Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Niro EV vs Leaf 60

Startet av daktari, søndag 04. november 2018, klokken 10:29

« forrige - neste »

torlie

Grunnet litt skuffende lansering (pris/levering) av Niro, skal jeg innom å se på Leaf i dag før jeg skal på visning av Niro på onsdag.

Mulig Leaf 60 kan være en aktuell kandidat for min del. Fint å kunne sammeligne dem mot hverandre, plass, utstyr, pris, levering etc.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

goggo

Sitat fra: AndreasRingdal på mandag 05. november 2018, klokken 07:16
Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 18:14

Et større spørsmål er ladehastighet i praksis, siden det er ingen eller få tegn til at vi får raskere Chademoladere enn 50KW i Norge i alle fall. Og alle andre nye biler med stort batteri har jo CCS og kan lade med 70KW eller mere.
Vi kan jo håpe at Nissan vil være med å betale for raskere Chademoladere rundtomkring, men hvis ikke så tror jeg ladeoperatørene satser stort sett på CCS lynladere i stedet.

Det er pr nå to chademoladere i norge med 100kw+ En i Lier (Grøn kontakt) og en i Ski (fortum)
Har ikke sett noe om planer om flere

Begge disse laderne kan i praksis ikke levere mer enn max ca 60 KW på Chademo til dagens elbiler med ca 400Volt på batteriene. 
Begrensningen ligger altså i strømmen som leveres over Chademo, ikke i effekten på laderne.  Vi kan jo håpe på en oppgradering av disse laderne med nye vannkjølte kabler/plugger for Chademo etter hvert, men foreløpig har jeg ikke sett at noen av aktørene har annonsert noe slikt.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Håkon77

Det var vel meningen at Niro skulle få en nyere batterityper, men jeg mener å ha lest den ikke kom enda. Så da får vel Kona, Niro og Leaf samme 64kwh batteri og alle med varme og kjøling. Om man står langt bak i kø på Niro og ikke trenger bakseteplassen så ville jeg valgt Leaf 64kwh om den kan leveres raskere. Jeg vet ikke om bakseteplassen er bedre på nye Leaf, men når jeg testet med tre barn i vår 2014 Leaf og i Kona så mente ungene at det var best plass i bredden i Kona. 2åring i barnesete, 11åring i midten og en 12åring ytterst. Vi foran er 170cm og 165cm så benplassen bak er ok i begge.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

jkirkebo

Sitat fra: goggo på mandag 05. november 2018, klokken 09:35
Sitat fra: AndreasRingdal på mandag 05. november 2018, klokken 07:16
Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 18:14

Et større spørsmål er ladehastighet i praksis, siden det er ingen eller få tegn til at vi får raskere Chademoladere enn 50KW i Norge i alle fall. Og alle andre nye biler med stort batteri har jo CCS og kan lade med 70KW eller mere.
Vi kan jo håpe at Nissan vil være med å betale for raskere Chademoladere rundtomkring, men hvis ikke så tror jeg ladeoperatørene satser stort sett på CCS lynladere i stedet.

Det er pr nå to chademoladere i norge med 100kw+ En i Lier (Grøn kontakt) og en i Ski (fortum)
Har ikke sett noe om planer om flere

Begge disse laderne kan i praksis ikke levere mer enn max ca 60 KW på Chademo til dagens elbiler med ca 400Volt på batteriene. 
Begrensningen ligger altså i strømmen som leveres over Chademo, ikke i effekten på laderne.  Vi kan jo håpe på en oppgradering av disse laderne med nye vannkjølte kabler/plugger for Chademo etter hvert, men foreløpig har jeg ikke sett at noen av aktørene har annonsert noe slikt.

Leverer ikke disse 200A da? En bil med 400V batteri burde fint klare maks ladestrøm ved ca. 360-370V om batteriet er av litt størrelse, da blir maks omkring 70-75kW.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Trodde chademo hadde en begrensning på 62,5kW i protokollen sin pr i dag?

_OE_

Sitat fra: Joltus på mandag 05. november 2018, klokken 10:25
Trodde chademo hadde en begrensning på 62,5kW i protokollen sin pr i dag?
En kan få mere på Chademo GK_delta Charger

goggo

Det har jo vært et virrvar av standarder for Chademo, tror det er versjon 1.1 av protokollen som er implementert på nyere ladere. Mener det er 150A som er begrensningen på denne versjonen.
https://www.chademo.com/activities/protocol-development/

Jeg spurte en Fortum fyr om dette med Chademo begrensninger under åpningen av lynladeren deres på Ski, og han sa at ABB laderen er klar for mye høyere strømmer men det finnes foreløpig ikke godkjente kabler/plugger for mer enn 150A.
Derfor er Chademo begrenset i forhold til CCS på disse laderne.

For å forvirre ytterligere ser det nå ut som om Chademo og GB/T (Kina standarden) skal slåes sammen til en felles standard i fremtiden.
https://www.chademo.com/chademo-to-jointly-develop-next-gen-ultra-fast-charging-standard-with-china/

Jeg forstår i alle fall godt hvorfor Koreanerne valgte å gå fra Chademo til CCS...

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA