Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Larsebass

Med bil og aksjer (ikke en livsendrende mengde) fra Tesla er jo dette gledelig, men hva kan drive kursen?

* Leverte biler?
* Robin hood-appen? Altså mer allmenngjøring av aksje-spekulasjon?
* Forventninger om Q2-resultat?
* Og dermed implisitt forventning om inkludering i S&P 500?
Tesla X75D.

Taben

Sitat fra: Wenche på torsdag 02. juli 2020, klokken 17:36
Bra jobba, Tesla 🍾🥂😎


Hei Wenche. Hva nå? Jeg har ingen strategi lenger.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

SurSnasen

Sitat fra: Larsebass på tirsdag 07. juli 2020, klokken 02:16
Med bil og aksjer (ikke en livsendrende mengde) fra Tesla er jo dette gledelig, men hva kan drive kursen?

Får litt flashbacks (uten sammenligning for øvrig) til Opticom for snaut 20 år siden...

Markedsverdien er pr nå på 254 milliarder USD. Om de skulle produsere 1 million biler i året så vil de altså pr årsproduserte bil ha en markedsverdi på 254 000 USD, altså rundt 2,4 millioner kroner. Pr bil... Skulle vi anta at årets salg vil ligge på 0,5 mill biler, blir det 508 000 USD pr bil!
Til sammenligning så har Toyota 175 mrd USD i markedsverdi pr nå. Fordelt på 10,5 millioner biler (ca) blir det 16 700 USD pr bil, altså 155 000 kroner.
Honda, som for øvrig har flere bein å stå på, har en markedsverdi på 45 mrd USD. De selger 5,3 millioner biler i året. Altså 8490 USD pr bil.
Daimler (Mercedes) har markedsverdi på 40 mrd USD. De selger både biler, busser, lastebiler og varebiler. Av personbiler solgte de 2,4 millioner biler i 2019. Ser vi da på bare bilsalget, så utgjør det altså 16 700 USD pr bil (samme som Toyota, for øvrig...).

For å gjøre det litt mer oversiktlig:
Tesla: 508 000 USD pr bil
Mercedes: 16 700 USD pr bil
Toyota: 16 700 USD pr bil
Honda: 8 490 USD pr bil

Joda, Tesla prises for hvor man antar de vil være i fremtiden, mens de øvrige aktørene begrenser sin vekst til få prosenter. Men samtidig er Tesla-aksjen et veddemål om fremtiden. Og det er mange år til vi vil få fasiten. Jo høyere kursen nå går, desto mer har de å forsvare.

Klykken

Du må også ta med at de produserer mer enn bare bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tellus

#3139
Oj,

Har ikke fulgt med i det siste, men ser at US Tech og TSLA har gått rett til himmels. Helt utrolig å være vitne til ATH i det økonomiske klimaet vi er i nå.

Eneste forklaringen jeg kan komme på et er at USA har stimulert finansmarkedet i en skala som får det vi var vitne til under finanskrisen til å blekne fullstendig. Mesteparten av pengeinnsprøytningen i den amerikanske økonomien ser til å havne i aksjemarkedet.

Leste en kommentar som gikk på at markedet har bare en vei å gå og det er opp. Kommer det dårlige økonomiske tall vil FED sprøyte inn enda mer penger som presser aksjekursene oppover.

Lurer på hvor bærekraftig dette kan være.

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. juli 2020, klokken 10:28
Du må også ta med at de produserer mer enn bare bil.

Absolutt. Og du nevner i fleng?

Som jeg sa; Tesla prises i forhold til forventninger for fremtiden (mange år fremover), og er et veddemål om at forventningene innfris. Jeg tviler sterkt på at mange (fleste?) av de som nå pøser ut dollars for Tesla-aksjer har gjort noen særlig grundig vurdering av selskapet, underliggende, og realistiske fremtidige vurderinger.

Jeg har absolutt troen på Tesla fremover, men kursen som den er nå er hinsides fornuft.

Stikkkontakt

Porsche prises idag til p/e på 15.
En tilsvarende p/e på TSLA tilsvarer 15 millioner biler med 1000 dollar på bunnlinjen pr bil. Eller 4 mill biler med 4000 dollar i margin pr bil. Er et stykke dit. Men høy aksjekurs over tid kan bare rettferdiggjøres av overskudd. Man kan ikke være ung og lovende i det uendelige.

1000kwh

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:13
Sitat fra: Larsebass på tirsdag 07. juli 2020, klokken 02:16
Med bil og aksjer (ikke en livsendrende mengde) fra Tesla er jo dette gledelig, men hva kan drive kursen?

Får litt flashbacks (uten sammenligning for øvrig) til Opticom for snaut 20 år siden...

Markedsverdien er pr nå på 254 milliarder USD. Om de skulle produsere 1 million biler i året så vil de altså pr årsproduserte bil ha en markedsverdi på 254 000 USD, altså rundt 2,4 millioner kroner. Pr bil... Skulle vi anta at årets salg vil ligge på 0,5 mill biler, blir det 508 000 USD pr bil!
Til sammenligning så har Toyota 175 mrd USD i markedsverdi pr nå. Fordelt på 10,5 millioner biler (ca) blir det 16 700 USD pr bil, altså 155 000 kroner.
Honda, som for øvrig har flere bein å stå på, har en markedsverdi på 45 mrd USD. De selger 5,3 millioner biler i året. Altså 8490 USD pr bil.
Daimler (Mercedes) har markedsverdi på 40 mrd USD. De selger både biler, busser, lastebiler og varebiler. Av personbiler solgte de 2,4 millioner biler i 2019. Ser vi da på bare bilsalget, så utgjør det altså 16 700 USD pr bil (samme som Toyota, for øvrig...).

For å gjøre det litt mer oversiktlig:
Tesla: 508 000 USD pr bil
Mercedes: 16 700 USD pr bil
Toyota: 16 700 USD pr bil
Honda: 8 490 USD pr bil

Joda, Tesla prises for hvor man antar de vil være i fremtiden, mens de øvrige aktørene begrenser sin vekst til få prosenter. Men samtidig er Tesla-aksjen et veddemål om fremtiden. Og det er mange år til vi vil få fasiten. Jo høyere kursen nå går, desto mer har de å forsvare.
Leser at Toyota ikke klarer å anskaffe batterier til en basic plugin hybrid, men Tesla pøser ut biler med de største batteripakkene.

Her er det nok rom for mye vekst, samt at Tesla er ledende på alt av elbilteknologi som er viktigst. Ikke hvor mye verdien av selskapet står seg i forhold til antall biler produsert. Toyota produserer veldig mye jalla småbiler for store markeder. 

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. juli 2020, klokken 10:40
Leste en kommentar som gikk på at markedet har bare en vei å gå og det er opp. Kommer det dårlige økonomiske tall vil FED sprøyte inn enda mer pemger som presser aksjekursene oppover.

Lurer på hvor bærekraftig dette kan være.
En kan lure på bærekraften ja.

Kursen på dollar holder seg også overaskende godt. Er på 9,38 på siste kurs fra Norges Bank.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 09:13Markedsverdien er pr nå på 254 milliarder USD. Om de skulle produsere 1 million biler i året så vil de altså pr årsproduserte bil ha en markedsverdi på 254 000 USD, altså rundt 2,4 millioner kroner. Pr bil... Skulle vi anta at årets salg vil ligge på 0,5 mill biler, blir det 508 000 USD pr bil!

Dette argumentet er håpløst. Du kan ikke bare regne på markedsverdi delt på antall biler. Samme argument brukte de om Amazon for lenge siden:

https://twitter.com/xiang_aw/status/1278347734055923713

De som hørte på de som brukte argumentet du bruker her har tapt veldig, veldig mye.

emurof

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:40
Porsche prises idag til p/e på 15.
En tilsvarende p/e på TSLA tilsvarer 15 millioner biler med 1000 dollar på bunnlinjen pr bil. Eller 4 mill biler med 4000 dollar i margin pr bil. Er et stykke dit. Men høy aksjekurs over tid kan bare rettferdiggjøres av overskudd. Man kan ikke være ung og lovende i det uendelige.

Tesla er jo ikke bare unge og lovende lenger. De har bevist at de klarer å levere varene. Selv under de verste økonomiske forhold på mange år.

emurof

Sitat fra: Larsebass på tirsdag 07. juli 2020, klokken 02:16
Med bil og aksjer (ikke en livsendrende mengde) fra Tesla er jo dette gledelig, men hva kan drive kursen?

* Leverte biler?
* Robin hood-appen? Altså mer allmenngjøring av aksje-spekulasjon?
* Forventninger om Q2-resultat?
* Og dermed implisitt forventning om inkludering i S&P 500?

Det ser ut til å være veldig mange "Retail-investorer" som har strømmet inn i Tesla:

https://robintrack.net/symbol/TSLA

Samtidig ligger det vel inne en større og større forventning om overskudd i Q2. Og hvis det skjer så er det et meget godt signal for Tesla sin del. En stor pandemi og den verste økonomiske situasjonen på lenge, og likevel går Tesla med overskudd? Det vil nok overbevise enda flere om at Tesla er på rett vei.

Så kommer batteridagen i september, som kan gi enda et løft. Mulig mye positivitet til den dagen prises inn allerede nå slik at kursen ikke vil bevege seg i like stor grad hvis det kommer overraskende gode nyheter.

Så det er ting som kan påvirke kursen oppover, men det er ikke sikkert det skal så mye til for at det snur ned igjen. En liten korreksjon kunne sikkert vært sunt, men mulig altfor mange ser frem mot S&P 500 og annet.

Jeg personlig håper naturligvis på korreksjoner så man får handlet litt på billigsalg.

Counterpointer

Skulle vi brukt to minutter på Sissener nå?

Dette må jo etter hans syn være et ypperlig punkt å ta en heftig short posisjon

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA