Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Contango på mandag 04. september 2023, klokken 23:44
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. august 2023, klokken 12:10...men å drive og trade inn og ut av aksjer og ikke faktisk investere over tid, er et tapsprosjekt.
Vel, det å sitte i ro med en aksje så volatil som Tesla, med så store kontantstrømsforventninger allerede priset inn, og som ikke engang betaler utbytte er faktisk veldig spekulativt.
En aksje med så store svingninger egner seg forøvrig godt for "trading". Den er per definisjon "feilpriset" hver dag når den svinger så mye. Eksvs ned 5% nå. Den prises nemlig ikke på basis av forventet kontantstrøm men på håp og kjærlighet. Og DET kan man trade på hvis man er god i psykologi.

Det var veldig mye som visstnok var priset inn under Covid i 2020. Og så var det visst ikke det likevel. Poenget er at det egentlig er umulig å prøve å gjette på kortsiktige svingninger.

Et annet poeng er at det er forskjell på investering og trading. Det er fint å trade hvis man vil det, men da kaller man det trading og ikke investering. Problemet med trading er at ingen klarer å forutse hva markedet gjør i morgen over tid, og dessuten, hvis man selger seg ut med gevinst så må man som regel skatte av det, og da må aksjen ekstra langt ned for at man ikke skal tape penger på å kjøpe seg inn igjen.

Og når det gjelder "håp og kjærlighet" så er alle selskaper priset etter forventet fremtidig avkastning.

Sitat fra: Contango på torsdag 07. september 2023, klokken 23:47Er det så komplisert? Kjøper du Yara eller Sparebanken Midt Norge får du mye lavere volatilitet i aksjekursen og et utbytte. I Tesla får du høy volatilitet og ikkeno' utbytte. Hva sover du best om natten med? (Obligasjoner nå om dagen. De betaler renter igjen. Mest fornuftige kjøpet.)

Utbytte betyr bare at du egentlig tar ut "tvungen gevinst" jevnlig. Selskapet går ned i markedsverdi med utbytte fordi verdien deles ut til aksjonærene. Har man da et selskap som ikke vokser noe særlig, eller til og med risikerer å gå nedover.. ja, da har man kanskje ikke gjort et så bra kjøp likevel.

emurof

Sitat fra: geear på mandag 11. september 2023, klokken 22:04På grunn av "Dojo supercomputer"?? Djises.. kan den stigningen fortsette bare på grunn av det? Er markedstroen på selvkjøring så stor? Nesten så jeg vurderer å hoppe ut med den 10-prosenteren i lomma.

Dojo er jo ikke det samme som selvkjøring. Dojo handler om kapasitet på trening av AI generelt, i dette tilfellet til å trene opp selvkjøringssystemet. Noe lignende "Amazon Web Services for AI".

Eventuell selvkjøring kommer i tillegg til dette.

Men det er jo tegn på at markedet begynner å prise inn AI og selvkjøring i Tesla nå. Det er noe som ikke har vært særlig vanlig før.

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 12. september 2023, klokken 22:25PS Dojo-hypen virker helt koko. Pump n dump av fra banken på gang?

Hvor mye kan du om AI?

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:48
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. september 2023, klokken 22:25PS Dojo-hypen virker helt koko. Pump n dump av fra banken på gang?

Hvor mye kan du om AI?
Hvorfor er det ikke pumping? Hvorfor bør dojo-anlegget påvirke prisingen?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Contango

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:44....hvis man selger seg ut med gevinst så må man som regel skatte av det, og da må aksjen ekstra langt ned for at man ikke skal tape penger på å kjøpe seg inn igjen.

Leit at du har fått skatt på den måten. Jeg anbefaler deg aksjesparekonto eller å investere gjennom AS.

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:44Og når det gjelder "håp og kjærlighet" så er alle selskaper priset etter forventet fremtidig avkastning.

Enig. Håp og kjærlighet er det når man er forelsket i en idé om fremtidig avkastning som er løsrevet fra dagens realiteter.

Sitat fra: emurof på fredag 15. september 2023, klokken 17:44Utbytte betyr bare at du egentlig tar ut "tvungen gevinst" jevnlig. Selskapet går ned i markedsverdi med utbytte fordi verdien deles ut til aksjonærene. Har man da et selskap som ikke vokser noe særlig, eller til og med risikerer å gå nedover.. ja, da har man kanskje ikke gjort et så bra kjøp likevel.

Interessant retorisk grep å insinuere at selskaper som betaler utbytte gir lavere avkastning enn de som ikke gjør det. Mitt poeng var uansett risiko. Det kan godt hende det er lavere risiko om selskapene du investerer i ikke gir akkurat deg utbyttet men holder det tilbake og investerer det selv.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Mobileum

Hvorfor er det blitt helt dødt her? Ikke skjedd noe på over én måned. Hva skjer?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Counterpointer

Mobileum

Blir vel ikke noe bedre av dette:

Han (EM) la senere til: "Vi gravde vår egen grav med Cybertruck."

https://insideevs.com/news/692136/tesla-cybertruck-q3-production/

daktari

Lambert fra Electrek var ikke happy heller.

https://twitter.com/FredericLambert/status/1714774460257964493

Sitat@FredericLambert
I felt like this whole $TSLA earnings call was
@elonmusk
 playing to his superfan crowd.

"We are a hardware company with software margins."

His crowd eats that shit up, but then he spends half the call complaining about macroeconomics, which I am not disputing is having a big impact on Tesla's demand, but it is out of the company's power.

Every time there was a question about things within the company's power, he was skating around it.

As a $TSLA shareholder, I'm not a fan of this. If Tesla was to achieve a full self-driving system with just cameras and neural nets, it would be revolutionary. It would have a massive economic impact. Like so big that it would actually lift the economy of the whole world to a small but noticeable degree.

Yet, he keeps the program completely opaque. Announcing 500 million FSD beta miles, but no data on them whatsoever. No answer on a plan to take liability for the system as if it was meaningless even though that's the only real practical step to be a useful system for people.

I don't understand how Elon wants us to believe that Tesla is going to achieve that without ever sharing clear data that shows FSD Beta is on a path to be safer than humans and improving, or answering questions about the system other than "end-to-end neural nets is great".

I've had FSD Beta for over a year. I've seen all the YouTube videos. I've heard Elon rave about it, but I still have no clear idea of when Tesla will deliver on its 2016 promise it made to me and millions of people at this point. Elon share the data. You have it. Share it.

Hva pokker betyr "We are a hardware company with software margins." Er de ikke et tech-selskap, ei heller et AI-selskap lenger?

Ja. Det er nok sannsynlig at Cybertruck blir et tapsprosjekt, kanskje for alltid.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Jepp PR avdelingen til Tesla (Elon) er ikke 100% konsistent, for å si det mildt......

Vaduz

Er ikke det ganske rett frem da? Han mener de lager fysiske produkter med en margin tilsvarende software?
Tesla er jo priset for massiv vekst med PE>50, så hver gang det er bare et lite fall i forventet produksjon får det store konsekvenser. Ikke noe overraskende det her.

daktari

Ok, så de er ikke et tech-firma eller AI-firma lenger.
Mine I-Pace videoer

Mobileum

Joda, men den er dynamisk...

daktari

Mine I-Pace videoer

Veggen

Tesla er selvfølgelig alle disse 3 tingene, og mere til.
Hva er vanskelig å forstå med dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA