Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Men hvor går TSLA nå. Videre ned eller flater den ut?

Veggen

Samme for meg, mine aksjer skal ikke selges på leengee  8)

geear

Sitat fra: Veggen på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:36Tesla er selvfølgelig alle disse 3 tingene, og mere til.
Hva er vanskelig å forstå med dette?
At Musk forandrer mening om hva de er. Han har vel sagt rett ut at de var et softwareselskap. Så ble de et AI-selskap der robotaxi omtrent skulle være kjerneproduktet. Nå har de tydeligvis blitt et hardwareselskap.. hadde vel en runde med solceller og batteripakker også inni der et sted.

Mobileum

Du glemte Tesla Bot som iflg. samme mann ville bli mere verdt enn Teslas bilproduksjon.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Veggen

Sitat fra: geear på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:25
Sitat fra: Veggen på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:36Tesla er selvfølgelig alle disse 3 tingene, og mere til.
Hva er vanskelig å forstå med dette?
At Musk forandrer mening om hva de er. Han har vel sagt rett ut at de var et softwareselskap. Så ble de et AI-selskap der robotaxi omtrent skulle være kjerneproduktet. Nå har de tydeligvis blitt et hardwareselskap.. hadde vel en runde med solceller og batteripakker også inni der et sted.
Hæ, så et selskap kan bare være en ting....  ::)
Tesla er blitt et stort selskap som driver med mye forskjellig, at de snakker om de forskjellige tingene til forskjellig tid betyr da ikke at de endrer mening om hva de driver med.
Er dette et dårlig forsøk på trolling?

geear

Ditto. Du fremstår fullstendig historieløs her. Når CEOen i det ene øyeblikket står og sier at de ikke er et hardwareselskap, men et softwareselskap, og i neste at de ikke er et softwareselskap, men et hardwareselskap, så skal man ignorere det helt fordi "Veggen" på elbilforum.no har fasiten om at de er alt mulig uansett hva som kommuniseres til eierne av selskapet?

Veggen

Ad hominem der altså, elegant.
Jeg har selvfølgelig ikke fasiten, det gjelder åpenbart flere enn meg.
Du får ha lykke til med dine investeringer.

Mobileum

Du beskylder en debattant for personangrep når det svares på ditt spørsmål, men overser tydeligvis at du beskylder den samme debattanten for trolling? Saklig.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Counterpointer

Sitat fra: Veggen på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:53Samme for meg, mine aksjer skal ikke selges på leengee  8)
Så du har ikke lyst eller råd til å kjøpe fler? 😏

Uansett er dette en tråd om aksjen så hva du selv vil gjøre er ikke det avgjørende punktet.

Makromarkedet er vel generelt rødt og Tesla har en tendens til kraftigere utslag begge veier.

ToWalkOrDrive

Har ikke sett så mye på tallene, men virker som de overpresterer og underpresterer annenhvert kvartal.

Blir jo interessant å se hvordan strømsalgs-delen går, særlig nå når flere merker skal over på Tesla-kontakt i USA.

Ikke så flotte tall dette kvartalet...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Hvis jeg forstår dette rett, så er Eps litt ustabil under $1 pr aksje siste året, og synkende.

Hvis de hadde betalt halve dette i utbytte hvert kvartal, og aksjen nå koster ca 211. Så vil jo det bety minst 211, kanskje 400 kvartaler før jeg går i pluss. 400 kvartaler er jo 100 år.
Men hvis vi regner det som en rente, la oss si $2 i utbytte årlig pr aksje så er jo det bare 1% rente. Det var jo ikke noe særlig.
Hvorfor putte penga i Tesla istedenfor høyrentekonto nå?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Veggen

TSLA er ikke en utbytteaksje, og kommer nok heller ikke til å bli det på lenge, om noen gang.
Man spekulerer i fremtidig aksjeutvikling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på lørdag 21. oktober 2023, klokken 23:39Hvis jeg forstår dette rett, så er Eps litt ustabil under $1 pr aksje siste året, og synkende.

Hvis de hadde betalt halve dette i utbytte hvert kvartal, og aksjen nå koster ca 211. Så vil jo det bety minst 211, kanskje 400 kvartaler før jeg går i pluss. 400 kvartaler er jo 100 år.
Men hvis vi regner det som en rente, la oss si $2 i utbytte årlig pr aksje så er jo det bare 1% rente. Det var jo ikke noe særlig.
Hvorfor putte penga i Tesla istedenfor høyrentekonto nå?

Grunnen til at en i dag kan akseptere en så "dårlig deal" er den ekponensielle veksten, som fort kan føre til veldig høy kontantstrøm per aksje i fremtiden. De begynner å ta store markedsandeler i mange land, men og i mange bransjer.

OlaM

Relatert, hva er vekstpotensialet i Apple? Hvorfor er de så høyt priset? Hvor mye mer marked kan de ta som er villige til å betale høye marginer? Utbytteyield per fredag ettermiddag var 0.56%, P/E ca 30. Er det mange rasjonelle aktører som har priset inn høy vekst i Apple de kommend årene? En mulig alternativ forklaring er at vi er i et veldig hypet marked der masse penger jakter etter høy avkastning og at tech-kjempene er populære spekulative objekter for alt fra aksjefond (Apple pleier å være største andel av grønne fond, etiske fond, globale indeksfond osv osv) til opsjonstrading. Det samme spekulative tidevannet kan ha hevet mange andre båter.

tl;dr boble
'21 3LR

ToWalkOrDrive

For de som synes P/E (Price/Earnings) på ca 69 er for høyt kan de jo følge Erling Braut Haaland og kjøpe Hoegh Automotive....de har P/E på ca 3,5 - 4,5 alt etter hvem en spør....fælt så det firmaet håver inn penger for tiden...og så har aksjekursen gått fra 20 til 80 på et par år....shiiiieeet....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA