Sitat fra: navyelsen på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:15En Tekna 60 havner på det samme som FE og det er ganske likt utstyrt så sånn sett kan en jo si at prisene er greie nok, men Kia er ikke Nissan for meg og Kiaen har ikke fortrinnet med hengerfest som vi trodde og heller ikke app. Når da støynivå og kvalitetsfølelsen er en klasse under Leaf så mener jeg de har priset bilen feil, 350 for FE hadde vært riktig og der også prisen de skulle tatt, men her putter det 30.000 i lomma fordi de KAN, en pris de som kjøper FE nå får betale i ekstra verditap om kort tid. Tipper Kia må ned pris på denne modellen om Leaf kan levere skikkelig antall biler fra sommeren av slik de har hevdet...
Priset mer enn 50.000 over Kona hadde jeg aldri gjettet. Det blir fort 40.000 mer i billån enn jeg hadde regnet med. Da kan jeg like gjerne betale for bensin og bom i to år til, og vente på en mer komplett bil.
Leaf 60 er like rundt hjørnet. Forhåpentligvis kommer prisene på denne snart. Hvis Leaf Plus kommer under 350.000, er min reservasjon på Niro så godt som kansellert!
Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:56
Niro er den bilen som, for meg personlig, gir mest "mann med hatt" assosiasjoner.
Men man klarer å svelge noen kameler for enbilligel-bil med lang rekkevidde.
Sitat fra: HCO på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:19
Det BOS heller ikke har tatt med i betraktning, er at selv om Kona er en mindre bil så har den en mye mer ungdommelig appell enn Niro. Og Elbilkjøperne er i snitt vesentlig yngre enn andre bilkjøpere. Dessuten er Hyundai et merke med bedre "standing" i Norge.
Jeg tipper de får solgt alle First Edition-bilene, men ingen av de til meg selv om jeg har kønummer på 300-tallet.
Sitat fra: navyelsen på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:16Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:56
Niro er den bilen som, for meg personlig, gir mest "mann med hatt" assosiasjoner.
Men man klarer å svelge noen kameler for enbilligel-bil med lang rekkevidde.
Da må du ha stort magemål, for her må man dessverre svelge 50.000 kameler!
Sitat fra: HCO på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:19
Det BOS heller ikke har tatt med i betraktning, er at selv om Kona er en mindre bil så har den en mye mer ungdommelig appell enn Niro. Og Elbilkjøperne er i snitt vesentlig yngre enn andre bilkjøpere. Dessuten er Hyundai et merke med bedre "standing" i Norge.
Sitat fra: lirekassa på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:25
Dog er prisen skuffende, men jeg tror så lenge folk får tilbud om å ta ut bilen til den prisen, så er det mange som vil gjøre det. Hvilke konkurrenter finnes i dette segmentet for neste år? Ikke så mange...
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:10
At FE blir stående igjen som utgaven uten app og hengerfeste vil svekke bruktverdi en god del når utgaver med app og sannsynligvis hengerfeste kommer i neste omgang
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39
Kia skal ha honnør for å opplyse at FE ikke får app eller hengerfeste på forhånd. Det er viktig info som er verdifull å ha på forhånd.
Imidlertid er det meget spesielt å prise bilen for «flipperne» på bekostning av de som virkelig vil ha bilen. Kanskje 10% av Kona ble «flippet» dvs at Kia karrer til seg ekstra fortjeneste fra 90% av kundene. Dette er de i sin fulle rett å gjøre men det er en risikabel strategi.
Jeg dropper visningen i dag, og kommer nok ikke til å gå for FE (har #125), har ikke bestemt meg for hva jeg gjør senere.
Dette bakfyrte for min del
Sitat fra: Enlace på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:16
Jeg ønsker ikke å bli "rævpult" av Boa.
Sitat fra: Limodriver på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:16«kanskje» 10% betyr inntil, et tegn på at jeg kun gjorde et overslagSitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39
Kia skal ha honnør for å opplyse at FE ikke får app eller hengerfeste på forhånd. Det er viktig info som er verdifull å ha på forhånd.
Imidlertid er det meget spesielt å prise bilen for «flipperne» på bekostning av de som virkelig vil ha bilen. Kanskje 10% av Kona ble «flippet» dvs at Kia karrer til seg ekstra fortjeneste fra 90% av kundene. Dette er de i sin fulle rett å gjøre men det er en risikabel strategi.
Jeg dropper visningen i dag, og kommer nok ikke til å gå for FE (har #125), har ikke bestemt meg for hva jeg gjør senere.
Dette bakfyrte for min del
Enig i at Hyundai har priset bilen riktigere enn Kia og støtter utsagnet ditt om at Kia profiterer på andelen som ikke flipper bilen.
Dersom jeg ikke husker feil, er forfatteren av sitatet en som tjente en slant på kona (og det er helt greit for meg), uten at jeg har empiri som underbygger påstanden tviler jeg på at så mye som 10% av konene har blitt brukt til å tjene penger. Dette vil selvfølgelig også synke jo flere koner som blir levert. Dette viser det kortsiktige ved Kias prising,. Kia profiterer selv på brorparten av kundene slik at de heller enn noen få av kundene skal tjene på videresalg.
Sitat fra: Bjoris på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:15
Fortsatt ikke EN som skriver at de vil ta ut bil, hehe.
Sitat fra: Bjoris på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02
skuffende at BOS putter penger i lommen. De hadde nok aldri priset den slik om de kom før ut enn Kona, men nå har det latt seg lokka av ekstreme priser på finn.no. Faren er at de undervurderer det negative det er at en importør åpenbart legger penger i lomma pga den situasjonen som er...
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39Kanskje 10% av Kona ble «flippet»
Sitat fra: gr på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:37
FE er allerede en godt speccet Niro, den har alt utstyr som er mulig å få på Niro, med unntak av soltak. Det er nok en risiko for at en likt speccet Niro etter FE vil bli enda dyrere, dette bør være en pakke med "pakkerabatt".
Har forøvrig svart Ja på at jeg tar ut bil, men kun fordi jeg står veldig tidlig i køen.
Sitat fra: navyelsen på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:31Sitat fra: lirekassa på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:25
Dog er prisen skuffende, men jeg tror så lenge folk får tilbud om å ta ut bilen til den prisen, så er det mange som vil gjøre det. Hvilke konkurrenter finnes i dette segmentet for neste år? Ikke så mange...
Venter heller på nye Leaf 60. Tror denne kan danke ut e-niro både på pris, komfort (les: veistøy), og ikke minst levringskapasitet!
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 29. oktober 2018, klokken 17:33Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39Kanskje 10% av Kona ble «flippet»
Såvidt jeg kan se er tallet noe høyere enn 10%. Usikkerhetsmomentet er hvor stor andel av privatannonsene på finn.no som er kjøpt opp av forhandlere og solgt på nytt.
Hvis vi holder demobilene utenfor, tror jeg rundt 15% av bilene er videresolgt.
Sitat fra: Glan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 00:10
Jeg har kø nr. Ca. 280 men står over.
Betaler ikke 400.000 for en plastbil fra asia uten app og uten hengerfeste.
Blir vell å vente videre på model 3 da.
Sitat fra: Glan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 00:10Bilen får jo app trolig mot slutten av neste år. TM3 kan muligens leveres med hengerfeste etterhvert, men regn med at du må ha AWD for å få det og da må du også opp i godt over 400k da det ser ut som om bare LR\P får AWD.
Jeg har kø nr. Ca. 280 men står over.
Betaler ikke 400.000 for en plastbil fra asia uten app og uten hengerfeste.
Blir vell å vente videre på model 3 da.
Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:41Hvilke modeller i den prisklassen er det du snakker om? EQ ser ut til å bli en betydelig dyrere bil. Samme med Audi. Model Y kommer vell kanskje i 2021, prisen der blir nok og endel høyere. Model 3 kan du nok bare glemme i den prisklassen med hengerfeste da den nok vil trenge både luftfjæring og awd, tipper den bikker 500k om du skal ha hengerfeste. VW sine alternativer vet vi vell lite om annet enn at de ikke kommer med det første. Er det andre jeg har glemt\ikke fått med meg?
3. Det kommer mange og gode el.biler i 2019 og 2020 med 4x4, hengerfestemulighet og app
Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:41(...)Hadde jeg ikke hatt el.bil i dag ville min vurdering kanskje vært annerledes.Der tror jeg du har helt rett i. Dersom man ser for seg å eie e-Niro FE i 3-4 år (eller mer), og kjører fossilbil i samme størrelse i dag, tror jeg man greit kan regne hjem denne. Men jeg tror det initielle verditapet blir brutalt når importøren velger å prise bilen slik.
Sitat fra: HCO på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:16Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 09:41(...)Hadde jeg ikke hatt el.bil i dag ville min vurdering kanskje vært annerledes.Der tror jeg du har helt rett i. Dersom man ser for seg å eie e-Niro FE i 3-4 år (eller mer), og kjører fossilbil i samme størrelse i dag, tror jeg man greit kan regne hjem denne. Men jeg tror det initielle verditapet blir brutalt når importøren velger å prise bilen slik.
Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:07Greit at en er skuffet over pris og leveringstakt for Niro men sitter du virkelig å tror at det du skriver her er fakta så burde du ta høyde for å bli ganske så skuffet i 2019 og. Det eneste jeg har sett av Skoda'en er en konseptbil, og som vi alle har erfart er avstand i mellom konsept og ferdig produkt ganske så lang.
Skoda E Vision kommer i slutten av 2019 som du nevner WW som har uttrykt at de skal bli en Tesla knuser på pris. Jeg spekulerer ikke, men tror at spesielt Skoda vil holde seg under kr. 500 000 for en 4x4. VW og Skoda har bygd opp stor kapasitet og vil levere kvantum.
En annen bil jeg har reservert er Byton M. Den kommer med stort batteri, 4 x 4 og mye teknologi. Pris ca. 450 000 og oppover.
Nissan utvikler også en helt ny elbil som skal være klar i 2020
Sitat fra: bjornskj på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:35
Og Byton? Der har du virkelig lagt listen lavt for fri fantasi, sjansen på at det kommer en eneste bil fra de utenfor Kina i 2019 tror jeg personlig er lik null.
Men er det noe som kjennertegner elbil verdenen så er det drømmer om hvor flott og fint alt skal bli.
Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:06
Tenk om Kia hadde gjort som de fleste andre gjør når det gjelder pris i presseoppslag, nemlig å oppgi en pris eks. frakt og levering.
Hadde de eksempelvis oppgitt 349.900 + 10.000 i frakt og levering så hadde de fleste jublet over en knallpris. Nå ble resultatet 17.100 kr mer, og dermed ser det ut som om det er krise og at bilen kommer til å få et gigantisk verditap. Ja, ser man på kostnaden over 7 år (som = garantitiden), så koster det 6 kr mer pr dag (gitt at restverdien er 25 % av nyprisen). Det er sikkert til å leve med for de fleste ;), og at det skulle føre til et ras av avbestillinger tror jeg ikke noe på.
Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:07
Skoda E Vision kommer i slutten av 2019 som du nevner WW som har uttrykt at de skal bli en Tesla knuser på pris. Jeg spekulerer ikke, men tror at spesielt Skoda vil holde seg under kr. 500 000 for en 4x4. VW og Skoda har bygd opp stor kapasitet og vil levere kvantum.
En annen bil jeg har reservert er Byton M. Den kommer med stort batteri, 4 x 4 og mye teknologi. Pris ca. 450 000 og oppover.
Nissan utvikler også en helt ny elbil som skal være klar i 2020
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:45Det stemmer, men jeg tror de allere fleste vil vurdere 7 års garanti på hele bilen som mer verdifullt. Det er veldig mye som kan feile på en elektrisk bil og som koster mye å reparere. Sjansen for at et batteri havarerer mellom 7 og 8 år må anses som relativt liten i forhold. Gitt at du selger bilen privat etter 5 år er jeg sikker på at 2 års full garanti påvirker restverdien sammenliknet med null garanti på bil / 3 år på batteri.
KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.
Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 16:33Sitat fra: lirekassa på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:45Det stemmer, men jeg tror de allere fleste vil vurdere 7 års garanti på hele bilen som mer verdifullt. Det er veldig mye som kan feile på en elektrisk bil og som koster mye å reparere. Sjansen for at et batteri havarerer mellom 7 og 8 år må anses som relativt liten i forhold. Gitt at du selger bilen privat etter 5 år er jeg sikker på at 2 års full garanti påvirker restverdien sammenliknet med null garanti på bil / 3 år på batteri.
KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.
Det er dyrere frakt til andre deler av landet, men det gjelder stort sett alle bilmerker (unntatt bmw i3)
https://www.dinside.no/motor/disse-merkene-gir-de-beste-nybilgarantiene/69430301
Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 18:12Metallic er vel 5000kr tillegg.
Har det kommet opplysninger om pristillegg for metallic og vinterhjul ?
Sitat fra: TM på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 16:33Sitat fra: lirekassa på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 14:45Det stemmer, men jeg tror de allere fleste vil vurdere 7 års garanti på hele bilen som mer verdifullt. Det er veldig mye som kan feile på en elektrisk bil og som koster mye å reparere. Sjansen for at et batteri havarerer mellom 7 og 8 år må anses som relativt liten i forhold. Gitt at du selger bilen privat etter 5 år er jeg sikker på at 2 års full garanti påvirker restverdien sammenliknet med null garanti på bil / 3 år på batteri.
KONA har for øvrig bedre garanti på batteriet;8 år/200 000km vs. e-Niro 7 år/150 000km.
Sitat fra: Enlace på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 15:41Tja, hvis jeg mener det så mener jeg at jeg også er stokk dum da jeg og har reservert en Byton for ganske lenge siden. Er heller det at etter å ha fulgt med elbil markedet lenge så ser man stadig tendenser til store forhåpninger som ofte ender med skuffelse. Ingenting hadde vært bedre om jeg kunne fått en rimelig Byton i 2019/2020 men jeg må nok innrømme at det må bli litt mer "kjøtt på beinet" før jeg tror at det kommer så snart.
Burde egentlig ignorere personer som deg bjornskj, men måten du skriver på gir et inntrykk av at jeg og tusenvis av andre som har reservert, og følger med i utviklingen er stokk dumme.
Sitat fra: arthur på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:54
Prisen er da fullt ut konkurransedyktig når folk står i kø for å kjøpe den? En Kona er jo alt for lavt priset når mange er villig til å betale opp mot 30% mer enn hva bilen selges for fra forhandler.
Sitat fra: Cral på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:16Hvor lenge tror du elbiler kjører gratis i bomringene?
Joda, man kan kjøpe en del drivstoff for 100000, men...
bom inn ut av oslo daglig 54 kr
....
....
Og så sparer jeg minst en time i uka på å kjøre i kollektivfelt.
Sitat fra: tugit på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:26
... men ser nå at innen jeg skal selge bilen har den sannsynligvis kommet med hengerfeste og app, og den vil da være særdeles uattraktiv sammenlignet med andre eNiroer på markedet.
Sitat fra: Myrvang på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:03
Hadde det vært moms på bilen ville det vært bil til nærmere en halv mill. Det er ikke en liten KIA verdt...
Hybridutgaven Niro koster under 300.000,- mens plug-in koster fra 315.000,- Du kan kjøpe ganske mange liter bensin for mellomlegget, så det økonomiske ved å velge e-Niro er borte. For meg er ikke en KIA drømmebilen på noen som helst måte, men en grei bil med bra rekkevidde til en grei pris hadde vært en bra kombo.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:05Pluginhybriden har vesentlig dårligere bagasjeplass, vesentlig dårligere ytelser, forsikringsprisene er høyere ca 2k i året der jeg sjekka), serviceutgiftene høyere (2-3k i året), for de av oss som kjører langturer innimellom sparer man fort minst 5k på drivstoff med el vs plug-in, bom vil i overskuelig framtid være max 50% dyrere, ingen årsavgift ennå etc. Summa-summarum om bagasjeplass og ytelser er irrelevant, samt at man går for en enkelt utstyrt plugin kan de nok i endel tilfeller komme bedre ut etter 7 år med plugin enn el. Så er det spørsmålet om salgspris? Reparasjoner etter garanti etc? Driftsikkerhet. Ikke noe enkelt svar, men er kroner og øre det viktige er det nok lurt å sette seg ned å regne grundig. Må man ha den ekstra plassen og ønsker bedre ytelser så er eNiro uansett veien å gå.Sitat fra: Cral på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 21:16Hvor lenge tror du elbiler kjører gratis i bomringene?
Joda, man kan kjøpe en del drivstoff for 100000, men...
bom inn ut av oslo daglig 54 kr
....
....
Og så sparer jeg minst en time i uka på å kjøre i kollektivfelt.
Hvor lenge tror du de holdes åpne for ferdsel i kollektivfeltene?
Nytter ikke å bruke neste 100.000,- på en bil nå, hvis kollektivfelt og bompengebesparelser blir kraftig kuttet.
Blir også litt feil å ikke ta hensyn til at han nevnte plug-in hybrid, som ved smart kjøre-lade-mønster kan klare seg på meget lite drivstoff i jobbpendling.
Samtidig som han har null rekkeviddeangst eller ladekø når langturen til Europa skal tas fatt.
Noen ganger blir besparelser vel elbil så kraftig overdrevet.
Og hvis det nå viser seg at e-Niro er for høyt priset, og den får et uforholdsmessig stort verditap, skal det også inn i regnestykket.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:05
Hvor lenge tror du elbiler kjører gratis i bomringene?
Hvor lenge tror du de holdes åpne for ferdsel i kollektivfeltene?
Noen ganger blir besparelser vel elbil så kraftig overdrevet.
Og hvis det nå viser seg at e-Niro er for høyt priset, og den får et uforholdsmessig stort verditap, skal det også inn i regnestykket.
Sitat fra: arthur på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:32
Siden en Kona fortsatt kan flippes til nærmere 450.000 så lurer jeg på hva som tilsier at man ikke kan flippe en Niro til 450/480.000 de første månedene av 2019 og putte en del kroner i lomma?
Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:47For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom. Takrails har den såvidt jeg vet ikke, kanskje hengerfeste på toppmodellene dyrere forsikring, servicer, dekk etc. Får Niro hengerfeste med grei vekt så vil den ha et trumfkort. Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.Sitat fra: arthur på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:32
Siden en Kona fortsatt kan flippes til nærmere 450.000 så lurer jeg på hva som tilsier at man ikke kan flippe en Niro til 450/480.000 de første månedene av 2019 og putte en del kroner i lomma?
- Nissan Leaf 60 kWh presenteres/lanseres sannsynligvis om en måneds tid, med levering tidlig 2019. Nissan har vist at de kan pushe ut godt over 1000 biler i måneden.
- Tesla Model 3 forventes å starte levering tidlig 2019
Når tilgjengeligheten på "rimelige" biler med lang rekkevidde øker, reduseres etterspørselen.
Tror de som betalte overpris på finn.no vil oppleve et betydelig verdifall det første året. Se bare på Ampera-e:
Den lå ute på finn.no for drøyt 450.000 kr for et år siden. I dag kan du plukke opp et pent brukt eksemplar for 360.000 kr. De som kjøpte bil fra forhandler har hatt verditap 0, mens de som kjøpte til overpris har "tapt" nesten 100.000 kr. Verditapet på kommende modeller blir sannsynligvis enda høyere etterhvert som tilgjengeligheten øker.
Jokeren er selvsagt regjeringens avgiftspolitikk. Hvis de bestemmer seg for å innføre (helt eller delvis) MVA i 2020, risikerer vi at elbiler blir 50-100.000 kr dyrere. Da vil allerede "momsfrie" biler holde seg godt i verdi...
Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:47I tillegg er det jo også muligheter for engangsavgifter på elbiler etterhvert slik det er på fossilbiler. Det er jo bare nå i starten for å øke salget disse er avgiftsfrie. (selv om avgiftene sikkert alltid vil være lavere enn på fossilbiler)
Jokeren er selvsagt regjeringens avgiftspolitikk. Hvis de bestemmer seg for å innføre (helt eller delvis) MVA i 2020, risikerer vi at elbiler blir 50-100.000 kr dyrere. Da vil allerede "momsfrie" biler holde seg godt i verdi...
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom.Det er en sedan, så klart. Men alle som har sett Model 3 sier at bagasjerommet er overraskende stort. Man får fint plass til barnevogn, osv. Og så har man i tillegg frunken. Jeg tror mange med barn vil konkludere med at Model 3 vil fungere for dem, når de får sett den og prøvekjørt.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Takrails har den såvidt jeg vet ikkeIkke takrails, men den har fester for takboks.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17dyrere forsikring, servicer, dekk etcService er vel usikkert om blir dyrere, ettersom det kun er service annenhvert år for Model 3. Forsikring er også litt usikkert - fullt mulig Niro til 377k blir dyrere å forsikre enn Model 3 til 300k. Forsikringskostnad er sterkt relatert til bilens erstatningsverdi. Samt reperasjonskostnad, men her blir Model 3 i hvert fall betydelig bedre enn S/X, ettersom alle panelene er i stål i stedet for aluminium. Mye lettere å utbedre. Dekk er kanskje noe dyrere for Model 3 - men hvor dyrt det er velger man til stor grad selv.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Elendig fordi det ikke henger sammen med kupeen, eller pga antall liter? Mitt inntrykk er at bagasjerommet i M3 er ganske stort. Mye større enn forventet av en sedan. Delvis på grunn av veldig stor plass i brønnen, og litermålet for bagasjerommet yter ikke plassen rettferdighet. Har naturligvis ikke sett bilene side om side, men det vil overraske meg om det går mer i Niro enn i M3.
For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom. Takrails har den såvidt jeg vet ikke
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17TM3 kommer med 425 L fordelt på trunk og frunk. Slett ikke dårlig mtp. størrelsen. Niro skryter på seg 451 L, men lanseringsbilen hadde ikke mye over 300 L. Resten er "waste of space" i bunnen. Selgere hevder det kan utvides ved å fjerne isopor og plast, men er fortsatt ikke imponert over plassen.
For mange med små barn er ikke TM3 et alternativ grunnet elendig bagasjerom.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Det finnes ulike løsninger på markedet. Hvis du googler litt finner du ut at flere har montert dette på bilen. Men mulig det ikke finnes originale løsninger.
Takrails har den såvidt jeg vet ikke
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Absolutt et pluss
kanskje hengerfeste på toppmodellene
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Det vet du ingenting om. Dette er rein spekulasjon...
dyrere forsikring, servicer, dekk etc.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Fortsatt høyst uavklart om det kommer, og vekt er ukjent. Tilsvarende som evt. Model 3
Får Niro hengerfeste med grei vekt så vil den ha et trumfkort.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Men er forhåpentligvis 50.000 kr rimeligere, og tilbyr mange av de samme egenskapene utenom like lang rekkevidde
Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 11:14
Ja småbarnsforeldre med M3 får ta frem baufila og dele barnevogna i 2......
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:38Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17dyrere forsikring, servicer, dekk etcService er vel usikkert om blir dyrere, ettersom det kun er service annenhvert år for Model 3.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.Hengerfeste får den neppe,men for tidlig å konkludere med at den er lite energieffektiv når den kommer i ny drakt. Eg tror mye av ineffektiviteten i 40kw skyldes det dårlige batteriet med høy indre motstand og forferdelig mye buffer i bunn. Samt elendig termisk kontroll da.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 12:11
Kommer jo an på kjørelengden ;) Kjøper du en bil for nytelse, som f.eks Model 3 og kjører mye, samt skipper småservicene så kan du jo komme rimeligere ut. For gjennomsnittspersonen som kjører litt i underkant av 15k km i året er dagens servicepriser hos Kia langt under Tesla sine som ligger på 5k for "miniservice" og rundt 11k om du skal ha 4-års med bremseservice på Model S. Det er dyrt, veldig dyrt.
Sitat fra: Joltus på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:18vi får håpe det. Har kjørt mye Leaf 2011-2016 og de er helt elendige på energieffektivotet. Selv model s 60en min matcher dem på 70-80 km kjøring med nokian r2 og klima av. Soul som jeg har kjørt endel i det siste legger seg fint 10-20% under alle Leafene.Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.Hengerfeste får den neppe,men for tidlig å konkludere med at den er lite energieffektiv når den kommer i ny drakt. Eg tror mye av ineffektiviteten i 40kw skyldes det dårlige batteriet med høy indre motstand og forferdelig mye buffer i bunn. Samt elendig termisk kontroll da.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 11:29
Vi har vært småbarnsforeldre i 2 år med sedan, kombi er MYE bedre mtp barnevogn. Å kunne stable i høyden gir deg 1-200 liter Model 3 aldri kan få.
Takrails er en stor fordel, har ikke greid å finne ut hva slags system M3 har. På Model S uten panotak må jeg ha sugekopper, det er ikke noe å skryte av.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:16
Oi, det var endel dyrere enn de andre jeg har hørt med. Flere sier 2-3k i pris for Soul, lønner seg å sjekke rundt m.a.o.
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:23Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.Model 3 har også frunk på omkring 50 liter, og noe vil du kunne stable inn rundt en barnevogn. (Å stable for høyt i en kombi er heller ikke å anbefale, ettersom ting blir om til prosjektiler i en ulykke.)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 09:46Man har da noe mellom bagasjerom og kupé akkurat som i alle andre typer biler med åpent bagasjerom?Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:23Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.Model 3 har også frunk på omkring 50 liter, og noe vil du kunne stable inn rundt en barnevogn. (Å stable for høyt i en kombi er heller ikke å anbefale, ettersom ting blir om til prosjektiler i en ulykke.)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 09:46Det man selfølgelig gjør da er å installere et bagasjeromsgitter, noe som er ganske så vanlig å ha i SUV og stasjonsvogn. Jeg planlegger i det minste å gjøre dette selv hvis jeg ender opp med en e-Niro.Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:23Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.Model 3 har også frunk på omkring 50 liter, og noe vil du kunne stable inn rundt en barnevogn. (Å stable for høyt i en kombi er heller ikke å anbefale, ettersom ting blir om til prosjektiler i en ulykke.)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 09:46Når vi stabler høyt i f.eks Teslan vår eller kombier vi kjører så legger vi de store, myke tingene som ikke fysisk kan passere mellom tak og seterygger øverst og små ting under og til sidene. Poenget er at du får fort et par hundre liter ekstra som du kan utnytte forutsatt at man tenker trafikksikkert, det eksisterer ikke i TM3.Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:23Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.Model 3 har også frunk på omkring 50 liter, og noe vil du kunne stable inn rundt en barnevogn. (Å stable for høyt i en kombi er heller ikke å anbefale, ettersom ting blir om til prosjektiler i en ulykke.)
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 01. november 2018, klokken 12:36Når vi stabler høyt i f.eks Teslan vår eller kombier vi kjører så legger vi de store, myke tingene som ikke fysisk kan passere mellom tak og seterygger øverst og små ting under og til sidene. Poenget er at du får fort et par hundre liter ekstra som du kan utnytte forutsatt at man tenker trafikksikkert, det eksisterer ikke i TM3.Og frunk eksisterer ikke på Niro. Det vil nok komme diverse sammenligninger når Model 3 og Niro er på markedet. Jeg tror Model 3 vil komme best ut, men det er nok ikke snakk om veldig stor margin. Både Niro og Model 3 har ikke de største bagasjerommene.
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 01. november 2018, klokken 13:56Du må snakke om en helt annen e-Niro enn den jeg så hos BOS Sandnes på søndag...
Jeg kan garantere deg at du får mer i Niro enn i Model 3. Du har 450l pluss det du kan fylle opp til tak med eller uten gitter. Ca 600l. Model 3 rommer under 500 totalt og da med upraktisk utforming med brønn bak og 50 liter foran rommer svært lite.
Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 14:03Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 01. november 2018, klokken 13:56Du må snakke om en helt annen e-Niro enn den jeg så hos BOS Sandnes på søndag...
Jeg kan garantere deg at du får mer i Niro enn i Model 3. Du har 450l pluss det du kan fylle opp til tak med eller uten gitter. Ca 600l. Model 3 rommer under 500 totalt og da med upraktisk utforming med brønn bak og 50 liter foran rommer svært lite.
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 01. november 2018, klokken 23:00
Med plate i original posisjon er plass 3-350liter-ish, med senking hvor isoporkassa og plastdelene fjernes og golvet flyttes endel cm ned skal den romme ca 450l opp til vindu, så kommer volum fra vindu til tak i tillegg.
Sitat fra: navyelsen på fredag 02. november 2018, klokken 07:38du får ikke plass til mye nei, men ut ifra mitt øyemål tipper jeg totalplass blir 550-600l.Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 01. november 2018, klokken 23:00
Med plate i original posisjon er plass 3-350liter-ish, med senking hvor isoporkassa og plastdelene fjernes og golvet flyttes endel cm ned skal den romme ca 450l opp til vindu, så kommer volum fra vindu til tak i tillegg.
Men bakluka skrår såpass mye at det er lite man får plass til fra vinduet opp til tak...
Sitat fra: Joltus på fredag 02. november 2018, klokken 08:14mye enig med deg i det. Be vedkommende se baki plugin og spør han hvor mange liter den rommer? Så tar du fram brosjyren hvor det står 330l eller noe sånt ;) Kunne å spurt hvor mange liter det da skal bli etter senking. 550? ;)
Bilselgere kan rett og slett ikke biler.
Giddet ikke stå og krangle med dressmannen på bos da han hevdet at man hadde 450 før man utvidet.
Syns det er rart at de kan markedsføre den Med 450 liter når man må ut med 4900 (!!!) for å oppnå disse.
Sitat fra: Enlace på lørdag 03. november 2018, klokken 09:31God strategi, vente heller til det kommer noe bedre. Jeg har gjort det samme selv de siste 10-15 årene og venter fremdeles men i 2020 da blir det greier da! Er vi ekstra heldig får vi fulle bilavgifter på kjøpet!
I 2020 vil markedet være fullt av nyutviklede el biler og en utdatert 2018 mod. Niro E. selges for kr. 250 000!
Sitat fra: arthur på lørdag 03. november 2018, klokken 11:21Hadde ikke du Kona ??? DET er billigste bilen du har hatt!
.....Honda.......Billigste bilen jeg noen gang har hatt.
Sitat fra: Enlace på lørdag 03. november 2018, klokken 19:40Så voksent sagt av deg.
Taperbilen Niro E. Som det skal leveres i et så lite kvantum av blir neppe suksess.
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 03. november 2018, klokken 19:52Sitat fra: Enlace på lørdag 03. november 2018, klokken 19:40Så voksent sagt av deg.
Taperbilen Niro E. Som det skal leveres i et så lite kvantum av blir neppe suksess.
BOS skal ha ros for et par ting etter min mening.
De er temmelig åpne på kommunikasjonen med det de vet og spør du selgere får du vite alt de vet etter det jeg oppfattet. De satte en realistisk pris som det er sannsynlig at de ikke trenger å øke med flere titusener i løpet av kort tid. De lover ikke gull og grønne skoger med urealistiske priser og oppblåste leveringstall. Kanskje vil man se at prisen de har satt er helt korrekt, hvis man får avviklet hele køen i løpet av 1 års tid. Svartebørspriser på 100 tusen over listepris på Kona og AE tilsier ikke at forhandler av de bilene har satt korrekt pris.
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 03. november 2018, klokken 19:52Nei, det tilsier at statlige subsidier av elbiler nå er sløsing med skattebetalernes penger.
Svartebørspriser på 100 tusen over listepris på Kona og AE tilsier ikke at forhandler av de bilene har satt korrekt pris.
Sitat fra: Enlace på lørdag 03. november 2018, klokken 19:40Ja, bare man har minimum peiling på bil så får man helt sikkert CCS-pluggen på Fortum sine hurtigladere til å passe i en ladeport fra Chevy Bolt. Bare ta litt Ussain Bolt-fart...
Opel Amper er en Chevy Bolt. Trodde alle som hadde et minimum av peiling på bil var klar over det. Reservedeler bekymrer meg derfor ikke.
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 03. november 2018, klokken 19:52Sitat fra: Enlace på lørdag 03. november 2018, klokken 19:40.......og spør du selgere får du vite alt de vet etter det jeg oppfattet.
Taperbilen Niro E. Som det skal leveres i et så lite kvantum av blir neppe suksess.
Sitat fra: Enlace på lørdag 03. november 2018, klokken 19:40
Taperbilen Niro E. Som det skal leveres i et så lite kvantum av blir neppe suksess.
Sitat fra: Elbilensrekkevidde på søndag 04. november 2018, klokken 10:23
Denne spørremålingen her inne viser at bare 17 av 182 har svar beholder bilen :-) så fortsetter det slik så rykker jo alle vi fremover til under hundre - vi som skal ha bilen - artig :-)