde nok penger til å få en slutt på sult og matmangel globalt.

Musk repliserte på Twitter at han ville selge aksjer dersom FNs matvareprogram kunne vise hvordan midlene ville løse krisen.

I skrivende stund har over to og en halv million personer svart på avstemningen til Musk.

I 2018 siktet amerikanske myndigheter Tesla- og SpaceX-gründeren for aksemanipulasjon etter at Musk tvitret at han ville ta Tesla-aksjen ut av aksjemarkedet.

Beklager at teksten er på engelsk, men her er mitt syn på denne folkeavstemingen:
As I understand it, Elon will sell 17 million shares to exercise 23 million shares, via options that are due to be closed in 2022. This will be a roll over from old stock to new stock, and he will get enough money to exercise all the options and to pay the 53% tax. Elon will increase his ownership by this rollover. Read the full article below to fully understand the reasoning.

https://www.hffinancial.com/tesla-stock/

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA