Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

filtvet

Er ikke aksjen ned over 76% YTD? Tipper ned 90-95% ned ila kort tid. FDS kommer aldri i bilenes levetid og de klarer ikke engang lage automatiske vidusviskere eller lys.

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 00:08
Var som pokker at jeg ikke klarte la være å kjøpe inn igjen. Kunne knapt timet det verre. Trøsten er at noen gjorde faktisk det.  ;D Spørsmålet er om man skal ta sjansen på å hoppe av, har en stygg følelse av at det kan ta LANG tid å hente inn igjen dette. Om noen gang. Til nå har jeg bare forholdt meg helt rolig i båten, og tenkte å fortsette med det, men det røyner på.  :o

Men så kan fort Tesla være den som bråsnur raskest når det først snur. Sannsynligvis måneder og år til enda..
Jeg tror at på lang sikt så vil TSLA ta seg en god del opp igjen.

Men som «falling knife» innlegget påpeker og som Klykken flere ganger har sagt. Vent på positiv trend som er etablert.

Du må nok vente til resesjonen er tilbakelagt. Med turbulens i verdensøkonomien og Putler i spillet så kan det ta tid.....

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 01:45
En må holde tunga bent i munnen når en skal se på historiske priser siden Tesla har hatt 2 aksjesplitter. Jeg glemmer det selv fra tid til annen, fort gjort. Og samtidig må en passe på når en skal sammenligne mot kursmål da de ofte er gitt før/mellom splittene.

USD 109.10 ved slutt i dag tilsvarer vel USD 1,636.50 pre-split (både 3:1 og 5:1) så aksjen er ikke akkurat billig selv om den har sunket godt.

Ta siste fra ARK invest (noen som tror på de tallene nå?).
https://ark-invest.com/articles/analyst-research/arks-tesla-model/

"ARK's updated open-source Tesla model yields an expected value per share of $4,600 in 2026." Dette var uttalt før 3:1 splitten, så korrigert blir det USD 1,533.33 nå, men dette tilsvarer USD 23,000 pre 5:1 splitten også vel?

Jeg føler at slike analyser alt for sjelden tar innover seg globale forhold, ytre påvirkninger generelt og har et for ensidig overoptimistisk fokus på interne forutsetninger.

Personlig så må gjerne aksjen stå i USD 1,533.33 i 2026 med forbehold om flere splitter som påvirker det tallet. Men noe særlig tro på det har jeg dessverre ikke selv om ARK Invest har fått rett tidligere.

Når jeg ser på globale forhold, ytre påvirkninger altså og mine egne vurderinger av de forhold som kommer frem om Tesla (og x-faktoren Elon), så mener jeg at Tesla har en lang vei ned fortsatt.
Ser vi USD 50? Muligens. Husk også Elons spådom om varigheten til resesjonen, inn i 2024. Hvordan den skal gå fra USD 109.10 til USD 1,533.33 på 3 år er vanskelig å se.

Tilbake til ARK Invest.
Tilbake i 2018 så spådde de jo USD 4000 innen 5 år og det nådde Tesla allerede i 2021 (justert for 5:1 splitten i 2020). Men jeg føler at markedet nå er helt annerledes enn forutsetningene den gang.
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/tesla-stock-analysis-cathie-wood-ark-prediction-just-came-true-2021-1-1029944356

Så til de som tror på ARK Invest, aksjen er grisebillig, løp og kjøp for alt dere kan skrape sammen.

Men husk da på at verdisettingen beror stort på dette som vel de fleste anser som utopisk. (sitat fra linken over)
"Tesla's prospective robotaxi business line is a key driver, contributing 60% of expected value and more than half of expected EBITDA in 2026."

Og denne er det vel også få som tror på? En gjenganger er jo stadig at Tesla må vurderes som både teknologiselskap og vekstselskap. (sitat fra linken over)
"we assume that Tesla's stock will trade like a mature company rather than a high-growth one in 2026."
Men ingenting hadde gledet meg mer enn om ARK Invest får rett i dette, for en slik stabilitet haddde vært godt for Tesla (aksjen).

De tror ikke helt på egne tall for 2030 (smart nok), men viser en graf som antyder USD 22,500 i 2030 (altså USD 7,500 justert for 3:1 splitten).

Selv tror jeg i det minste på mer rabatt, så jeg ville kanskje puttet en ny million i TSLA om de kryper ned til USD 50 om jeg på det tidspunktet tror på en så god oppside som ARK Invest forespeiler.
Du har greie argumenter i forhold til ARK, men virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon og den gode marginen de har på elbiler med stor og stigende produksjonskapasitet?

Skulle Tesla få til FSD (jeg holder ikke pusten) vil det forandre bildet totalt. Da snakker jeg ikke om robotaxi (L5) men fungerende L3/4.

Motorwatt

L3 blir ikke noe annet enn avansert førerassistanse. L4 kan bli gøy, men de store pengene ligger i L5.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:35
L3 blir ikke noe annet enn avansert førerassistanse. L4 kan bli gøy, men de store pengene ligger i L5.
«Folk» er jo strålende fornøyd med AP, som jo er en (etter mitt syn varierende dårlig) førerassistent.

serenejet

Hvorfor skal l3 endre alt?  Tesla har vært priset som et techselskap, nå tror jeg verden har sett at de er et industriselskap og prisen er på vei mot å gjenspeile dette.

Det er ingen grunn til at Tesla skal være verdt mer enn mye større bilfabrikanter. De har unike fordeler, men det har konkurrentene også.
2025 ID.Buzz GTX

Electric cars in Norway

Ja ja det får gå som det går....

men nassefuttene og tsla er grønne enn så lenge

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA?p=TSLA&.tsrc=fin-srch

daktari

Det har vært en seriøs grønn/innovasjon-boble, godt hjulpet av kvantitative lettelser og enorm pengetrykking senest under covid.

Ark innovation ETF er nå dårligere enn i 2014. (Sett på max)
https://finance.yahoo.com/quote/ARKK/

De fleste andre ser like ille it. Fantasiprisene i -21 kommer neppe tilbake.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

SitatFantasiprisene i -21 kommer neppe tilbake.

Daktari :+1: ja det tror jeg du har helt rett i.

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:26
virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon
Trodde jeg også, men Pamasonic bygger fabrikker for Tesla, og det kjøpes vel masse LG også for tiden?

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:52
virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon
Trodde jeg også, men Pamasonic bygger fabrikker for Tesla, og det kjøpes vel masse LG også for tiden?
Samt CATL og BYD som også er megaaktører, men det er underskudd på produksjonskapasitet i en del år enda......

ToWalkOrDrive

Nå har vel Tesla P/E på 33 så jeg ett sted, og det er jo ikke forferdelig ille med tanke på økningen de har i resultat hvert år så langt.

Nesten så jeg skulle kjøpt noe selv om jeg hadde hatt penger...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

TSLA vil slå tilbake... men hvor høyt vet jeg ikke...

Og alle innenfor EV er ned på børsen... det vil snu..

Men Elon må ta seg sammen! Kan ikke leke tulling når man er sjef 😜

arthur

Tesla-aksjen har rast nesten 70 prosent siden nyttår. For kvartalet er aksjen ned nær 59 prosent før de tre siste handelsdagene, mens aksjen så langt i desember har falt nesten 44 prosent.

Siden børsnoteringen i 2010 har Tesla-aksjen bare falt ett år tidligere, i 2016, hvor fallet var på 11 prosent.

Elbilprodusenten var verdt rundt 1.112 milliarder dollar ved utgangen av 2021. Etter onsdagens handel er markedsverdien 353 milliarder dollar.

Det betyr at mer enn 750 milliarder dollar i papirverdier har forduftet fra Tesla så langt i år.

https://e24.no/boers-og-finans/i/69oy4Q/musk-ber-tesla-ansatte-jobbe-frivillig-etter-aksjeras?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MaxQ

Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 01:45
Du har greie argumenter i forhold til ARK, men virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon og den gode marginen de har på elbiler med stor og stigende produksjonskapasitet?

Skulle Tesla få til FSD (jeg holder ikke pusten) vil det forandre bildet totalt. Da snakker jeg ikke om robotaxi (L5) men fungerende L3/4.

Er du sikker på at Tesla har en så sterk posisjon når det kommer til batterier? De håper å få det, helt klart. Og jeg håper de rekker det tidsnok (innenn 2030). Men er det ett felt ved Tesla jeg følger nøye så er det batteri. Jeg kan bare anbefale å gå tilbake i tråden å lese svarene mine til advale (mine 2 poster i linken under her).

« Reply #5712 on: Friday 02. December 2022, klokken 15:38 »
og
« Reply #5713 on: Friday 02. December 2022, klokken 15:46 »

https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg1078662#msg1078662

Marginen er god, men blir svært presset i markedet vi går inn i nå og som trolig varer noen år. Men Tesla er også avhengig av denne gode marginen for å gjøre alt annet de trenger å gjøre. Så det er ikke bare å kutte marginer og likevel tro at alt går bra. Så jeg føler at det er skummelt å se seg blind på øyebliksbildet rundt marginer i dag.

Stigende produksjonskapasitet, jeg tror du sikter til biler her nå og ikke batteri? men se også hva jeg skrev om dette ang batterikapasitet i linken. Installert kapasitet (for biler) er noe helt annet enn utnyttet kapasitet som igjen er noe helt annet enn levert kapasitet og for all del også estimerte kapasiteter hva enn de skulle ta utgangspunkt i. De betyr så å si ingenting om det ikke finnes et marked å selge denne kapasiteten til. Og nå ser vi en drastisk nedgang i ventetider (altså redusert etterspørsel). Noe skyldes avvente kunder på nye runder med skatteletter, men mye må nok også tilskrives den globale økonomiske situasjonen. Husk at Elon også har nevnt at dette kan vare inn i 2024. Se også på rushet før nyttår her i Norge, det kan fort se annerledes ut når det roer seg på nyåret (etter at de som ble for sene får levert sine).

Dette er stort sett en feil jeg ser mange som vurderer Tesla gjør. Det fokuseres for ensidig på interne forhold at en glemmer alle de vanskelige yttre påvirkningene. Tesla lever ikke i et vakuum.

Greit at du ikke holder pusten når det gjelder FSD. Tesla priser selv dette til 0,- i dag så det kan være greit å huske på i sine analyser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA