Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Det kan vel ikke være tvil om at Ark er meget positive.

Men skulle gjerne likt å se den som for noen år siden trodde at de skulle måtte øke sitt prismål på 4000$ i 2021 fordi det var overgått. Personlig tok jeg det med en ekstrem klype salt den gangen. Men det slo til

Tror imidlertid at det å fortsette å fremskrive en så ekstrem økning er å være for optimistisk.

Men kanskje å legge seg på nederste estimat (rundt 1500) kan være en god ide. Av de som holder på med analyse er jo Ark de som har truffet godt.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på mandag 22. mars 2021, klokken 11:57

Men skulle gjerne likt å se den som for noen år siden trodde at de skulle måtte øke sitt prismål på 4000$ i 2021 fordi det var overgått. Personlig tok jeg det med en ekstrem klype salt den gangen. Men det slo til

Tror imidlertid at det å fortsette å fremskrive en så ekstrem økning er å være for optimistisk.

Men kanskje å legge seg på nederste estimat (rundt 1500) kan være en god ide. Av de som holder på med analyse er jo Ark de som har truffet godt.
"Tidligere avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning" som bankene pleier å si med liten skrift i reklamen !
Men Ark skal ha at de traff. Spørsmålet er om de traff av de rette årsakene - det er jo strengt tatt 50-50 om man gjetter på stigning eller ei. Var analysen deres rett?
Her i Norge har jo de fleste nye grønne vekstfirmaene fått en skikkelig skrell. I USA startet en liten korreksjon, men svingte raskere tilbake igjen enn det falt. Kommer det en ny en?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 22. mars 2021, klokken 13:15

"Tidligere avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning" som bankene pleier å si med liten skrift i reklamen !
Men Ark skal ha at de traff. Spørsmålet er om de traff av de rette årsakene - det er jo strengt tatt 50-50 om man gjetter på stigning eller ei. Var analysen deres rett?
Her i Norge har jo de fleste nye grønne vekstfirmaene fått en skikkelig skrell. I USA startet en liten korreksjon, men svingte raskere tilbake igjen enn det falt. Kommer det en ny en?
Gode spørsmål Har dessverre ikke noe sikkert svar.

emurof

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mars 2021, klokken 07:45Det som blir helt avgjørende er at de klarer å tilby attraktive biler av god nok kvalitet så de kan tjene nok penger samtidig som de gjør denne utbyggingen.

Tesla har lenge nytt first-mover fordelen med storskala produksjon av elektriske personbiler. Nå har de (endelig) begynt å møte konkurranse, og hvis de ikke leverer biler som er av god nok kvalitet og interessante nok samtidig som de bygger ut ett bra service nettverk, så vil de slite.

Selv om jeg håper jeg tar feil, så tror jeg nok det realistiske i 2025 er 2-3 millioner biler årlig.

De leverer biler av god nok kvalitet alt, og service bygges ut fortløpende.

Jeg husker katastrofetankegangen da Model 3 begynte å bli levert i Norge og mange tenkte at dette kom aldri til å gå. At det ble for mange biler og for dårlig kapasitet på både service og superlading. Det gikk fint. Tesla hadde en periode med kapasitetsproblemer på service, men det var jo før Model 3 begynte å bli levert.

Hvorfor skulle de lever bare 2-3 millioner biler årlig i 2025 når de sannsynligvis vil levere opp mot 1 million biler i år, og vil ha kapastitet til noe slikt som 4 millioner biler uten å bygge flere fabrikker?

Og hvordan tenkte du at konkurrentene skulle klare å hamle opp med en bil fra Tesla til $25K?

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 22. mars 2021, klokken 13:15Her i Norge har jo de fleste nye grønne vekstfirmaene fått en skikkelig skrell.

Hvilke firmaer er det da? Tenker du på hydrogenboblene som vi kaster bort tiden vår på her på berget?

Sandvika

Sitat fra: emurof på mandag 22. mars 2021, klokken 18:15
Sitat fra: daktari på mandag 22. mars 2021, klokken 13:15Her i Norge har jo de fleste nye grønne vekstfirmaene fått en skikkelig skrell.

Hvilke firmaer er det da? Tenker du på hydrogenboblene som vi kaster bort tiden vår på her på berget?
Listen over grønne selskaper som har fått krafitig korreksjon og som ikke er hydrogen.
-REC var ned 40% fra toppen i Februar
-Aker Offshore Wind ned 55% fra toppen i Januar
-Scatec (sol) ned 35% siden toppen i Januar
-Aker Carbon Capture ned ca 40% siden toppen i Januar.
-Quantafuel ned 40% siden toppen i Januar
+ sikkert mange fler

Jeg er på ingen måte fan av NEL og co, men hydrogen er nok ikke en bobble (for annet en personbiler). Norge surrer med noe ferjer, men henger langt bak på bruk. Tyskland, Japan og Storbritiania mm. investerer nå flrere titals milliarder i en ny hydrogenøkonomi som naturligvis ikke handler 100millioner Toyota Mirai , men om lagring og bruk av hydrogen for oppvarming, syntetisk drivstoff, tungtransport og skip, kunstgjødsel og diverse andre industriprodukter..

Her bommer du altså med andre ord fullstendig på to av to påstander, men at en som sverger til twitter for å lære om aksjer skal komme seg gjennom denne teksten er vel utopi.  :D

SurSnasen

ARK-fondene har Tesla som sin største aksjepost. Er vel dermed ikke så rart at de ønsker å hausse opp aksjen?

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:02

ARK-fondene har Tesla som sin største aksjepost. Er vel dermed ikke så rart at de ønsker å hausse opp aksjen?
Skjønner poenget, men du mener ikke at Ark egenhendig «hauset» opp aksjen til 900 dollar (post split). Det er jo også mulig å snu argumentet å si at det ikke er rart de har en stor post i en aksje de tror går så høyt. Det er jo faktisk en styrke at noen også setter penger på det de argumenterer for

turfsurf

Sitat fra: emurof på mandag 22. mars 2021, klokken 18:14
Hvorfor skulle de lever bare 2-3 millioner biler årlig i 2025 når de sannsynligvis vil levere opp mot 1 million biler i år, og vil ha kapastitet til noe slikt som 4 millioner biler uten å bygge flere fabrikker?

Og hvordan tenkte du at konkurrentene skulle klare å hamle opp med en bil fra Tesla til $25K?
Det meste de har levert på ett år er foreløpig 500k biler. Å doble den i år skal de få lov å bevise først. Sist år økte de vel leveransene med 150k.

Sier ikke at det er umulig, men lett blir det ikke.

VAG og andre (spesielt kineserne) ser da ut til å kunne levere biler som er konkuransedyktige på pris med Tesla så langt, så ser ikke helt utfordringen med å levere en $25k bil heller.

VAG m.fl har finansielle muskler og insentiver til å selge elbiler på billigsalg ganske lenge.

Blir spennende å se.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

25 k bil fra Tesla er foreløpig langt inn i fremtiden.

De har mange biler de skal lage før denne, roadster, Cybertruck, Plaid S, Model Y med megacasting og 4680 celler. For ikke snakke om Semi og Van

Selv 2025 kan holde hardt.

Kan gjøre ett unntak for at Shanghai kanskje kan lage en 25 k bil for Kina tidligere, de er raske i vendingen og har tilgang på mer batterier

geear

Basert på historikk så fremstår det som at de tradisjonelle produsentene faktisk er raskere til å snu seg rundt med nye modeller. Det går tregt for Tesla, de har vært relativt optimistiske rundt nye modeller.

Sandvika

Sitat fra: geear på tirsdag 23. mars 2021, klokken 18:27
Basert på historikk så fremstår det som at de tradisjonelle produsentene faktisk er raskere til å snu seg rundt med nye modeller. Det går tregt for Tesla, de har vært relativt optimistiske rundt nye modeller.
Både enig og uenig. Tesla bruker tilsynelatende uendelig lang tid på å faktisk få modellene sine til markedet, men jeg tror noe av forskjellen er at mye av dette er fordi a) de er mye tidligere med å annonsere enn konkurrentene. B) mye av det de lanserer er nye plattformer. Ser man til VAG feks så har nok de jobbet lenge i kulissene med en plattform før de drar teppet av konseptene. Mye av de de presenterer er varianter av samme grunnmodell/plattform

emurof

Sitat fra: Sandvika på mandag 22. mars 2021, klokken 20:59Her bommer du altså med andre ord fullstendig på to av to påstander, men at en som sverger til twitter for å lære om aksjer skal komme seg gjennom denne teksten er vel utopi.  :D

Hvorfor kommer du stadig med slike grove påstander om andre? Hva er poenget?

geear

Sandvika, Ja, men Tesla selger skinnet lenge før bjørnen er skutt. På det aller meste. Det kan funke lenge, men jeg tror nok også at det gir lojaliteten en knekk. De annonserer så tidlig at det er flere år til det faktisk er mulig å kjøpe kjøretøyet - sannsynligvis for å få folk til å sette seg på gjerdet ift andre merker så tidlig som mulig. Antall reservasjoner og nye modeller prises også inn i aksjekursen..

emurof

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. mars 2021, klokken 15:44
Sitat fra: emurof på mandag 22. mars 2021, klokken 18:14Hvorfor skulle de lever bare 2-3 millioner biler årlig i 2025 når de sannsynligvis vil levere opp mot 1 million biler i år, og vil ha kapastitet til noe slikt som 4 millioner biler uten å bygge flere fabrikker?

Det meste de har levert på ett år er foreløpig 500k biler. Å doble den i år skal de få lov å bevise først. Sist år økte de vel leveransene med 150k.

Sier ikke at det er umulig, men lett blir det ikke.

Nå skrev jeg "opp mot". De har allerede kapasitet til å levere mer enn 500K biler, og husk at to nye fabrikker vil stå ferdig i år i tillegg til utvidelse av eksisterende fabrikker (vel, i hovedsak Kina antakelig). Tesla selv har sagt at de vil øke salget med mer enn 50%, så minst 750K biler i 2021. Sannsynligvis godt over dette til syvende og sist.

SitatVAG og andre (spesielt kineserne) ser da ut til å kunne levere biler som er konkuransedyktige på pris med Tesla så langt, så ser ikke helt utfordringen med å levere en $25k bil heller.

Så hvor er $25K-bilene som skal konkurrere med Tesla? Du får jo gjerne dårligere ytelse og rekkevidde for bilene fra konkurrentene. Poenget er at Tesla har et stort forsprang på pris.

SitatVAG m.fl har finansielle muskler og insentiver til å selge elbiler på billigsalg ganske lenge.

Ja, hvis de ønsker å gå med tap.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA