Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: TM på Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 17:01

Tittel: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 17:01
Reserverte 1.9 kl 16:45 og fikk referansenummer 20180901163722053.
Har ingen ide om hva dette nummeret betyr  ;)

Har ikke mottatt epost ennå, men det står at det skal sendes ut.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TroaldLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 18:48
Har du en link til reservasjonsliste. Jeg var innom hjemmesiden til BMW, men greide bare å melde meg på en postliste, fikk Mail om at de skulle komme tilbake senere med info om reservasjon.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hemiLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 19:26
hmmm min bmw selger kompis sier det ikke var mulig enda :o

del gjerne link
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 19:34
Linken ble offentliggjort av kommunikasjonssjefen i BMW Norge under visningen på Høvikodden i ettermiddag. Han sa den var aktiv «nå».

Husker ikke helt linken, men i loggen på min mobil står det https://bmwconseptix3.no

Jeg fikk iallefall betalt 15000 kr, så da må reservasjonen være godkjent  ;)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: GnilreLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 19:36
bmw.no/vipps
Jeg fikk et reservasjonsnummer med 16 siffer som inneholder dato ser det ut som, men ellers er det vanskelig å lese noe ut av nummeret.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 19:47
Synd at BMW også har blitt med på å ta betalt for venteliste. De var lenge uenige i denne praksisen. Ser at betalingen ser ut til å være adressert til den lokale forhandler jeg valgte. Det synes jeg er en dårlig løsning og bruk at Vipps er også et dårligere alternativ enn kredittkort. Med kredittkort får man i det minste en garanti for det innbetalte beløpet og bonuspoeng. Nå tror jeg vel ikke Bilia går konkurs de neste 2 år, men praksisen er lite forbrukervennlig. Håper forbrukerombudet snart kommer på banen og får stanset dette tullet. BMW har ikke engang noe i nærheten av en produksjonsmodell og kan heller ikke gi spesifikasjoner på bilen. Burde jo boikottet opplegget, men valgte i stedet å betale  :o 8)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TroaldLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 19:48
Linken ble offentliggjort av kommunikasjonssjefen i BMW Norge under visningen på Høvikodden i ettermiddag. Han sa den var aktiv «nå».

Husker ikke helt linken, men i loggen på min mobil står det https://bmwconseptix3.no

Jeg fikk iallefall betalt 15000 kr, så da må reservasjonen være godkjent  ;)

Takk, men det rette er bmwconceptixi3.no


Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Leifen1980Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 20:01
Oida,
Her var det bare å hive seg rundt og reservere.
Håper da på gode specs som både 4x4, 80-90kW batteri og hengerfeste som et minimum.  :o
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 20:04
De garanterer bare mer en 70 kWh og mer enn 400 km WLTP. Men de bør levere bedre i 2020.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TroaldLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 20:41
Jeg fikk ordre ID 20180901200437369

Kan det være dato, forhandler (Jæger Kokstad) og nr.? Er jeg nr 369?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 20:49
Virker litt rart om de bare setter av 3 siffer til kønummer. Hvis din teori er korrekt har jeg nr 53, men jeg tror ikke det stemmer.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: tessyLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 21:09
De sa vel 70 Netto idag.. Og det er altfor lite i en så stor bil kontra i3...
70Kw på 400kmwltp = 17,5 i forbruk, det er ikke mulig.. Bilen er vel samme size som en Jaguar i-pace, den veier ca 2100kg, og har oppgitt forbruk på 21,2 på sitt 90 batteri... Jaguar virker jo mye mer aerodynamisk enn iX3..

Det skal også sies att fx Jaguar er oppgitt med 470km wltp, men klarte vel bare ca 314km, om BMW oppgir 400km wltp, kan jo det i worst case bli 250km reel rekkevidde.

Den nye 33kw i3, kommer vel ca 225km wltp, og med dobbel vekt, burde nok iX3, komt med 85-90 batteri, i konkuranse med andre biler.

https://www.dinside.no/motor/kun-fire-av-ti-elbiler-holder-det-de-lover/70131405
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: KiresLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 21:18
Fikk dere mail etter reservasjon? Glemte å ta skjermbilde og ikke mottatt mail etter betaling.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TroaldLørdag 01. ſeptember 2018, klokken 21:28
Fikk ikke Mail, men du kan gå inn på Vippskonoen din og der ligger kvittering.

Edit: Da fikk jeg Mail:

Takk for din reservasjon. Gratulerer med å være blant de første som får muligheten til å oppleve ren elektrisk kjøreglede i vår kommende helektriske SUV.

Helt nye BMW Concept iX3 er en forsmak på den kommende helelektriske utgaven av BMW X3. Med femte generasjon BMW eDrive-teknologi og et kraftig batteri med over 70 kWt nettokapasitet, har konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-målestandarden. Ved hjelp av 150 kW-hurtiglading lades batteriet på kun 30 minutter! Du vil få oppdatert informasjon om produksjonsmodellen så snart det foreligger.

Mens du venter på din nye BMW iX3, hvorfor ikke se på våre fantastiske kampanjer på leveringsklare biler? Les mer her.

Her finner du registreringsvilkårene for din bestilling. Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål.

Ditt referansenummer er: 20180901200437369

Med vennlig hilsen,

Jaeger Sentrum Åsane
Litleåsveien 53
5132 Nyborg
salg@jaeger.no
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 06:34
Det kan virke som utsending av epost er en (manuell ?) prosess styrt av forhandlere. Så vidt jeg forstår på @Troald så bestilte han etter meg, men jeg har ikke mottatt noen epost fra Bilia.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 08:29
Ordreid-en dere snakker om, er ikke det bare en unik ID hos Vipps?

Linken ble offentliggjort av kommunikasjonssjefen i BMW Norge under visningen på Høvikodden i ettermiddag. Han sa den var aktiv «nå».

Husker ikke helt linken, men i loggen på min mobil står det https://bmwconseptix3.no

Jeg fikk iallefall betalt 15000 kr, så da må reservasjonen være godkjent  ;)

Takk, men det rette er bmwconceptixi3.no
Det rette er vel faktisk bmwconceptix3.no ...
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Troaldſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 09:01
Ordreid-en dere snakker om, er ikke det bare en unik ID hos Vipps?

Linken ble offentliggjort av kommunikasjonssjefen i BMW Norge under visningen på Høvikodden i ettermiddag. Han sa den var aktiv «nå».
P
Husker ikke helt linken, men i loggen på min mobil står det https://bmwconseptix3.no

Jeg fikk iallefall betalt 15000 kr, så da må reservasjonen være godkjent  ;)

Takk, men det rette er bmwconceptixi3.no
Det rette er vel faktisk bmwconceptix3.no ...

Takk, du har rett mht adressen, jeg surret med rekkefølgen av bokstavene.
Vedr nummer så er jeg usikker, på mailen ble nummeret gjentatt og kalt reservasjonsnummer, men kanskje ikke viktig for alt avhenger vel av hva man konfigurerer til slutt. Jeg trenger bil i mars 2021 - langtidsplanlegging mao.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Orbitſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 09:05
Virker litt rart om de bare setter av 3 siffer til kønummer. Hvis din teori er korrekt har jeg nr 53, men jeg tror ikke det stemmer.

I følge vilkårene spiller det jo egentlig ikke så stor rolle hvilket nummer en har - dette er et reservasjonsnummer, ikke et kønummer:
Sitat fra: https://bmwconceptix3.no/vilkar.php
For å unngå tvil; du vil ikke få et bestemt prioritetsnummer for leveransen. Kjøretøyets faktiske leveringstid kan påvirkes av flere faktorer, for eksempel, men ikke begrenset til, fabrikkens egen tildeling av leveranser til forskjellige geografiske markeder, den særskilte konfigurasjonen du velger for din BMW iX3, produksjonstekniske faktorer ved fabrikken, samt ditt geografiske leveringsområde. Du anerkjenner at importøren og forhandlerne kan velge et antall av kjøretøyet til sine egne formål før leveransen til kundene begynner. Du anerkjenner at BMW Group til enhver tid optimaliserer produksjonsprogrammet slik at faktisk leveringstid også avhenger av faktorer hos produsenten og av faktorer som importøren og forhandlerne ikke kan påvirke eller kontrollere.

Synd at BMW også har blitt med på å ta betalt for venteliste. De var lenge uenige i denne praksisen. Ser at betalingen ser ut til å være adressert til den lokale forhandler jeg valgte. Det synes jeg er en dårlig løsning og bruk at Vipps er også et dårligere alternativ enn kredittkort. Med kredittkort får man i det minste en garanti for det innbetalte beløpet og bonuspoeng.
Du kan legge til kredittkort på Vipps, og dermed få bonuspoeng (selv om det blir dyre poeng når Vipps tar 1% gebyr på beløp >5000kr). Ref sikkerhet er jeg litt mer usikker. Teknisk sett har du betalt BMW med Vipps, og så igjen gjort opp regningen med Vipps med kredittkortet. Jeg vet ikke om kredittkortselskapets ansvar da stopper ved Vipps, så lenge de har levert sitt produkt (dvs betalingsoppgjør).
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 09:07
BMW sa at det ikke er noe kø-nr, men at alle som reserverer nå blir lagt i en "gruppe" som får bestille bilen først. Hva begrensningen på denne gruppa er det aner jeg ikke.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 09:08
Ordreid-en dere snakker om, er ikke det bare en unik ID hos Vipps?
Det er ordrenummeret fra BMW. Vipps transaksjonen har en annen kode så vidt jeg kan se.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 10:04
Det står et 8-sifret nummer under summen man har betalt også.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 10:22
BMW sa at det ikke er noe kø-nr, men at alle som reserverer nå blir lagt i en "gruppe" som får bestille bilen først. Hva begrensningen på denne gruppa er det aner jeg ikke.
Så i praksis en kontaktliste slik forhandlerne gjerne har likevel. Litt drøyt å ta 15.000 for det  :o
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: telcontarſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 11:25
Tror jeg står over gitt. Blir uansett ikke tur til Høvik idag for å kikke på utsiden og litt dekksparking.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 12:04
Høydepunktet mitt fra visningen var definitivt å sitte i 8-serien. Fantastisk høy kvalitet og hadde jeg hatt noen mill på konto hadde jeg gjerne blitt vandt med de setene, fossil eller ikke :)

Utendørs var det også mye lekkert for en BMW-entusiast. Sto en M4 CS da vi var der, neppe mange av dem i Norge. M6, M3, M4 osv. I tillegg til stor overvekt av i3 og Model S, som trolig indikerer interessegruppen for iX3.

Visningen likte jeg godt, men det blir neppe noen reservasjon på meg. Til det er jeg for fornuftig og litt grådig :angel:


EDIT; reserverte nå. Jaja... Men uten kombinasjonen krok og 4wd blir den uaktuell for meg.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 12:56
Haha.. du overtalte deg selv fort ser jeg. Men blir skuffet om BMW lanserer en elektrisk X uten AWD, og krok bør være en no-brainer i 2020.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: telcontarſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 13:06
Antar at pris neppe ble antydet på visningen?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Skremtſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 13:37
Det er en uting å skulle betale 15000 kr for å reservere en bil man kanskje vil ha om to-tre år. Selv om man kan få tilbake pengene om man angrer.

Ville vært bedre om man kunne stå gratis på interesseliste frem til kanskje tre måneder før lansering, og så kunne man da betale hvis man fortsatt var interessert.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: turfsurfſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 16:44
Det er en uting å skulle betale 15000 kr for å reservere en bil man kanskje vil ha om to-tre år.
Med dagens knapphet på elbiler tror jeg det hadde blitt komplett kaos hvis man ikke hadde gjort det. Hadde det ikke kostet noe så ville folk stått på venteliste på alle bilene rundt om kring, og det ville vært vanskelig å spå reell interesse og leveringsbehov. Det ville og blitt vill vest på Finn.no med flipping av biler og svartebørspriser.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AppleKnockerſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 19:04
Kan noen være så vennlig å spekulere litt i hva denne vil koste.

På forhånd takk!
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 20:38
Kan noen være så vennlig å spekulere litt i hva denne vil koste.

På forhånd takk!
Jeg håper på rundt 400k og i hvert fall ikke over 500k.
Da har jeg tatt høyde for et godt prisfall på batterier og at elbil'er generelt blir mer moden teknologi og at BMW vil være konkurransedyktige.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Mr Oizoſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 21:04
i3s koster 400 tusen nå, det er en pekepinn. Karbonbil med 33 kwh batteri.
At iX3 deler karosseri med ICE versjonen bør presse prisen nedover, den skal vel produseres på samme linjen.
Min spådom: Skal du ha noe mer enn sete og ratt må du hvertfall regne med å betale 500.
La oss si 60k € inkl 19% mwst.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 21:35
Vi risikerer også at moms er kommet på innen denne kommer for salg i 2020.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Touringſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 22:08
Info på germanforums.com fra en troverdig insider: kommer initialt med en motor,  senere med 4wd.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Troaldſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 22:13
Vi risikerer også at moms er kommet på innen denne kommer for salg i 2020.

Man vet aldri hva politiske hestehandler fører til, men dagens regjering har fredet elavgiftene til ut 2021

https://www.motor.no/artikler/2018/januar/regjeringen-freder-elbil-fordelene-i-jeloya-erklaring/
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 22:14
Info på germanforums.com fra en troverdig insider: kommer initialt med en motor,  senere med 4wd.
Høres ut som fake news. Som 2WD vil bilen bli uselgelige i Norge, så hvis det bekreftes er det bare å kansellere reservasjonen.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Gordon Retrieverſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 22:14
Kan noen være så vennlig å spekulere litt i hva denne vil koste.

På forhånd takk!

Fullt mulig å få bil på veien for under 700.000, men mange kommer til å betale mer.

15.000 for å reservere: BMW ønsker å begrense interessen, slik at den ikke overgår planlagt produksjonsvolum.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 22:19
i3s koster 400 tusen nå, det er en pekepinn. Karbonbil med 33 kwh batteri.
At iX3 deler karosseri med ICE versjonen bør presse prisen nedover, den skal vel produseres på samme linjen.
Min spådom: Skal du ha noe mer enn sete og ratt må du hvertfall regne med å betale 500.
La oss si 60k € inkl 19% mwst.
Hvis bilen kommer med minimum spec med 70 kWh, 400 km WLTP og 2WD, så må den nok ned under 500K NOK. Men jeg tror ikke at BMW vil tilby en mindre avansert bil enn Mercedes og Audi, og da snakker vi vel fort om 6-700K.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: jkirkeboſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 23:15
Info på germanforums.com fra en troverdig insider: kommer initialt med en motor,  senere med 4wd.
Høres ut som fake news. Som 2WD vil bilen bli uselgelige i Norge, så hvis det bekreftes er det bare å kansellere reservasjonen.

Det selges da bøttevis av 2WD SUVs i Norge så at den blir uselgelig uten 4WD har jeg ca. null tro på. Se på Hyundai Kona, 2WD og ventelister lange som et vondt år.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMMandag 03. ſeptember 2018, klokken 04:32
Billigste X3 idag koster FRA 725.000, da med 4wd og mva.

iX3 tipper jeg havner litt under 600k og rundt 500k hvis den får kun 2wd.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMMandag 03. ſeptember 2018, klokken 06:17
Det selges da bøttevis av 2WD SUVs i Norge så at den blir uselgelig uten 4WD har jeg ca. null tro på. Se på Hyundai Kona, 2WD og ventelister lange som et vondt år.
Det er litt forskjell på en SUV-liknende Kona på størrelse med en VW Polo, og en stor premium SUV til 500.000 +  ;)
Hvor mange X3 selges i dag med 2WD ?  Ingen, for det finnes ikke, og med de kampanjene BMW kjører med X-drive er det nok heller ikke mange X1 uten 4WD. (ca 2 % av de på Finn etter 2016)

Men ved nærmere ettertanke tror jeg du har rett i et en el-SUV med bakhjulsdrift vil være aktuell for mange hvis prisen er under 500 for en godt utstyrt bil. Da vil den ligge i et annet segment enn både Jaguar, Audi eller Mercedes.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMMandag 03. ſeptember 2018, klokken 07:19
Hvor mange X3 selges i dag med 2WD ?  Ingen, for det finnes ikke
Joda, X3 med kun bakhjulstrekk finnes, men jeg er usikker på om den har vært tilgjengelig i Norge.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grMandag 03. ſeptember 2018, klokken 14:39
Man vet aldri hva politiske hestehandler fører til, men dagens regjering har fredet elavgiftene til ut 2021

https://www.motor.no/artikler/2018/januar/regjeringen-freder-elbil-fordelene-i-jeloya-erklaring/
Beklager, men bilavgifter og moms er ikke det samme, og erklæringen til regjeringen er heller ikke så detaljert.

I fjor godkjente ESA nullmoms i tre nye år, men var samtidig kritiske og vil ha en grundig vurdering igjen før eventuell forlengelse.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/m6BmP1/ESA-godtar-nullmoms-for-elbiler-i-tre-ar--men-sa-skal-ordningen-vurderes

Derfor kan fort iX3 få moms, avhengig av når den kommer på markedet. Blir køen lang så rekker kanskje de første momsfri levering i 2020, mens de som bikker 2021 må punge ut.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: 1317142119Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 17:09
Det betyr ikke 25% mva fra 2021. Det vil (forhåpentligvis - for ikke å skape sjokkbølger i markedet) være en gradvis økning.

Men jeg tror ikke vi vil få vite dette før like før fristen går ut, jf. hvor ekstremt dårlig politikerne har håndtert bilavgiftene fra neste år av. I verste fall får man ikke vite før i desember om helt vanlige familiebiler (med bensinmotor) øker med over 100 000 kroner 1. januar 2019.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: SKYNETMandag 03. ſeptember 2018, klokken 18:45
Kan noen være så vennlig å spekulere litt i hva denne vil koste.

På forhånd takk!


IX3 skal lages i Kina, og eksporteres til Europa derfra, ifølge BMW.
Håper derfor prisene da blir litt lavere en hva fossil x3 koster.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMMandag 03. ſeptember 2018, klokken 19:22
Kina BMW !! ..Hvor lang tid tar det før man får igjen pengene tro ?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: SKYNETMandag 03. ſeptember 2018, klokken 20:25
Kina BMW !! ..Hvor lang tid tar det før man får igjen pengene tro ?


Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaMandag 03. ſeptember 2018, klokken 22:01
Er det ikke slik at iPhone produseres i Kina sammen med mange andre kvalitetsvarer. Det er stor forskjell på Kina design og Kina produksjon selv om også Kina designete produkter kommer etter.
Jeg er i hvert fall ikke skeptisk til et Kina produsert produkt.
De som er det følger ikke så veldig godt med..
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: SKYNETMandag 03. ſeptember 2018, klokken 22:24
Er det ikke slik at iPhone produseres i Kina sammen med mange andre kvalitetsvarer. Det er stor forskjell på Kina design og Kina produksjon selv om også Kina designete produkter kommer etter.
Jeg er i hvert fall ikke skeptisk til et Kina produsert produkt.
De som er det følger ikke så veldig godt med..


Jeg er i hverfall langt i fra skeptisk. Nye leaf blir satt sammen i England feks, jeg bryr meg nevneverdig lite om det. Tenker det faktisk kan være utelukkende positivt. Da kinesere har høy arbeidsmoral, dog ikke like høy som japan, der legger dem ære i alt dem gjør. Se på Lexus feks. Den dagen dem kommer som elbil ja da blir det kjøp.
 
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grMandag 03. ſeptember 2018, klokken 22:26
SKYNET, hva slags bakgrunn har du for å påstå at kinesere har høy arbeidsmoral? Har du jobbet i Kina?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMMandag 03. ſeptember 2018, klokken 22:29
Det har vel mer med følelser og prinsipper å gjøre enn kvalitet. Skal jeg betale over en halv million på en bil skal den være produsert i Europa.  8) 
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AnsjosfiletTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 00:27
Made in China...  ::)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: SKYNETTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 01:09
SKYNET, hva slags bakgrunn har du for å påstå at kinesere har høy arbeidsmoral? Har du jobbet i Kina?



https://www.aiesec.in/7-important-things-can-learn-chinese-work-ethic/

https://www.google.no/amp/s/www.theladders.com/career-advice/china-work/amp

https://www.google.no/amp/s/www.laowaicareer.com/blog/chinas-hard-work-culture-love/amp/

http://www.globaltimes.cn/content/709846.shtml

https://www.google.no/amp/business.inquirer.net/189967/do-the-chinese-really-work-harder-than-everyone-else/amp

https://www.google.no/amp/s/www.herald.co.zw/lessons-from-chinese-work-ethics/amp/

Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 06:58
Roboter har vel like god arbeidsmoral i Tyskland  ;) Jeg er som jeg forklarte ikke bekymret for kvaliteten selv om bilen produseres i Kina. Men bil handler mye om følelser, og grunnen til at jeg liker BMW, Audi og Mercedes har mye med følelser å gjøre. En asiatisk bil føles...og ikke minst lukter annerledes når du setter deg inn i den. BMW vil nok ikke gå på akkord med kvaliteten, men jeg liker ikke at de «flagger ut» til et land som bryter menneskerettigheter for å fylle opp en allerede velfylt pengebinge. Gevinsten kommer neppe forbrukeren til gode, for det er uansett markedet som bestemmer prisen. De kommer neppe til å markedsføre BMW «made in China», og da fører man kundene som tror de kjøper en tysk bil bak lyset. Så hvis det stemmer at bilen produseres i Kina, så får jeg litt mer lyst på en premium elbil at et annet merke, forutsatt at de kan levere et konkurransedyktig produkt.  Er det her den skal produseres ?

http://www.bmw-brilliance.cn/cn/en/pr/shenyang.html
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: arthurTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 07:05
Tar jeg ikke helt feil så produseres vel deler til BMW i mange andre land enn Tyskland, også i Kina?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 07:21
Ja, selvfølgelig gjør det det. Man kan ikke unngå å kjøpe produkter fra land som bryter menneskerettigheter, men det er jo positivt om vi fortsatt har råd til å kjøpe produkter som er «skrudd sammen» i Europa. Dessverre glemmer jeg nok prinsippene den dagen det står en blank og fin Kina-BMW i butikken   ;)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorElTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 07:49
Reservasjon med forbehold, sir?
https://www.tek.no/artikler/na-kan-du-forhandsbestille-bmw-ix3/445227
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 09:14
De forbeholder seg nok også retten til ikke å produsere bilen. Jeg irriterer meg over denne nye praksisen med at man skal låne bort millioner rentefritt til importører som har en velfylt pengebinge. Likevel velger jeg å gjøre akkurat det  :o 8)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: sfinxernTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 10:30
Reservasjon er åpen står det, men hvor kan man reservere bilen da? Finner ikke noe info om det noe sted.

Og litt kjedelig å reservere når man ikke vet om man får 4x4 eller ikke. Og hva med hengerfestemulighet? Kommer vel neppe til å finnes på 2WD versjonen.

Er en del manglende informasjon enda synes jeg.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: KlykkenTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 10:32
https://bmwconceptix3.no/
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 10:46
På visninga i Oslo ble det sagt av BMW at de har gitt ettertrykkelig ønske til BMW HQ om å få krok på iX3.

Prototypen som er observert på veg har også krok (men trenger ikke bety noe...)

4WD håper vi vel alle på :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: telcontarTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 10:46
Hvorfor påtvungen vipps, ikke alle som har vipps. Er man utelukket fra å resvere hvis man ikke har vipps?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 10:58
https://www.aiesec.in/7-important-things-can-learn-chinese-work-ethic/

https://www.google.no/amp/s/www.theladders.com/career-advice/china-work/amp

https://www.google.no/amp/s/www.laowaicareer.com/blog/chinas-hard-work-culture-love/amp/

http://www.globaltimes.cn/content/709846.shtml

https://www.google.no/amp/business.inquirer.net/189967/do-the-chinese-really-work-harder-than-everyone-else/amp

https://www.google.no/amp/s/www.herald.co.zw/lessons-from-chinese-work-ethics/amp/
Beklager, men jeg har ikke ork til å lese det. Har jobbet på verft i Kina og sett med egne øyne hvor skjokkerende stor forskjellen er til Norge - og jeg har også jobbet på verft i Norge. Jeg har ingen problemer med å forstå HVORFOR forskjellen er slik blant verftsarbeidere, for de stakkarene i Kina hadde 1500-2000,- i måneden, og fikk knapt verneutstyr, og iallfall ikke bruke kraner eller lignende, fordi det er billigere å la de bære verktøyet sitt rundt selv. Før jeg kom dit hadde jeg inntrykk av at Kina var en haug med effektive arbeidsmaurer, men det varte ikke mange dagene. Alt gikk i slow mo. Vi fant kinsere liggende og sove rundt forbi på riggene, de gjemte seg bort med telefoner og madrasser.

På ingeniørnivå er det andre boller, og de kan fort tjene like godt som ingeniører i Norge, men mange var demotiverte av å kun drive med kopiarbeid. Vi ble også utsatt for plagiering mens jeg jobbet der nede. Det kom kinser i "fake" kjeledresser og skulle ta bilde av utstyret vårt, fordi han hadde fått oppdrag av site manager, men det var bare vas alt sammen, kun for å lage kopiprodukter.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Tom E.Tirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 11:06
Da fikk jeg reservert meg en iX3. Den blir nok pen i garasjen ved siden av min Opel AE som jeg ikke får benytte meg av da min kone og mine barn bestandig stikker av med den. Jeg er derfor degradert til å fremdeles kjøre rundt i dieseldyret til vi får vår nye BMW.

Forutsatt at bilen får 4WD og hengerfeste så skulle vi da bli helelektriske!
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: sfinxernTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 11:55
https://bmwconceptix3.no/

Hvor er denne kommunisert?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: SKYNETTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 11:58
Da fikk jeg reservert meg en iX3. Den blir nok pen i garasjen ved siden av min Opel AE som jeg ikke får benytte meg av da min kone og mine barn bestandig stikker av med den. Jeg er derfor degradert til å fremdeles kjøre rundt i dieseldyret til vi får vår nye BMW.

Forutsatt at bilen får 4WD og hengerfeste så skulle vi da bli helelektriske!

Gratulerer med Opel AE i garasjen!
flott bil det og gitt!
Håper på hengefeste og xdrive selv her☝️
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Leifen1980Tirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 12:05
Enda ikke fått noe bekreftelse på reservasjon selv om jeg la inn dette og betalte søndag kl 18.30....
  ::)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AmatørenTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 12:10
Hvorfor påtvungen vipps,....

Er det ikke gebyr på VIPPS over et visst beløp?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 12:31
Gebyret er det mottaker som betaler. Ikke mange prosentene uansett.

Leifen: reserverte før deg og har heller ikke fått noen mail enda :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 12:41
Gebyret er det mottaker som betaler. Ikke mange prosentene uansett.

Leifen: reserverte før deg og har heller ikke fått noen mail enda :)
Jeg trodde heller ikke at jeg hadde fått epost. Men det viser seg at den sendes på en måte som gjør at den identifiseres som spam. Tipper du finner den i den mappen.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Leifen1980Tirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 13:50
Det stemmer. Den lå som spam!
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Tom E.Tirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 13:52
Jeg finner den ikke som spam heller.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 14:25
Jeg finner den ikke som spam heller.
Har du blitt trukket av konto, så har du uansett en reservasjon. Ville kontaktet forhandleren, men eposten har jo egentlig ingen verdi. Det står ikke noe der av interesse.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: m55ikaelTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 15:08
Ble fristet til å reservere, men står over. Dette ser ut som en litt traust bil med uklare spesifikasjoner og prissegment. Siste dråpen var en dårlig betalingsløsning som betinger at forhandleren ikke har gått konkurs for at du skal kunne få igjen beløpet.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 16:25
Problemet er at hvis du senere finner ut at endelig produkt ikke ble traust og kjipt, så er du nummer 5678 i køen. I motsatt fall får du pengene refundert.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hemiTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 16:38
sen 2020, på 400km wltp virker jo kipt, har lyst å reservere, men bare .. hmm nei tja tjo nei vingle vingle
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMTirsdag 04. ſeptember 2018, klokken 16:53
sen 2020, på 400km wltp virker jo kipt, har lyst å reservere, men bare .. hmm nei tja tjo nei vingle vingle
Er du i tvil ville jeg bestilt. Rentetapet utgjør ca 200 kr etter skatt pr. år, og om et år må de kunne fortelle mer om hva de vil levere.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTorsdag 13. ſeptember 2018, klokken 14:10
Over 1000 reservasjoner allerede i følge BMWBlog.

https://www.bmwblog.com/2018/09/13/bmw-worldwide-sales-went-up-in-august-electrified-cars-continue-to-grow/
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: CralFredag 14. ſeptember 2018, klokken 07:51
Herre g... 1000 stykker som har betalt inn cash allerede? Jaja. 3

De gale har det godt.

Ontopic: Skulle gjerne visst hvor mange jeg hadde foran og bak meg i køen. Nummeret mitt sier meg dfesverre ingenting om det - bortsett fra hvilken dag jeg betalte.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaFredag 14. ſeptember 2018, klokken 08:40
Over 1000 reservasjoner allerede i følge BMWBlog.

https://www.bmwblog.com/2018/09/13/bmw-worldwide-sales-went-up-in-august-electrified-cars-continue-to-grow/
Jeg har to kommentarer:
1. Det er bare åpnet for forhåndsbestilling i Norge. Er da Norge et prioritert marked, eller er det bare vi som går "mann av huse" for nye elbiler?
2. I den andre artikkelen det ble henvist til står det "The payment goes to a chosen dealership and there is no queue system. All the customers who reserve now are added to a “group” that will be able to customize and place an order before it goes into production in 2020"
Hvis det er riktig betyr kanskje ikke reservasjonstidspunktet særlig mye?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMFredag 14. ſeptember 2018, klokken 09:00
Dette blir vill gjetning... :)

1: Kina blir nok det største markedet for iX3, men tipper Norge blir prioritert høyt også.

2: Håper og tror at BMW har såpass høy produksjonskapasitet at det ikke spiller så stor rolle når man reserverer. i3 er vel en av elbilene med kortest leveringstid og den mest solgte i Europa etter Zoe og Leaf.
Ser for meg at alle som forhåndsreserverer får mulighet til å bestille først og at det DA blir et køsystem.

BMW leverte til sammenligning ca 20000 X3'er i august i USA, Kina og Europa.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grFredag 14. ſeptember 2018, klokken 10:59
Høres ut som du glemmer USA oppi dette. Jeg tror iX3 blir helt sentral der, selv om den er litt liten for amerikanernes smak. Vi er lilleputt i forhold til USA, og ZEV-programmet intensiveres for hvert år. Er ganske sikker på at dette er av STOR betydning for at ALLE bilprodusentene som også har fossilbiler lager elbiler nå. I Norge kunne de fortsatt å selge fossilbiler i evigheten slik det ser ut i dag, det er ingen straff etter 2025, myndighetene har bare et mål om kun nullutslipp. I California, og de ni andre statene som har adoptert California sitt ZEV-program, så MÅ de gjennom en gradvis økning av antall ZEV credits for å få lov til å selge fossilbiler. De forventer dobling av antall solgte elbiler i California i fra 2018 til 2019, og så 50% økning fra 2019 til 2020. California alene har 39 millioner innbyggere, og med de ni andre statene er det snakk om rundt 80 millioner, og 30% av totalt nybilsalg i USA, som har disse restriksjonene nå.

Galningene forventer riktig nok også at hydrogenbiler skal ta en STOR del av kaka, men det får vi bare vente og se på.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMFredag 14. ſeptember 2018, klokken 12:31
Ja hvis ikke Trumps galskap gjør import til USA for dyr så blir nok iX3 viktig der, men har tro på at amerikanerne må vente noen måneder lengre før levering starter enn hos oss. Slik har det typisk vært med endel BMW-modeller tidligere (ikke X'er, da de fleste av disse produseres i USA).
i3 ble f.eks levert 6 mnd senere i USA enn her i Norge og enkelte andre land i Europa.

Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: LMORTirsdag 20. November 2018, klokken 17:59
Første post på forumet på LENGE. Nå har jeg også reservert :-)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: KlykkenTirsdag 20. November 2018, klokken 18:33
Første post på forumet på LENGE. Nå har jeg også reservert :-)
velkommen tilbake! Mye kunnskap fra din kant  :+1:
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTirsdag 20. November 2018, klokken 19:34
Første post på forumet på LENGE. Nå har jeg også reservert :-)

Du er BAKERST i køa :+1:

EDIT: nei, de hadde vel ingen kø-ordning ble det vel sagt...  :-X
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: LMORTirsdag 20. November 2018, klokken 20:29
Blir vel det samme som med i3. De som har reservert og bestiller raskt, får de første til det utsalgsstedet som de valgte. Hvis du er treg å bestille så havner du sammen med de mest ivrige uten reservasjon. Bestiller du "alt" så får du først frem til de går tomme for et av det mer sære ekstrautstyret, og da kommer de som er avhengig av det langt bak...
De som bestiller tilhengerfeste må vente til 2025  8)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Lepet65Onsdag 21. November 2018, klokken 23:16
Blir vel det samme som med i3. De som har reservert og bestiller raskt, får de første til det utsalgsstedet som de valgte. Hvis du er treg å bestille så havner du sammen med de mest ivrige uten reservasjon. Bestiller du "alt" så får du først frem til de går tomme for et av det mer sære ekstrautstyret, og da kommer de som er avhengig av det langt bak...
De som bestiller tilhengerfeste må vente til 2025  8)
Det summerer vel opp de fleste nylanseringer av elbiler i Norge dessverre..  ::)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: PokerFjesTorsdag 20. Desember 2018, klokken 09:49
Første post på forumet på LENGE. Nå har jeg også reservert :-)
Lenge siden jeg har postet også, men jeg har ikke reservert enda.... synes reservasjonssystemet er veldig dårlig.
i3 var det eneste reelle alternativet når jeg kjøpte eGolfen i 2015 men utseendet tippet i i3'ens disfavør.
iX3 derimot er jo en lekkerbisken for oss som liker biler med mer konvensjonelt design.
Det eneste alternativet til iX3 (for meg) er trolig XC40, men BMW har et stort fortrinn i sin erfaring med vellykkede elbiler.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMMandag 31. Desember 2018, klokken 21:22
Har stor sans for BMW, men jeg klarer ikke helt å venne meg til tanken på kinesisk produsert bakhjulsdrevet SUV  :o

Nå er jo mange kvalitetsprodukter produsert på lisens i kina, men det kan jo so noe om hvilken kundegruppe de prioriterer når produksjonen legges langt unna Europa.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AnsjosfiletLørdag 05. Januar 2019, klokken 21:42
Da er i hvert fall xdrive firehjulstrekk i boks. Ref mail og artikkel i Broom.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 05. Januar 2019, klokken 22:13
Tja, leser dette i BMW Blog

https://www.bmwblog.com/2019/01/04/electric-invasion-meet-some-of-the-electric-bmws-coming-by-2025/

«We already know quite a bit about the BMW iX3 and have already seen several spy photos of it, as well as a concept. In a nutshell, the BMW iX3 is going to be an electrified version of the current BMW X3, built on the same chassis. main differences will be that it will, obviously, be fully electric and only rear-wheel drive. It will also have a range of about 250 miles, give or take a couple, and will be capable of DC fast charging. The iX3 will likely debut in 2020, with it possibly being revealed late next year»
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AnsjosfiletLørdag 05. Januar 2019, klokken 22:40
Den blir levert med Xdrive for de som ønsker.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grLørdag 05. Januar 2019, klokken 23:01
Hva slags mail er det du refererer til?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Ansjosfiletſøndag 06. Januar 2019, klokken 11:13
Jeg fikk en mail fra Bavaria der det blant annet stod:

«Nylig ble det også lagt frem at bilen vil kunne bli levert med BMW sitt xDrive system, som gjør denne modellen til en fantastisk spenneden nyhet.
Ta gjerne kontakt for en hyggelig bil prat.»
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMſøndag 06. Januar 2019, klokken 17:34
Men det er jo gode nyheter. Et rykte sa vel at 4wd vil komme som tilvalg litt etter 2wd-versjonen ("Kina-versjonen")
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 06. Januar 2019, klokken 21:36
Men det er jo gode nyheter. Et rykte sa vel at 4wd vil komme som tilvalg litt etter 2wd-versjonen ("Kina-versjonen")
Ja, hvis det stemmer. Det har vel skjedd at en forhandler har sagt noe
som viser seg ikke å ha rot i virkeligheten  ;)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMſøndag 06. Januar 2019, klokken 22:33
Ja, tar det med en skuffe sjøsalt :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grMandag 07. Januar 2019, klokken 08:50
Jeg fikk en mail fra Bavaria der det blant annet stod:

«Nylig ble det også lagt frem at bilen vil kunne bli levert med BMW sitt xDrive system, som gjør denne modellen til en fantastisk spenneden nyhet.
Ta gjerne kontakt for en hyggelig bil prat.»
Ja, det er jo fantastisk, da kommer den vel med frontmontert elmotor, transferkasse og mellomaksling da. :laugh:

Kan ikke se å ha fått noe fra Bavaria selv, selv om den originale Bavariaen er hjemmeforhandleren min. Sist mail jeg fikk fra de var 19. februar 2018. Har vel glemt å trykke på noe sånn personverngreier da vel.  ???
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Rabiat22Mandag 07. Januar 2019, klokken 22:15
Synes teknisk at IX3 ligge litt bak MB, Audi og Jaguaren. Håper på mere en 270 hk. Er litt redd for at dette blir som MB sin B 250 Eletric. Hastfult og rot i hop......

Venter på noe å bli begeistret for :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: CralTirsdag 08. Januar 2019, klokken 19:08
Teknisk bak? På hvilke områder da?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Rabiat22Tirsdag 08. Januar 2019, klokken 19:15
Teknisk bak? På hvilke områder da?
En motor, 270 hk, gjennbruk avb X3 skall. Da blir prisingen meget spennende....  350-450k?
MB ser ut till å bli ca 600k+....

Gleder meg til å se hva det blir :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AnsjosfiletTirsdag 08. Januar 2019, klokken 20:22
Broom var nylig på elbilmesse i Gøteborg. Står litt om ix3 her.

https://www.tv2.no/a/10273307/
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: CralOnsdag 09. Januar 2019, klokken 10:07
En motor, 270 hk, gjennbruk avb X3 skall. Da blir prisingen meget spennende....  350-450k?
MB ser ut till å bli ca 600k+....

Gleder meg til å se hva det blir :)

det er vel hintet frempå at det kanskje kommer xDrive, vet vi at den kun kommer med en motor?

Jeg syntes det er litt tidlig å begynne og si den ligger teknisk bak, når vi fortsatt er på konsept utgave av bilen, og den blir sammenlignet med en bil som fortsatt er på prototype. Ja, ECQ er litt nærmere produksjon, men vi har vel ikke fått endelig produksjonsmodel av noen av dem, med fulle spec, og pris? Og om vi har fått fulle spec på ECQ, så høres det ikke bra ut at den mangler batterivarme. Nå sammarbeider jo Mercedes en del med Nissan fra før (f.eks pickupen) så kanskje de har lånt litt elbil kunnskap fra Nissan i samme slengen?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaſøndag 27. Januar 2019, klokken 20:59
En motor, 270 hk, gjennbruk avb X3 skall. Da blir prisingen meget spennende....  350-450k?
MB ser ut till å bli ca 600k+....

Gleder meg til å se hva det blir :)

det er vel hintet frempå at det kanskje kommer xDrive, vet vi at den kun kommer med en motor?

Jeg syntes det er litt tidlig å begynne og si den ligger teknisk bak, når vi fortsatt er på konsept utgave av bilen, og den blir sammenlignet med en bil som fortsatt er på prototype. Ja, ECQ er litt nærmere produksjon, men vi har vel ikke fått endelig produksjonsmodel av noen av dem, med fulle spec, og pris? Og om vi har fått fulle spec på ECQ, så høres det ikke bra ut at den mangler batterivarme. Nå sammarbeider jo Mercedes en del med Nissan fra før (f.eks pickupen) så kanskje de har lånt litt elbil kunnskap fra Nissan i samme slengen?

Prøvekjørte en 2l diesel X3 i helgen - og er kjempefornøyd.
Hvis iX3 er i nærheten av den har jeg ingen betenkeligheter med å handle - hvis det går grei hengerlast da..
Forstår ikke helt argumentet med at den er teknisk bakpå.
Går utenpå alle bilene jeg har hatt før - med god margin.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMMandag 28. Januar 2019, klokken 10:03
Ja det er mye teknikk på BMW som jeg savner med f.eks Tesla. BMW er mindre gimmick og mer nytte.

X3'n jeg prøvekjørte var egentlig litt dårlig utstyrt også, hadde ikke engang ryggekamera :o

Ellers samme opplevelse som deg. Prøvekjøring av fossil X3 var en meget god opplevelse :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grMandag 28. Januar 2019, klokken 14:40
Prøvekjørte en 2l diesel X3 i helgen - og er kjempefornøyd.
Hvis iX3 er i nærheten av den har jeg ingen betenkeligheter med å handle - hvis det går grei hengerlast da..
Forstår ikke helt argumentet med at den er teknisk bakpå.
Går utenpå alle bilene jeg har hatt før - med god margin.
Det handler om elbildelen av bilen, ikke bilen i seg selv.

Lading, drivhjul, ytelser, aerodynamikk, grove kompromiss når man velger å bruke et fossilkarosseri og konvertere det til elbil, i stedet for å fortsette der BMW var med i3, hvor de klarte å designe en god elbil fra bunn.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaMandag 28. Januar 2019, klokken 15:14
Prøvekjørte en 2l diesel X3 i helgen - og er kjempefornøyd.
Hvis iX3 er i nærheten av den har jeg ingen betenkeligheter med å handle - hvis det går grei hengerlast da..
Forstår ikke helt argumentet med at den er teknisk bakpå.
Går utenpå alle bilene jeg har hatt før - med god margin.
Det handler om elbildelen av bilen, ikke bilen i seg selv.

Lading, drivhjul, ytelser, aerodynamikk, grove kompromiss når man velger å bruke et fossilkarosseri og konvertere det til elbil, i stedet for å fortsette der BMW var med i3, hvor de klarte å designe en god elbil fra bunn.

Litt usikker på hva du sier nå - bortsett fra generelle betraktninger.
Har du noen observasjoner som støtter betraktningene dine?

Et karosseri er jo kun et karosseri.
Det jeg har sett fra BMW iX3 reklame er ikke retning av "grove kompromiss".
Men mulig du vet mer enn meg?

e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?

Min observasjon var at en 3l diesel X3 med 8 gear og dobbeltklutsj var en fryd å kjøre.
Basert på min erfaring med elbiler, vil en elektrifisert iX3 bli ennå bedre å kjøre..
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: grMandag 28. Januar 2019, klokken 16:28
Litt usikker på hva du sier nå - bortsett fra generelle betraktninger.
Har du noen observasjoner som støtter betraktningene dine?

Et karosseri er jo kun et karosseri.
Det jeg har sett fra BMW iX3 reklame er ikke retning av "grove kompromiss".
Men mulig du vet mer enn meg?
Det er (veldig) mange år siden bilene fikk selvbærende karosseri, og et karosseri ikke bare var et karosseri lenger. De endelige ulempene vet vi ikke enda, men til nå har alle bilene som har delt plattform med fossilbiler hatt (i mine øyne) stygge kompromisser som elbiler. Det kan være alt fra hvilke drivhjul som benyttes (se e-Niro, Kona, e-Golf, e-Up! m.fl., fremhjulsdrift, og spesielt de motorsterke bilene lider av forferdelig mye torque steer), til overheng over akslingene og akselavstanden, som igjen henger sammen med størrelsen på kupéen (se hvordan Tesla, Jaguar og f.eks. i3 har større kupéer enn bilstørrelsene kanskje tilsier, kortere panser etc), bagasjeplass under panseret, ekstremt god utnyttelse av bagasjerom, det kan være komplisert utforming av batteripakker for å "passe inn", det kan være ekstra vekt fordi batteripakken ikke er en del av bærende struktur (som på Tesla), det kan være ugunstig utforming og bakkeklaring (se hvordan batteripakken på e-Niro og Kona stikker ut på tragisk vis under bilene).

e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?
Det var helt sikkert et lurt valg for fem år siden, for å få en elbil raskt på markedet, og ikke minst en elbil med et velkjent design som var lett å svelge både for den ene og andre, men det hadde ikke vært riktig å lansere den nå, og derfor er den også utgående modell og blir aldri erstattet. Eksempler:

- Drivhjulene foran.
- Elendig utnyttelse av motorrommet.
- Elendig utnyttelse av bagasjerom, se opp under bakfangeren på en e-Golf, så ser du bare svære tomrom der hvor drivstofftanken og eksosanlegget egentlig skal være. Fordi de skal benytte samme karosseri så får de ikke utnyttet dette til bagasjerom, og fremstår bare som helt meningsløs plassløsing i stedet. Tipper det er 100 liter ekstra der.
- Veldig komplisert utformet batteripakke som fyller alle tomrom under bilen, f.eks. der girkassen skulle sittet.
- Kunne hatt bedre aerodynamikk, spesielt under.
- Ladeluka er et kompromiss fordi den gjenbruker fossilluka.
- Langt panser og kortere akselavstand enn den kunne hatt.
- Hjulene kunne vært lenger ut i hjørnene, for å få større kupé, og det gir også mer stabilitet og bedre kjøreegenskaper.

Neste utgave fra VW blir et helt eget merke og designet utelukkende som elbil, akkurat som de fleste andre nå har skjønt at de må gjøre det. Og det så også ut som BMW hadde skjønt det med i3, derfor er det veldig overraskende at iX3 ser ut for å bli et fossilkompromiss.

12V-anlegg er en annen side av saken, men det er tydeligvis et langt lerret å bleke for samtlige.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaMandag 28. Januar 2019, klokken 21:04
Det er (veldig) mange år siden bilene fikk selvbærende karosseri, og et karosseri ikke bare var et karosseri lenger. De endelige ulempene vet vi ikke enda, men til nå har alle bilene som har delt plattform med fossilbiler hatt (i mine øyne) stygge kompromisser som elbiler.

e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?
Det var helt sikkert et lurt valg for fem år siden, for å få en elbil raskt på markedet, og ikke minst en elbil med et velkjent design som var lett å svelge både for den ene og andre, men det hadde ikke vært riktig å lansere den nå, og derfor er den også utgående modell og blir aldri erstattet.

12V-anlegg er en annen side av saken, men det er tydeligvis et langt lerret å bleke for samtlige.

Hvis du ser slik på det så forstår jeg hva du mener.
Men vi er nok på forskjellige planeter.

Det er lenge siden jeg var opptatt av hva som var under panseret eller inne i karosseriet.
Jeg er ute etter det jeg kan se og oppleve samt pris / ytelse (dvs. funksjonalitet).

Om det med et annet grunnleggende design kunne vært ennå bedre er jeg ikke så opptatt av.
Da jeg kjøpte i3 kontra e-golf stod det ikke på grunnleggende elbil design, men på sittekomfort og opplevd kvalitet. Er bla. ikke veldig imponert over lagringsplass under panser på i3.

Slik jeg ser det så kjøper jeg iX3 hvis den er noe tilnærmet lik X3 samt at den må ha tilhengerfeste med min 1.6 tonn last, lang (nok) rekkevidde og grei (nok) pris.

Jeg har tiltro til at BMW, med den erfaringen de nå har, klarer å lage en god (nok) elbil. Jeg har heller ikke sett noe fakta som tilsier at det ikke skal være tilfellet, kun spekulasjoner og generelle betrakninger.

Hvilken spenning skulle du sett på distribusjonsnettet i bilen? 12V er jo et greit valg da alt av utstyr går på 12V og uten startmotor og med LED lys er det jo heller ingen store strømmer å snakke om. Jeg vet ikke hva varmeapparatet bruker av spenning?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTirsdag 29. Januar 2019, klokken 20:07
grove kompromiss når man velger å bruke et fossilkarosseri og konvertere det til elbil

Husk at iX3 ikke er basert på noen fossil platform.
iX3, X3 hybrid og vanlig X3 er alle basert på en platform som er bygd for både ren EL, hybrid og ren fossil (CLAR).

Får nok aldri se noen BMW elbil som er konvertert fra en fossilversjon :)

Uansett, fossil-versjonen gir en god pekepinn på kjøreopplevelse og interiørkvalitet. Bare med litt ekstra støy og aktiv bremsing :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: CralOnsdag 30. Januar 2019, klokken 08:01

Får nok aldri se noen BMW elbil som er konvertert fra en fossilversjon :)

BMW 1602e ;)

Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMOnsdag 30. Januar 2019, klokken 09:14
Ok, ok.... i fremtiden da :police:
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Torsdag 31. Januar 2019, klokken 20:53
Litt usikker på hva du sier nå - bortsett fra generelle betraktninger.
Har du noen observasjoner som støtter betraktningene dine?

Et karosseri er jo kun et karosseri.
Det jeg har sett fra BMW iX3 reklame er ikke retning av "grove kompromiss".
Men mulig du vet mer enn meg?
Det er (veldig) mange år siden bilene fikk selvbærende karosseri, og et karosseri ikke bare var et karosseri lenger. De endelige ulempene vet vi ikke enda, men til nå har alle bilene som har delt plattform med fossilbiler hatt (i mine øyne) stygge kompromisser som elbiler. Det kan være alt fra hvilke drivhjul som benyttes (se e-Niro, Kona, e-Golf, e-Up! m.fl., fremhjulsdrift, og spesielt de motorsterke bilene lider av forferdelig mye torque steer), til overheng over akslingene og akselavstanden, som igjen henger sammen med størrelsen på kupéen (se hvordan Tesla, Jaguar og f.eks. i3 har større kupéer enn bilstørrelsene kanskje tilsier, kortere panser etc), bagasjeplass under panseret, ekstremt god utnyttelse av bagasjerom, det kan være komplisert utforming av batteripakker for å "passe inn", det kan være ekstra vekt fordi batteripakken ikke er en del av bærende struktur (som på Tesla), det kan være ugunstig utforming og bakkeklaring (se hvordan batteripakken på e-Niro og Kona stikker ut på tragisk vis under bilene).

e-Golf er jo mer i retning å ta en fossilbil og konvertere den til el.
Var det et dårlig valg?
Det var helt sikkert et lurt valg for fem år siden, for å få en elbil raskt på markedet, og ikke minst en elbil med et velkjent design som var lett å svelge både for den ene og andre, men det hadde ikke vært riktig å lansere den nå, og derfor er den også utgående modell og blir aldri erstattet. Eksempler:

- Drivhjulene foran.
- Elendig utnyttelse av motorrommet.
- Elendig utnyttelse av bagasjerom, se opp under bakfangeren på en e-Golf, så ser du bare svære tomrom der hvor drivstofftanken og eksosanlegget egentlig skal være. Fordi de skal benytte samme karosseri så får de ikke utnyttet dette til bagasjerom, og fremstår bare som helt meningsløs plassløsing i stedet. Tipper det er 100 liter ekstra der.
- Veldig komplisert utformet batteripakke som fyller alle tomrom under bilen, f.eks. der girkassen skulle sittet.
- Kunne hatt bedre aerodynamikk, spesielt under.
- Ladeluka er et kompromiss fordi den gjenbruker fossilluka.
- Langt panser og kortere akselavstand enn den kunne hatt.
- Hjulene kunne vært lenger ut i hjørnene, for å få større kupé, og det gir også mer stabilitet og bedre kjøreegenskaper.

Neste utgave fra VW blir et helt eget merke og designet utelukkende som elbil, akkurat som de fleste andre nå har skjønt at de må gjøre det. Og det så også ut som BMW hadde skjønt det med i3, derfor er det veldig overraskende at iX3 ser ut for å bli et fossilkompromiss.

12V-anlegg er en annen side av saken, men det er tydeligvis et langt lerret å bleke for samtlige.

Støtter dine refleksjoner 110%
En plattform som ikke er helelektrisk fra bunnen av vil alltid ha med seg kompromisser fra ICE verdenen som gjør seg dårlige i en elbilverden.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTorsdag 31. Januar 2019, klokken 22:08
Poenget er vel at det er økonomisk langt bedre med en delt plattform og samme produksjonslinjer.
BMW tenker langsiktig, lav risiko og skal tjene penger på dette.

Den er i allefall planlagt i utgave som helelektrisk fra starten av :)


Når det gjelder e-Golf så er nå i alle fall alle eiere jeg kjenner svært godt fornøyde med sine så for de aller fleste spiller det nok ingen rolle at den er basert på noe fossilt. Det er det nok kun de svært få eller de som av en eller annen grunn ikke liker VW som klager på. Heller bare positivt, så bilen blir mer gjenkjennbar for de merkelojale.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaFredag 01. Februar 2019, klokken 07:58
Støtter dine refleksjoner 110%
En plattform som ikke er helelektrisk fra bunnen av vil alltid ha med seg kompromisser fra ICE verdenen som gjør seg dårlige i en elbilverden.

Jeg personlig finner denne oppfatningen veldig merkelig, teoretisk og motbevist i mange andre sammenhenger.

Akkurat som om Tesla eller noen kinesiske elbil-produsenter automatisk vil være bedre enn andre produsenter, som BMW, som har lang erfaring med bilproduksjon, bare fordi de starter med blanke ark.

De fleste vet vel at det er industrialisering og masseproduksjon basert på kompetanse og erfaring som gir gode og rimelige produkter.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hELgenenFredag 01. Februar 2019, klokken 08:03
Tesla har kanskje verdens mest idiotiske karrosseri der en har dyttet på
med masse ekstra metall og ikke benyttet batteriene som en del av konstruksjonen for å stive av bilen - med det som resultat
at bilen blir unødvendig tung - dette stikk i strid med hva som fossilbransjen har jobbet med i mange år for å få bedre
kjøreegenskaper,billigere produksjonskostnader (mindre råvare),mer energieffektive løsninger
Kanskje spesielt model 3 har en haug med ekstra metall rund baut som gjør bilen unødvendig tung.
Nå vet jeg ikke hvordan iX3 lages, men kun karbon og alu hadde vært ønskelig for å unngå rusthelvete og få ned
vekten på selve bilen. Videre håper jeg ingeniørene hos BWM klarer å bruke batteriene til noe mer enn bare
batterier - f.eks til å stive opp bilen. Dersom de i tillegg klarer å lage batteripakken som byttbare moduler
slik at bilen kan få muligheten et langt liv og ikke må skrotes etter 6-10 år - vel så tror jeg bilen blir en vinner.

Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Øyvind.hFredag 01. Februar 2019, klokken 08:08
Nå er vel den mindre Etron tyngre enn Model X, og at batteriet bidrar til strukturell styrke hos Tesla mener jeg å ha lest tidligere.
Men kan du dokumentere det motsatte?
Karosseriet gir god plass og god aerodynamikk. Bilenw kunne vært enda mer aerodynamiske og enda bedre bygget rundt El drivlinje, men da ville de fort blitt for vanskelige å svelge for dagens kunder.

Poenget med å designe en bil rundt drivlinjen er nye muligheter som oppstår. Eksempelvis fjerne kardang/eksosutsparring, plass til bagasjerom foran, plass til bagasjerom bakerst ned mot veien.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMFredag 01. Februar 2019, klokken 08:19
Tror dessverre ikke vi kan forvente bruk av karbon / aluminium i iX3.
Det er nok en bil de forsøker å lage så billig som mulig og da må de gjenbruke mest mulig fra fossil X3. Dessuten er det vel det kinesiske markert som er i hovedfokus, og det gjør meg skeptisk til om dette blir en BMW etter min smak.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: ChimpFredag 01. Februar 2019, klokken 08:22
Nå har ikke gutta i audi vært flinke med å dra ned vekten. Litt for mye stål, litt for lite høykvalitetsaluminium.
Og unødvendig langt karosseri uten funksjon. Kunne vært mer effektiv selvom vekt ikke er alfa omega.

Har stor tro på BMW grunnet deres gode i3. Har vært litt frem og tilbake her og ikke reservert pr nå, er det altså slik at det er bekreftet at karosseriet produseres på X3-plattform og ikke from scratch?
Samt produksjon av bilen i kina?
Dette er to ting som bekymrer meg hvis det er tilfelle.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hELgenenFredag 01. Februar 2019, klokken 08:27
Nå er vel den mindre Etron tyngre enn Model X, og at batteriet bidrar til strukturell styrke hos Tesla mener jeg å ha lest tidligere.
Men kan du dokumentere det motsatte?

https://insideevs.com/there-are-227-ways-in-which-tesla-can-improve-the-model-3/

Mrk. Jeg nevnte model 3 - du tar frem model X som jeg da ikke kan svare for - så holder meg strengt
til egen post og dokumenterer den......
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JejlFredag 01. Februar 2019, klokken 08:28
Tesla har kanskje verdens mest idiotiske karrosseri

Kanskje det er derfor TM3 er den sikreste bilen noensinne testet i kollisjonstestene i USA,med  S og X på plassene etter. Ser du på sidekollisjons videoen av TM3 der den blir sammenlignet med Volvo V60(?) så er det tydelig at batteripakken er med på å gjøre bilen sikrere.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMFredag 01. Februar 2019, klokken 08:42
Chimp: tror nok karroseriet blir 99% likt, trolig bare annen grill/spoilere og noen detaljer i andre farger (typisk blå).

Siste jeg leste om grillen er at den trolig ikke blir så sammensmeltet som på konseptet, men mer tradisjonell. Dette gjelder visst iNext også.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Øyvind.hFredag 01. Februar 2019, klokken 09:08
Nå er vel den mindre Etron tyngre enn Model X, og at batteriet bidrar til strukturell styrke hos Tesla mener jeg å ha lest tidligere.
Men kan du dokumentere det motsatte?

https://insideevs.com/there-are-227-ways-in-which-tesla-can-improve-the-model-3/

Mrk. Jeg nevnte model 3 - du tar frem model X som jeg da ikke kan svare for - så holder meg strengt
til egen post og dokumenterer den......
Ro ro ro....
Påstanden var "Tesla har verdens mest idiotiske karosseri. Senere i samme post påpeker du "Spesielt M3". Altså merket generelt og modellen spesielt. Model X er en av bilene merket produserer. Du forsøker å ro deg unna hva du skrev, men det er greit :)

Uansett, S/X/3 har smarte løsninger, god aerodynamikk, svært sikre og har modeller som er lettere enn mindre tyske konkurrenter (som vel burde vært overlegne). Med andre ord - påstandene er ingen fasit.
At du mener Tesla leverer verdens mest idiotiske karosseri får være din påstand.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: KlykkenFredag 01. Februar 2019, klokken 09:10
Avsporing på avsporing. Alle tråder ser ut til å skli over i "Tesla gjør ditt, Tesla gjør datt".

Flere som har reservert BMW IX3 da, og evt har noen formening om dette temaet? :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: PionerThinkFredag 01. Februar 2019, klokken 09:24
Klykken: :) :+1:
Når det gjelder materialbruk for iX3 så er det en egen post hvor dette er diskutert: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42655.0
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaFredag 01. Februar 2019, klokken 09:47
Samt produksjon av bilen i kina?
Tesla skal snart produseres i Kina også - kommer sikkert noen Kina produserte Tesla'er til Norge også.
Er det spikeren i kista for Tesla?
Noen som seriøst mener det?

iPhone produseres for øvrig også i Kina - på Taiwan-eide fabrikker.

PS - sorry for å trekke inn Tesla igjen - men det blir bare for dum argumentasjon om at produksjon i Kina er ødeleggende for en bilfabrikant

Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: ChimpFredag 01. Februar 2019, klokken 10:05
Er neppe spikeren i kisten, men for min del som pr nå har i pace hadde jeg vurdert den to ganger til om den faktisk ble produsert i england. eller kina. du ser softwarefolkene satt i england og lagde verdens beste infotainment  ;)
at den produseres av magna steyr i østerrike ser jeg derfor på som et stort pluss.

Så om den produseres i tyskland feks, er det blant mine "pros" på en lang liste. produseres den i kina blir det et spørsmålstegn på "cons"

Edit: å si at dette er ødeleggende for en  bilfabrikant var å dra argumentasjonen litt vel langt. da kan du komme deg over på kostnadssiden som er styrkende, merkevarebygging i kina osv osv. absolutt ikke dit jeg dro det, men for mitt vedkommende er tyske biler godt bygd, det er en oppfatning jeg har grunnet de har en oppbygd ekspertise og er svært nøyaktige i sitt arbeid.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMFredag 01. Februar 2019, klokken 11:45
Flere som har reservert BMW IX3 da, og evt har noen formening om dette temaet? :)

Selv har jeg fått veldig lyst på e-tron de siste dagene, etter svært positive tester og det er den første elbilen som tikker alle boksene våre.
Men så er det ventetiden, har jo ingen e-tron reservasjon, og jeg ønsker helst å levere i3'n i innbytte for å slippe alt styret med privatsalg.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hemiFredag 01. Februar 2019, klokken 11:49
folk med lave nr på e-tron hopper av, og får 0 for reservasjonene sine, så å få tidlig bil via venner eller kjente som hopper av bør være veldig lett på e-tron.

Innbytte av bmw hos audi er lett 50-100 under finn. Da er det enklere å sette i kommisjon eller selge til oppkjøper selv.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: PionerThinkFredag 01. Februar 2019, klokken 14:14
Selv har jeg fått veldig lyst på e-tron de siste dagene, etter svært positive tester og det er den første elbilen som tikker alle boksene våre.
Men så er det ventetiden, har jo ingen e-tron reservasjon, og jeg ønsker helst å levere i3'n i innbytte for å slippe alt styret med privatsalg.
Nå skal det vel sies at BMW har hatt veldig kontroll på leveringstidene på i3 frem til nå, og har de samme leveringstidene på iX3 når den kommer om et halvt års tid ser det jo lyst ut 8)
Du kan jo risikere å få dem samtidig, e-tron og iX3 ;)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaFredag 01. Februar 2019, klokken 18:00
Selv har jeg fått veldig lyst på e-tron de siste dagene, etter svært positive tester og det er den første elbilen som tikker alle boksene våre.
Men så er det ventetiden, har jo ingen e-tron reservasjon, og jeg ønsker helst å levere i3'n i innbytte for å slippe alt styret med privatsalg.
Nå skal det vel sies at BMW har hatt veldig kontroll på leveringstidene på i3 frem til nå, og har de samme leveringstidene på iX3 når den kommer om et halvt års tid ser det jo lyst ut 8)
Du kan jo risikere å få dem samtidig, e-tron og iX3 ;)
iX3 kommer vel ikke før i andre halvår 2020
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMFredag 01. Februar 2019, klokken 18:30
Synd at BMW har kommet så langt bak Audi og Mercedes. De hadde et godt utgangspunkt med i3, men valgte å stå igjen på plattformen når Audi og Mercedes toget gikk. Synes det har vært mye rot, så jeg har mistet oversikten over hva de vil lansere innen rimelig tid. Til og med Mini EV har blitt utsatt til den er helt uaktuell for andre enn noen spesielt interesserte mini-entusiaster.
Håpet er fortsatt at det kommer en i4, men også det er vel helt i det blå ?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMFredag 01. Februar 2019, klokken 18:46
i4 er bekreftet for 2021. Testing på veg startet i fjor. Er nok ny type batterier som gjør at de venter til 2021 med iNext og i4 (opp til 700km rekkevidde).
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AnsjosfiletMandag 15. April 2019, klokken 20:47
Tror dere det blir noe nytt om iX3 på Shanghai messen i morgen?
Der den hadde sin debut for et år siden.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMMandag 15. April 2019, klokken 21:48
Kan jo håpe på det, men jeg er skuffet over informasjonen så langt. Å ta betalt basert på så lite informasjon er over grensen til useriøst. De har ikke en gang gitt informasjon om hvilken plass man er i køen. Da i3 ble lansert hadde de en reell prioritetsliste uten betaling.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMOnsdag 17. April 2019, klokken 08:31
Ser ut til at BMW-nyhetene fra Shanghai er over. Null og niks om iX3...

Vi gikk for i-Pace i stedet, siden BMW aldri kunne bekrefte noe om 4wd eller krok på iX3.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMOnsdag 17. April 2019, klokken 12:15
Hmm..et tankekors at de som i utgangspunktet ønsker BMW ikke orker å vente lenger. Vurderer selv å satse på EQC. BMW har ikke gjort mye for å holde de som har reservasjon varme.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: MooCowTorsdag 18. April 2019, klokken 23:24
Kan jo håpe på det, men jeg er skuffet over informasjonen så langt. Å ta betalt basert på så lite informasjon er over grensen til useriøst. De har ikke en gang gitt informasjon om hvilken plass man er i køen. Da i3 ble lansert hadde de en reell prioritetsliste uten betaling.

Einig utruleg merkeleg at dei ikkje kjem med små drypp ein gang.... Svakt!
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaFredag 19. April 2019, klokken 17:12
Det er vel enten fordi spek inkl pris er så dårlig at BMW allerede et flau over det, eller at Spek og pris er så bra at de ønsker at det skal komme som en overraskelse på alle - inkl konkurrenter.
Jeg håper på det siste, men er langtfra sikker..
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: 1317142119Torsdag 25. April 2019, klokken 12:16
Hm. Jeg synes også dette er en merkelig situasjon å være oppe i. BMW har så mye erfaring med å lage en knallbra elbil (i3 og 3-serie Electronaut) samt knallbra fossile SUVer, også er det så vanskelig å få til en konkurransedyktig SUV med elmotor.

For ikke å snakke om at nye X3 kom i slutten av 2017 som 2018-modell. Det vil si at dersom iX3 først kommer siste halvår 2020 (2021-modell), så kommer iX3 omtrent samtidig som dagens X3 er i ferd med å få facelift. Betyr det at at dagens X3 får uvanlig kort levetid og lanseres som facelift i 2020 sammen med en iX3, eller at iX3 kommer til å leve i 1 år før det blir facelift på både X3 og iX3? Eller enda verre, at iX3 kommer med dagens X3-design og X3 fornyes med facelift året etter, så det blir både en gammel og en ny X3/iX3-kombinasjon i salg samtidig?

Det BMW driver med henger ikke på greip ...
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMMandag 29. April 2019, klokken 11:13
Kansellerte min reservasjon idag og får tilbake pengene.
Kanksje neste generasjon iX3... :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: bobakkaMandag 29. April 2019, klokken 13:55
Kansellerte min reservasjon idag og får tilbake pengene.
Kanksje neste generasjon iX3... :)
Spørs om ikke jeg gjør det samme om det ikke snart kommer overbevisende nyheter om hvorfor vi skal velge iX3.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Electric cars in NorwayTirsdag 30. April 2019, klokken 07:10
IX3 blir en fantastisk bil. Gleder meg til å kjøre denne  :+1: :+1:
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TroaldTirsdag 30. April 2019, klokken 10:13
Etter å ha sittet litt på gjerdet så velger jeg også å kansellere. Trenger ikke ny bil før våren 2021 og vil heller da velge fritt blant alt det nye som kommer.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: moonbuggyTirsdag 30. April 2019, klokken 11:52
Hm. Jeg synes også dette er en merkelig situasjon å være oppe i. BMW har så mye erfaring med å lage en knallbra elbil (i3 og 3-serie Electronaut) samt knallbra fossile SUVer, også er det så vanskelig å få til en konkurransedyktig SUV med elmotor.

For ikke å snakke om at nye X3 kom i slutten av 2017 som 2018-modell. Det vil si at dersom iX3 først kommer siste halvår 2020 (2021-modell), så kommer iX3 omtrent samtidig som dagens X3 er i ferd med å få facelift. Betyr det at at dagens X3 får uvanlig kort levetid og lanseres som facelift i 2020 sammen med en iX3, eller at iX3 kommer til å leve i 1 år før det blir facelift på både X3 og iX3? Eller enda verre, at iX3 kommer med dagens X3-design og X3 fornyes med facelift året etter, så det blir både en gammel og en ny X3/iX3-kombinasjon i salg samtidig?

Det BMW driver med henger ikke på greip ...
Etter satsingen med i3, ble det et internt oppgjør i BMW. Videre El-satsing ble lagt på is, utviklerne bak i3 som forventet å fortsette utviklingen, fikk bremseordre og forsvant ut døren en etter en.
Siden har BMW kun drevet med window dressing. Man vet at el-biler kommer for fullt, man plaprer med og presenterer fremtidsvyer i ny og ne med produksjon "frem i tid". Jo mer man kan utsette, jo bedre er tydeligvis mottoet....
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: KlykkenTirsdag 30. April 2019, klokken 15:20
Mer penger i fossilt. Om man tenker globalt.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: PionerThinkTirsdag 30. April 2019, klokken 16:30
Mer penger i fossilt. Om man tenker globalt.
Etter å ha vært en liten tur i USA i påsken så er det ikke vanskelig å skjønne at vår elbilpark bare er en dråpe i havet globalt, og den reelle andelen understrekes jo i denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO7kr1/venstre-raja-norge-har-ikke-tatt-el-bilboelgen?utm_source=vgfront&utm_content=row-16
Når det i tillegg stort sett selges motorsterke varianter i USA der selv Accord og Sonata leveres med V6'er, samt at de nyere BMW av typen X3/X4 sjelden var noe mindre enn seksere av typen M40i, så skjønner jeg jo de store produsentene mtp inntjening!
Vi snakker om lange køer for å få Kia e-niro, men jeg ble veldig overrasket av å se hvor mange ICE Kia som gikk der borte. Når min kollega sa at andelen i Korea også var enormt høy(sef. hjemmemarked) så skjønner jeg jo hvilke biler Kia tjener penger på! E-Niro er bare en compliance car som de akkurat gidder å lage nok av!
BMW tjener nok mer penger på hybrider også enn elbiler pr. i dag, så hvorfor skal de da satse 100% på elbiler?
Skal det bli noe fart i elbilsalget andre steder enn norge må det sterkere politisk "lut" til tror jeg!
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: LassiTirsdag 30. April 2019, klokken 17:15
Hvordan får man kansellert?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: JorgenMTirsdag 30. April 2019, klokken 17:54
Sender mail til forhandler med ref.nr. Står på linken du fikk da du reserverte. Jeg fikk svar fra forhandler samme dag :)
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: LassiTirsdag 30. April 2019, klokken 21:39
Aha, fant en mail til nå med ref.nr.  :+1:
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: MooCowLørdag 18. Mai 2019, klokken 20:24
Sendte kanselleringsmail eg og no. Null informasjon om noko som helst så då får det heller vera...
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Tom E.Tirsdag 28. Mai 2019, klokken 11:21
Jeg skal holde på min reservasjon litt til. Jeg håper BMW overasker meg positivt! Men jeg tror jo på nissen også, så jeg er godt vant med å bli skuffet.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Lepet65Tirsdag 28. Mai 2019, klokken 13:12
Vi må nok regne med at den blir liggende ganske nærme EQC'en i spec's.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMſøndag 02. Juni 2019, klokken 06:10
Vi må nok regne med at den blir liggende ganske nærme EQC'en i spec's.
De kan vel ikke engang si om den får X-drive og hengerfeste ?
Men større bakkeklaring enn EQC får den for håpentligvis. Bedre rekkevidde er heller tvilsomt. Det er vel sannsynlig at karosseriformen på EQC gir lavere luftmotstand enn iX3. Begynner å miste troen på hele iX3 prosjektet. Det virker som om det er noe de bare måtte i gang med for å ikke bli forbikjørt av Mercedes og Audi på EL SUV. Og det er de jo allerede med solid margin, så det er nok bedre at de bruker ressurser på i4. Men den får vel heller ikke hengerfeste, i tråd med BMW sin tradisjon. Men kanskje det er håp likevel, nå som Model 3 kan leveres med det ?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: 1317142119Mandag 03. Juni 2019, klokken 10:30
Vi må nok regne med at den blir liggende ganske nærme EQC'en i spec's.
De kan vel ikke engang si om den får X-drive og hengerfeste ?
Men større bakkeklaring enn EQC får den for håpentligvis. Bedre rekkevidde er heller tvilsomt. Det er vel sannsynlig at karosseriformen på EQC gir lavere luftmotstand enn iX3. Begynner å miste troen på hele iX3 prosjektet. Det virker som om det er noe de bare måtte i gang med for å ikke bli forbikjørt av Mercedes og Audi på EL SUV. Og det er de jo allerede med solid margin, så det er nok bedre at de bruker ressurser på i4. Men den får vel heller ikke hengerfeste, i tråd med BMW sin tradisjon. Men kanskje det er håp likevel, nå som Model 3 kan leveres med det ?
Det virker som alle tre premiumprodusentene bare har lansert en elbil for å ha en elbil på markedet i det segmentet. Jeg sitter i hvert fall igjen med det inntrykket. Alle har dårlig rekkevidde (BMW oppgir 400 WLTP på ix3), de har kompromisser og er basert på en dieselvogn.

Den første SUVen jeg har troen på nå etter å ha sett hva premium-tyskerne får til, er elbilen til Ford som loves 600 WLTP-rekkevidde på. Uansett hvor mye jeg har lyst på iX3, så blir den (og de andre tyske) å regne som annenrangs i forhold til det Ford lover å levere neste år. Eneste kjipe så langt med den, er at den er laget av amerikanske Ford i stedet for tyske Ford. Amerikanerne er jo ikke kjent for å lage kvalitet - og nei, jeg ser ikke spesifikt på en viss elbilprodusent - men generelt på amerikanske biler.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMMandag 03. Juni 2019, klokken 18:01
Det er vel også et problem at Ford lover mye, men det er lite av håndfaste bevis på at de kan levere det de lover. Vi har jo sett hva Ford har klart å få til av elektriske biler hittil.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: StikkkontaktMandag 03. Juni 2019, klokken 18:11
Vi må nok regne med at den blir liggende ganske nærme EQC'en i spec's.
Det er vel sannsynlig at karosseriformen på EQC gir lavere luftmotstand enn iX3.

BMW X3 har 0,29 i luftmotstand. Det er burde være mulig å "glatte" karosseriet såpass at el-utgaven kommer ned på 0,27. VW har vel en tilsvarende forbedring på e-Golf vs Golf.
BMW er generelt gode på aerodynamikk. 5 serien er like god som TM3 med 0,22 i cd. 3-serien har 0,23. Uten at de see spesielt ekstrem ut i så henseende
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AmigakongenMandag 03. Juni 2019, klokken 22:39
@Stikkkontakt
Tesla Model 3 har 0,23. Samme som 3 serien.
Kan kanskje håpe på 0.28 på ix3....
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hemiTirsdag 04. Juni 2019, klokken 13:25
hopper av ix3 også, venter på at noen kan lage en skikkelig SUV.

e-tron og EQC er ikke, ix3 blir nok enda mindre enn eqc også
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: Lepet65Tirsdag 04. Juni 2019, klokken 13:30
hopper av ix3 også, venter på at noen kan lage en skikkelig SUV.

e-tron og EQC er ikke, ix3 blir nok enda mindre enn eqc også

Blir en R1S på deg da  :+1: ;D
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: hemiTirsdag 04. Juni 2019, klokken 13:45
Hadde ideelt sett heller valgt en x5 / cayenne / q7, men hey om europa ikke gidder tar jeg amerikansk elsuv jeg.

Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: AnsjosfiletFredag 28. Juni 2019, klokken 23:14
Nå har det nettopp vært Bmw Welt expo 25- 27 juni i München, med mye snakk og fokus på nye modeller og veien videre. Ikke et ord om Bmw iX3...
Må si jeg lurer litt. Er det ikke sånn at det meste er spikret på en bil som skal i salg om ett år..?
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: TMLørdag 29. Juni 2019, klokken 17:32
At det fortsatt holder på reservasjonspengene uten å gi noe som helst informasjon er et hån mot oss som fortsatt har trodd på BMW. Nå begynner jeg å miste tålmodigheten.
Tittel: Sv: Reservasjon av iX3
Skrevet av: KlykkenLørdag 29. Juni 2019, klokken 20:11
Her er en mulig årsak til at de "driter i elbiler".
https://elbilforum.no/index.php?topic=47139.0