Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Contango

Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Ark regner inn i 2025:
5 mill biler solgt p.a.. Det er kanskje ok, VW selger ca 10 mill pr år fordelt på alle merker.

40% gevinst pr bil! Det høres veldig mye ut, opp fra 25% nå.

$42 mrd omsetning fra human Ride hailing service (hvorfor skal drosjeeiere betale Tesla for å bruke dem som drosje?)

$236 mrd omsetning  fra robotaxi. Rimelig stort veddemål det hvertfall.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 20. mars 2021, klokken 14:46Mest interessant er vel da 0% sjanse for nedgang

Nei, det er ikke det ARK skriver. Det kan godt svinge i mellomtiden. ARK uttaler seg om verdien på selskapet i 2025. De legger også sannsynlighet til ulike scenarier.

emurof

Sitat fra: Contango på lørdag 20. mars 2021, klokken 16:18Se på de lange USD rentene. De har gått ganske kraftig nå. Du vedder mot høyere renter ved å kjøpe selskaper med dårlig kontantstrøm nå men voldsomme forventninger i fremtiden - eksvs Tesla.

For det første har disse rentene vært mye høyere før uten at det har vært et problem. Problemet har vært den raske forandringer, som "skremte" markedet. Som du ser så har den fortsatt å gå oppover, men tech-aksjene har ikke stupt videre.

For det andre har ikke Tesla dårlig kontantstrøm.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 20. mars 2021, klokken 18:30Ark regner inn i 2025:
5 mill biler solgt p.a.. Det er kanskje ok, VW selger ca 10 mill pr år fordelt på alle merker.

Hva mener du med regner inn? ARK har flere ulike scenarier med ulik sannsynlighet.

Sitat$42 mrd omsetning fra human Ride hailing service (hvorfor skal drosjeeiere betale Tesla for å bruke dem som drosje?)

De betaler ikke Tesla for å bruke Tesla som vanlig drosje, men deler inntekter fra drosjevirksomhet med Tesla hvis de bruker Teslas tenkte tjeneste. Akkurat som f.eks. Uber eller Lyft.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 11:06
Sitat fra: daktari på lørdag 20. mars 2021, klokken 18:30Ark regner inn i 2025:

Hva mener du med regner inn? ARK har flere ulike scenarier med ulik sannsynlighet.

Sitat$42 mrd omsetning fra human Ride hailing service (hvorfor skal drosjeeiere betale Tesla for å bruke dem som drosje?)

De betaler ikke Tesla for å bruke Tesla som vanlig drosje, men deler inntekter fra drosjevirksomhet med Tesla hvis de bruker Teslas tenkte tjeneste. Akkurat som f.eks. Uber eller Lyft.
"Regner inn i sine scenarier..."

Og hvorfor skal du gidde, som drosjeeier, å bruke Tesla sin Ride service når du har din egen app og kan ta all profitten i lomma selv?
Uber gikk solid i underskudd 2019. Omsetter for $14 mrd før covid.
Lyft gikk solid i underskudd 2019. Omsatte for $3,6 mrd.
Masse asiatiske tjenester, har ikke sjekket dem.
Her i Oslo er det også dårlig inntjening på drosjevirksomhet.

Hvis du har lest detaljene fra Ark om dette hadde det vært fint hvis du kan gjenfortelle deres analyse om hvorfor de tror Tesla taxi skal bli så store.
Mine I-Pace videoer

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 21. mars 2021, klokken 13:57"Regner inn i sine scenarier..."

Og hvorfor skal du gidde, som drosjeeier, å bruke Tesla sin Ride service når du har din egen app og kan ta all profitten i lomma selv?

Hvis du har lest detaljene fra Ark om dette hadde det vært fint hvis du kan gjenfortelle deres analyse om hvorfor de tror Tesla taxi skal bli så store.

Jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å diskutere to helt forskjellige ting på en gang. Når jeg snakket om å regne på det så var det et svar på det du skrev om antallet solgte biler. Dette hadde ikke noe med taxier å gjøre. Poenget er at du ikke ser ut til å ha fått med deg at ARK opererer med ulike scenarier.

Taxi med menneskelige sjåfører er bare en mulighet ARK ser for seg. ARK tror Tesla vil kunne gjøre det for å få i gang tjenesten og samle data, men det endelige målet er fortsatt et robotaxi-nettverk.

Hvilke taxisjåfører er det som har egen app? Hvorfor bruker sjåfører Uber eller Lyft hvis de bare kan ta all profitten selv? Det virker som du ikke helt har skjønt hva ARK snakker om.

Jeg personlig har liten tro på at Tesla vil starte noen Uber/Lyft-aktig tjeneste. Jeg tror de vil gå rett på autonome taxier når den teknologien er helt klar. Så hvis du lurer på mer om ARKs tanker rundt taxitjeneste med menneskelige sjåfører så kan du lese det de skriver selv i stedet for å avspore med det her.

Poenget med alt dette er at ARK ikke sier at "slik og slik blir det", men at de har ulike scenarier med ulik sannsynlighet. Så å henge deg opp i en enkeltting og hakke på det som om ARK har sagt at det er helt sikkert at det vil skje virker ganske merkelig.

Så igjen, sett deg litt inn i det de skriver først.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 18:19
Sitat fra: daktari på søndag 21. mars 2021, klokken 13:57"Regner inn i sine scenarier..."

Jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å diskutere to helt forskjellige ting på en gang. Når jeg snakket om å regne på det så var det et svar på det du skrev om antallet solgte biler. Dette hadde ikke noe med taxier å gjøre. Poenget er at du ikke ser ut til å ha fått med deg at ARK opererer med ulike scenarier.

Taxi med menneskelige sjåfører er bare en mulighet ARK ser for seg. ARK tror Tesla vil kunne gjøre det for å få i gang tjenesten og samle data, men det endelige målet er fortsatt et robotaxi-nettverk.

Hvilke taxisjåfører er det som har egen app? Hvorfor bruker sjåfører Uber eller Lyft hvis de bare kan ta all profitten selv? Det virker som du ikke helt har skjønt hva ARK snakker om.

Jeg personlig har liten tro på at Tesla vil starte noen Uber/Lyft-aktig tjeneste. Jeg tror de vil gå rett på autonome taxier når den teknologien er helt klar. Så hvis du lurer på mer om ARKs tanker rundt taxitjeneste med menneskelige sjåfører så kan du lese det de skriver selv i stedet for å avspore med det her.

Poenget med alt dette er at ARK ikke sier at "slik og slik blir det", men at de har ulike scenarier med ulik sannsynlighet. Så å henge deg opp i en enkeltting og hakke på det som om ARK har sagt at det er helt sikkert at det vil skje virker ganske merkelig.

Så igjen, sett deg litt inn i det de skriver først.
Det var altså du som hakket på skrivemåten min. Men fint at du er ærlig på at Ark ikke regner, men driver gjettekonkurranse.

Ikke hørt om Taxifix etc? Det funker det. De som kjører mye taxi har oftest avtale via jobben, og bruker en spesifikk lev her i landet. I USA er Uber topp, men de tjener altså ikke penger. Det kan hende at en taxieier både signer for Uber, egen tjenste og andre samtidig for å ta den turen som dukker opp, men gjenstår å se.

Uansett skriver Ark at de har en utregningsmodell. Basert på hvilke gjetninger (assumptions) de dytter inn i modellen, regner den ut en tentativ aksjepris.

Jeg gjetter at Tesla får 0 i omsetning på Ride hailing og 0 på robotaxi i 2025. Hvordan påvirker det ARKs forslag?
Hva gjetter du på?
De klarer ikke produsere 10 mill biler i 2025, 5 mill skal holde hardt. 3 mill p.a. er kanskje realistisk.
Aksjeprisen skal ikke dobles til 2025 er min gjetning.
Mine I-Pace videoer

Sandvika

Først og fremst så vil jeg gi stort kudos til ARK som faktisk deler noen av sine nøkkelforutsetninger. Når de faktisk beskriver sine scenarier så gjør det det veldig lettere ha en noenlunde opplyst diskusjon rundt prisingen. Eller i dette tilfellet, å kle det av...

-Tesla 10-20 må doble bilsalget i perioden? Dvs. full pupp på 10-20 giga-Berlin size fabrikker innen 4-5år?
-De anser det er 50% sannsynlig at Tesla har fully autonomous innen 4år (good luck!)
-600mrd i insurance og ride-hailing inntekter(!). Notene knyttet til disse postene oppfatter jeg som mildt sagt diffuse på hva differensiatorene faktisk er som forklarer en slik enorm revenue/margin.

Oppsummert, antall biler i ARK scenario er noe lavere enn det jeg har brukt for å vise hva som må til for å forsvare dagens prising, men marginen er høyere, og ikke minst, de alternative inntektsstrømmene rundt insurance og drive-hail har ikke jeg tatt inn. Jeg tror heller ikke et sekund på at det er noe realisme i å innen denne tidshorisonten skulle bygge opp en slik service med så høy margin og revenue.

Speeder

Sitat fra: Sandvika på søndag 21. mars 2021, klokken 19:52

-Tesla 10-20 må doble bilsalget i perioden? Dvs. full pupp på 10-20 giga-Berlin size fabrikker innen 4-5år?
Planen er vel at Berlin skal produsere opp mot 2 mill biler, så 5-10 lignende  fabrikker er nok ett nærmere estimat. De har jo allerede Texas på vei, samt byggetrinn 3 i Shanghai. Så 3stk der, pluss freemont. Nå har det vel vist seg at de bruker rundt ett år fra byggestart til produksjonsstart så det er ikke umulig de får i gang 3-4 fabrikker til innen 2025?

Jeg tror 5mill biler er innen rekkevidde i 2025. 10 mill virker meget voldsomt.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 21. mars 2021, klokken 19:36Det var altså du som hakket på skrivemåten min. Men fint at du er ærlig på at Ark ikke regner, men driver gjettekonkurranse.

Hakket på skrivemåten din? Jeg påpekte at du ikke skjønner hva ARK har gjort.

Det som ikke er OK, er at du ikke gjengir meg riktig når du skriver om hva jeg har sagt.

SitatIkke hørt om Taxifix etc? Det funker det. De som kjører mye taxi har oftest avtale via jobben, og bruker en spesifikk lev her i landet. I USA er Uber topp, men de tjener altså ikke penger. Det kan hende at en taxieier både signer for Uber, egen tjenste og andre samtidig for å ta den turen som dukker opp, men gjenstår å se.

Javel. Så fint for disse. Ingenting av dette har egentlig noe med saken å gøre.

Og Taxifix er jo laget av Oslo Taxi eller noe slikt, altså tydeligvis vanlige taxier.

SitatUansett skriver Ark at de har en utregningsmodell. Basert på hvilke gjetninger (assumptions) de dytter inn i modellen, regner den ut en tentativ aksjepris.

Det er ikke gjetninger. Det er forutsetninger.

SitatJeg gjetter at Tesla får 0 i omsetning på Ride hailing og 0 på robotaxi i 2025. Hvordan påvirker det ARKs forslag?
Hva gjetter du på?
De klarer ikke produsere 10 mill biler i 2025, 5 mill skal holde hardt. 3 mill p.a. er kanskje realistisk.
Aksjeprisen skal ikke dobles til 2025 er min gjetning.

Du synser for mye, og setter deg ikke inn i hva ARK faktisk har gjort. Da blir det håpløst å diskutere dette.

emurof

Sitat fra: Speeder på søndag 21. mars 2021, klokken 20:43Jeg tror 5mill biler er innen rekkevidde i 2025. 10 mill virker meget voldsomt.

De trenger vel bare en fabrikk til for å få en kapasitet på 5 millioner biler. Å bygge f.eks. 2-3 fabrikker til på fem år virker ikke så voldsomt mye når man tenker seg at de på slutten av 2021 har bygget tre helt nye fabrikker på tre år (Giga Shanghai ble vel påbegynt mot slutten av 2018, og hvis Berlin og Texas står ferdige i år så har det gått tre år siden da).

Husk at de sannsynligvis kommer med den nye billigmodellen i løpet av et par år også, og den vil antakelig bygges mye raskere og i mye større antall enn bildene de har produsert hittil.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: emurof på søndag 21. mars 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Speeder på søndag 21. mars 2021, klokken 20:43Jeg tror 5mill biler er innen rekkevidde i 2025. 10 mill virker meget voldsomt.

Husk at de sannsynligvis kommer med den nye billigmodellen i løpet av et par år også, og den vil antakelig bygges mye raskere og i mye større antall enn bildene de har produsert hittil.
Dette tror jeg egentlig er det viktigste. At de klarer å bygge ut kapasitet til 10mill biler i året innen 2025 tror jeg ikke er den største utfordringen.

Det som blir helt avgjørende er at de klarer å tilby attraktive biler av god nok kvalitet så de kan tjene nok penger samtidig som de gjør denne utbyggingen.

Tesla har lenge nytt first-mover fordelen med storskala produksjon av elektriske personbiler. Nå har de (endelig) begynt å møte konkurranse, og hvis de ikke leverer biler som er av god nok kvalitet og interessante nok samtidig som de bygger ut ett bra service nettverk, så vil de slite.

Selv om jeg håper jeg tar feil, så tror jeg nok det realistiske i 2025 er 2-3 millioner biler årlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

Sitat fra: Speeder på søndag 21. mars 2021, klokken 20:43
Sitat fra: Sandvika på søndag 21. mars 2021, klokken 19:52

Planen er vel at Berlin skal produsere opp mot 2 mill biler, så 5-10 lignende  fabrikker er nok ett nærmere estimat. De har jo allerede Texas på vei, samt byggetrinn 3 i Shanghai. Så 3stk der, pluss freemont. Nå har det vel vist seg at de bruker rundt ett år fra byggestart til produksjonsstart så det er ikke umulig de får i gang 3-4 fabrikker til innen 2025?

Jeg tror 5mill biler er innen rekkevidde i 2025. 10 mill virker meget voldsomt.
Ok, på wiki med gode kilder  står det 0,5m biler p.a.

Når noen nevner at det kan være med mindre billigere biler så ryker da forutsetningen om snittpris 36kusd så da må de i så fall bare produsere enda flere biler..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA