Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. november 2023, klokken 12:45Tesla er,slik jeg vurderer det, allerede i ferd med å prise seg ut på bilene sine mhp konkurrentene - de må komme med et prisavslag snart.

Ja, er de det? Jeg bestilte akkurat ny Y men sjekket prisen på bl.a Skoda Enyaq i samme slengen. En ny Enyaq 85x har ca. samme rekkevidde men kostet 100.000 kroner mer enn tilsvarende Y. Det er en ganske stor forskjell.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Virker som om folk betaler omtrent det sammme eller mindre for godt spekket Enyaq nå kontra Y ja. Mange kampanjer og rabatter for tiden.
Samme for ID4 gtx. Nesten alt utstyr og billigere enn Y. Var no-brainer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Contango på lørdag 04. november 2023, klokken 11:47For meg er hver nye erstatningsløsning de presenterer et tilbakeskritt. De tilfører ingen forbedringer, kun antatte kostnadsbesparelser. Det er ikke veldig attraktivt i det lange løp, og jeg synes softwareutviklingen deres har vist klare tegn på svakhet i en god stund - ref bla. FSD vaporware. Reell innovasjon har i økende grad blitt erstattet av hype og lovnader som ikke innfris.
Dette er et bekymringsfullt poeng i forhold til fremtidsutsikter for aksjen når det gjelder bilsiden.
Nå har de imidlertid flere ben å stå på med lading og energiprodukter

Contango

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. november 2023, klokken 14:40Dette er et bekymringsfullt poeng i forhold til fremtidsutsikter for aksjen når det gjelder bilsiden.
Nå har de imidlertid flere ben å stå på med lading og energiprodukter
Enig i det. Mitt litt uklare poeng var at de fremdeles prises som et softwarefirma uten nå å ha spesielt godt software.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: Contango på søndag 05. november 2023, klokken 11:08Enig i det. Mitt litt uklare poeng var at de fremdeles prises som et softwarefirma uten nå å ha spesielt godt software.
Hvem mener du er like bra eller bedre da? Ihvertfall ikke VAG, BMW eller de koreanske. Kineserne?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. november 2023, klokken 13:50Hvem mener du er like bra eller bedre da? Ihvertfall ikke VAG, BMW eller de koreanske. Kineserne?
De andre prises da heller ikke som som softwareselskaper (kanskje med unntak av BYD). Andre fabrikanter klarer å levere AP, vindusviskerautomatikk, lysstyring, Matrix, parkeringsassistanse, skiltlesing, og har samtidig fornuftige løsninger for blinklys og girskift. Min påstand er at verdien av Tesla ikke står i forhold til det de faktisk leverer av software. Enten fordi det er urealistiske krav til leveransene fra Elon eller fordi de lover seg bort i SW avdelingen. Uansett fungerer det ikke.

Mobileum

Enig i det. Mitt litt uklare poeng var at de fremdeles prises som et softwarefirma uten nå å ha spesielt godt software.
[/quote]
Sitat fra: turfsurf på søndag 05. november 2023, klokken 13:50
Sitat fra: Contango på søndag 05. november 2023, klokken 11:08Enig i det. Mitt litt uklare poeng var at de fremdeles prises som et softwarefirma uten nå å ha spesielt godt software.
Hvem mener du er like bra eller bedre da? Ihvertfall ikke VAG, BMW eller de koreanske. Kineserne?
For på nevne noe: VAG, BMW, og de fleste koreanske har "ekte" 360-graders kamera med skikkelig "Birdview". Min Passat GTE 2015 hadde alt dette, og ikke en nærmest unyttig kvasiløsning som Tesla. De har mere nøyaktig visning av fartsskilt (i tillegg viser de også andre skilt som forbud forbikjøringsskilt og skoleområde).De reduserer farten før fartsskilt, og ikke etter at man har passert. Enkelte har fungerende Summon.   

ps. Og betydelig færre umotiverte oppbremsinger...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 05. november 2023, klokken 17:11For på nevne noe: VAG, BMW, og de fleste koreanske har "ekte" 360-graders kamera med skikkelig "Birdview". Min Passat GTE 2015 hadde alt dette, og ikke en nærmest unyttig kvasiløsning som Tesla. De har mere nøyaktig visning av fartsskilt (i tillegg viser de også andre skilt som forbud forbikjøringsskilt og skoleområde).De reduserer farten før fartsskilt, og ikke etter at man har passert. Enkelte har fungerende Summon.   

ps. Og betydelig færre umotiverte oppbremsinger...
Her var det snakk om software, 360 kamera er hovedsaklig hardware (som Tesla ikke har, software for det er trivielt).

Summon fungerer jo fint i USA, det handler vel først og fremst om at Tesla enten feiltolker eller ikke gidder teste godt nok i EU.

AP og tilsvarende er relevant, og der er jeg enig, Tesla er ikke noe foran andre lengre, men har en annerledes tilnærming på godt og vondt.

Selv takler jeg ikke måten VAG har løst det med stadig ut og innkobling, men det er jo mere en smakssak.

Men jeg synes fremdeles Tesla er langt foran på software når det gjelder brukergrensesnitt og forenkling for brukeren. Navigasjon og energiappen bl.a er langt foran alt annet jeg har brukt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Manglende software på grunn av manglende hardware. Det er altså 8 år siden min Passat hadde alt det nevnte + kameraer nederst på hver forskjerm som kunne "se rundt hjørner". De hadde til og med parkeringssensorer. Slå den! I tillegg radarer med 150 meters rekkevidde på hver side av bakre støtfanger for varsel ved filskifte. Tesla virker å være på "sparebluss".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Contango

Har også stusset over at de må ha brukt betydelige ressurser på å investere i Matrix hardware som var så vanskelig å source under covid. Og så aldri klare å få frem softwaret til funksjonaliteten. Antagelig blir det aldri Matrix funksjonalitet i vår '22 treer nå som det er nye lykter igjen. No big deal, men det gir ikke mening at de brukte pengene på lyktene uten å ha hatt en tanke om å lage softwaret. Det bidrar til å gi meg en opplevelse at de er langt bakpå.

Øyvind.h

Kan vel også tenkes at lykta de har kjøpt er rimelig og at det ikke var noe å spare på å velge enklere lykter?
Programvare for matrix kjenner jeg ikke det hele tatt, men kanskje de sparte penger ved å kjøpe lykten uten programvare for matrix?
Godt mulig all matrix sw ligger andre steder enn i leverandørens firmware, men det er en mulighet.

I motsatt fall - om lyktene er noe av det dyreste leverandøren leverer faller argumenter i fisk. Men gode lys er historisk ikke noe amerikanske selskaper har satt særlig høyt. Primært europeiske produsenter som leverer bra på det området.

360 bilde derimot kunne Tesla løst med programvare. Minus manglende kamera i front kunne de fint laget 3D bilde av området rundt bilen basert på kameraene slik andre har, men foreløpig virker det ikke som det kommer. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

"Prises som et software-selskap"....software-selskap prises ikke høyere enn andre selskap om en ikke har tro på høyere vekst i inntekt / inntjening enn andre selskap. I .com-alderen hadde en enorm vekst-tro, noe som mange har om Tesla. Det blir jo spennende å se de neste par årene om Tesla klarer å øke salget like mye som de har gjort nå som konkurrentene begynner å komme på banen. Det som taler til fordel for Tesla er at verden bare sånn halvveis har kommet i gang med elbiler. Så selv om Tesla bare holder dagens markedsandel av elbiler vil salget øke pga høyere etterspørsel etter elbiler pga myndighetskrav.
Tesla Model Y                         2021-

MaxQ

Siden aksjetråden for tiden er en softwaretråd, så føler jeg denne passer. Forsåvidt ikke noe nytt, det bare viser at Tesla trolig ikke legger ressurser i å forbedre ting når de utvikler, bare patcher så godt de kan fortløpende i håp om at korthuset ikke skal falle sammen. Dette er da samme geniene (i følge Elon) som han mener har så god tid at de også kan hjelpe til på tvers av hans øvrige selskaper som trenger software hjelp. Skremmende. Til de som verdsetter Tesla som et software selskap bør dette også være skremmende.

Jeg skal være den første til å innrømme at fyren (i youtube linken) ikke er helt god, ligger nok litt kulturforskjeller her. Men han vet greit nok hva han gjør når det kommer til nettverk. Kommentarens hans (et svar til en kommentar) "Tesla couldn't automate a fucking toaster" føles litt spot on.

https://www.youtube.com/watch?v=OdzCTEPkCvI

For å være litt aksjerelevant i aksjetråden:

Jeg har solgt meg betydelig ned i det siste. Har vært inne i mange år, tatt gevinst og har hatt et langsiktig syn på aksjen. Men nå vurderer jeg å gå helt ut, før tiden. Årsaken er sammensatt. Jeg solgte først for å sikre meg mot tap, så initiell investering var dekt. Deretter et større salg rundt toppen på 400, jeg traff selfølgelig ikke, men angrer i dag på at jeg ikke solgte meg helt ut da. (hvem gjør ikke det?) Nå sitter jeg igjen med bare en mindre del som jeg selger innen nyttår.

Kan Tesla gå til himmels på aksjehimmelen? Joda. Alle selskap kan det. Selv om jeg anser det som mindre sansynlig nå. Tar jeg feil, så gjør det heller ikke noe. Jeg har hatt rikelig gevinst til nå og sier meg happy. Jeg liker å vokse forsvarlig fremfor å "bli rik på en boble". Det vil alltids være tilfeller en går glipp av.

Poenget er at det nå har blitt (om mulig) enklere å være skeptisk. Jeg har mistet troen, engasjementet, gnisten, gløden, whatever. Hadde Tesla vært kun Tesla Norge så hadde jeg aldri investert ei krone. Det selskapet får styrk på alle punkter fra min side. Det hjelper heller ikke hva de pøser ut av antall biler på verdensbasis, det har noe med kvalitet å gjøre og troen på at de i det heletatt er villig til å prioritere riktig. Verden trenger ingen "Tesla killer", de trenger bare at Tesla ødelegger for seg selv. Og verden trenger heller ikke noen som er er "bedre" enn Tesla, de trenger bare alternativer og de har vært der en stund nå og kundene kjøper de.

Så handler det også litt om etikk og moral. Elon har balansert i årevis, men i min bok er Elon nå uspiselig. I så stor grad at jeg aldri i verden kommer til å eie et produkt den fyren har befatning med. Nå får det også konsekvenser for aksjebeholdningen min. Noen prinsipper er det verdt å ha her i verden.

Flere ben å stå på er fint. Men har de egentlig det? Ladenettverket til Tesla har i alle år vært en av dere store fordeler (som de gjerne kunne vunnet litt mer på føler jeg). De fikk jo nå over en rekke andre selskaper til å bruke pluggen deres, dette åpner for et stort marked innen lading, om de griper muligheten - merkelig nok så tviler jeg på om de klarer det. De får jo også motstand selv fra elbilforeningen her i Norge, hvor bakstreversk er det mulig å være for en forening som burde sett fremtiden bedre? Jeg tenker på kravet om kortbetaling på ladestolpene. At de skal kunne tjene på å ev. leie ut kapasitet for AI læring på DOJO er jeg også skeptisk til, det går for sakte. Og Tesla's C-3PO, jaja. Skulle tro Elon ikke har sett en moderne fabrikk. Cybertruck ser ut til å bli et tapsprosjekt i årevis og hvor blir det av massene av Semi? Om de noen gang starter å lage den ny Sportster'en, så står vel de som har "vunnet" den i kø for hele første års produksjon. Solceller? Ja det tok jo av. Batteristasjoner i strømnettet? Igjen noe de kunne melket bedre. Alt virker så halvhjertet.

Dere får ha lykke til med kursen, selskapet, Elon og spådommene til Cathie Wood (forstatt på $1400 i 2027).

ToWalkOrDrive

Dersom ingen aksjekurs var kjent på Tesla, og jeg ble bedt om å verdsette Tesla, så hadde jeg nok ikke ramlet på at 700 milliarder dollar var riktig verdi i dag, som er 70 ganger høyere enn årlig inntjening. Det er og halve Norges Oljefond. Så det kan gjerne være at den er veldig overpriset.

Men på den annen side så har Tesla mange smarte folk, og en gal sjef, hvor resultatet kan gå alle veier.

Angående software: hvilke andre bilfabrikanter har Dog Mode? Eller Camper Mode, som ikke plutselig skrur av etter noen timer? Mulig Tesla ikke er fantastiske, men i så fall er de andre dinosaurer....og hvert år, i løpet av de siste 10 årene, så har folk sagt: "NÅ kommer Tesla-killer....Tesla går konk....Tesla blir snart utkonkurrert"....men det skjer aldri....Tesla har så langt hele tiden lagt ett blomkålhode foran de andre, og har i dag en av de mest solgte bilmodellene i verden... https://www.finansavisen.no/transport/2023/05/29/8011783/slar-verdensrekord-dette-er-verdens-mest-solgte-bil
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Contango på søndag 05. november 2023, klokken 19:46Har også stusset over at de må ha brukt betydelige ressurser på å investere i Matrix hardware som var så vanskelig å source under covid. Og så aldri klare å få frem softwaret til funksjonaliteten. Antagelig blir det aldri Matrix funksjonalitet i vår '22 treer nå som det er nye lykter igjen. No big deal, men det gir ikke mening at de brukte pengene på lyktene uten å ha hatt en tanke om å lage softwaret. Det bidrar til å gi meg en opplevelse at de er langt bakpå.
Volum er viktig for pris, og antall forskjeller mellom bilene øker produksjonskompleksiteten (både logistikken og produksjonen) og er sannsynligvis enda viktigere for prisen enn enkeltkomponenten. Med matrixlykta kan de bruke samme lykt verden over fordi lysbildet justeres av software, altså samme komponent uavhengig av høyre/venstrekjøring. Dette føyer seg i rekken av forenklinger Tesla har gjort for å få ned kompleksitet og priser, for eksempel ved svært få tilvalg (alle biler har kamerapakken, alle biler setevarme/rattvarme, få fargevalg og så videre).

Når matrixfunksjonaliten (maskering) i tillegg ikke er lovlig å bruke i USA, så er neppe prioriteten høy hos Tesla. Dette er sånt som i god Tesla-stil plutselig dukker opp i en oppdatering, helt utav det blå, når alle har sluttet å vente. Jo nærmere du er å gi opp jo nærmere er implementeringen.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA