Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

oll1954

Sitat fra: eisa01 på onsdag 20. februar 2019, klokken 21:10
Sitat fra: oll1954 på onsdag 20. februar 2019, klokken 01:16
Jeg var også i markedet for ny strømavtale. Tibber i kombinasjon med Evanger kraftverk som tilbudt gir en kwh-pris på spot + 5.9 øre (3,9 øre for elsertifikatet + 39,- pr. mnd i fastavgift utliknet på 25 000 kWh som gir 2 øre pr. kwh). Billigere enn det har jeg ikke sett noen annen strømavtale, og 20% rabatt på strømmen til elbillading på toppen av det blir rein bonus! :+1:
Da vil jeg anbefale deg å lete bedre, og ikke lure folk til å bytte til Tibber ;)

Tibber er ikke det billigste selskapet, hvis jeg skulle valgt en annen leverandør ville jeg i dag gått for:

  • Kraftriket #SpotUtenPåslag: 0 kr/mnd, 0 øre/kWh påslag
  • Fjordkraft Spot Web: 0 kr/mnd, 1.99 øre/kWh påslag
  • NorgesEnergi Gul webspot: 9kr/mnd, 0 øre/kWh påslag
  • Hafslund webSpot: 29.9kr/mnd, 0 øre/kWh påslag
Disse bør alle være relativt stabile i ihvertfall ett års tid?

Velg spot og etterskuddsvis fakturering på strompris.no for å finne disse :)

Hei!

Det er ikke så lett uten videre å se ut fra søkeresultatene du får fra strompriser.no hvem som er billigst, dette fordi alle strømprisene legger til grunn en spotpris som er regnet ut forskjellig: dagens pris, gjennomsnitt siste uke, gjennomsnitt siste 30 dager etc., og dette gir veldig forskjellige tall, så forskjellige at de såpass minimale forskjeller i avgifter og gebyr vi snakker om maskeres helt. Det burde vært mulig å sortere på avgifter og gebyrer alene og holde spotprisen utenfor.

Når det gjelder dine forslag har jeg sjekket de to første, og ingen kan velges fra kraftselskapenes nettsider nå i kveld. Jeg antar du kan få tegnet avtale gjennom link fra strompriser.no, men hvor lenge vil en slik avtale være gyldig?
Og når det gjelder Kraftriket #SpotUtenPåslag: 0.0øre i tillegg. Sponser de elsertifikatet? Hvilken forretningside ligger bak en slik avtale?

Til slutt: Min posting var et ærlig forsøk på å bidra. Tydeligvis var den ikke 100% korrekt i ett og alt, men det var/er slettes ikke min mening å lure noen, verken til det ene eller det andre!  :)
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Motorwatt

#Spotutenpåslag følger spotprisen på Nordpool el-børsen.
Kraftriket selger kraften til innkjøpspris pr. måned + påslag på 0,0 øre/kwh, inkl. elsertifikat og mva.

Gjelder de første 30.000 kW

https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spotutenpaaslag/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nordlands

Sitat fra: oll1954 på onsdag 20. februar 2019, klokken 22:08
Det er ikke så lett uten videre å se ut fra søkeresultatene du får fra strompriser.no hvem som er billigst, dette fordi alle strømprisene legger til grunn en spotpris som er regnet ut forskjellig: dagens pris, gjennomsnitt siste uke, gjennomsnitt siste 30 dager etc., og dette gir veldig forskjellige tall, så forskjellige at de såpass minimale forskjeller i avgifter og gebyr vi snakker om maskeres helt. Det burde vært mulig å sortere på avgifter og gebyrer alene og holde spotprisen utenfor.

Når det gjelder dine forslag har jeg sjekket de to første, og ingen kan velges fra kraftselskapenes nettsider nå i kveld. Jeg antar du kan få tegnet avtale gjennom link fra strompriser.no, men hvor lenge vil en slik avtale være gyldig?
Og når det gjelder Kraftriket #SpotUtenPåslag: 0.0øre i tillegg. Sponser de elsertifikatet? Hvilken forretningside ligger bak en slik avtale?
Alle selskapene baserer sin pris på Nordpool spot, nesten alltid timesbasert, som også varierer etter hvilket nettområde du bor i. Største forskjellen å være oppmerksom på er om de beregner snittpris som brukes på faktura etter JIP (gjennomsnittlig forbruksprofil for aktuelt nettområde) eller faktisk timesforbruk.

Forretningsideen for de billigste spotpris-avtalene er enten at de tror de over tid vil kunne kjøpe kraften under markedspris på kraftbørsen, eller det er en kortvarig avtale som går over til en av deres andre avtaler med påslag og de fleste kundene vil ikke da bytte igjen umiddelbart. Tibber gjør det bare på en annen måte med at tror de vil forskyve forbruk til lading til tidspunkt de kan kjøpe billigere kraft.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

dbuch18

Hva koster typisk installasjon for Tibber Easee hvis man har 50 A og 400 V og nok plass i sikringsskapet?
-7.4kW (230V x 32A x 1 fase)
- 11 kW (400V x 16A x 3 fase) - trenger man da tilleggsutstyr som trafo?

For meg så blir det kort vei fra sikringsskapet til ladestasjon.

Motorwatt

Dette er prisen Easee vil tilby:

Vi vil snart kunne tilby et pakketilbud som inkluderer installasjon av en eller flere laderoboter.

Veiledende pris er 11995,- 16995 kr ink. mva. avhengig av hvor fort du vil lade og hvor mye kapasitet du har tilgjengelig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Salt-Hv27

 og Tibber'n som skulle vært levert siste uka i januar, så uti februar, og så i uke 9: Når blir den levert?
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

teslanor

Easee ladestasjonene begynner å komme nå :) Hadde bestilt to (ulike farger) i høst. Fått den ene og får siste på mandag

bergaloevera


KetOR

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med Easee nå?

Fornøyd? Noen ulemper som vi kanskje ikke er klar over enda?

Helge Hasund

Da var Easee bestilt også. Ikke fått noe leveringsestimat enda. Så at Easee planlegger en pakke med installasjon. Mulig jeg burde vente på denne istedet for via Tibber/Elbilforeningen. Hva er er erfaringen med å bestille elektriker til montering av boksen? Det blir enten 230V 1fas eller 400V 3fas. Sikkert like greit å være fremtidsrettet og legge opp 400V 3as.

Motorwatt

Har du 230V IT-nett idag, tror jeg mulighetene for at du vil få 400V TN-nett i fremtiden på samme adresse veldig liten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mars 2019, klokken 10:37
Har du 230V IT-nett idag, tror jeg mulighetene for at du vil få 400V TN-nett i fremtiden på samme adresse veldig liten.

Han skrev da ikke noe om IT, han skrev 230V 1-fase eller 400V 3-fase. Har man 400V 3-fase inn kan man fint velge å legge opp 230V 1-fase til lading. Men jeg vil ikke anbefale det. Legg opp 3-fase med en gang. Fortrinnsvis en 3x20A kurs med ladestasjon innstilt på 16A (eller mer om man har hovedsikringskapasitet til det).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helge Hasund

Beklager at det ble utelatt litt info, har 400V/40A TN nett. Bilen min kan kun lade med 1 fase (Hyundai Kona). Men om 3-4 år har jeg nok oppgradert den også.

Wibla

Bilen din støtter opp til 32A/1fas (7.4kW) lading, men det er ikke helt heldig å belaste 40A inntak med 32A på en enkeltlast, hvertfall ikke uten lastbalansering.

Selv ville jeg lagt opp 3x20A eller 3x24A med 3fas ladestasjon, da får du 4,6 eller 5,5 kW lading av din nåværende bil, og mulighet for 13,8 eller 16,5 kW lading av en ny bil (eller besøkende?) med bil som støtter 3fas lading.
2018 Tesla Model S 75D

tdj

(Endelig) fått mine 2 Easee lade-"roboter" (som Easee ønsker å kalle de). Ikke fått de montert ennå;  blir i kommende uke, ser fram til å kunne lade med 32A istedenfor 10 /15 A pr dato ;D ;D.
Ser at boksen rent fysisk er veldig enkel å montere (bra). Dekslet til type 2 plugg er midlertidig (i følge Easee); det leverte vil /kan fungere som snø/vann-fanger med potensiell fare for overslag/jordfeil i selve kontakten. Nytt deksel i April må ettermonteres, i mellomtiden vil det lønne seg å sjekke for vann/fukt før man kopler til kabel.
 
I annonsering av boksen skriver man om app'er, RFID, Wi-Fi osv. Det skrives også om manuell styring / monitorering av lading fra telefon samt låsing av ladeboks. Jeg kan ikke se at noe av denne funksjonaliteten finnes pr dato - finner kun Tibber's app for Pulse.... og det eneste den gjør er å forsøke å selge meg Tibber abonnement  >:(. Tips om Apps mottas med takk !
Men som sagt, første steg er å få redusert lade-tid både hjemme og på hytta fra dagens 15-16 timer til ca 5.  :) :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA