Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:05
Sitat fra: Cral på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:16
Joda, man kan kjøpe en del drivstoff for 100000, men...

bom inn ut av oslo daglig 54 kr
....
....

Og så sparer jeg minst en time i uka på å kjøre i kollektivfelt.
Hvor lenge tror du elbiler kjører gratis i bomringene?
Hvor lenge tror du de holdes åpne for ferdsel i kollektivfeltene?

Nytter ikke å bruke neste 100.000,- på en bil nå, hvis kollektivfelt og bompengebesparelser blir kraftig kuttet.
Blir også litt feil å ikke ta hensyn til at han nevnte plug-in hybrid, som ved smart kjøre-lade-mønster kan klare seg på meget lite drivstoff i jobbpendling.
Samtidig som han har null rekkeviddeangst eller ladekø når langturen til Europa skal tas fatt.

Noen ganger blir besparelser vel elbil så kraftig overdrevet.
Og hvis det nå viser seg at e-Niro er for høyt priset, og den får et uforholdsmessig stort verditap, skal det også inn i regnestykket.
Pluginhybriden har vesentlig dårligere bagasjeplass, vesentlig dårligere ytelser, forsikringsprisene er høyere ca 2k i året der jeg sjekka), serviceutgiftene høyere (2-3k i året), for de av oss som kjører langturer innimellom sparer man fort minst 5k på drivstoff med el vs plug-in, bom vil i overskuelig framtid være max 50% dyrere, ingen årsavgift ennå etc. Summa-summarum om bagasjeplass og ytelser er irrelevant, samt at man går for en enkelt utstyrt plugin kan de nok i endel tilfeller komme bedre ut etter 7 år med plugin enn el. Så er det spørsmålet om salgspris? Reparasjoner etter garanti etc? Driftsikkerhet. Ikke noe enkelt svar, men er kroner og øre det viktige er det nok lurt å sette seg ned å regne grundig. Må man ha den ekstra plassen og ønsker bedre ytelser så er eNiro uansett veien å gå.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cral

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:05

Hvor lenge tror du elbiler kjører gratis i bomringene?
Hvor lenge tror du de holdes åpne for ferdsel i kollektivfeltene?

Noen ganger blir besparelser vel elbil så kraftig overdrevet.
Og hvis det nå viser seg at e-Niro er for høyt priset, og den får et uforholdsmessig stort verditap, skal det også inn i regnestykket.

Verditap er verditap, så langt har det vært mindre på elbiler enn på fossil og hybrid biler.

I all overskuelig fremtid vil jeg betale maks halvparten av det en fossil og hybrid bil betaler gjennom bommene.

Kollektivfeltene forsvinner nok snart.

Uansett viktigere å få en elbil jeg kan bruke uten å måtte være redd for ladekø så fort som mulig. Om det blir Niro eller i3 120ah ble jeg brått usikker på mandag...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Nilsern

Var sikker på at jeg skulle ha bilen, men er nå usikker. Bilen er nok bra den, men Kia tar seg godt betalt... 
Litt skuffa over pris, spesielt etter at Kia i lang tid annonserte at bilen vil få "svært konkuransedyktig pris". Også senere levering enn forespeilet. Manglende app og hengerfeste på FE, som begge vil komme senere, men uten mulighet til ettermontering teller også negativt.
Med mitt kønummer 308 så får jeg nok bilen tidligst i februar. Ser ingen grunn til å avbestille nå - bedre å avvente og ta beslutningen når kontrakten må skrives. Er faktisk litt glad for at jeg ikke må bestemme meg nå. Har en Leaf som klarer en vinter med pendling til, selv om marginene begynner å bli mindre (har gått 116000). Har også en Tesla model 3 reservasjon, der det fortsatt står levering tidlig 2019. Tør ikke helt å stole på det tidspunktet, men stor sjans for å gå for den dersom jeg hører fra Tesla før jeg må bestemme meg om Niroen.

arthur

Siden en Kona fortsatt kan flippes til nærmere 450.000 så lurer jeg på hva som tilsier at man ikke kan flippe en Niro til 450/480.000 de første månedene av 2019 og putte en del kroner i lomma?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

Sitat fra: arthur på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:32
Siden en Kona fortsatt kan flippes til nærmere 450.000 så lurer jeg på hva som tilsier at man ikke kan flippe en Niro til 450/480.000 de første månedene av 2019 og putte en del kroner i lomma?

• Nissan Leaf 60 kWh presenteres/lanseres sannsynligvis om en måneds tid, med levering tidlig 2019. Nissan har vist at de kan pushe ut godt over 1000 biler i måneden.
  • Tesla Model 3 forventes å starte levering tidlig 2019

Når tilgjengeligheten på "rimelige" biler med lang rekkevidde øker, reduseres etterspørselen.

Tror de som betalte overpris på finn.no vil oppleve et betydelig verdifall det første året. Se bare på Ampera-e:
Den lå ute på finn.no for drøyt 450.000 kr for et år siden. I dag kan du plukke opp et pent brukt eksemplar for 360.000 kr. De som kjøpte bil fra forhandler har hatt verditap 0, mens de som kjøpte til overpris har "tapt" nesten 100.000 kr. Verditapet på kommende modeller blir sannsynligvis enda høyere etterhvert som tilgjengeligheten øker.

Jokeren er selvsagt regjeringens avgiftspolitikk. Hvis de bestemmer seg for å innføre (helt eller delvis) MVA i 2020, risikerer vi at elbiler blir 50-100.000 kr dyrere. Da vil allerede "momsfrie" biler holde seg godt i verdi...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Cowboystrekk

Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:47
Sitat fra: arthur på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:32

• Nissan Leaf 60 kWh presenteres/lanseres sannsynligvis om en måneds tid, med levering tidlig 2019. Nissan har vist at de kan pushe ut godt over 1000 biler i måneden.
  • Tesla Model 3 forventes å starte levering tidlig 2019

Når tilgjengeligheten på "rimelige" biler med lang rekkevidde øker, reduseres etterspørselen.

Tror de som betalte overpris på finn.no vil oppleve et betydelig verdifall det første året. Se bare på Ampera-e:
Den lå ute på finn.no for drøyt 450.000 kr for et år siden. I dag kan du plukke opp et pent brukt eksemplar for 360.000 kr. De som kjøpte bil fra forhandler har hatt verditap 0, mens de som kjøpte til overpris har "tapt" nesten 100.000 kr. Verditapet på kommende modeller blir sannsynligvis enda høyere etterhvert som tilgjengeligheten øker.

Jokeren er selvsagt regjeringens avgiftspolitikk. Hvis de bestemmer seg for å innføre (helt eller delvis) MVA i 2020, risikerer vi at elbiler blir 50-100.000 kr dyrere. Da vil allerede "momsfrie" biler holde seg godt i verdi...
For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom. Takrails har den såvidt jeg vet ikke, kanskje hengerfeste på toppmodellene  dyrere forsikring, servicer, dekk etc. Får Niro hengerfeste med grei vekt så vil den ha et trumfkort. Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.

Jon65

Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:47
I tillegg er det jo også muligheter for engangsavgifter på elbiler etterhvert slik det er på fossilbiler. Det er jo bare nå i starten for å øke salget disse er avgiftsfrie. (selv om avgiftene sikkert alltid vil være lavere enn på fossilbiler)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom.
Det er en sedan, så klart. Men alle som har sett Model 3 sier at bagasjerommet er overraskende stort. Man får fint plass til barnevogn, osv. Og så har man i tillegg frunken. Jeg tror mange med barn vil konkludere med at Model 3 vil fungere for dem, når de får sett den og prøvekjørt.

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Takrails har den såvidt jeg vet ikke
Ikke takrails, men den har fester for takboks.

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17dyrere forsikring, servicer, dekk etc
Service er vel usikkert om blir dyrere, ettersom det kun er service annenhvert år for Model 3. Forsikring er også litt usikkert - fullt mulig Niro til 377k blir dyrere å forsikre enn Model 3 til 300k. Forsikringskostnad er sterkt relatert til bilens erstatningsverdi. Samt reperasjonskostnad, men her blir Model 3 i hvert fall betydelig bedre enn S/X, ettersom alle panelene er i stål i stedet for aluminium. Mye lettere å utbedre. Dekk er kanskje noe dyrere for Model 3 - men hvor dyrt det er velger man til stor grad selv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17
For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom. Takrails har den såvidt jeg vet ikke
Elendig fordi det ikke henger sammen med kupeen, eller pga antall liter? Mitt inntrykk er at bagasjerommet i M3 er ganske stort. Mye større enn forventet av en sedan. Delvis på grunn av veldig stor plass i brønnen, og litermålet for bagasjerommet yter ikke plassen rettferdighet. Har naturligvis ikke sett bilene side om side, men det vil overraske meg om det går mer i Niro enn i M3.

Når det gjelder takstativ er vel det bekreftet å komme utstyr i Q1 fra utstyrsprodusentene? Festeplassene er i hvert fall fotodokumentert av eiere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

navyelsen

For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom.
TM3 kommer med 425 L fordelt på trunk og frunk. Slett ikke dårlig mtp. størrelsen. Niro skryter på seg 451 L, men lanseringsbilen hadde ikke mye over 300 L. Resten er "waste of space" i bunnen. Selgere hevder det kan utvides ved å fjerne isopor og plast, men er fortsatt ikke imponert over plassen.

Takrails har den såvidt jeg vet ikke
Det finnes ulike løsninger på markedet. Hvis du googler litt finner du ut at flere har montert dette på bilen. Men mulig det ikke finnes originale løsninger.

kanskje hengerfeste på toppmodellene
Absolutt et pluss

dyrere forsikring, servicer, dekk etc.
Det vet du ingenting om. Dette er rein spekulasjon...

Får Niro hengerfeste med grei vekt så vil den ha et trumfkort.
Fortsatt høyst uavklart om det kommer, og vekt er ukjent. Tilsvarende som evt. Model 3

Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.
Men er forhåpentligvis 50.000 kr rimeligere, og tilbyr mange av de samme egenskapene utenom like lang rekkevidde

Merker at jeg angrer litt på min kansellering av M3 til fordel for e-Niro. Var dumt å legge alle eggene i en kurv. Men Leaf 60 kan bli aktuell hvis rask levering er mulig.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Bagasjerommet på Model 3 er naturligvis mer klønete å få ting inn i, men tror ikke det rommer mindre av den grunn. Man får legge ned setene og stappe fylle på fra innsiden om det kniper  :angel:

Jeg avventer i hvert fall så lenge som mulig med 15x på e-Niro, og må finregne på hvor mye ekstra jeg skal være villig til å betale for å støtte det grønne skiftet :)

hELgenen

Ja småbarnsforeldre med M3 får ta frem baufila og dele barnevogna i 2......

lirekassa

Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 11:14
Ja småbarnsforeldre med M3 får ta frem baufila og dele barnevogna i 2......

Når man kjøper bil etter barnevogna og ikke barnevogn etter bilen  :D

Cowboystrekk

Vi har vært småbarnsforeldre i 2 år med sedan, kombi er MYE bedre mtp barnevogn. Å kunne stable i høyden gir deg 1-200 liter Model 3 aldri kan få.

Takrails er en stor fordel, har ikke greid å finne ut hva slags system M3 har. På Model S uten panotak må jeg ha sugekopper, det er ikke noe å skryte av.

Navyelsen: Jeg VET med 100% sikkerhet at 215/55/17 er en hel del billigere enn 235/45/18. Serviceprisene til Tesla er meget høye, fint om de plutselig skulle bli mye rimeligere på TM3. En TM3 har betydelig høyere ytelser enn Niro og vil ut ifra all erfaringer med elbiler så langt bli dyrere å forsikre enn tilsvarende dyr bil med lavere ytelser, ting kan såklart forandre seg. Om du tar utgangspunkt i innstegsmodellen til Tesla med kortere rekkevidee enn Niro 53 vs 64kW batteri uten varmepumpe, så blir det en litt rar sammenligning. MR-utgaven vil nok stemme mer prismessig.

Poenget mitt er at å sammenligne Niro og TM3 blir ganske rart da de treffer markedet ulikt. Model Y vs Niro er en mye mer fair sammenligning, får håpe den kommer snart :)

Cowboystrekk

Øyvind h: Fint at det blir muligheter for taklast. Ang lastekapasitet så kan jeg garantere at Niro rommer mer siden du ikke kan bygge i høyden og dermed går glipp av 1-200 liter i M3. Å ha barnevogn nederst og kunne legge baggen med skifteklær, stellesaker oppå er genialt. Den er for stor til å fly inn i kupeen. Etter over 2 år med sedan og en bilvennlig barnevogn var vi skikkelig lei, det tar endel ekstra tid, all pakking må planlegges mye bedre etc enn i kombi og stv. TM3 er nok en bedre bil for mange som ikke har barnevogn etc, men som Tesla-fan selv skulle jeg ønske Model Y hadde vært her nå da TM3 passer dårlig. Baklukesykkelstativ er og kjekt på Niro og Y. Jeg liker ikke takfesting, elsykkelen er håpløs på tak, bakluke funker fint (ikke på vår bil da).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA