Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: z4rd på mandag 16. mars 2020, klokken 20:12
arthur: Kult å vite at det er du som definerer spillereglene her.

Nei, det har jeg ingen ambisjoner, eller intensjoner om å gjøre, langt derifra. At "dere" ikke liker bruken av ordet "frykt" er helt greit, men at markedet, og markedsaktørene bruker det er åpenbart hvilket jeg også mener å ha dokumentert med all tydelighet. At enkelte her svarer med å bruke "la oss ignorere" ham bekrefter bare uttrykket at man ikke skal skyte pianospilleren, men gjengen her er vel mer opptatt av å forsøke å legge munnkurv på andre medlemmer som ikke deler deres oppfatninger an "ting" som Donald ynder å omtale det som "Dere" om det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

z4rd

Det er helt i orden. Jeg har ikke noe problem med å bruke eller diskutere det begrepet, men er det en unik drivkraft for TSLA i disse tider?

For øvrig hadde det vært best om du lot være å dra opp denne gjengmentaliteten. Jeg kjenner ingen av de andre her og har definitivt ikke koordinert noe med de. Folk skriver og svarer for seg selv. Det bidrar i alle fall ikke positivt til diskusjonen å referere til dette som om det faktisk var en greie. Det er kun ulike folk som er uenige med deg. Ingen vits å gjøre seg selv til martyr her...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jorgror

Sitat fra: z4rd på mandag 16. mars 2020, klokken 20:12
Det er definitivt ugunstig timing mht utrulling av TMY nå

Jeg tenker motsatt. Etterspørselen etter nye biler reduseres i krise. Mange venter på Model Y og den vil øke etterspørselen for Tesla slik at de kanskje klarer å selge unna alt de klarer å produserer.

Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

arthur

Sitat fra: z4rd på mandag 16. mars 2020, klokken 20:42
Det er helt i orden. Jeg har ikke noe problem å bruke eller diskutere det begrepet, men er det en unik drivkraft for TSLA i disse tider?

Nei, selvfølgelig ikke hvilket jeg også har påpekt ved å eksplisitt påpeke at jeg IKKE ser at dette skyldes negative underliggende faktorer for Tesla.

Forøvrig har jo nå Donald nettopp beroliget markedet med at så snart vi er ute av denne krisen så kommer vi til å se et aksjemarkedet som vi aldri har sett før så for de som har penger å tape er det bare å kjøpe!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Det er noe som heter å være "in denial" og noen som er i complete denial, men uansett; her er dagens Fear & Greed index:

https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

Hvorfor er det så viktig å benekte dette faktum som er vel kjent og vel etablert? Jeg har forståelse for, og sympati med, de som har opplevd å se sin posisjon i Tesla-aksjer bli halvert på få dager, greit nok, men gir vel ingen noen grunn til å gå på person?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Troll-indeks i aksjetråden stiger ser jeg :D

Mange spår total kollaps og konkurser. Det tror jeg er en veldig overdramatisering av at verden i praksis tar en pause.

Alle vil ut for å sikre seg å ikke være med til bunnen. Ikke lurt mener nå jeg.. ikke kjøp før det flater ut, men ikke selg fordi man vil sikre seg..

z4rd

Jeg skal definitivt fylle på mer snart, blir vanskelig å treffe bunn, men vi avsluttet på 445 i dag, typ der man var tidlig i januar 2020. Hadde man troen på selskapet i januar, så ser ikke jeg noen grunn til å endre mening nå.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Fullstendig melt down i USA. Frem til og med torsdag klarte TSLA seg ganske bra. Falt langt mindre enn aksjens beta skulle tilsi. Siste to handledagene har den justert seg skikkelig inn. Alle skal inn i trygge papirer nå. Snart bare amerikanske statsobligasjoner som gjelder.

Når markedet ser slik ut skal alle som ikke dagtrader sitte på sidelinjen og avente.

OhmPaPa

San Fransisco tar en lockdown.

Dette inkluderer Tesla sin fabrikk i Fremont.

3 ukers stengning. Kun livsnødvendige yrker møter på jobb.

Kilde: https://www.sfchronicle.com/local-politics/article/Bay-Area-must-shelter-in-place-Only-15135014.php?2

Espen Hugaas Andersen

Jeg har doblet posisjonen de siste par dagene. Forventer å øke mer snart. Jeg tror at ting begynner å bli priset inn skikkelig, men tenker vi i verste fall kan ramle til 200-300.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Snesopp

At en er troll fordi en tror ting går ned var da drøyt...

Nå som en ser at usa blir truffet av corona og kjører på med samme tiltak som europa tenker jeg at det ikke finnes noen annen vei en ned. Noen grønne dager blir det. Lurer veldig på når det er best å hoppe på igjen/legge inn mer.

Er ekstra skeptisk til amerikanske aksjer med dollarkursen som er. Plutselig så styrker den seg og spiser all fortjenesten.

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på mandag 16. mars 2020, klokken 21:29
Hadde man troen på selskapet i januar, så ser ikke jeg noen grunn til å endre mening nå.
Det er en ekstremt stor belastning i markedet nå som ikke var der i januar. Det er ikke lurt å tro at det er noen nødvendighet at markedet går en bestemt vei. Et kjent sitat i denne forbindelse er «markedet kan holde seg irrasjonelt lengre enn du kan holde deg solvent»

Hvis du så finansministeren sitert i Nytt på Nytt nå på fredag, så viste de at han nylig uttalte at norsk økonomi gikk strålende, siden det har vi hatt «Black monday» og nytt rekordtall i dag, samt både oljepris og krona tryner.

Jeg forholder meg avventende, det er mye som kan skje nå fremover og det kan vare en stund.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på mandag 16. mars 2020, klokken 21:42
Fullstendig melt down i USA. Frem til og med torsdag klarte TSLA seg ganske bra. Falt langt mindre enn aksjens beta skulle tilsi. Siste to handledagene har den justert seg skikkelig inn. Alle skal inn i trygge papirer nå. Snart bare amerikanske statsobligasjoner som gjelder.

Når markedet ser slik ut skal alle som ikke dagtrader sitte på sidelinjen og avente.
Igjen er jeg faktisk enig med deg Tellus.

Og grunn til å minne om at en skal ikke bruke penger en ikke tåler å tape på aksjer. Det gjelder vel for både proffer og ferskinger.

z4rd

knut: jeg kjøper budskapet ditt og er ikke uenig, men personlig tror jeg at hvis denne nedgangen skal vare særlig mye lenger enn ca 1/2 år i samme omfang eller større, da må det skje noe nytt i tillegg. F.eks en krig mellom større stater. Noe sånt i denne tiden her hadde vært katastrofalt. I tillegg til corona og shutdowns rundt omkring har man en oljekrig og posisjonering i det samme markedet gående mellom SA, RU og USA. Denne skal ikke undervurderes og man må ikke kun tro at det er corona og de tilhørende tiltakene som har innvirkning på børsene nå. Forhåpentligvis vil de snakke sammen igjen innen noen få uker og det vil føre til en enighet. Da vil store deler av markedene bedre seg, samtidig som vi kommer over kneika med corona.

Anbefaler de som er interesserte å lese denne saken: https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/03/12/olja-kan-ej-stanna-har-nere-saudierna-kommer-agera-analys.html

Ellers er det jo en helt kurant mulighet for å snitte ned i de aksjene man har og fortsatt ønsker å beholde gjennom denne krisen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arthur

Sitat fra: Snesopp på mandag 16. mars 2020, klokken 22:07
At en er troll fordi en tror ting går ned var da drøyt...

Eller enda drøyere: Man blir beskyldt for å være et troll når man kan DOKUMENTERE at ting går ned. Gårsdagens fall på DJ var det største fallet i poeng i historien, men fortsatt benekter folk frykt eller fear factor, et "begrep" som til stadighet brukes av anerkjent presse som fokuserer på økonomi og sågar har en egen (også anerkjent) indeks. Man kan jo snart nesten lure på hvem som egentlig er trollet, eller troller!

Godt mulig, ja trolig, at aksjen viser positiv utvikling i dag, men for egen del er det nok bare en aksjon/reaksjon-bevegelse og sier intet om at bunnen er nådd, tror jeg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA