Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Tellus

Equalizer krever kun at du har WLAN hjemme. Du kan helt fritt velge strømleverandør.

oStoreBil


pberg

Velger ladestasjonen kursen med minst belastning når du har Tibber pulse? Slik den gjør med Equalizer?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Counterpointer

Sitat fra: pberg på fredag 12. februar 2021, klokken 10:48
Velger ladestasjonen kursen med minst belastning når du har Tibber pulse? Slik den gjør med Equalizer?
Mulig noen har definitivt svar på dette, hos oss med 230v og Pulse virker det ikke som den velger minst belastede fase. Hos oss en konsekvent L2 minst belastet også når Puls balanserer.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Counterpointer på fredag 12. februar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: pberg på fredag 12. februar 2021, klokken 10:48
Velger ladestasjonen kursen med minst belastning når du har Tibber pulse? Slik den gjør med Equalizer?
Mulig noen har definitivt svar på dette, hos oss med 230v og Pulse virker det ikke som den velger minst belastede fase. Hos oss en konsekvent L2 minst belastet også når Puls balanserer.
At Easee kan velge fase slik som Zaptec, er det eigentleg nokon som kan bekrefte det?
#minuvitenhet.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

pberg

På 400V TN funker det i hvert fall hos meg med Equalizer. Før gikk første bil konsekvent på L1 og andre på L2. Nå med Equalizer, så starter som oftest første bil på L2, og andre på L3.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Norhawk

Mulig dette er besvart i en av de 47 siden denne tråden har.. men spør allikevel.

Har en Tibber Pulse tilkoblet, Easee laderen har jeg ikke fått koblet opp enda.
For at lastbalansering skal virke mellom de enhetene, må man være kunde hos Tibber?
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Durango64

Jeg kan ikke tenke meg noe annet. Full funksjonalitet får du med å være Tibber kunde da Pulse er koblet direkte som en Power-ups i appen deres. Jeg er nylig blitt kunde da jeg også har Easee, men venter på at elbil skal leveres i neste uke. Har koblet opp Pulse - gikk som en lek og nå har jeg analyse av strømforbruket. Eneste aber er at jeg nå sikkert må betale pris pr time og ikke snittpris for mnd.  :( Husk å registrere hvor stor hovedkurs/fase du har for lastbalanseringen ved å velge "Forbruk nå" for din bolig, deretter "Per fase" i appen for det går ikke helt tydelig ved installasjonen (se bilde for min bolig i bilde øyeblikket).  Gir deg kanskje ikke et fullgodt svar, men Tibber vil helt sikker svare deg. Send epost til hello@tibber.com.
☞ Volvo XC40 P8 AWD Recharge
14 bensin og diesel biler før denne

Vidar_S

Sitat fra: Norhawk på mandag 15. februar 2021, klokken 17:22
Mulig dette er besvart i en av de 47 siden denne tråden har.. men spør allikevel.

Har en Tibber Pulse tilkoblet, Easee laderen har jeg ikke fått koblet opp enda.
For at lastbalansering skal virke mellom de enhetene, må man være kunde hos Tibber?

Man trenger ikke være kunde hos Tibber for at dette skal fungere. Både Tibber-app og Pulse kan brukes uten noe kundeforhold hos Tibber. Jeg er ikke kunde hos dem i dag, men lastbalansering fungerer som før. Man får dog ikke brukt smartladingen (naturlig nok)

Vidar

sjokomelk

Sitat fra: Durango64 på fredag 19. februar 2021, klokken 21:00
Eneste aber er at jeg nå sikkert må betale pris pr time og ikke snittpris for mnd.  :(
Det har du allerede gjort siden AMS-måleren din ble montert. Men de fleste (alle?) strømleverandørene regner om dette til en snittpris de viser deg på fakturaen for å gjøre det enklere for deg. Du ville fått flere hundre linjer på fakturaen din om de skulle vist deg hele grunnlaget for hver time gjennom måneden.
Edit: Dvs. de regner ut snittprisen din "baklengs" når måneden er over. Tar totalbeløpet du skylder de og deler på antall kWh.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elektrolux

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 20. februar 2021, klokken 17:23
De regner ut snittprisen din "baklengs" når måneden er over. Tar totalbeløpet du skylder de og deler på antall kWh.

Interessant. Men ville vært enda mer interessant om en også fikk vite hva kWt prisen er i snitt i tillegg til hva en selv betaler i snitt. Da ville en kunnet analysere hvor flink en er til å flytte forbruk til de rimeligste nattestimene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pberg

Hos Lyse kan du på «Min Side» se forbruk pr time + pris pr time enten grafisk eller i en tabell.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 20. februar 2021, klokken 17:23
Det har du allerede gjort siden AMS-måleren din ble montert. Men de fleste (alle?) strømleverandørene regner om dette til en snittpris de viser deg på fakturaen for å gjøre det enklere for deg. Du ville fått flere hundre linjer på fakturaen din om de skulle vist deg hele grunnlaget for hver time gjennom måneden.
Edit: Dvs. de regner ut snittprisen din "baklengs" når måneden er over. Tar totalbeløpet du skylder de og deler på antall kWh.
Dette stemmer ikke. Det kommer helt an på hva slags abonnement du har. Det er fremdeles abonnement både med månedspris og fastpris, og i tillegg makspris.

Men det stemmer at de som har timepris regner tilbake til en snittpris for måneden.

Med tibber appen kan du dog gå inn og se hva strømmen har kostet deg time for time, dag for dag og måned for måned om du vil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Rimelig sikker på at de aller fleste spotpris abonnement fakturerer på timespris, med mindre de har bestemt seg å gå mot anbefalingene fra NVE

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nve-avholder-bransjeseminar-om-reell-timesprising-av-strom/

For eksempel hva som antagelig er Norges mest populære strømavtale
https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/spotpris-strom/

turfsurf

#719
Ja, men det er jo  ikke alle avtaler som er spotpris, selv om man har AMS.

Her er jo f.eks tre alternativer:


https://www.smartenergi.com/stromavtaler/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA