Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Easee / Tibber ladestasjon  (Lest 113480 ganger)

Wisd0m

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 339
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #735 på: Mandag 26. April 2021, klokken 19:45 »
Beste er selvfølgelig å få noen med erfaring til å svare, men følgende står i kunnskapsbasen:
Will the Equalizer select which phase the charger should use?
The Equalizer will inform the charger which phase has the lowest load and use that for 1-phase charging.

https://www.notion.so/Equalizer-4d930ffc1c05481a8a06b5eba22a2314

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2426
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #736 på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:59 »
Har hatt Equalizer en stund nå på hytta. Hovedsikring på 40A (400V TN anlegg). Easee laderobot er konfigurert til å trekke opp til 3x32A og er sikret med 40A sikring.

Foreløpig har jeg kun ladet med egne biler og de kan kun utnytte en fase (maks 32A).
Har ingen erfaring så langt med flerfaselading, men kan i hvert fall bekrefte at laderen aldri stopper opp. Den vil bli strupet ned hvis lasten på den valgte fasen øker. Har ikke observert at laderoboten bytter fase under en ladeøkt, men det kan godt hende den gjør. Når en ladesesjon starter velges i hvert fall den fasen som har minst belastning.

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 470
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #737 på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 18:07 »
Har heller ikkje første hands erfaring med Equalizer, men har skrivekløe ;-)
Mitt inntrykk er at hastighet på kommunikasjon mellom strømmåling og ladeboks slett ikkje er viktig, dvs i den grad at det er behov for sekundoppdatering. Sikringane vil tåle overbelastning i lang tid. 30-60 sek går fint. Men om omvegen via internett tek fleire minutt, så er det sjølvsagt kjedelig. Omkobling frå 3fas til 1fas lading er neppe særleg godt standardisert og lading med 2 fasar er sjeldan å foretrekke. Røra med 3fas, 11/22kW, enkelt/dobbellader, 2fas(eGolf?), 1 fas og parallellkopla ladetrinn gjer det ikkje enkelt for ladeboksen å fungere universelt. Logisk nok er trinnet ned frå 3fas altså 1fas (og ikkje 2fas). Stopp og start av lading kan plage fleire bilmodellar så hyppig bytting mellom 1fas og 3fas samt bytte av aktiv fase for 1fas, skaper kun unødig trøbbel, meldingar i bil-app, osv. At Easee vél den minst belasta fasen ved oppstart og held seg til den, er derfor forståeleg. Det gjeld også for ladeboksfabrikantane å unngå scenario der feks HAN port er knytta til ein type ladestasjon og ein underkurs er brukt til ein annan type ladestasjon med eigen strømmåling (evt seriekopla på HAN) og regulering. Det vil ikkje nødvendigvis fungere bra saman.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake