Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. mars 2021, klokken 15:5325 k bil fra Tesla er foreløpig langt inn i fremtiden.

Sannsynligvis 2023. Men uansett i god tid før slutten av 2025.

emurof

Sitat fra: geear på tirsdag 23. mars 2021, klokken 18:27Basert på historikk så fremstår det som at de tradisjonelle produsentene faktisk er raskere til å snu seg rundt med nye modeller. Det går tregt for Tesla, de har vært relativt optimistiske rundt nye modeller.

Model Y ble lansert før tiden.

Og før du snakker om at andre produsenter er raskere, har du tatt med i beregningen alle løftene fra 5-10 år siden?

Sitat fra: geear på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:52Sandvika, Ja, men Tesla selger skinnet lenge før bjørnen er skutt. På det aller meste. Det kan funke lenge, men jeg tror nok også at det gir lojaliteten en knekk. De annonserer så tidlig at det er flere år til det faktisk er mulig å kjøpe kjøretøyet - sannsynligvis for å få folk til å sette seg på gjerdet ift andre merker så tidlig som mulig. Antall reservasjoner og nye modeller prises også inn i aksjekursen..

Hva mener du med at de selger skinnet før bjørnen er skutt? Som sagt, Model Y ble satt i produksjon før tiden.

Hvorfor skulle lojaliteten få en knekk fordi de går ut med fremtidsplanene sine?

Sandvika

#4112
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:50
Sitat fra: Sandvika på mandag 22. mars 2021, klokken 20:59Her bommer du altså med andre ord fullstendig på to av to påstander, men at en som sverger til twitter for å lære om aksjer skal komme seg gjennom denne teksten er vel utopi.  :D

Hvorfor kommer du stadig med slike grove påstander om andre? Hva er poenget?
Hva var påstanden her?

Sandvika

Tror ikke dette er mer komplisert enn at, selv om Elon prøver å gi inntrykk av det motsatte, så er de veldig drevet av å please aksjonærene. Når man er ute å snakker i store bokstaver om nye modeller og revolusjonerende funksjoner som er "rett rundt hjørne" så er dette en måte å holde på interesse og å rettferdiggjøre en høy pris. Dette gjelder forøvrig  ikke bare Tesla, men veldig veldig mange vekstselskap..

Motorwatt

For ikke å glemme hans egeninteresse....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. mars 2021, klokken 15:12
Skjønner poenget, men du mener ikke at Ark egenhendig «hauset» opp aksjen til 900 dollar (post split). Det er jo også mulig å snu argumentet å si at det ikke er rart de har en stor post i en aksje de tror går så høyt. Det er jo faktisk en styrke at noen også setter penger på det de argumenterer for

Nei, jeg mener IKKE at ARK egenhendig hausset opp aksjen. Men det er viktig å ha med i betraktningen den betydelige egeninteressen blant annet ARK har i at kursen stiger. At deres kursmål (på en relativt lang horisont) ble i stor grad oppfylt for noen måneder siden betyr jo ikke automatisk at neste analyse skal oppdateres med langt høyere kurser. Kursen på TSLA i dag er drevet av gambling, hype og troen på en verdensledende aktør på flere felter en dag i fremtiden.

Hva gjør ARK til mer troverdig analytisk part enn en shorter som uttaler seg?

Klykken

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:11
Hva gjør ARK til mer troverdig analytisk part enn en shorter som uttaler seg?
Uten at jeg har lest hele diskusjonen - ARK har en åpent tilgjengelig analyse hvor man kan se hvordan de kommer frem til sine tall. Man kan også foreslå endringer og be om korreksjoner. At analysen stemmer eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men det er mer enn en uttalelse de har kommet med i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:11
Hva gjør ARK til mer troverdig analytisk part enn en shorter som uttaler seg?
Det er for min del lettere å tro på noen som har positiv tro på et selskap enn de som satser på at det skal gå dårlig.
Først og fremst handler det om argumenter og kvaliteten på dem, men også resultater i forhold til analysen de har gjort.

Sånn sett er det lettere å tro litt mer på Ark enn på Sissener....

Contango

Sissener satser ikke på at Tesla skal gå dårlig. Han mener selskapets verdi er overvurdert ift sannsynlig kontantstrøm selv om Tesla gjør det rimelig bra.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Sandvika

Sitat fra: Contango på onsdag 24. mars 2021, klokken 20:43
Sissener satser ikke på at Tesla skal gå dårlig. Han mener selskapets verdi er overvurdert ift sannsynlig kontantstrøm selv om Tesla gjør det rimelig bra.
Godt skrevet!

Videre så vil jeg si at analysen til ARK baserer seg på god metodikk, men som tidligere skrevet, forrusettningene, dvs. tallene og sannsynligheten de dytter inn i modellen synes veldig veldig optimistiske..

emurof

#4120
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:06
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:50
Sitat fra: Sandvika på mandag 22. mars 2021, klokken 20:59Her bommer du altså med andre ord fullstendig på to av to påstander, men at en som sverger til twitter for å lære om aksjer skal komme seg gjennom denne teksten er vel utopi.  :D

Hvorfor kommer du stadig med slike grove påstander om andre? Hva er poenget?
Hva var påstanden her?

Drittslengingen din om at jeg liksom sverger til Twitter for å lære om aksjer. Hva er poenget med slikt oppgulp?

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:15Tror ikke dette er mer komplisert enn at, selv om Elon prøver å gi inntrykk av det motsatte, så er de veldig drevet av å please aksjonærene. Når man er ute å snakker i store bokstaver om nye modeller og revolusjonerende funksjoner som er "rett rundt hjørne" så er dette en måte å holde på interesse og å rettferdiggjøre en høy pris. Dette gjelder forøvrig  ikke bare Tesla, men veldig veldig mange vekstselskap..

Så du mener at Tesla ikke skal informere markedet, aksjonærer og kunder om fremtidige produkter? Man skal ikke vite noe som helst om selskapets fremtidsplaner?

Hva er det som er "rett rundt hjørnet"?

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:11
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. mars 2021, klokken 15:12
Skjønner poenget, men du mener ikke at Ark egenhendig «hauset» opp aksjen til 900 dollar (post split). Det er jo også mulig å snu argumentet å si at det ikke er rart de har en stor post i en aksje de tror går så høyt. Det er jo faktisk en styrke at noen også setter penger på det de argumenterer for

Nei, jeg mener IKKE at ARK egenhendig hausset opp aksjen. Men det er viktig å ha med i betraktningen den betydelige egeninteressen blant annet ARK har i at kursen stiger. At deres kursmål (på en relativt lang horisont) ble i stor grad oppfylt for noen måneder siden betyr jo ikke automatisk at neste analyse skal oppdateres med langt høyere kurser.

Hvor har du det fra at de automatisk oppdatert med høyere kurser, og at høyere kursmål ikke er et resultat av endrede grunnvilkår?

SitatKursen på TSLA i dag er drevet av gambling, hype og troen på en verdensledende aktør på flere felter en dag i fremtiden.

Eller kanskje kursen er drevet av det at Tesla har bevist at de faktisk klarer å nå målene sine - mål de fleste trodde var umulige. Å påstå at det er drevet av gambling er ganske spesielt når de for eksempel klarte det "umulige" med å levere en halv million biler i 2020 og opplevde kraftig vekst og ble sterkere enn noen gang tross en global pandemi og katastrofe.

SitatHva gjør ARK til mer troverdig analytisk part enn en shorter som uttaler seg?

At de ikke lyver. At de er ærlige. At de baserer seg på reelle tall og fakta. At de er åpne om metodene sine og hva de forventer.

Og ikke minst - at de har hatt rett der de fleste andre viste seg å ta grundig feil.

Sandvika

Sitat fra: emurof på torsdag 25. mars 2021, klokken 20:57
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:06
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:50
Sitat fra: Sandvika på mandag 22. mars 2021, klokken 20:59Her bommer du altså med andre ord fullstendig på to av to påstander, men at en som sverger til twitter for å lære om aksjer skal komme seg gjennom denne teksten er vel utopi.  :D

Hvorfor kommer du stadig med slike grove påstander om andre? Hva er poenget?
Hva var påstanden her?

Drittslengingen din om at jeg liksom sverger til Twitter for å lære om aksjer. Hva er poenget med slikt oppgulp?

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:15Tror ikke dette er mer komplisert enn at, selv om Elon prøver å gi inntrykk av det motsatte, så er de veldig drevet av å please aksjonærene. Når man er ute å snakker i store bokstaver om nye modeller og revolusjonerende funksjoner som er "rett rundt hjørne" så er dette en måte å holde på interesse og å rettferdiggjøre en høy pris. Dette gjelder forøvrig  ikke bare Tesla, men veldig veldig mange vekstselskap..

Så du mener at Tesla ikke skal informere markedet, aksjonærer og kunder om fremtidige produkter? Man skal ikke vite noe som helst om selskapets fremtidsplaner?

Hva er det som er "rett rundt hjørnet"?
Les gjennom diskusjonen over så ser du at vi snakker om veldig tidlig lansering av modeller og funksjoner.



Sitat fra: emurof på onsdag 20. januar 2021, klokken 10:51

Hvis du lurer på hva slags prising som kan rettferdiggjøres så bør du prøve å se på de som har regnet på dette, som ARK Invest, eller til og med @garyblack00 eller @jpr007 på Twitter, eller Meet Kevin på YouTube.

Her er også en video som viser litt av hva Tesla er midt oppe i:


https://www.youtube.com/watch?v=M2yvsmDvxvA


Klykken

Kvartalstall i helgen. Spørs om det blir underprestering - mange som mener det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Sitat fra: Sandvika på torsdag 25. mars 2021, klokken 22:29Les gjennom diskusjonen over så ser du at vi snakker om veldig tidlig lansering av modeller og funksjoner.

Hva er "veldig tidlig", og hva er grunnen til at alt Tesla gjør skal vinkles negativt, også når de snakker om fremtidige planer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA