Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av iX3

Startet av Trond.m, lørdag 01. september 2018, klokken 17:01

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: bobakka på søndag 27. januar 2019, klokken 20:59
Prøvekjørte en 2l diesel X3 i helgen - og er kjempefornøyd.
Hvis iX3 er i nærheten av den har jeg ingen betenkeligheter med å handle - hvis det går grei hengerlast da..
Forstår ikke helt argumentet med at den er teknisk bakpå.
Går utenpå alle bilene jeg har hatt før - med god margin.
Det handler om elbildelen av bilen, ikke bilen i seg selv.

Lading, drivhjul, ytelser, aerodynamikk, grove kompromiss når man velger å bruke et fossilkarosseri og konvertere det til elbil, i stedet for å fortsette der BMW var med i3, hvor de klarte å designe en god elbil fra bunn.

bobakka

Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: bobakka på søndag 27. januar 2019, klokken 20:59
Prøvekjørte en 2l diesel X3 i helgen - og er kjempefornøyd.
Hvis iX3 er i nærheten av den har jeg ingen betenkeligheter med å handle - hvis det går grei hengerlast da..
Forstår ikke helt argumentet med at den er teknisk bakpå.
Går utenpå alle bilene jeg har hatt før - med god margin.
Det handler om elbildelen av bilen, ikke bilen i seg selv.

Lading, drivhjul, ytelser, aerodynamikk, grove kompromiss når man velger å bruke et fossilkarosseri og konvertere det til elbil, i stedet for å fortsette der BMW var med i3, hvor de klarte å designe en god elbil fra bunn.

Litt usikker på hva du sier nå - bortsett fra generelle betraktninger.
Har du noen observasjoner som støtter betraktningene dine?

Et karosseri er jo kun et karosseri.
Det jeg har sett fra BMW iX3 reklame er ikke retning av "grove kompromiss".
Men mulig du vet mer enn meg?

e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?

Min observasjon var at en 3l diesel X3 med 8 gear og dobbeltklutsj var en fryd å kjøre.
Basert på min erfaring med elbiler, vil en elektrifisert iX3 bli ennå bedre å kjøre..
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

geear

Sitat fra: bobakka på mandag 28. januar 2019, klokken 15:14
Litt usikker på hva du sier nå - bortsett fra generelle betraktninger.
Har du noen observasjoner som støtter betraktningene dine?

Et karosseri er jo kun et karosseri.
Det jeg har sett fra BMW iX3 reklame er ikke retning av "grove kompromiss".
Men mulig du vet mer enn meg?
Det er (veldig) mange år siden bilene fikk selvbærende karosseri, og et karosseri ikke bare var et karosseri lenger. De endelige ulempene vet vi ikke enda, men til nå har alle bilene som har delt plattform med fossilbiler hatt (i mine øyne) stygge kompromisser som elbiler. Det kan være alt fra hvilke drivhjul som benyttes (se e-Niro, Kona, e-Golf, e-Up! m.fl., fremhjulsdrift, og spesielt de motorsterke bilene lider av forferdelig mye torque steer), til overheng over akslingene og akselavstanden, som igjen henger sammen med størrelsen på kupéen (se hvordan Tesla, Jaguar og f.eks. i3 har større kupéer enn bilstørrelsene kanskje tilsier, kortere panser etc), bagasjeplass under panseret, ekstremt god utnyttelse av bagasjerom, det kan være komplisert utforming av batteripakker for å "passe inn", det kan være ekstra vekt fordi batteripakken ikke er en del av bærende struktur (som på Tesla), det kan være ugunstig utforming og bakkeklaring (se hvordan batteripakken på e-Niro og Kona stikker ut på tragisk vis under bilene).

Sitat fra: bobakka på mandag 28. januar 2019, klokken 15:14
e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?
Det var helt sikkert et lurt valg for fem år siden, for å få en elbil raskt på markedet, og ikke minst en elbil med et velkjent design som var lett å svelge både for den ene og andre, men det hadde ikke vært riktig å lansere den nå, og derfor er den også utgående modell og blir aldri erstattet. Eksempler:

- Drivhjulene foran.
- Elendig utnyttelse av motorrommet.
- Elendig utnyttelse av bagasjerom, se opp under bakfangeren på en e-Golf, så ser du bare svære tomrom der hvor drivstofftanken og eksosanlegget egentlig skal være. Fordi de skal benytte samme karosseri så får de ikke utnyttet dette til bagasjerom, og fremstår bare som helt meningsløs plassløsing i stedet. Tipper det er 100 liter ekstra der.
- Veldig komplisert utformet batteripakke som fyller alle tomrom under bilen, f.eks. der girkassen skulle sittet.
- Kunne hatt bedre aerodynamikk, spesielt under.
- Ladeluka er et kompromiss fordi den gjenbruker fossilluka.
- Langt panser og kortere akselavstand enn den kunne hatt.
- Hjulene kunne vært lenger ut i hjørnene, for å få større kupé, og det gir også mer stabilitet og bedre kjøreegenskaper.

Neste utgave fra VW blir et helt eget merke og designet utelukkende som elbil, akkurat som de fleste andre nå har skjønt at de må gjøre det. Og det så også ut som BMW hadde skjønt det med i3, derfor er det veldig overraskende at iX3 ser ut for å bli et fossilkompromiss.

12V-anlegg er en annen side av saken, men det er tydeligvis et langt lerret å bleke for samtlige.

bobakka

#108
Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 16:28
Det er (veldig) mange år siden bilene fikk selvbærende karosseri, og et karosseri ikke bare var et karosseri lenger. De endelige ulempene vet vi ikke enda, men til nå har alle bilene som har delt plattform med fossilbiler hatt (i mine øyne) stygge kompromisser som elbiler.

Sitat fra: bobakka på mandag 28. januar 2019, klokken 15:14
e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?
Det var helt sikkert et lurt valg for fem år siden, for å få en elbil raskt på markedet, og ikke minst en elbil med et velkjent design som var lett å svelge både for den ene og andre, men det hadde ikke vært riktig å lansere den nå, og derfor er den også utgående modell og blir aldri erstattet.

12V-anlegg er en annen side av saken, men det er tydeligvis et langt lerret å bleke for samtlige.

Hvis du ser slik på det så forstår jeg hva du mener.
Men vi er nok på forskjellige planeter.

Det er lenge siden jeg var opptatt av hva som var under panseret eller inne i karosseriet.
Jeg er ute etter det jeg kan se og oppleve samt pris / ytelse (dvs. funksjonalitet).

Om det med et annet grunnleggende design kunne vært ennå bedre er jeg ikke så opptatt av.
Da jeg kjøpte i3 kontra e-golf stod det ikke på grunnleggende elbil design, men på sittekomfort og opplevd kvalitet. Er bla. ikke veldig imponert over lagringsplass under panser på i3.

Slik jeg ser det så kjøper jeg iX3 hvis den er noe tilnærmet lik X3 samt at den må ha tilhengerfeste med min 1.6 tonn last, lang (nok) rekkevidde og grei (nok) pris.

Jeg har tiltro til at BMW, med den erfaringen de nå har, klarer å lage en god (nok) elbil. Jeg har heller ikke sett noe fakta som tilsier at det ikke skal være tilfellet, kun spekulasjoner og generelle betrakninger.

Hvilken spenning skulle du sett på distribusjonsnettet i bilen? 12V er jo et greit valg da alt av utstyr går på 12V og uten startmotor og med LED lys er det jo heller ingen store strømmer å snakke om. Jeg vet ikke hva varmeapparatet bruker av spenning?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JorgenM

Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 14:40
grove kompromiss når man velger å bruke et fossilkarosseri og konvertere det til elbil

Husk at iX3 ikke er basert på noen fossil platform.
iX3, X3 hybrid og vanlig X3 er alle basert på en platform som er bygd for både ren EL, hybrid og ren fossil (CLAR).

Får nok aldri se noen BMW elbil som er konvertert fra en fossilversjon :)

Uansett, fossil-versjonen gir en god pekepinn på kjøreopplevelse og interiørkvalitet. Bare med litt ekstra støy og aktiv bremsing :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Cral

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 29. januar 2019, klokken 20:07

Får nok aldri se noen BMW elbil som er konvertert fra en fossilversjon :)

BMW 1602e ;)

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 16:28
Sitat fra: bobakka på mandag 28. januar 2019, klokken 15:14
Litt usikker på hva du sier nå - bortsett fra generelle betraktninger.
Har du noen observasjoner som støtter betraktningene dine?

Et karosseri er jo kun et karosseri.
Det jeg har sett fra BMW iX3 reklame er ikke retning av "grove kompromiss".
Men mulig du vet mer enn meg?
Det er (veldig) mange år siden bilene fikk selvbærende karosseri, og et karosseri ikke bare var et karosseri lenger. De endelige ulempene vet vi ikke enda, men til nå har alle bilene som har delt plattform med fossilbiler hatt (i mine øyne) stygge kompromisser som elbiler. Det kan være alt fra hvilke drivhjul som benyttes (se e-Niro, Kona, e-Golf, e-Up! m.fl., fremhjulsdrift, og spesielt de motorsterke bilene lider av forferdelig mye torque steer), til overheng over akslingene og akselavstanden, som igjen henger sammen med størrelsen på kupéen (se hvordan Tesla, Jaguar og f.eks. i3 har større kupéer enn bilstørrelsene kanskje tilsier, kortere panser etc), bagasjeplass under panseret, ekstremt god utnyttelse av bagasjerom, det kan være komplisert utforming av batteripakker for å "passe inn", det kan være ekstra vekt fordi batteripakken ikke er en del av bærende struktur (som på Tesla), det kan være ugunstig utforming og bakkeklaring (se hvordan batteripakken på e-Niro og Kona stikker ut på tragisk vis under bilene).

Sitat fra: bobakka på mandag 28. januar 2019, klokken 15:14
e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?
Det var helt sikkert et lurt valg for fem år siden, for å få en elbil raskt på markedet, og ikke minst en elbil med et velkjent design som var lett å svelge både for den ene og andre, men det hadde ikke vært riktig å lansere den nå, og derfor er den også utgående modell og blir aldri erstattet. Eksempler:

- Drivhjulene foran.
- Elendig utnyttelse av motorrommet.
- Elendig utnyttelse av bagasjerom, se opp under bakfangeren på en e-Golf, så ser du bare svære tomrom der hvor drivstofftanken og eksosanlegget egentlig skal være. Fordi de skal benytte samme karosseri så får de ikke utnyttet dette til bagasjerom, og fremstår bare som helt meningsløs plassløsing i stedet. Tipper det er 100 liter ekstra der.
- Veldig komplisert utformet batteripakke som fyller alle tomrom under bilen, f.eks. der girkassen skulle sittet.
- Kunne hatt bedre aerodynamikk, spesielt under.
- Ladeluka er et kompromiss fordi den gjenbruker fossilluka.
- Langt panser og kortere akselavstand enn den kunne hatt.
- Hjulene kunne vært lenger ut i hjørnene, for å få større kupé, og det gir også mer stabilitet og bedre kjøreegenskaper.

Neste utgave fra VW blir et helt eget merke og designet utelukkende som elbil, akkurat som de fleste andre nå har skjønt at de må gjøre det. Og det så også ut som BMW hadde skjønt det med i3, derfor er det veldig overraskende at iX3 ser ut for å bli et fossilkompromiss.

12V-anlegg er en annen side av saken, men det er tydeligvis et langt lerret å bleke for samtlige.

Støtter dine refleksjoner 110%
En plattform som ikke er helelektrisk fra bunnen av vil alltid ha med seg kompromisser fra ICE verdenen som gjør seg dårlige i en elbilverden.

JorgenM

Poenget er vel at det er økonomisk langt bedre med en delt plattform og samme produksjonslinjer.
BMW tenker langsiktig, lav risiko og skal tjene penger på dette.

Den er i allefall planlagt i utgave som helelektrisk fra starten av :)


Når det gjelder e-Golf så er nå i alle fall alle eiere jeg kjenner svært godt fornøyde med sine så for de aller fleste spiller det nok ingen rolle at den er basert på noe fossilt. Det er det nok kun de svært få eller de som av en eller annen grunn ikke liker VW som klager på. Heller bare positivt, så bilen blir mer gjenkjennbar for de merkelojale.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bobakka

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 31. januar 2019, klokken 20:53
Støtter dine refleksjoner 110%
En plattform som ikke er helelektrisk fra bunnen av vil alltid ha med seg kompromisser fra ICE verdenen som gjør seg dårlige i en elbilverden.

Jeg personlig finner denne oppfatningen veldig merkelig, teoretisk og motbevist i mange andre sammenhenger.

Akkurat som om Tesla eller noen kinesiske elbil-produsenter automatisk vil være bedre enn andre produsenter, som BMW, som har lang erfaring med bilproduksjon, bare fordi de starter med blanke ark.

De fleste vet vel at det er industrialisering og masseproduksjon basert på kompetanse og erfaring som gir gode og rimelige produkter.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

hELgenen

Tesla har kanskje verdens mest idiotiske karrosseri der en har dyttet på
med masse ekstra metall og ikke benyttet batteriene som en del av konstruksjonen for å stive av bilen - med det som resultat
at bilen blir unødvendig tung - dette stikk i strid med hva som fossilbransjen har jobbet med i mange år for å få bedre
kjøreegenskaper,billigere produksjonskostnader (mindre råvare),mer energieffektive løsninger
Kanskje spesielt model 3 har en haug med ekstra metall rund baut som gjør bilen unødvendig tung.
Nå vet jeg ikke hvordan iX3 lages, men kun karbon og alu hadde vært ønskelig for å unngå rusthelvete og få ned
vekten på selve bilen. Videre håper jeg ingeniørene hos BWM klarer å bruke batteriene til noe mer enn bare
batterier - f.eks til å stive opp bilen. Dersom de i tillegg klarer å lage batteripakken som byttbare moduler
slik at bilen kan få muligheten et langt liv og ikke må skrotes etter 6-10 år - vel så tror jeg bilen blir en vinner.


Øyvind.h

#116
Nå er vel den mindre Etron tyngre enn Model X, og at batteriet bidrar til strukturell styrke hos Tesla mener jeg å ha lest tidligere.
Men kan du dokumentere det motsatte?
Karosseriet gir god plass og god aerodynamikk. Bilenw kunne vært enda mer aerodynamiske og enda bedre bygget rundt El drivlinje, men da ville de fort blitt for vanskelige å svelge for dagens kunder.

Poenget med å designe en bil rundt drivlinjen er nye muligheter som oppstår. Eksempelvis fjerne kardang/eksosutsparring, plass til bagasjerom foran, plass til bagasjerom bakerst ned mot veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Tror dessverre ikke vi kan forvente bruk av karbon / aluminium i iX3.
Det er nok en bil de forsøker å lage så billig som mulig og da må de gjenbruke mest mulig fra fossil X3. Dessuten er det vel det kinesiske markert som er i hovedfokus, og det gjør meg skeptisk til om dette blir en BMW etter min smak.

Chimp

Nå har ikke gutta i audi vært flinke med å dra ned vekten. Litt for mye stål, litt for lite høykvalitetsaluminium.
Og unødvendig langt karosseri uten funksjon. Kunne vært mer effektiv selvom vekt ikke er alfa omega.

Har stor tro på BMW grunnet deres gode i3. Har vært litt frem og tilbake her og ikke reservert pr nå, er det altså slik at det er bekreftet at karosseriet produseres på X3-plattform og ikke from scratch?
Samt produksjon av bilen i kina?
Dette er to ting som bekymrer meg hvis det er tilfelle.

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. februar 2019, klokken 08:08
Nå er vel den mindre Etron tyngre enn Model X, og at batteriet bidrar til strukturell styrke hos Tesla mener jeg å ha lest tidligere.
Men kan du dokumentere det motsatte?

https://insideevs.com/there-are-227-ways-in-which-tesla-can-improve-the-model-3/

Mrk. Jeg nevnte model 3 - du tar frem model X som jeg da ikke kan svare for - så holder meg strengt
til egen post og dokumenterer den......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA