Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: offpist1 på lørdag 04. mai 2019, klokken 20:53

Ja det er noe som kommer, men det er ikke helt ferdig utviklet enda.
Tror det ikke er så lenge igjen.
Så nei enn så lenge :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

offpist1

#316
Kan hende jeg svarte litt fort, ser ut som om det er aktivt.
https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=lastbalansering

Får først Easee`n min i løpet av mai.

rerell

Sitat fra: offpist1 på lørdag 04. mai 2019, klokken 21:23
Kan hende jeg svarte litt fort, ser ut som om det er aktivt.
https://norge.tibber.com/products/easee/?dialog=lastbalansering

Får først Easee`n min i løpet av mai.
Inte aktivt hos mig. Jag ser inställningen för lastbalansering i Tibber-appen, men den kan inte aktiveras än. "Vi lanserer denne funksjonen snart." står det.

offpist1

Ok. Da er det tydeligvis like rundt hjørnet.
Min Easee ble sendt i dag, så da gleder vi oss. Ikke for det, 16A industri kontakt har gjort nytten i 6 år så langt.

KetOR

Min Easee er også på vei nå.

Ift installasjon, bør jeg be eletrikker montere med 3x32A på 3fas 400volt anlegg, selv om bilen (Kona) kun kan lade på en fase?

Hovedsikring mener jeg er på 3x40A, så blir nok nødt til å spe på med Pulse for styring.

Lars C. Krogenæs

Hvis du tror at din Kona er den eneste bilen som kommer til å lade hos deg, og at de som overtar etter deg vil ha Kona, så behøver du ikke 3-fas.

Hvis du derimot regner med at det kommer en ny elbil i løpet av 20-30 år, ville jeg helt klart spandert full kabling, men justere ned strømmen, evt bruke pulse for styring.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KetOR

Tenker jo at det vil bli ladet andre biler med tiden, men var usikker på hvordan det ville bli med dagens bil.

Kan man programmere Easee til å kun bruke en fase? Eller hvordan blir det i praksis når jeg lader Kona'en på en Easee med 3 fas inntak ?

Lars C. Krogenæs

Alle enfase-biler kan lade fra 3-fase ladestasjoner.

Alle 3-fase biler* kan lade fra enfase ladestasjoner.

Dette finner bilen ut av og er ikke noe vi behøver å tenke på.

*unntaket er Zoe som krever TN nett, men det er uavhengig av 1 og 3 FAS.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Fikk Easee i dag. Tibber sier bil koblet til, men lader ikke. Blinker hvitt på Easee. Trodde den skulle komme ferdig satt opp fra Tibber? For noe møkk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

srd

Har du koblet til web-grensesnittet og konfigurert sikringsstørrelse?

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: srd på lørdag 11. mai 2019, klokken 19:02
Har du koblet til web-grensesnittet og konfigurert sikringsstørrelse?
Jepp, fikset det nå, og er i orden. Måtte ta strømmen og koble til på nytt.

Blir bare så smått irritert når tibber ikke klarer å legge med en linje om hva som skal gjøres, og easee gjemmer ting på websidene sine. Det hadde holdt med tre linjer i QuickStart.

Men mangler smartlading i tibber, uten at det er så farlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:11
Sitat fra: srd på lørdag 11. mai 2019, klokken 19:02
Har du koblet til web-grensesnittet og konfigurert sikringsstørrelse?
Jepp, fikset det nå, og er i orden. Måtte ta strømmen og koble til på nytt.

Blir bare så smått irritert når tibber ikke klarer å legge med en linje om hva som skal gjøres, og easee gjemmer ting på websidene sine. Det hadde holdt med tre linjer i QuickStart.

Men mangler smartlading i tibber, uten at det er så farlig.
Sto veldig greit i min ivertfall. Bare å følge instruksjonane, så fungerte det.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

#327
Sitat fra: Kristian O på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:46
Sto veldig greit i min ivertfall. Bare å følge instruksjonane, så fungerte det.
Problemet var at webgrensesnittet ikke funket første gang. Kom ikke inn i oppsettmenyen. Banalt, men irriterende. Sånt må bare være vanntett. Ble litt forvirrende når tibber i tillegg indikerte at alt var ok. Kunne i det minste sagt "laderoboten er ikke ferdig satt opp" eller noe. Dvs ting dekker bare happy case. Typisk lite brukertesting men testet av utviklere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: offpist1 på lørdag 04. mai 2019, klokken 19:43
Tibber kombinert med Pulse ble nylig enda bedre. Nå kan man se spenning og strøm på hver fase.
Noe som kan forklare hva som indikeres på fasene? Jeg trodde i min naivitet at det var strømtrekk på de enkelte faselederne som skulle vises.

Når jeg lader med 12A her på hytta og stort sett lite annet strømforbruk viser L1 0A, L2 12A, og L3 0,5A. Som jeg tenker må jo minimum to faseledere belastes med 12A. Eller har de definert det som:
L1 = L1-L2
L2 = L1-L3
L3 = L2-L3

i.f.h.t sikring er det vel strøm i faseledere som er interessant, skjønner ikke helt dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

#329
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:59
Når jeg lader med 12A her på hytta og stort sett lite annet strømforbruk viser L1 0A, L2 12A, og L3 0,5A. Som jeg tenker må jo minimum to faseledere belastes med 12A.


IT eller TN nett du har?
Om det er kopla 3fas på 230V IT så er antakeligvis den eine fasen kopla til N i boksen ("roboten", he he) og N har dei sikkert ikkje spandert strømmåling på.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA