Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

IMO: Det er bunnlinjen som teller, men hva som skjer på veien til bunnlinjen sier mye om bedriftens sunnhet og overlevelsesevne. Tror nok at det som kommer høyt opp er hva som oppnås av resultater i forhold til firmaets kjernevirksomhet, og i mindre grad hva som oppnås med finansielle transaksjoner. EV sertifikater er ikke en varig inntektskilde.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. april 2021, klokken 08:55
EV sertifikater er ikke en varig inntektskilde.
Nei, men det er jo stor forskjell på å være avhengig av en inntekt og å budsjettere med en inntekt man vet kommer og som kan benyttes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Riktig. Et budsjett er kortsiktig, og gjelder for en avgrenset periode. Det skal sette det økonomiske rammevilkåret for bl. a. hva som finnes til bruk av penger i form av inntekter og utgifter bedriften har, men sier lite om fremtidsutsikter over tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Noen regnet litt på det, og Tesla hadde faktisk $47 mill i overskudd på bilene.

Men de tapte $193 mill på Tesla Energy. Og det var derfor de ikke ville hatt overskudd uten bitcoin/miljøkreditter.

Det kan nevnes at Tesla Energy varierer en del utifra sesongene. Det er på sommeren det produseres mest solkraft, og det er også da strømprisene er høye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. april 2021, klokken 18:26Noen regnet litt på det, og Tesla hadde faktisk $47 mill i overskudd på bilene.

Hadde de ikke $2,4 milliarder i overskudd på bilene?

Auto revenue: $9B
Auto expenses: $6,6B

Så kan man trekke fra kreditter og da får man litt under $2B.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. april 2021, klokken 18:26Noen regnet litt på det, og Tesla hadde faktisk $47 mill i overskudd på bilene.

Hadde de ikke $2,4 milliarder i overskudd på bilene?

Auto revenue: $9B
Auto expenses: $6,6B

Så kan man trekke fra kreditter og da får man litt under $2B.
Det er 2,4 mrd i bruttomargin, men Tesla må åpenbart også bruke penger på salg, service, administasjon, osv. Disse kostnadene blir gjerne mindre andeler av totalen jo større et selskap blir, men de forsvinner ikke helt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

advale

#4266
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. april 2021, klokken 07:57
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 28. april 2021, klokken 07:36
Seriøst? Tror du at kjøp av bitcoin havner i resultatregnskapet??
"Quarter-end cash and cash equivalents decreased to $17.1B in Q1, driven mainly by a net cash outflow of $1.2B in cryptocurrency (Bitcoin) purchases"

Så havner i regnskapet. Men regnes vel ikke som en kostnad, siden BTC kun er en annen valuta.

Magnus Hansen skriver RESULTATregnskapet. Men selvfølgelig må ALT havne i regnskapet.

@turfsurf - forstår du egentlig hva du selv refererte til?  Å bruke 1,2B betyr ikke (automatisk) -1,2B i regnskapet. Langt ifra.. Og har ingenting med annen valuta å gjøre.

Motorwatt

Hvis man kjøper og selger valuta, skal den bokførte verdien (ikke nødvendigvis markedsverdi) av transaksjonene fremkomme i balansen (øyeblikksbildet), og resultatet, tap eller gevinst, føres i resultatregnskapet/perioderesultatet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

MaxQ

Følger ikke så nøye med på dag til dag for tiden, en god stund siden jeg har rukket å lest forumet her også. Men hva skjedde 1:40 lokal tid (over dammen) den fikk seg en pen knekk der.


emurof

Sitat fra: MaxQ på torsdag 03. juni 2021, klokken 21:28Følger ikke så nøye med på dag til dag for tiden, en god stund siden jeg har rukket å lest forumet her også. Men hva skjedde 1:40 lokal tid (over dammen) den fikk seg en pen knekk der.

Tilsynelatende basert på en journalist som ikke helt vet hva han driver med:

https://twitter.com/jpr007/status/1400518094007635968

Journalisten påstår at antall bestillinger er halvert, når det sannsynligvis er snakk om bestillinger som ikke har fått levering. Klart det er flere bestillinger som ikke får levering i april når de eksporterer til utlandet, og færre som ikke får levering når de leverer flere i Kina igjen.

Lurer på hva som skjer når dette går opp for "markedet".

Espen Hugaas Andersen

Artikler om leveransetall kan stort sett ignoreres i månedene februar, mars, mai, juni, august, september, november og desember. Sånn har det vært siden 2012, og når det ikke har blitt bedre på snart ti år er det kanskje ikke mye grunn til at det vil endre seg med det første.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Er det ikke snakk om bestillinger, og ikke produksjon?

"The company's monthly net orders in China dropped to about 9,800 in May from more than 18,000 in April, according to a person with knowledge of the data. The sharp drop reflected a drastic shift in Chinese consumers' appetite for Tesla, whose founder Elon Musk has celebrity status there. Orders spiked in January after the release of the Model Y SUV, and then slowly eased off before cratering last month. In March, Tesla had 21,000 net orders. Even on a week-over-week basis, orders so far haven't shown any signs of recovery, this person said."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

emurof

Ja, det påstås at det er snakk om bestillinger, men som Rob Maurer påpeker: Hvis tallene stemmer så var jo ikke april en dårlig måned som det påstås likevel. Så da må de som er negative til Tesla bestemme seg om hvilken av FUD-historiene som stemmer - den som påstår at april var dårlig, eller den som påstår at mai var det. For de to kan ikke kombineres hvis man skal tro på tallene i artikkelen.

Jeg har mer tro på at det er enda en artikkel som rett og slett er full av løgn. Det er så mange av dem nå at man nesten må anta at alt som kommer ut er feil til noe annet er bevist.

Men for all del, det kan være at tallene stemmer på en eller annen måte. Vi får se.

Counterpointer

Det er ikke utrolig om det er større bevegelser i markedet i Kina, også relatert til ellers i verden. Det er store turbulenser i mange markeder og derfor ikke utrolig at det kan være noe reelt.
Artikkelen inneholder ikke spesielt tvilsom informasjon, men den er fra kun en kilde.

Jeg tenker det er dumt å bare avvise slikt før en vet mer, som Espen var inne på er månedsvise tall fort skjeve. Bør nok se kvartalet under ett.

MaxQ

Den har nesten hentet seg inn igjen ser jeg, så hva enn det var så viser det bare hvor nervøst markedet er rundt TSLA. En av grunnene til at jeg er long siden jeg ikke har tid til å trade den aktivt og "små" justeringer som dette ikke bryr meg. Men en blir jo nysgjerrig av og til. Enig i at kvartalstall er det som betyr noe når det kommer til produksjon, bestillinger og salg. Høyere oppløsning på tallene gir ofte feil inntrykk av den generelle trenden.


For å hoppe over til noe annet TSLA relatert.
Tidligere år har det vært snakket mye om hvor viktig Elon er for Tesla og TSLA. Jeg var svært enig i det den gang. Men nå begynner jeg å helle mot at Tesla trolig hadde klart seg helt fint på egne ben. Trolig TSLA også. Kanskje vi ser litt av det allerede?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA