Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. juni 2024, klokken 14:20Har du ikke fått med deg at Musk har truet med å ta AI Robotics utenfor Tesla om han ikke får aksjene?
Han sier han vil bygge AI produkter utenfor Tesla.
Han skulle ikke ta ut eksisterende produkter, dette gjaldt altså fremtidige nye produkter.
"I would prefer to build products outside of Tesla"

Det er vel fair om mannen som ikke har fått fem flate ører i kompensasjon de siste 6 år heller ønsker å satse å fremtiden utenfor det selskapet?
SitatKan heller ikke huske å ha lest at noen har påstått at Musk "ikke får til noe som helst", så det har du også funnet på. Er dette måten du diskuterer på - ved løgn? Det er mange som har fått til ting, men hvor kostnaden ved å få til
ting overgår resultatet.

Du har neppe lest innlegg fra Daktari antar jeg?

SitatIkke Musk, men alle folkene som jobbet for ham, samt en stor klikk aksje-influencere, en rente-boble fulgt av covid-boble, en massiv shortskvis. Musks bidrag er løgn og hype.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på fredag 14. juni 2024, klokken 16:02
Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. juni 2024, klokken 14:52Bildet som sårer deg er tatt fra Norges største Teslaside på face, så sammenhengen er åpenbar for de fleste, også blodfans 🤷🏻
Hva er dette for slags vissvass? Fordi du har funnet bildet på en norsk Teslaside så er sammenhengen åpenbar? Hvilken sammenheng?

Det finnes ingen sammenheng mellom de innleggene du har lagt ut bilde av i det hele tatt. En person har lagt ut et innlegg på X og senere la han ut et annet innlegg som Musk har svart "Yes" på.
Dette er ikke noe jeg gjetter på, jeg har selvsagt sett innleggene på X og ikke på en norsk Teslaside.

Du personlig sier at Musk har svart på det ene utsagnet, noe han beviselig ikke har gjort.

Nå må du roe reka en god del. Jeg har sagt han antageligvis er enig siden han svarte Whole mars. Ikke noe vesensforskjellig fra at du tydeligvis mener han tar avstand til det ved å ikke kommentere det, eventuelt ikke tar stilling.
Whole Mars er jo en han svarer ofte etter hva jeg hører. Og som du vel har sagt tidligere er det bevist strategi som var omvendt når det gjaldt Tangen.

Men kunne vi bare vært enige om at du tror det beste om Musk, mens jeg ikke gjør det.
Du har dine grunner for det, jeg har mine. Det er bare fjernt relatert til denne trådens tema.

Rent faktisk har vel oppførselen til Musk direkte relasjon til kursen innimellom, så den kommer nok til å bli tolket flere ganger.

Counterpointer

Musk er fryktelig mye rikere enn han var før Tesla så fryktelig synd på han er det jo ikke. Mesteparten av formuen hans kommer jo fra Tesla, det er ikke Boring company, og Space X vet vel ingen men der går vel heller penger inn enn ut.
Nå ser det ut som han i tillegg får 500 milliarder dollar for seks års jobb; det er det ingen andre i verdenshistorien som har fått som jeg vet om!

Ingen har sagt at han ikke skulle få noe i denne tråden. En av de mest negative foreslo vel 5 milliarder som en sum. Men det er vel for null og niks å regne når det er under en milliard i året 🥳

Men han har jo krevd 25% kontroll over Tesla for å ikke gjøre alvor av truslene sine. Det har han foreløpig ikke, så det blir vel neste kampsak for fansen?

SurSnasen

Sitat fra: Ellemelle på fredag 14. juni 2024, klokken 16:22Det er vel fair om mannen som ikke har fått fem flate ører i kompensasjon de siste 6 år heller ønsker å satse å fremtiden utenfor det selskapet?

Dette har for Musk null og niks med penger i seg selv å gjøre. Om han ikke har hatt all verdens direkte lønn så har han jammen mer enn nok han har tjent på Tesla de senere årene.

Det som Musk vil ha pakken for, er å ha mest mulig kontroll. Enevelde. Han stoler ikke på at det finnes ledere der ute som kan ta selskapet videre.

Så spørsmålet er: er det virkelig sunt at et såpass stort selskap som Tesla, som skal være blandt verdens største, skal ha en så eneveldig eier og leder, og med et lojalt og familiært styre?

daktari

MDG ikke fornøyd med Musk og vil at oljefondet selger seg ut. God begrunnelse.
Ifølge ARK invest vil vi da miste 600 mrd profitt, men, det er vel bare ARK og ingen her som tror på $2000,- for aksjen?
https://www.nettavisen.no/okonomi/mdg-vil-at-oljefondet-skal-trekke-seg-ut-av-tesla/s/5-95-1878294
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 19. juni 2024, klokken 08:12MDG ikke fornøyd med Musk og vil at oljefondet selger seg ut. God begrunnelse.
Ifølge ARK invest vil vi da miste 600 mrd profitt, men, det er vel bare ARK og ingen her som tror på $2000,- for aksjen?
https://www.nettavisen.no/okonomi/mdg-vil-at-oljefondet-skal-trekke-seg-ut-av-tesla/s/5-95-1878294

Det jeg stusser mest på er at MDG-lederen sier noe som vel er direkte feil, eller?:
"– Men nå er selskapet over i en virkelighet hvor Elon Musk skal ta ut helt vanvittige summer til eget bruk, sannsynligvis for å dekke hans store tap fra selskaper som X/Twitter, sier han"

Er det noen indikasjoner på at Musk skal selge aksjene han får? Hvis ikke så blir det jo ingen konsekvens for Tesla som sådan, mens det kun er eierne som får vannet ut verdien. Men Tesla får jo ikke dårligere likviditet eller noe. Har vi virkelig en partileder som ikke vet hva han så sterkt uttaler seg om, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/krever-at-oljefondet-selger-seg-ut-av-tesla/ar-BB1osOoc?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=48e9719fdb3f4147b17a8a2138620d3a&ei=11
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på onsdag 19. juni 2024, klokken 08:12MDG ikke fornøyd med Musk og vil at oljefondet selger seg ut. God begrunnelse.

Det jeg stusser mest på er at MDG-lederen sier noe som vel er direkte feil, eller?:
"– Men nå er selskapet over i en virkelighet hvor Elon Musk skal ta ut helt vanvittige summer til eget bruk, sannsynligvis for å dekke hans store tap fra selskaper som X/Twitter, sier han"

Er det noen indikasjoner på at Musk skal selge aksjene han får? Hvis ikke så blir det jo ingen konsekvens for Tesla som sådan, mens det kun er eierne som får vannet ut verdien. Men Tesla får jo ikke dårligere likviditet eller noe. Har vi virkelig en partileder som ikke vet hva han så sterkt uttaler seg om, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/krever-at-oljefondet-selger-seg-ut-av-tesla/ar-BB1osOoc?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=48e9719fdb3f4147b17a8a2138620d3a&ei=11

Dette tenker jeg trygt at MDG kan ligge helt unna og bare la Tangen og folka hans gjøre jobben sin.
Høres ut som ren populisme!

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 08:50Det jeg stusser mest på er at MDG-lederen sier noe som vel er direkte feil, eller?:

Er det noen indikasjoner på at Musk skal selge aksjene han får? Hvis ikke så blir det jo ingen konsekvens for Tesla som sådan, mens det kun er eierne som får vannet ut verdien.

Sånn passe småironisk at det er MDG som går ut mot Tesla og Musk, verdensredderne.

Men ser absolutt poenget. Musk gjør dog ikke dette i første omgang for å ta ut penger. Det har han mer enn nok av. Og med aksjeutviklingen siden 2018 så har han jo definitivt fått til salt på maten uten å behøve "lønningen" i form av opsjonene nå.
Musk har derimot en, for ham, langt viktigere misjon med pakken. Og det er å nærme seg full kontroll over selskapet. Han har allerede en muligens ubehagelig høy andel av aksjene i et av verdens største selskaper. Og han ønsker seg mer. Han vil ha enekontroll. Og har i alle år sikret seg et styre av famile og venner. Dette er oljefondet, og flere andre, skeptisk til. Er det virkelig sunt at en eneste mann skal ha så enormt med makt?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 19. juni 2024, klokken 11:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 08:50Det jeg stusser mest på er at MDG-lederen sier noe som vel er direkte feil, eller?:

Er det noen indikasjoner på at Musk skal selge aksjene han får? Hvis ikke så blir det jo ingen konsekvens for Tesla som sådan, mens det kun er eierne som får vannet ut verdien.

Sånn passe småironisk at det er MDG som går ut mot Tesla og Musk, verdensredderne.

Men ser absolutt poenget. Musk gjør dog ikke dette i første omgang for å ta ut penger. Det har han mer enn nok av. Og med aksjeutviklingen siden 2018 så har han jo definitivt fått til salt på maten uten å behøve "lønningen" i form av opsjonene nå.
Musk har derimot en, for ham, langt viktigere misjon med pakken. Og det er å nærme seg full kontroll over selskapet. Han har allerede en muligens ubehagelig høy andel av aksjene i et av verdens største selskaper. Og han ønsker seg mer. Han vil ha enekontroll. Og har i alle år sikret seg et styre av famile og venner. Dette er oljefondet, og flere andre, skeptisk til. Er det virkelig sunt at en eneste mann skal ha så enormt med makt?

Nei, det er ikke sunt i det hele tatt. Særlig ikke når det er Musk. En kunne si en del om Bill Gates evne til å prøve å unngå konkurranse, men Gates er jo en hedersmann av rang sammenlignet med Musk. Musk (selverklært Aspberger-diagnose) virker ikke å ha så gode sosiale antenner, som er litt skummelt om en skal styre verden
https://www.axios.com/2022/04/15/elon-musk-aspergers-syndrome

Så kan en jo spørre seg:
Selv med kun 1% av aksjene i Tesla er Oljefondet en av de største eierne. Dersom en følger MDG sitt råd om å selge Tesla - da pushes jo aksjene spredt ut til mange småsparere - da er det enda færre som kan uttale seg i mot Musk når han gjør upopulære ting. Er jo litt større muligheter for å påvirke selskapet når en er eier, selv om en har en relativt liten andel.

Dersom MDG ønsker at Oljefondet skal straffe Tesla burde de heller foreslå å innføre en anti-comply-skatt, som gjør at staten krever inn en prosentsats for forhold de mener er kritikkverdige, og fjerner skatten når de har ordnet opp, ref organisering i Sverige.
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 19. juni 2024, klokken 11:58

Ja med 20% av aksjene får Musk i praksis enekontroll over et av verdens største selskaper. Spesielt siden han kjenner folk i styret.

Forøvrig får ikke Musk selge disse aksjene før etter tidligst 5 år, men slike detaljer kan du ikke forvente at MDG klarer å få med seg.

What-a-watt

Hvordan er det sikret at han ikke selger noe? Musk har kommet med slike løfter tidligere, og har brutt dem.

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. juni 2024, klokken 15:33Hvordan er det sikret at han ikke selger noe? Musk har kommet med slike løfter tidligere, og har brutt dem.
Det er en del av betingelsene i kompensasjonspakken.

What-a-watt

Men han kan vel låne penger med aksjene som sikkerhet. Også det har han gjort flere ganger før. Og av ren nødvendighet for å ha til livsopphold. Feil at han ikke har hatt lønn fra Tesla. Det har han alltid hatt, men aldri mere enn den laveste lønnsmottakeren i selskapet. (+ gratis bil og jetfly... ;) ).

daktari

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2024, klokken 18:34
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 19. juni 2024, klokken 15:33Hvordan er det sikret at han ikke selger noe? Musk har kommet med slike løfter tidligere, og har brutt dem.
Det var det i den forrige også, men han solgte for milliarder av dollar allikevel. Da hadde han tidligere sagt han ikke skulle selge noe. Upålitelig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ellemelle

Sitat fra: daktari på onsdag 19. juni 2024, klokken 21:49
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2024, klokken 18:34
Det var det i den forrige også, men han solgte for milliarder av dollar allikevel. Da hadde han tidligere sagt han ikke skulle selge noe. Upålitelig.
Han har ikke hatt noen forrige kompensasjonspakke. Han solgte seg ned da Tesla gikk på børs og hadde såvidt jeg husker omtrent 28% av aksjene etter børsintroduksjonen.

Det er stor forskjell mellom å si at man ikke skal selge noe og det å ha som en betingelse at man ikke kan selge noe.
Disse aksjene kan ikke selges.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA