Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 16:33
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:45
KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.
Det stemmer, men jeg tror de allere fleste vil vurdere 7 års garanti på hele bilen som mer verdifullt. Det er veldig mye som kan feile på en elektrisk bil og som koster mye å reparere. Sjansen for at et batteri havarerer mellom 7 og 8 år må anses som relativt liten i forhold. Gitt at du selger bilen privat etter 5 år er jeg sikker på at 2 års full garanti påvirker restverdien sammenliknet med null garanti på bil / 3 år på batteri.

Det er dyrere frakt til andre deler av landet, men det gjelder stort sett alle bilmerker (unntatt bmw i3)

https://www.dinside.no/motor/disse-merkene-gir-de-beste-nybilgarantiene/69430301

Jeg mener å huske at for Kona ble det endret slik at fraktelementet var det samme uavhengig av hvor man fikk bilen levert. I alle fall ble det slik for min del da jeg hentet ut min Kona i Asker etter å ha gitt beskjed om at å hente bilen i Drammen med en besparelse på 3.000 eller noe sånt var det jeg ville gjøre siden forskjell i kjøretid var minutter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

Det var nok bare forhandlere i Oslo-området som endret prisene slik at det ikke skulle lønne seg å kjøpe bil i Drammen. Det er nok frakttillegg utenfor Oslo / Drammen og omegn. Har ikke sjekket med Kia, og jeg vil nok utfordre flere forhandlere til å gi en god pris på vinterhjul. Har det kommet opplysninger om pristillegg for metallic og vinterhjul ?

Myrvang

Ser på pollen her at 7% vil ta ut bilen. Om dette er representativt for hele køen vil va 5++ ta ut bilen, dvs halvparten av FE blir solgt og alle som vil får bil kjapt. Dermed vil KIA ble de første som tar unne køen på kort tid  8)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 18:12
Har det kommet opplysninger om pristillegg for metallic og vinterhjul ?
Metallic er vel 5000kr tillegg.
Er snakk om at det kommer en hvit farge som ikke er metallic og som da er "gratisfarge"

Jarv!s

Jeg har meldt meg av, men jeg hadde kø nummer 7500 et sted.. Så regner ikke med at jeg hadde fått bil ut før 2022 hvis dem leverer ca 2000 biler i året :P
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

AppleKnocker

Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 16:33
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:45
KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.
Det stemmer, men jeg tror de allere fleste vil vurdere 7 års garanti på hele bilen som mer verdifullt. Det er veldig mye som kan feile på en elektrisk bil og som koster mye å reparere. Sjansen for at et batteri havarerer mellom 7 og 8 år må anses som relativt liten i forhold. Gitt at du selger bilen privat etter 5 år er jeg sikker på at 2 års full garanti påvirker restverdien sammenliknet med null garanti på bil / 3 år på batteri.

Hyundai har også garanti for ubegrenset km på hele bilen innenfor 5 år. Jeg kjører 50 000 i året og vil få to år lenger garanti med Hyundai regimet vs Kia.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Como

Jeg mener eNiro er riktig priset. Dette da det er for tidlig å se på elbilmarkedet slik man ser bilmarkedet ellers. Vi er ikke der ennå. Nå kjøper man rekkevidde i et marked hvor dette er mangelvare, og ikke nødvendigvis drømmebilen eller bilen som tilfredsstiller behovet. Dersom du i dag trenger elbil, og ikke nødvendigvis god rekkevidde eller god plass, kan du få bil til langt lavere priser enn eNiro. Men skal du ha ny elbil med god rekkevidde med plass til voksne i baksetet til under kr. 500' da er det eNiro som gjelder.
Når alle bilprodusenter kan tilby elbiler i alle segmenter med ubegrenset leveranse kapasitet, da vil markedet stabilisere seg og konkurransedyktige priser komme på plass.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

arthur

Prisen er da fullt ut konkurransedyktig når folk står i kø for å kjøpe den? En Kona er jo alt for lavt priset når mange er villig til å betale opp mot 30% mer enn hva bilen selges for fra forhandler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Myrvang

Hadde det vært moms på bilen ville det vært bil til nærmere en halv mill. Det er ikke en liten KIA verdt...

Hybridutgaven Niro koster under 300.000,- mens plug-in koster fra 315.000,- Du kan kjøpe ganske mange liter bensin for mellomlegget, så det økonomiske ved å velge e-Niro er borte. For meg er ikke en KIA drømmebilen på noen som helst måte, men en grei bil med bra rekkevidde til en grei pris hadde vært en bra kombo.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Cral

Joda, man kan kjøpe en del drivstoff for 100000, men...

bom inn ut av oslo daglig 54 kr
120 km tur\retur jobb, 0,4 liter per 10km  a 15 kr.  72kr
126 kr per døgn.

Blir nesten 29000 i året. Ja, jeg bruker litt ekstra strøm hjemme, men jeg lader mye på jobb.

Og så sparer jeg minst en time i uka på å kjøre i kollektivfelt.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

bjornskj

Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 15:41
Burde egentlig ignorere personer som deg bjornskj, men måten du skriver på gir et inntrykk av at jeg og tusenvis av andre som har reservert, og følger med i utviklingen er stokk dumme.
Tja, hvis jeg mener det så mener jeg at jeg også er stokk dum da jeg og har reservert en Byton for ganske lenge siden. Er heller det at etter å ha fulgt med elbil markedet lenge så ser man stadig tendenser til store forhåpninger som ofte ender med skuffelse. Ingenting hadde vært bedre om jeg kunne fått en rimelig Byton i 2019/2020 men jeg må nok innrømme at det må bli litt mer "kjøtt på beinet" før jeg tror at det kommer så snart.

Men en kan jo være optimist - igjen...

Aqua

Sitat fra: arthur på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:54
Prisen er da fullt ut konkurransedyktig når folk står i kø for å kjøpe den? En Kona er jo alt for lavt priset når mange er villig til å betale opp mot 30% mer enn hva bilen selges for fra forhandler.

De vel 6000 som står/sto i kø, hadde nok andre forhåpninger til prisen. Det er nok ikke den som har skapt kø.

trykkertor

Sitat fra: Cral på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:16
Joda, man kan kjøpe en del drivstoff for 100000, men...

bom inn ut av oslo daglig 54 kr
....
....

Og så sparer jeg minst en time i uka på å kjøre i kollektivfelt.
Hvor lenge tror du elbiler kjører gratis i bomringene?
Hvor lenge tror du de holdes åpne for ferdsel i kollektivfeltene?

Nytter ikke å bruke neste 100.000,- på en bil nå, hvis kollektivfelt og bompengebesparelser blir kraftig kuttet.
Blir også litt feil å ikke ta hensyn til at han nevnte plug-in hybrid, som ved smart kjøre-lade-mønster kan klare seg på meget lite drivstoff i jobbpendling.
Samtidig som han har null rekkeviddeangst eller ladekø når langturen til Europa skal tas fatt.

Noen ganger blir besparelser vel elbil så kraftig overdrevet.
Og hvis det nå viser seg at e-Niro er for høyt priset, og den får et uforholdsmessig stort verditap, skal det også inn i regnestykket.

nojac

Sitat fra: tugit på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:26
... men ser nå at innen jeg skal selge bilen har den sannsynligvis kommet med hengerfeste og app, og den vil da være særdeles uattraktiv sammenlignet med andre eNiroer på markedet.

For noen, sikkert. Men mange kjøpere bryr seg lite om hengerfeste og app, og for disse vil bilen din passe perfekt.

Og erfaringene fra bensinbiler tyder vel på at du sliter med å få tilbake merprisen du betalte da du tok med hengerfestet på nybilen....
2018 e-Golf

Hrklev

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:03
Hadde det vært moms på bilen ville det vært bil til nærmere en halv mill. Det er ikke en liten KIA verdt...

Hybridutgaven Niro koster under 300.000,- mens plug-in koster fra 315.000,- Du kan kjøpe ganske mange liter bensin for mellomlegget, så det økonomiske ved å velge e-Niro er borte. For meg er ikke en KIA drømmebilen på noen som helst måte, men en grei bil med bra rekkevidde til en grei pris hadde vært en bra kombo.

Ikke at jeg er overbegeistret for prisen selv, men å sammenligne en fullspeccet e-niro med en basismodell plug-in blir jo ganske feil. En fullspeccet plug-in med vinterhjul snuser på 400000, så den ligger ikke langt fra E-niroen i pris. Hvis det er noenlunde samme pakker på plug-in og e-niro bør det være mulig å fåmden vesentlig billigere når vi kan specce de selv...

Blir det moms på e-niroen i 2020 blir det jo forsåvidt ganske annerledes :p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA