Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

hemi

Jeg er ei heller elektriker, men har du flere faser, og lader f.eks. 32A på 1 fase bare får du ganske skeiv fasefordeling, og den kan potensielt throttle ned når den ikke skal, tilsvarende kan sikringen gå, uten at den gjør noe, fordi totalt belastningen din er lav, men enkelt faselast er høy

turfsurf

Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:58
sist jeg snakket med de, målte de bare totalforbruk, og ikke fase, så sånnsett ikke helt på plass.
fasemåling skulle komme på plass i mai mener jeg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oStoreBil

Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:46
Jeg er ei heller elektriker, men har du flere faser, og lader f.eks. 32A på 1 fase bare får du ganske skeiv fasefordeling, og den kan potensielt throttle ned når den ikke skal, tilsvarende kan sikringen gå, uten at den gjør noe, fordi totalt belastningen din er lav, men enkelt faselast er høy

Måtte lese, la det ligge, så lese igjen for å forstå, hehe

petgok

Nå har jeg fått installert min Easee ladestasjon. Måtte ha hjelp av support til å oppgradere software, men de var veldig raske på tilbakemelding og fix. Elektrikeren koblet den opp med 25 amp sikring på 230v 3-fas. Har stilt inn Easee boksen til 20 amp lading. Foreløpig lader den kun på 1 fas, men ihht Easee, skulle det komme en oppdatering slik at den kan lade på 230 v 3 fas - sa da at min Model 3 ville få 8 kW (mot 4,6 kW idag). Veldig fornøyd foreløpig.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

Firkløver

Jeg fikk også installert min Easee "laderobot" i dag. Fikk satt den opp med 32A 1-fas lading på 230V IT nett. Integrasjonen mot Tibber appen fungerte også med en gang, tror det kommer til å komme mye bra ut av denne kombinasjonen.

Men det viktigste for meg er hvor fin denne stasjonen er, makan til innertier av et design har jeg ikke sett på lenge. I frykt for å høres litt pervers ut så var det en ren glede å ta og føle på enheten. Måten delene klikket sammen og hvor enkelt de har fått det til å se ut. Og så gøy at en har noe i huset som det står "Made in Norway" på også, ønsker gjengen bak dette produktet all lykke til på veien videre, dette var rått!

Jeg har en traust Salto stående noen meter unna og etter i dag ser den ut som noe fra 1994. Selv om jeg ikke kan forsvare det økonomisk håper jeg på å bytte den ut med en Easee så snart muligheten byr seg. 

Balaklava

Fikk bekreftet bestilling fra Cirkle K i dag og installering medio mai.

Virker teknologisk spennende, men synd den ser ut som en Europris- støvsuger/såpedispenser fra gutterommet til noen som liker Star- Trek. Virkelig billig og teit design. Får håpe en kan slå av den stygge lysstripa... *erremulig?*... Tro om det går an å bytte selve "boksen" til noe som ikke ser så dumt ut?

To- tre ting jeg lurer på, kan jeg stille så ladekabelen er låst til boksen? Og kan jeg bruke boksen som "dum", dvs uten å ha gsm abo på den osv?

Jeg vil kun at den gir strøm, ferdig.


Counterpointer

Sitat fra: Sutalaus på lørdag 06. april 2019, klokken 07:31
Fikk bekreftet bestilling fra Cirkle K i dag og installering medio mai.

Virker teknologisk spennende, men synd den ser ut som en Europris- støvsuger/såpedispenser fra gutterommet til noen som liker Star- Trek. Virkelig billig og teit design. Får håpe en kan slå av den stygge lysstripa... *erremulig?*... Tro om det går an å bytte selve "boksen" til noe som ikke ser så dumt ut?

To- tre ting jeg lurer på, kan jeg stille så ladekabelen er låst til boksen? Og kan jeg bruke boksen som "dum", dvs uten å ha gsm abo på den osv?

Jeg vil kun at den gir strøm, ferdig.
Tror du at det hadde vært mulig å dempe det i overmåte blomstrende språket ditt??

Det at du ikke liker noe trenger ikke teite sammenligninger fra andre ting du ikke liker!

Mener bestemt du har fått ca 100 forslag på alternativer i egen tråd.

Sukk...........

Og ja du kan låse kabel til boksen og den trenger ikke nett.

elektrolux

Godt sagt.

Og ønskes kun "dum" lading uten ytterligere kostnader finnes rimeligere alternativ. Tør ikke nevne vår i frykt for Sutalaus sin karakteristikk av dens utseende.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Balaklava

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 06. april 2019, klokken 07:31
Fikk bekreftet bestilling fra Cirkle K i dag og installering medio mai.

Virker teknologisk spennende, men synd den ser ut som en Europris- støvsuger/såpedispenser fra gutterommet til noen som liker Star- Trek. Virkelig billig og teit design. Får håpe en kan slå av den stygge lysstripa... *erremulig?*... Tro om det går an å bytte selve "boksen" til noe som ikke ser så dumt ut?

To- tre ting jeg lurer på, kan jeg stille så ladekabelen er låst til boksen? Og kan jeg bruke boksen som "dum", dvs uten å ha gsm abo på den osv?

Jeg vil kun at den gir strøm, ferdig.
Tror du at det hadde vært mulig å dempe det i overmåte blomstrende språket ditt??


Du tenker på " frykt for å høres litt pervers ut så var det en ren glede å ta og føle på enheten".

Det var det ikke jeg som skrev, men helt enig..


Balaklava

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. april 2019, klokken 09:43
Godt sagt.

Og ønskes kun "dum" lading uten ytterligere kostnader finnes rimeligere alternativ. Tør ikke nevne vår i frykt for Sutalaus sin karakteristikk av dens utseende.

14 000,- ferdig montert. Er det virkelig så mange andre rimeligere alternativ med samme ytelse på lading? Grunnen til at vi måtte velge Star- Trek støvsugeren/såpedispensern var muligheten for bygge ut med en lader til på samme krets i fremtiden.

Den "dumme" laderen til Cirkle K koster bare 2500,- mindre men har ikke utbyggingsmuligheten. Og ja, den ser langt bedre ut enn den lysende Såpedispenseren fra Europris.

elektrolux

#280
Hvilken kapasitet fikk du for 14000.- ?

Bra pris med tanke på den kapasiteten easee støtter,
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Kan vi holde oss til Easee/Tibber i denne tråden!


elektrolux

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 20:35
Kan vi holde oss til Easee/Tibber i denne tråden!

Støtter den, og har korrigert innlegget mitt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer


Wibla

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 07. april 2019, klokken 01:23
[Litt off topic, men TM3 har vel maks 11kw AC lading? Dvs 3x16 A i 400V TN nett (4 leder). I praksis er dette 3 stk 3,6 kw ladetrinn for 230VAC kopla i stjerne med N som fellespunkt. Om ein har IT nett med 3 ledarar så kan ein for Tesla kople dette som OpenDelta kobling der den eine faseleiaren tek plassen til N. For OpenDelta er kapasiteten 57% av lukka Delta/trekant kobling.
I OpenDelta kobling så får den eine 'felles' fasenleiaren større strøm enn dei to andre. Denne strømmen er dimmensjonerande for sikringautomaten. Eller i dette tilfellet, så er sikring gitt til 25A linjestrøm. Linjestrøm er 1.73 x fasestrøm. Max fasestrøm blir då 14,4 ampere. 2 stk ladeelement med 14,4 A gir ca 6,2 kW, og ikkje 8. Ladestasjon må settast under dette for ikkje å overbelaste. Men det er fortsatt meir enn 4.2kw med 1 fas 20 ampere, så da så :-)

Du tenker på TMS og TMX.

TM3 lader med full delta-kobling, ikke åpen delta, så den klarer 11kW på 3fas IT der TMS/TMX må ta til takke med litt over 8kW.

Det vil si 16A mellom alle faser (L1-L2, L2-L3, L1-L3), og sumstrøm på ca. 28A per fase.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA