Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på mandag 03. februar 2020, klokken 21:51
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 21:15
Hva skal jeg gjøre nå? Tror jeg må trekke pusten dypt og tenke meg bedre om enn jeg gjorde før jeg solgte.

Tenke deg om bedre? Du har jo ikke gjort noe dumt. Dette er jo bingo. Går ikke an å beregne noe som helst...
Både ja og nei.

Det er jo åpenbart at å gå glipp av en kursoppgang på 200 dollar på ca en uke er svært lite gunstig.

På den annen side kunne ikke det forutsies veldig enkelt. Er jo helt enig i at beregningen har for mange ukjente.

Uansett er jo planen å gå inn igjen. Og da blir spørsmålet, NÅR. Det har nå blitt spådd korreksjon igjen og igjen, men kursen fortsetter å stige.....

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 06:25
(.....Så nå kan det gjerne falle slik at jeg får kjøpt meg inn igjen. :) )
Hvor sannsynlig er egentlig det?

Det er ingen store hendelser i forhold til selskapet som skulle tilsi noen nedgang akkurat nå. Muligens Corona virus som stopper Giga Shanghai fabrikken og litt forsinkelser med Giga Berlin. Effekten av bortfallet av føderal tax credit vil eventuelt først vise seg om en stund.

Kursen over 750 kan jo opprettholdes så lenge de som kjøper seg inn beholder aksjene (for å si det veldig enkelt).

Og hvis det nå faller, hvor langt faller det? Akkurat som å selge seg  ut, hvor det er vanskelig å time toppen, så er det jo like vanskelig å time bunnen.........

Tellus

#2177
At short selgere dekker sine posisjoner vil legge til rette for en justering av kursen. Aksjen er ekstremt høyt priset og det er veldig utfordrende å regne hjem prisingen selv for de mest optimistiske analytikre. Her vil jeg tatt det helt med ro og bare avventet at tyngdekraften får gjøre sitt.

Counterpointer

Akkurat nå har ser det ut som naturlover ikke helt virker på den måter en forventer. Det gjør ting litt vanskelige ja.

Sjøhyene

Tror dere egentlig at dere skal klare å time kortsiktige opp og ned-turer? Knapt noen profesjonelle gjør jo det. Og min påstand er at alle her 100% sikkert vil tape mer enn man tjener med en sånn strategi over tid.

Ta heller å legg en langsiktig plan fra starten av, og så hold deg til den planen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:24Hvor sannsynlig er egentlig det?

Det er ingen store hendelser i forhold til selskapet som skulle tilsi noen nedgang akkurat nå. Muligens Corona virus som stopper Giga Shanghai fabrikken og litt forsinkelser med Giga Berlin. Effekten av bortfallet av føderal tax credit vil eventuelt først vise seg om en stund.

Kursen over 750 kan jo opprettholdes så lenge de som kjøper seg inn beholder aksjene (for å si det veldig enkelt).

Og hvis det nå faller, hvor langt faller det? Akkurat som å selge seg  ut, hvor det er vanskelig å time toppen, så er det jo like vanskelig å time bunnen.........
I mitt syn er det ganske sannsynlig. Det var ikke noen veldig store hendelser som forårsaket oppgangen, og en nedgang kan bli forårsaket av lignende små hendelser.

Denne er egentlig ganske treffende:



Når det gjelder spørsmålet om hvor langt det faller, så aner jeg ikke. Jeg vil gjøre det samme som på oppgangen - handle gradvis i relativt små bolker.

Men det er så klart ikke sikkert det faller. Men nå er prisnivået på aksjen såpass høyt at om det ikke skulle falle er jeg helt OK med å bare eie en liten post i Tesla, og så heller kjøpe andre aksjer.

Med dagens prisnivå må man ta hensyn til potensialet for selvkjøring for å regne hjem verdien. Og det er jeg ikke helt med på å gjøre.

Mulig det er en feil. Tiden vil vise.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

#2181
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:19
Tror dere egentlig at dere skal klare å time kortsiktige opp og ned-turer? Knapt noen profesjonelle gjør jo det. Og min påstand er at alle her 100% sikkert vil tape mer enn man tjener med en sånn strategi over tid.

Ta heller å legg en langsiktig plan fra starten av, og så hold deg til den planen.
Jeg har vel igrunnen hatt mer hell med kortsiktige investeringer enn langsiktige, riktig nok sett bort fra fondsinvesteringer som har vært knall. Har sittet inne i flere aksjer ganske lenge nå, og eneste som har dratt godt inn er TSLA. Klarte også selge TSLA på "considering taking TSLA private at 420" og kjøpe meg inn igjen lavere, for så å sitte inne til nå. DNO og NAS har derimot vært skivebom.

Espen Hugaas Andersen

#2182
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:19
Tror dere egentlig at dere skal klare å time kortsiktige opp og ned-turer? Knapt noen profesjonelle gjør jo det. Og min påstand er at alle her 100% sikkert vil tape mer enn man tjener med en sånn strategi over tid.

Ta heller å legg en langsiktig plan fra starten av, og så hold deg til den planen.
Det er akkurat det jeg gjør. Jeg forsøker egentlig ikke time kortsiktige opp- og nedturer. Jeg bare kjøper gradvis når jeg syns det er billig og selger gradvis når jeg syns det er dyrt.

Og det har fungert bra for meg. Uten at jeg har finregnet har jeg sikkert rundt 20-30% årlig avkastning de siste 10 årene. Jeg hadde vært rik om jeg ikke hadde gradvis tatt penger ut av aksjekontoen til andre ting.

Husker jeg hadde ca 1100 aksjer i Tesla i begynnelsen av 2016. Det hadde så klart fungert veldig bra å bare holde disse aksjene til i dag. Men i 2017 solgte jeg en del og betalte halve Xen med overskuddet. Den har jo gitt mye glede siden den gang, og tid kan ikke kjøpes. Så jeg kan ikke si jeg angrer, heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Gode betraktninger her. Takker for innspill.

Counterpointer

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:19
Ta heller å legg en langsiktig plan fra starten av, og så hold deg til den planen.
Hva synes du er en fornuftig langsiktig plan nå?

Jeg er på linje med det du skriver, og er helt enig i at det er svært vanskelig å følge korte svingninger.

Taben

Hei. Det er ingen fasit når det gjelder kjøp, salg av aksjer, lett å være etterpåklok. Det er flere her som har sittet på sine aksjer i 8 år og ser ennå frem 5 år til, da snakker vi langtids perspektiv. De det gjelder kan få ut kjempegevinst ved realisering, i verste fall kan de uansett ikke tape pengene som ble investert. 
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Counterpointer

Sitat fra: Taben på tirsdag 04. februar 2020, klokken 10:45
.....i verste fall kan de uansett ikke tape pengene som ble investert.
Den siste der skjønte jeg ikke. Mener du egentlig at de ikke kan tape mer enn enn pengene de investerte?
Selv om nå muligheten for at Tesla går konkurs er veldig liten, er den jo ikke eliminert.

Taben

Hei. Den gang kostet aksjene 30$ og til en helt annen dollarkurs enn vi ser idag. Ja, jeg vil påstå at de investerte pengene er sikret. Det er mange her som kjøpte da og fortsatt ikke har solgt. Selskapet kan bli kjøpt opp, men da til en høyere aksjeverdi enn utgangsverdien. Tesla konkurs, nei.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

emurof

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 29. januar 2020, klokken 21:30Kjøpt en liten short posisjon med 3x gearing. Altså et lodd. minus 10% så langt.

Hvordan går det med deg? Skjønte det var et lite eksperiment, men har du fått kommet deg ut igjen nå?

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. februar 2020, klokken 15:48
ATH er nå 702,57. Solgte litt over 40% av gjenstående posisjon på 699.

Hvorfor velger du og flere andre her å selge? Er det slik at dere trenger pengene til noe annet, eller kommer dere uansett ikke å sitte inne i noen år til?

Tenk om ARK Invests kursmål for 2024 slår til... og det kursmålet tar vel ikke engang hensyn til for eksempel energidelen av Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA