Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:52
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:26
virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon
Trodde jeg også, men Pamasonic bygger fabrikker for Tesla, og det kjøpes vel masse LG også for tiden?

Ja, ser vi på Battery Day så hadde Tesla planene klare, men så bommet de noe voldsomt (målet var vel 100GWh og de ser ut til å klare 4GWh). Og så snakket de om flere TWh men ser ut til å slite med å nå 1TWh i sine nye anslag. Se svarene mine til advale tilbake her angående dette svært spennende temaet:

« Reply #5712 on: Friday 02. December 2022, klokken 15:38 »
og
« Reply #5713 on: Friday 02. December 2022, klokken 15:46 »

https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg1078662#msg1078662

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. desember 2022, klokken 22:10
Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:52
virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon
Trodde jeg også, men Pamasonic bygger fabrikker for Tesla, og det kjøpes vel masse LG også for tiden?
Samt CATL og BYD som også er megaaktører, men det er underskudd på produksjonskapasitet i en del år enda......

Om du ser på det forrige svaret mitt til deg med link til mitt forrige innlegg (svar til advale) om batteri så ser vi også at Tesla kjøper hva enn de får tak i på markedet. Men det er altså ikke nok til å dekke den forventende veksten Tesla selv sier de skal ha. Og etterslepet her strekker seg til 2030 og trolig etter det også, men alle tall snakker om perioden frem til 2030 enn så lenge. Derfor beveger Tesla seg nå (motvillig) inn i mining og raffinering. Men dette er noe som tar år.

Det går for sakte for Tesla i forhold til deres planer i hvertfall. Men så spørs det om de ikke blir "berget" av lavere salg i en periode pga situasjonen verden står i nå og noen år fremover.

Spennede tider.

Sandvika

Mine tanker nå er at Tesla har blitt "avkledd" på to viktige områder som  skulle gi dem eksplisitte konkurransefortrinn som igjen lå til grunn for deres prising

-Modenhet og viktighet av digitale løsninger herunder FSD. Her lå forventninger om høyere margin og nye forretningsområder inkludert robottaxier etc.

-Evne til å skalere produksjon. Herunder produsere nok batterier selv, få ny gigafabrikker opp å stå og komme til markedet med nye modeller som adresserer viktige segment.

Når de relatert til disse (urealistiske) målene har feilet så blir de dobbelt straffet,det er grenser for hvor fort et selskap kan ekspandere, de er grenser hvor mye de kan tjene på hver bil.
Tesla må rett og slett forholde seg til de samme naturlovene som alle andre.

Når det sagt, jeg tror dagens prising er en overreaksjon. PE på 30 tallet er alt for billig. Tesla har levert veldig bra siste par år, bare ikke så bra som lå til grunn for de urealistiske forventningene la til grunn.  Så sant vi ikke går inn i en depresjon så vil de kapitalisere på å faktisk ha et bra  produkt og lavere  produksjonskostnader i fremtiden.

arthur

Sitat fra: Sandvika på fredag 30. desember 2022, klokken 08:19
Når det sagt, jeg tror dagens prising er en overreaksjon. PE på 30 tallet er alt for billig.

Hva mener du den skal være, og hvorfor? SKal "riktig" P/E i noen grad f.eks reflektere risikofri investering, rentemarkedet som vel har beveget seg en god del den senere tid, over fire prosent fastrente på innskudd et eller to år for "menigmann"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sandvika

Sitat fra: arthur på fredag 30. desember 2022, klokken 08:26
Når det sagt, jeg tror dagens prising er en overreaksjon. PE på 30 tallet er alt for billig.

Hva mener du den skal være, og hvorfor? SKal "riktig" P/E i noen grad f.eks reflektere risikofri investering, rentemarkedet som vel har beveget seg en god del den senere tid, over fire prosent fastrente på innskudd et eller to år for "menigmann"?
Jeg har ikke gjort noe detlajert analyse av caset så skal ikke gi noe guiding, men selskapet har en EPS som har vokst jevnt og trutt "gjennom null" for et par år siden til 3,2USD i dag. Selv om veksten kanskje vil avta noe så kan man anta at EPS vil fortsette å øke på en noe lavere rate, kanskje 1USD per år? I så fall rom for misnt 50% oppside

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på fredag 30. desember 2022, klokken 00:23
Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 01:45
Du har greie argumenter i forhold til ARK, men virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon og den gode marginen de har på elbiler med stor og stigende produksjonskapasitet?

Skulle Tesla få til FSD (jeg holder ikke pusten) vil det forandre bildet totalt. Da snakker jeg ikke om robotaxi (L5) men fungerende L3/4.

Er du sikker på at Tesla har en så sterk posisjon når det kommer til batterier? De håper å få det, helt klart. Og jeg håper de rekker det tidsnok (innenn 2030). Men er det ett felt ved Tesla jeg følger nøye så er det batteri. Jeg kan bare anbefale å gå tilbake i tråden å lese svarene mine til advale (mine 2 poster i linken under her).

« Reply #5712 on: Friday 02. December 2022, klokken 15:38 »
og
« Reply #5713 on: Friday 02. December 2022, klokken 15:46 »

https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg1078662#msg1078662

Marginen er god, men blir svært presset i markedet vi går inn i nå og som trolig varer noen år. Men Tesla er også avhengig av denne gode marginen for å gjøre alt annet de trenger å gjøre. Så det er ikke bare å kutte marginer og likevel tro at alt går bra. Så jeg føler at det er skummelt å se seg blind på øyebliksbildet rundt marginer i dag.

Stigende produksjonskapasitet, jeg tror du sikter til biler her nå og ikke batteri? men se også hva jeg skrev om dette ang batterikapasitet i linken. Installert kapasitet (for biler) er noe helt annet enn utnyttet kapasitet som igjen er noe helt annet enn levert kapasitet og for all del også estimerte kapasiteter hva enn de skulle ta utgangspunkt i. De betyr så å si ingenting om det ikke finnes et marked å selge denne kapasiteten til. Og nå ser vi en drastisk nedgang i ventetider (altså redusert etterspørsel). Noe skyldes avvente kunder på nye runder med skatteletter, men mye må nok også tilskrives den globale økonomiske situasjonen. Husk at Elon også har nevnt at dette kan vare inn i 2024. Se også på rushet før nyttår her i Norge, det kan fort se annerledes ut når det roer seg på nyåret (etter at de som ble for sene får levert sine).

Dette er stort sett en feil jeg ser mange som vurderer Tesla gjør. Det fokuseres for ensidig på interne forhold at en glemmer alle de vanskelige yttre påvirkningene. Tesla lever ikke i et vakuum.

Greit at du ikke holder pusten når det gjelder FSD. Tesla priser selv dette til 0,- i dag så det kan være greit å huske på i sine analyser.
Du har gode betraktninger og valide innvendinger, men hvilken konkurrenter mener du er bedre posisjonert? Det er meg bekjent bare kinesisk(e) merke(r?) som har egen batteriproduksjon BYD.. VW skulle vel ha produksjon i en fabrikk, men lite volum.
«Alle» bilprodusenter kjøper batterier i samme marked som også Tesla er tungt inne.
Det er flere områder som Tesla møter konkuranse nå, men på marginer, volum og fremtidige planer ligger de fremdeles foran. Elon har jo pushet veldig på produksjon tidligere, lurer på hvordan dette nå går som han virker lazerfokusert på Twitter

Energiproduktene er en stor mulig vekstområde som har vært begrenset av batterimangel så langt. Her kan også Tesla lage en synergi med egne ladere/husbatterier og egne biler med V2G/V2L.
De har en start i California med salg til nettopratører via «virtual power plant». Dette har større potensiale enn Optimus med Tesla sin velfungerende app imho.

Motorwatt

SitatElon har jo pushet veldig på produksjon tidligere, lurer på hvordan dette nå går som han virker lazerfokusert på Twitter
Få, hvis noen, bedrifter på Teslas størrelse er uten en plan hvis CEO uventet blir borte. Spesielt hvis hen er så involvert i den daglige driften som noen mener EM er. Jeg tror ikke han er det. Derfor er det alt for stor fokus på hans Twitter-aktivitet, og for enkelt å relatere aksjekursen i Tesla mot denne. Jeg tror det er helt andre årsaker. Og det er nok av ta av.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Tesla må rett og slett forholde seg til de samme naturlovene som alle andre.

Nå har Tesla til tider brutt disse «naturlovene» i veldig stor grad og veldig lenge. Dette gjør dem vel vanskelig å analysere etter vanlige metoder. Her har jo analytikere variert mellom 50 og 7500 i kursmål noe som er mildt sagt litt stor differanse.

Hvor tenker du PE bør ligge?

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 30. desember 2022, klokken 10:37
SitatElon har jo pushet veldig på produksjon tidligere, lurer på hvordan dette nå går som han virker lazerfokusert på Twitter
Få, hvis noen, bedrifter på Teslas størrelse er uten en plan hvis CEO uventet blir borte. Spesielt hvis hen er så involvert i den daglige driften som noen mener EM er. Jeg tror ikke han er det. Derfor er det alt for stor fokus på hans Twitter-aktivitet, og for enkelt å relatere aksjekursen i Tesla mot denne. Jeg tror det er helt andre årsaker. Og det er nok av ta av.
I og for seg enig i det. Men det er få, om noen bedrifter som har en CEO som Musk!

Electric cars in Norway

Opp 9% i går og futtene sier rett ned i dag 2%. Ikke lett for Elon om dagen.

Electric cars in Norway

SitatMen det er få, om noen bedrifter som har en CEO som Musk!

Counterpointer..... :+1:  Helt enig med deg i dette. Jeg kan ikke komme på en annen...  At Elon roter litt på oppløpet nå må vi godta eller...? Jeg gjør det....han kommer tilbake når han får summet seg litt.... på nyåret...

serenejet

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. desember 2022, klokken 14:43
SitatMen det er få, om noen bedrifter som har en CEO som Musk!

Counterpointer..... :+1:  Helt enig med deg i dette. Jeg kan ikke komme på en annen...  At Elon roter litt på oppløpet nå må vi godta eller...? Jeg gjør det....han kommer tilbake når han får summet seg litt.... på nyåret...

Jeg kommer på en hel del!

Twitter, Boring Company, SpaceX...
2025 ID.Buzz GTX

Counterpointer

At Elon roter litt på oppløpet nå må vi godta eller...?
Nei det synes jeg ikke!

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. desember 2022, klokken 10:05
Du har gode betraktninger og valide innvendinger, men hvilken konkurrenter mener du er bedre posisjonert? Det er meg bekjent bare kinesisk(e) merke(r?) som har egen batteriproduksjon BYD.. VW skulle vel ha produksjon i en fabrikk, men lite volum.
«Alle» bilprodusenter kjøper batterier i samme marked som også Tesla er tungt inne.
Det er flere områder som Tesla møter konkuranse nå, men på marginer, volum og fremtidige planer ligger de fremdeles foran. Elon har jo pushet veldig på produksjon tidligere, lurer på hvordan dette nå går som han virker lazerfokusert på Twitter

Energiproduktene er en stor mulig vekstområde som har vært begrenset av batterimangel så langt. Her kan også Tesla lage en synergi med egne ladere/husbatterier og egne biler med V2G/V2L.
De har en start i California med salg til nettopratører via «virtual power plant». Dette har større potensiale enn Optimus med Tesla sin velfungerende app imho.

Konkurrentene trenger jo ikke være bedre posisjonert (nå). De trenger bare å være der, sakte men sikkert vokse seg i posisjon, snarere enn hva Tesla har gjort/prøver på.

Tesla har et ønske/mål om å vokse utrolig fort. For at dette skal skje så må de nødvendigvis stjele en større bit av kaka (batteri/råstoff) som resten også gomler på. Men når dette ikke er nok, så må de ty til egne utvinninger/raffineringer og øvrige batteri utviklinger (formfaktor/kjemi etc). Dette koster dyrt og tar tid. Analysen nå tilsier at Tesla ikke rekker det (innen 2030) men at de kanskje kan få et pustehull på dette behovet nå når etterspørselen får seg en liten dupp.

Alle ser at dette begrensede (batteri/råståff) markedet er et problem (for alle, ikke bare Tesla). Og alle gjør noe med det. Utfordringer er, går det fort nok? (egentlig ikke). Men hvor alle andre har god tid, har Tesla dårlig tid. Eller de ønsker i hvertfall å gi inntrykk av at de har dårlig tid ved å blåse opp måltallene sine på batteri (og bomme så det holder).

Jeg hadde en link (om du går tilbake til postene rundt forrige link jeg ga) hvor jeg viser til rapportert planlagt kapasitet for verdens batteriproduksjon og hvordan dette avviker med behovet. Resultatet er tregere vekst enn (særlig Tesla) annonsert og derved også en slags balanse i markedene (batteri/lithium/elbiler).

Igjen, gode marginer i dag spiller ingen rolle. De MÅ ha såpass marginer som de har nå fordi de kommer til å måtte brenne penger i raskt tempo for å sikre seg råvarer til både opprettholdelsen av batteriproduksjon OG planlagt oppramping (som du ser, de bommet voldsomt her).

Volum? Hvilket volum? Batteri? Der ligger de bak både planer og behov (som bevist ved utsettelse av både Semi og Cybertruck) og at de enda ikke er mer over til 4680 enn tidligere kommunisert (for Y også). Og i ren energiproduksjon målt i GWh ligger de særlig langt etter egne mål og planer. Igjen se svarene jeg linket til som går gjennom dette i detalj (battery day og earning calls og markedet forøvrig). Volum i biler? Igjen, det volumet spiller ingen rolle da det er markedet som bestemmer. Hjelper ikke om du har verdens største volum om du ikke får solgt og akkurat nå går det litt tregt (hvor lenge? 2 år til?) og de er milevis unna volumet Elon snakker om når han nevner at markedet for Tesla er verdensherredømme intet mindre. Volum som metric isolert sett er altså irrelevant. Og i sammeheng nå så er det heller ikke en metric som er udelt positiv.

Poenget her er at volum ikke betyr noe uten kontekst. Det er mye bedre å vokse med markedet enn å skryte av et volum som er i utakt med markedet. Og da snakker jeg både om råstoffer og kundene.

Fremtidige planer vet vi ikke så alt for mye om egentlig. Og av det vi vet så gir det grunn til bekymring. Og nå påvirkes Tesla i større grad av markedene (råvarer/kunder) at hva de planlgger spiller mindre rolle enn den totale dynamikken her. Igjen, se på det store bildet og ikke bare ha laserfokus på interne (gode) forhold.

Energiproduktene vil være begrenset av batterikapasitet i årevis fremover. Minst til 2030. Men jeg er enig i at dette er en av fordelene Tesla i fremtiden kan spille på.

Jeg har mindre troa på V2G, til det finnes det bedre løsninger. V2H kan være mer aktuelt for hytter o.l. enn hus, avhengig av infrastruktur (enklere med V2H for enebolig enn leilighet i blokk trolig) og energi behovet i hytte er lavere enn bolig. V2L tror jeg stort sett vil bli forholdt Cybertruck og Semi.

MaxQ

Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. desember 2022, klokken 18:41
At Elon roter litt på oppløpet nå må vi godta eller...?
Nei det synes jeg ikke!

Enig.

Elon's oppførsel er ikke akseptabel. Styret i Tesla bør egentlig gå av siden de ikke gjør jobben sin og sparker Elon som CEO i Tesla.

SpaceX har gode ledere som tar seg av driften av selskapet, uten Gwynne Shotwell hadde trolig Elon rotet det til. Dette er en løsning som Tesla også burde hatt på plass for lengst.

La Elon få være "visjonær/klovn" men la det være nok distanse mellom Elon og selskapene til å unngå all den negative påvirkningen. At han leker seg og ødelegger Twitter er det ingen som bryr seg om (så lenge han ikke undergraver Tesla og SpaceX i samme slengen).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA