Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:57
Samfunnet bør ikke stoppe helt opp pga Covid-19. Man må holde hjulene i gang til størst grad mulig. Man trenger egentlig ikke få smitten til 0, man trenger bare få R0 til under 1. (Altså at hver smittede smitter under 1 ny person.) Da vil viruset dø ut over tid.
Graderingen av R under 1 er viktig i en tidsskala. Med R lik 0.9 vil det ta veldig lang tid. Vi må under R 0.5 hvis vi skal kunne se en ende på elendigheten innen rimelig/overkommelig tid. Personlig tror jeg at vi da er nærmere jul, og da vil verden se helt annerledes ut.

Da tror jeg heller ikke at klimasaken står øverst på agendaen
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daggad

Takk for oppklaringen. En lege sa faktisk akkurat det skrev i en video jeg så. Men da må jeg ha bommet på språk eller misforstått.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daggad på tirsdag 17. mars 2020, klokken 14:25
Takk for oppklaringen. En lege sa faktisk akkurat det skrev i en video jeg så. Men da må jeg ha bommet på språk eller misforstått.
Ja, du må nok ha misforstått.

Egentlig det som immunforsvaret gjør (forenklet) er at de hvite blodcellene beveger seg rundt og berører alle cellene de kommer nær. Når de berører cellene får de en respons, som varierer utifra tilstanden på cellen. Hvis de kommer over en celle der responsen tilsier at cellen er syk, så ber de cellen selvdestruere (apoptosis), og restene av cellen spises, noe som dreper viruset. Ved nye ukjente virus som Covid-19 kjenner ikke de hvite blodcellene igjen responsen de får fra cellene infisert av Covid-19 som syk, gjør ingenting med det, og viruset får spredt seg i kroppen. Immunitet er at man har fått lært opp de hvite blodcellene til å kjenne igjen cellene med Covid-19 som syke, slik at kroppen raskt kan få ryddet opp ved en påbegynnende infeksjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Skal putte en beskjeden sum i TSLA straks. Noen som tør spå når man når bunnen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Tellus

Ingen vits i å forhaste seg. Markedet kommer ikke til å sprette opp til gamle høyder med det første.

Ta en titt på S&P siden 1 januar 2008. Eller OSEBX for den saks skyld. Med dagens nivå har Oslo børs har gått 300% på drøye 10 år. Vanskelig å si hvor langt det kan falle. DotCom 'krakket' varte lenge. Finanskrise 'krakket' tok rundt 6 måneder før det bunnet ut. At dette krakket er unnagjort på et par uker er dessverre lite sannsynlig.

geear

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. mars 2020, klokken 15:10
Vet ikke om du så denne:

https://elbilforum.no/index.php?topic=42672.msg886622#msg886622

"Det skal bli verre før det blir bedre"...

Klykken

Jo, sett dette.
Vurderer jo hele hopprennet her og ser det som meget turbulent, og at bunnen ikke er nådd på en stund. Får vurdere litt når det "riktige" tidspunktet blir. Tenker uansett langsiktig (5-10år), men hadde vært moro treffe på investeringstidspunkt(ene) som så mange andre også tenker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Uansett tidsperspektiv, så vil kjøpekraften bli betydelig redusert i lang tid. Dette vil først og fremst virke negativt på produkter til private i den høyere prisklasse. Så du har nok god tid på deg, Klykken.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Er redd dette vil få alvorlige konsekvenser for Model Y-salget til Tesla. Det er fryktelig timing for en ny bilmodell.

Og selv om investeringene er langsiktige så er det nå fare for å investere i firmaer som vil gå konkurs, avhengig av hvor alvorlig og langvarig dette blir. Derfor blir jeg sittende på gjerdet en stund fremover.

Espen Hugaas Andersen

Jeg er mest bekymret for produksjonskapasiteten. Covid-19 vil kunne påvirke etterspørselen, men jeg tror fortsatt de vil klare å selge alt de klarer å produsere. Det trenger i hvert fall ikke å bekymre seg for etterspørselen for Model Y de nærmeste årene. Der er produksjonskapasiteten *langt* under forventet etterspørsel.

Model S/X er kanskje de som blir mest påvirket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Motspørsmålet blir nok da. Hvilken bunn?

Nå er det på vei ned. Det er vanskelig å se noen grunn til at det hverken stopper opp eller skal stige igjen. De nærmeste ukene vil det hvertfall være meget risikabelt å gå inn tror jeg.

En indikator kan være å holde følge med en litt lengre graf enn dagskursen og vurdere et kjøp når trenden peker oppover igjen.

Under illustrert med dagsgrafen mot månedsgrafen.

Klykken

Det virker som en grei strategi det der, Knut.Aulie. Mest sannsynlig det jeg går for selv om man blir litt "på etterskudd", hvis det nå ikke begynner å klø fælt i fingra før den tid.

Takker for gode råd og tips :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mars 2020, klokken 12:27
Det virker som en grei strategi det der, Knut.Aulie. Mest sannsynlig det jeg går for selv om man blir litt "på etterskudd", hvis det nå ikke begynner å klø fælt i fingra før den tid.

Takker for gode råd og tips :)
I mitt hode er det lett å tåle å ikke kjøpe akkurat på bunn, men heller kjøpe på et litt dyrere nivå hvor det stiger.

Problemet er uansett å finne dette tidspunktet. Interessant nok er Tesla 4% opp i premarket nå, uten at jeg tror trenden er snudd.

Counterpointer

Takk til moderator for rydding i tråden, det blir mye sutring og tull som bare er støy, kritiske innspill eller ren kritikk synes jeg er veldig velkomment. Som trådstarter ønsker jeg definitivt ikke noe ekkokammer, men det betyr ikke at det er fritt frem for sarkasme og trolling.

Vil egentlig si det samme som moderator, ikke ta diskusjon om et innlegg i tråden. Rapporter det og forbigå posten i stillhet! Vet dette er vanskelig, da jeg selv har gått i fella mange ganger, men det går ann å lære av sine feil.

geear

Riktig nok akkurat åpnet, men overrasket over at aksjen er i pluss midt i at de reduserer kraftig ved fabrikken i Fremont.

Sitat fra: gr på onsdag 01. januar 2020, klokken 14:21
Hva med å kjøre i gang ny gjetting for closing siste tradingdag i 2020? ;)

Jeg gjetter $ 498 (men frykter også at hele markedet får seg en ny kollaps...).

Kan vel ikke akkurat si at jeg forventet at det var et virus som skulle trigge det...  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA