Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Wibla på søndag 07. april 2019, klokken 02:03
TM3 lader med full delta-kobling, ikke åpen delta, så den klarer 11kW på 3fas IT der TMS/TMX må ta til takke med litt over 8kW.

Det vil si 16A mellom alle faser (L1-L2, L2-L3, L1-L3), og sumstrøm på ca. 28A per fase.

Interessant! Men da må man vel ha 32A kurs? Og (for å komme tilbake til emnet) funker det med Easee?

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Counterpointer

Har planlagt å bruke Puls måler fra Tibber sammen med Easee.
Nå viser det seg at Han porten på min AMS måler ikke gir strøm ut
Det er ikke kontakt i nærheten av sikringsskapet, som står i en trappegang.

Finnes det en enkel måte å ta ut strøm til en USB lader fra sikringsskapet ? Går ut fra det er mulig for eletrikker å sette en helt vanlig kontakt i skapet, men det er litt dårlig plass.

yrune

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 16:55
Har planlagt å bruke Puls måler fra Tibber sammen med Easee.
Nå viser det seg at Han porten på min AMS måler ikke gir strøm ut


Fikk beskjed for ett par mnd siden om problemer med min måler, at den evt kunne kobles med usb strøm. alternativt kunne jeg vente på en ny modell som skulle virke, den skulle vel komme i disse dager.

Har du fått ny melding nå ?

Counterpointer

Sitat fra: yrune på mandag 08. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 16:55
Har planlagt å bruke Puls måler fra Tibber sammen med Easee.
Nå viser det seg at Han porten på min AMS måler ikke gir strøm ut


Fikk beskjed for ett par mnd siden om problemer med min måler, at den evt kunne kobles med usb strøm. alternativt kunne jeg vente på en ny modell som skulle virke, den skulle vel komme i disse dager.

Har du fått ny melding nå ?
Har ikke hørt noe! Ny model av Pulse?

goxbox

Hei.
Har software versjon 0.88. Finnes det noen med senere versjon her?

Jeg har problemer med å slå på laderen når jeg har slått den av (må ta sikringen for at den skal starte å lade igjen). Noen andre som opplever det samme?

Har heller ikke fått aktivert Tibber smartladning (har Tibber abn), er dette noe som følger software versjon på Easee laderen, eller er dette bare noe Tibber aktiverer fortløpende uavhengig av software?

yrune

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 17:36
Sitat fra: yrune på mandag 08. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 16:55
Har planlagt å bruke Puls måler fra Tibber sammen med Easee.
Nå viser det seg at Han porten på min AMS måler ikke gir strøm ut


Fikk beskjed for ett par mnd siden om problemer med min måler, at den evt kunne kobles med usb strøm. alternativt kunne jeg vente på en ny modell som skulle virke, den skulle vel komme i disse dager.

Har du fått ny melding nå ?
Har ikke hørt noe! Ny model av Pulse?

siste melding kom for 1 mnd siden:
Sitat
Hei,
Vi viser til din bestilling av Tibber Pulse.
Vi har registrert at du har en strømmåler av typen Aidon. Pulse er utformet basert på nasjonale spesifikasjoner vedrørende HAN-porten, og har også blitt testet mot Aidon da vi gjorde produktet klart for lansering i høst.
I løpet av vinteren har Aidon endret software på strømmålerne sine, noe som gjør at strømmåleren kapper strømmen som går via HAN-porten. Det vil si at mange Aidon strømmålere (du ser ikke på utsiden hvilke, dessverre) ikke vil gi stabil strøm til Tibber Pulse. Man må i disse tilfellene bruke USB strømkabel for at Tibber Pulse skal fungere.
For de aller fleste er nok ikke dette ønsket og vi jobber nå med å finne en løsning. Per i dag jobber vi parallelt med noen ulike alternativer:
1.   Justert hardware tilpasset Aidon sin nye strømbegrensing/avkapping av strøm. Produksjonen av denne hardwaren er startet, men krever nye komponenter, slik at estimert levering på denne er slutten av april.
2.   Dialog med Aidon (og kundene deres, som er nettselskapene) for å se om problemet kan løses via en firmwareoppdatering (software). Her er det ikke konkludert enda.
På grunn av disse utfordringene vil levering av Tibber Pulse bli utsatt og estimert levering være april. Vi håper at nr 2 lar seg gjøre, men vi tar ingen sjanse på at nettselskapene vi er i kontakt med får raskt gjennomslag hos Aidon, så vi har derfor satt nr 1 i produksjon for å være på den sikre siden.

nofuelno

#292
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 16:55
Har planlagt å bruke Puls måler fra Tibber sammen med Easee.
Nå viser det seg at Han porten på min AMS måler ikke gir strøm ut
Det er ikke kontakt i nærheten av sikringsskapet, som står i en trappegang.

Finnes det en enkel måte å ta ut strøm til en USB lader fra sikringsskapet ? Går ut fra det er mulig for eletrikker å sette en helt vanlig kontakt i skapet, men det er litt dårlig plass.
Har samme utfordringen men tenker å få installert en ELKO RS16-USB uttak på sideveggen
som bare bygger 27 mm med rett type sarg. Den gir 2.1 A 5V, så det løser problemet
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

rerell

Nu är RFID-autentisering på plats hos mig. v0.88. Jag la in brickan från Elbilforeningen eftersom den ändå hänger på bilnyckeln. Det fungerar utmärkt. Vid tillkoppling blinkar LED-stripen på laddaren tills jag har autentiserat mig med RFID-brickan, först då startar laddning.


rerell

Sitat fra: goxbox på mandag 08. april 2019, klokken 19:22
Hei.
Har software versjon 0.88. Finnes det noen med senere versjon her?

Jeg har problemer med å slå på laderen når jeg har slått den av (må ta sikringen for at den skal starte å lade igjen). Noen andre som opplever det samme?

Har heller ikke fått aktivert Tibber smartladning (har Tibber abn), er dette noe som følger software versjon på Easee laderen, eller er dette bare noe Tibber aktiverer fortløpende uavhengig av software?

Jag hade också detta problemet tidigare. Dvs den ville inte starta igen efter att jag hade pausat laddning från Tibber-appen. Jag behövde koppla ut och in kabeln på bilen för att få igång laddningen igen. Det löste sig efter en uppdatering hos Tibber. Kolla att du har senaste version av Tibber-appen och ta kontakt med dem om problemet kvarstår.

Smartladdning via Easee är inte tillgängligt hos mig heller än (men jag har smartladdning VW power-up i Tibber-appen).

Ottar

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. april 2019, klokken 16:55
Har planlagt å bruke Puls måler fra Tibber sammen med Easee.
Nå viser det seg at Han porten på min AMS måler ikke gir strøm ut
Det er ikke kontakt i nærheten av sikringsskapet, som står i en trappegang.

Finnes det en enkel måte å ta ut strøm til en USB lader fra sikringsskapet ? Går ut fra det er mulig for eletrikker å sette en helt vanlig kontakt i skapet, men det er litt dårlig plass.
Pulse trenger jo ikke å stå i skapet,kan jo dra nettverkskabel til nærmeste strømkilde.Ser ikke så pent ut da,men hva gjør man ikke  :laugh:
Har samme problem,brukte powerbank en stund,men det ble for mye jobb  ::)
Nissan Leaf hvit 22/3-2012 210k km
Tesla Model 3 LR AWD hvit/hvit 11/4-2019 80k km

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Counterpointer


elektrolux

Har samme problem selv med min Pulse. Totalt død og til nå ubrukelig. Tenker å montere et Schuko stikk i sikringskapet og bruke en slik i stikket:

https://www.elektroimportoren.no/usb-lader-dobbel-2-4a/89950/Product.html?Event=livesearch
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Krokan

Hvordan kommuniserer Easee med omverdenen? Kan ikke se at den er tilkoblet nettverket mitt, så da antar jeg kommunikasjonen går via 4G?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA