Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

PF

Sitat fra: 1000kwh på fredag 13. mars 2020, klokken 11:58
Sitat fra: PF på fredag 13. mars 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. mars 2020, klokken 11:27
Sitat fra: PF på fredag 13. mars 2020, klokken 09:38
Er det noen som kan gi noe innsikt i hva man anser som betydelig beløp og betydelig gevinst?
Snakker vi tusen lapper, hundretusen lapper, eller millioner?
I hvilken sammenheng? Hva man anser som en betydelig gevinst er gjerne relativt til sin egen økonomi.

mer av generell interesse for å vite litt hva folk anser som normalt å investere, så skjønner jeg at det også er veldig relaivt til egen økonomi, men norge er et land med lite forskjeller så teoretisk sett skulle det være noe sammenliknbart med andre.
Vi setter 3000,- i fond hver måned, og det anser vi som relativt beskjedent.. Men det blir jo penger av det. ALL avkastning i "norske" fond er bort :D

Burde jo selvfølgelig ha fulgt opp med hva jeg gjør selv. For min del er det aksjefond og 4000,- i mnd som settes inn. Tanken er skikkelig long, er 38år nå, og ser vel egentlig på det som pensjonssparing. Begynte med sparingen for en del år siden (4 eller 5), ser jeg faktisk er i pluss ennå, selv om betydelig deler av fortjenesten er borte. Men siden man er inne long tenker jeg at det kommer til å være en del oppturer og nedturer, så får man bare krysse fingrene for at det i lengden blir opptur.

z4rd

arthur: Please... Vi har tatt poenget vedrørende frykt, men kan du la det ligge litt nå? Det er veldig hakk i plata her. "Fear" og "Greed" brukes som en tabloid-referanse til VIX, som er en indeks som måler volatilitet i markedet. Dette er vel du også kjent med? Så la oss la det ligge. Det tilfører ingenting nytt til diskusjonen, som folk iherdig prøver å holde på sporet.

Vedrørende positiv utvikling i dag, så er jeg enig med deg, det har vel ikke kommet noen nyheter som skulle tilsi endring i situasjonen?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arthur

Sitat fra: z4rd på tirsdag 17. mars 2020, klokken 07:27
"Fear" og "Greed" brukes som en tabloid-referanse til VIX, som er en indeks som måler volatilitet i markedet. Dette er vel du også kjent med?

Det dreier seg om langt mer enn "tabloid" etter mitt syn, og den meningen tillater jeg meg å ha.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

z4rd

For min del har jeg ikke satt opp fast sparing til fond, men handler ved ujevne mellomrom med penger som jeg ikke har behov for. Pr. handel kan være alt i intervallet 5-6k til 20-30k. Før handlet jeg færre, men større beløp. Nå liker jeg  heller å handle ved «god pris» og fordeler det heller utover slik at kostprisen blir jevnt fordelt enn at alt legges i samme kurv. Klart å time bunn 1 gang, men det var pur flaks. For min del er det uansett ikke snakk om så mange handler at kurtasjen blir en vesentlig faktor.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PF på tirsdag 17. mars 2020, klokken 07:23Burde jo selvfølgelig ha fulgt opp med hva jeg gjør selv. For min del er det aksjefond og 4000,- i mnd som settes inn. Tanken er skikkelig long, er 38år nå, og ser vel egentlig på det som pensjonssparing. Begynte med sparingen for en del år siden (4 eller 5), ser jeg faktisk er i pluss ennå, selv om betydelig deler av fortjenesten er borte. Men siden man er inne long tenker jeg at det kommer til å være en del oppturer og nedturer, så får man bare krysse fingrene for at det i lengden blir opptur.
For min del har jeg ingen månedlig sparing i aksjer. Jeg begynte med å investere omkring 10k for omkring 10 år siden, og så har jeg en gang i blant kjøpt aksjer, og fortløpende solgt og reinvestert. De seneste 3-4 årene har jeg faktisk tatt ut mer penger fra aksjekontoen enn det har gått inn. Men tror jeg er forbi den fasen.

Jeg har mer enn en årslønn på aksjekontoen, og det er et nivå jeg er ganske komfortabel med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: arthur på mandag 16. mars 2020, klokken 21:09
Det er noe som heter å være "in denial" og noen som er i complete denial, men uansett; her er dagens Fear & Greed index:

https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

Hvorfor er det så viktig å benekte dette faktum som er vel kjent og vel etablert? Jeg har forståelse for, og sympati med, de som har opplevd å se sin posisjon i Tesla-aksjer bli halvert på få dager, greit nok, men gir vel ingen noen grunn til å gå på person?

De samme personene du snakker om her har vel samtidig opplevd å få sin posisjon i Tesla kanskje opptil kvadruplet eller mer, og det betyr altså at mange fortsatt sitter med gevinst til tross for nedgang i det siste. Hvis man ikke planlegger å selge på flere år hva har det uansett å si?

Med mindre man faktisk har stort behov for pengene så gir jo dette en gyllen mulighet til å handle billige Tesla-aksjer. Jeg håper som sagt at det går enda lenger ned, langt ned, så jeg kan handle på billigsalg.

Problemet ditt, arthur, er at du fremstår som at du virkelig ønsker å komme under huden på folk og irritere dem. 
For min del er dette irriterende i seg selv.
Jeg personlig har ikke tapt noe og kjøpte langt under dagens nivåer (samt at jeg har solgt litt med pen gevinst), og blir altså ikke personlig truffet av forsøkene dine.
Men jeg opplever at du konstant prøver å tirre andre, det skaper dårlig stemning.

emurof

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 16. mars 2020, klokken 21:52
San Fransisco tar en lockdown.

Dette inkluderer Tesla sin fabrikk i Fremont.

Tesla har visst blitt definert som "essential business", og har fått unntak fra dette. De kan dermed holde fabrikken åpen. Dårlig nytt for oss som ønsker enda billigere aksjer, men sånn er livet.

Med tanke på at det er en fabrikk med mye automatisering og i tillegg luftfiltrering og slikt, så vil de nok kunne klare å unngå eller begrense smitte ved bruk av verneutstyr og prosedyrer som hindrer personer fra unødig nærkontakt. Det var jo en video fra GF3 i Kina som viste hvordan de gjorde dette.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. mars 2020, klokken 11:02
Tesla har visst blitt definert som "essential business", og har fått unntak fra dette. De kan dermed holde fabrikken åpen. Dårlig nytt for oss som ønsker enda billigere aksjer, men sånn er livet.
Det er alt for tidlig å konkludere med at Tesla fortsetter med vanlig drift selv om de fikk unntak nå.

Jeg synes en skal se positivt på tiltak som begrenser nedgang, dette kan gå galt for veldig mange. Det er en reell fare for en langvarig nedgang i hele verdensmarkedet som kan føre til konkurser.

Edison

Eg trur Tesla kjem styrka ut av dette. For det første er dei mykje meir dynamiske og mindre tungrodde enn dei store dinosaurane dei konkurrerer mot. Dei store produsentane er som tankskip. Dei står lettare av ein storm eller to, men i langvarige kriser stoppar det heilt opp. Dei kjem nok likevel i gang att, med slepebåtar utsendt av myndigheitene, fordi dei er for verdifulle til å la havarere. Tesla er meir som ein fregatt. Rask, teknologisk overlegen, men meir sårbar når det først smell. Så lenge likviditeten er god, kan dei manøvrere seg gjennom trange sund og raskt sette opp farten igjen. Men sjansen er der for at katastrofen inntreff, om ikkje leiarskapet er godt nok. Denne usikkerheiten blir no prisa inn på børsen. Samt redusert vekst.

Tesla sin store fordel er at dei har teknologien framtida etterspør. Model Y er på veg inn i marknaden, og vil gi drahjelp gjennom denne krisa. Alle andre produsentar er avhengige av å tene pengar på gamal teknologi for å investere i teknologiutviklinga som skal til for å konkurrere mot Tesla i framtida. For Tesla sin del treng ikkje nedgang i bilmarknaden bety anna enn redusert veksttakt og nokre kvartal med underskot. For dinosaurane kan det bety at forspranget til Tesla blir vanskeleg å ta att, eller rett og slett kroken på døra.

For oss aksjonærar er det ubehageleg å sjå verdien på investeringen vår stupe på denne måten. Eg tenker det er ekstremt vanskeleg å treffe botn denne gangen, men uansett får ein jo no kjøpt aksjar til halvparten av kursen for ein månad sidan. Uansett om ein sit stille i båten, eller kjøper, har eg trua på at dette ordnar seg!

GOS

@Emurof

Ønsker du at verden mer eller mindre skal gå under også for at du skal få billig nok aksje?
En ting er å tenke at aksjemarkedet skal gå rett i dass for at du skal kjøpe billing, men å gjenta det i det minste 3 ganger forteller sitt.

Har du ingen medlidenhet med alle de som kommer til å lide på grunn av corona-situasjonen enten de blir syke, mister jobben i form av permittering eller oppsigelse/konkurs, etc? Kanskje noen blir tvunget til å selge sine fond og aksjeposter også fordi de mister jobben og må ha kapital og går med dundrende tap.

Du bør heller håpe at corona-viruset og aksjemarkedet nå har nådd bunnen og begynner å gå rette vei igjen slik at verden kan begynne å bevege seg tilbake til normalen. Så får du heller drømme om å blir rik på andre måter.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

arthur

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. mars 2020, klokken 10:58
Sitat fra: arthur på mandag 16. mars 2020, klokken 21:09
Det er noe som heter å være "in denial" og noen som er i complete denial, men uansett; her er dagens Fear & Greed index:

https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

Hvorfor er det så viktig å benekte dette faktum som er vel kjent og vel etablert? Jeg har forståelse for, og sympati med, de som har opplevd å se sin posisjon i Tesla-aksjer bli halvert på få dager, greit nok, men gir vel ingen noen grunn til å gå på person?

De samme personene du snakker om her har vel samtidig opplevd å få sin posisjon i Tesla kanskje opptil kvadruplet eller mer, og det betyr altså at mange fortsatt sitter med gevinst til tross for nedgang i det siste.

Jeg har ingen oversikt over hvilke nick her som har investert (kjøpt eller solgt) når og/eller hvor mye så det har jeg ingen formening om og uttaler meg derfor kun på generelt grunnlag og uten noen konkrete personer, eller nick, i tankene.

Ser ellers ut til at frykten har tatt en liten pause i dag, men tror neppe det vil fortsette og har ingen tro på at vi har sett bunnen hverken i markedet eller i verdien på aksjene i Tesla.

Noterer ellers med en viss undring at enkelte synes å glede seg over nedgangen i markedet, ja nærmest jo verre jo bedre for da kan man plukke aksjer på billigsalg. Jeg synes ikke det er noe man skal håpe på, men det er nå min mening.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

I USA er det mye mer vanlig å kjøre bil til jobb. Tesla har tidvis slitt enormt med parkeringskapasiteten utenfor sin fabrikk. Akkurat i denne situasjonen er det strengt talt positivt at de ansatte er isolert mellom hjem og jobb, bortsett fra milkshake`n de kjøper på veien :)

Såfremt de ikke tar kollektivt, graden av automatisering er høy og fysisk tetthet mellom ansatte er lav blir det lav risiko. Men bedriften må påregne sanering med jevne mellomrom når ansatte får smitte utenfor fabrikken og drar den med seg inn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. mars 2020, klokken 12:51I USA er det mye mer vanlig å kjøre bil til jobb. Tesla har tidvis slitt enormt med parkeringskapasiteten utenfor sin fabrikk. Akkurat i denne situasjonen er det strengt talt positivt at de ansatte er isolert mellom hjem og jobb, bortsett fra milkshake`n de kjøper på veien :)

Såfremt de ikke tar kollektivt, graden av automatisering er høy og fysisk tetthet mellom ansatte er lav blir det lav risiko. Men bedriften må påregne sanering med jevne mellomrom når ansatte får smitte utenfor fabrikken og drar den med seg inn.
Det er nok mer slik man bør tenke. Om man sørger for at de ansatte jobber 2+ meter unna hverandre til størst mulig grad, og f.eks sprayer alt med antibac mellom hvert skift, så er risikoen for smitte minimal.

Samfunnet bør ikke stoppe helt opp pga Covid-19. Man må holde hjulene i gang til størst grad mulig. Man trenger egentlig ikke få smitten til 0, man trenger bare få R0 til under 1. (Altså at hver smittede smitter under 1 ny person.) Da vil viruset dø ut over tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daggad

Sitat
Da vil viruset dø ut over tid.
Det er vel ikke helt korrekt om jeg har forstått det rett. Viruset dør ikke, men vi oppnår immunitet og smitter ikke videre. Men det lever i oss uten å gjøre skade.
Veldig vanskelig å forutse hva som skjer med Tesla som selskap. Model Y er jo positivt men samtidig vil nok mange trekke seg fra kjøp nå om USA får et stygt utbrudd. Amerikanerne kjøper gjerne elbiler mest når økonomien blomstrer og de kan være trendy og miljøbevisste. Husk de er forholdsvis mye dyrere for de enn oss.
Håper selvsagt det beste men er litt bekymret for Tesla nå.
På den andre siden så er det langt viktigere ting i samfunnet vårt som bryr de fleste av oss mye mer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

mroek

Sitat fra: daggad på tirsdag 17. mars 2020, klokken 13:37
Sitat
Da vil viruset dø ut over tid.
Det er vel ikke helt korrekt om jeg har forstått det rett. Viruset dør ikke, men vi oppnår immunitet og smitter ikke videre. Men det lever i oss uten å gjøre skade.

Nei, det er ikke riktig. Viruset blir drept av immunforsvaret til verten, men hos de som er immune skjer dette raskt og effektivt og uten sykdom (siden immunforsvaret kjenner viruset fra før). For de som ikke enda er immune tar det lenger tid, og man blir midlertidig syk mens det pågår (og smitter lett andre). I noen tilfeller greier ikke immunforsvaret jobben, og man blir så syk at man dør.

Viruset kan dø ut om det ikke lenger har noen vert å bo i, men akkurat det skal mye til, siden det stadig smitter til nye personer og får utbredelse (over lang tid). I tillegg er det slik at den opprinnelige kilden (antatt flaggermus) fortsatt kan være en kontinuerlig smittekilde.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA