Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Pedeik på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:20
Har sett nevnt at lav rekkevidde med henger kan være årsak til usikkerhet om det kommer hengerfeste. Hvorfor velger man ikke bare å oppgi rekkevidde med max godkjent tilhengervekt? Både el og fossil bil burde hatt data på forbruk med max last på slep. Betydelig mindre rekkevidde på fossil bil også med henger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Problemet er at dette uansett blir brukt mot bilen og en del kjøpere vil også reagere negativt på dette. Bilen er liten og har lav vekt vs en X f.eks og derfor tror jeg det å dra henger vil gjøre enda større innhogg i rekkevidden på Niro enn X (i%), men det er synd, men rent markedsføringsmessig forstår jeg det. Motorpressen vil jo også oppgi rekkevidden med henger og lage saker om at elbiler fortsatt ikke holder mål...

Syns vi kunne fått hengerfeste underbordet der vi signerte på at vi er innenforstått med konsekvensene og så kunne de bare utad sagt at det ikke leveres:)

hELgenen

Sitat fra: Pedeik på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:20
Har sett nevnt at lav rekkevidde med henger kan være årsak til usikkerhet om det kommer hengerfeste. Hvorfor velger man ikke bare å oppgi rekkevidde med max godkjent tilhengervekt? Både el og fossil bil burde hatt data på forbruk med max last på slep. Betydelig mindre rekkevidde på fossil bil også med henger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er også en av de som ikke forstår hvorfor en ikke bare oppgir at rekkevidden er oppgitt UTEN henger iht. en eller annen standard (WLTP) og at rekkevidden vil bli betydelig redusert MED henger (en trenger ikke oppgi rekkevidden med henger da dette uansett vil være misvisende).

Selv om en leverer en bil MED MULIGHET for hengerfeste så burde selvfølgelig ikke produsenten være pliktig til å oppgi forbruket og rekkevidden med - har aldri hørt at de gjør det med fossiler så for meg høres dette bare ut som vås fra ende til annen og en unnskyldning for å slippe å typegodkjenne. Dessuten vil jeg vel tro at MÅTEN en fyller opp last på en henger vil ha minst like stor betydning for rekkevidden som selve lasten. Har du 500 kg last flatt fordelt på planet så er dette mye lettere å dra enn dersom en har 500 kg last der en bygger mer i høyden slik at vinden kan ta få godt tak.

Nei - dette "påfunnet" med å oppgi rekkevidde med henger, om det da i det hele tatt finnes, høres ut som et tullete påfunn fra en eller annen EU byråkrat eller supperåd nede i Brussel.

Joltus

Har heller aldri sett biler bli oppgitt med forbruk ved hengertrekking.

Hvordan i huleste skulle det gått til egentlig? Hengeren er jo like forskjellige som hund og katt med forskjellige egenskaper.

hELgenen

Aner ikke hvordan dette skulle gå til - men mulig de har utviklet en EU henger med standard mål osv...

Pedeik

Ok folkens, før EU spøkelse får skylda for dette. Dette var bare et forslag fra en enkel sjel som prøver å se for seg løsning på tilhenger problematikk på elbil. Jeg synes ikke dette er så vanskelig å se for seg. Max godkjent hengervekt for aktuell bil med skaphenger for varetransport. ( den du ser de tester bilene med) Hengere kommer i mange fasonger ja, men det gjør da også forholdene ellers. Snø, kulde, vind, antall passasjerer, vekt passasjerer etc. Det tas ikke høyde for i oppgitt rekkevidde. En standard kunne det derfor godt være for henger med oppgitte data. Da vil elbil kjøper vite mer hvilken elbil man trenger til sitt behov i fremtiden, ref lett eller tung elbil etc.

Ting vi pludrer om her spiller jo liten trille uansett, men EU skal ikke få skylden mitt innspill


Sent from my iPhone using Tapatalk

THE

Det er vel heller ingen bilmodeller som har oppgitt forbruk ved toppfart, når bilen er lastet til max godkjent totalvekt, når du kjører med 3 sykler på taket for biler med godkjent taklast osv.

Å oppgi forbruk/rekkevidde med tilhenger tjener ikke noe formål. Min erfaring med Tesla X og tilhenger er at 1000 kg tilhenger lastet slik at presenningen ligger fint på henger gir lite forbruksøkning. På tørre fine veier i sommertemperatur har jeg lavere forbruk med tilhenger enn det jeg har hatt de siste dagene med plaskregn og stedvis elver/innsjøer i veibana og kjøring uten tilhenger. Det er jo ingen bilprodusenter som oppgir forbruk ved 2 grader, plaskeregn og stiv kuling rett i mot heller.... Og når man hekter på en henger med mye luftmotstand (stor skaphenger eller campingvogn) så har vindforhold mye å si. Hadde forbruk i sommer ved samme hastighet og vogn på ca 320 Wh/km i bra medvind og ca 480 Wh/km med en del motvind. Samme forutsetninger bortsett fra luftmotstand, og 50% økt forbruk, det er vanskelig å presentere slikt på en måte som gjør at folk har nytte av det for å beslutte hvilken bil de skal kjøpe.

Det eneste riktige og fornuftige er å oppgi et forbrukstall og rekkevidde som er tilnærmet sammenlignbart for alle bilmodeller. Da må man ta noen sammenlignbare forutsetninger. Så langt virker det som den eneste målestandarden det er vits å se på mtp. forbruk/rekkevidde er EPA.

Som andre har nevnt her, forbruk/rekkevidde må oppgis med reelle tall som det er oppnåelig å klare under normalt gode forutsetninger. For å unngå missfornøyde kunder og klager får det helles brukes * i markedsføringsmateriellet.

F.eks:
* Kjøring i kulde, ved vind, regn, slaps, i hastigheter over 80 km/t, med fullastet bil, med taklast eller med tilhenger vil medføre økt forbruk og redusert rekkevidde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bjoris

For det det er verd:

Selger sier at de er 100% sikre på at FE ikke kommer med hengerfeste og at det ikke blir godkjent i etterkant! Biler etterpå kan få det, men det får en ikke vite nå... drit kjiipt!

De skulle få svar nå på lanseringen hva som skjer med de av oss med FE som da ønsker å vente på dette og da samtidig få tilgang på flere versjoner og farger!

Vel, fasit kommer øyeblikk uansett

zbk

Da er det nok avgjort at det blir umiddelbart salg av min FE. Blir nok enten eTron eller ModelX i stedet. Får se hvilket inntrykk Audien gir neste uke (og hva prisen inkl ekstrautstyr blir). Er ikke imponert over prosessen til Kia og har mista litt lysten på hele bilen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Man går fra en bil som trolig vil koste 350.000 til en bil som starter på over 700.000 og opp til langt over en  million grunnet hengerfeste?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

zbk

Tja. Nå er prisen er mindre viktig i mitt tilfelle, det er mer et spm om hva man er villig til å bruke. Er uansett på gli mot at jeg vil spandere på meg en mer premium bil og Kia gjør sitt beste for å få meg lei. Men hengerfeste er et ufravikelig krav for å bytte ut dieseldyret, ja. Ampera-e som jeg har dekker behovet ellers.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kårepåsporet

#85
Sitat fra: Bjoris på torsdag 25. oktober 2018, klokken 18:08
For det det er verd:

Selger sier at de er 100% sikre på at FE ikke kommer med hengerfeste og at det ikke blir godkjent i etterkant! Biler etterpå kan få det, men det får en ikke vite nå... drit kjiipt!

De skulle få svar nå på lanseringen hva som skjer med de av oss med FE som da ønsker å vente på dette og da samtidig få tilgang på flere versjoner og farger!

Vel, fasit kommer øyeblikk uansett

Vel, hva en selger hos Kia sier stoler jeg like mye på som slangen i paradis.

Er ellers enig med ZBK: begynner å miste lysten på hele kjerra....skal jeg vente vinter og vår på en senere utgave som kanskje kommer med hengerfeste? Da kan jeg like godt montere hengerfeste på Ioniq og ha sykkelstativ på den.....
Kombinerer en håpløs tilgang på elbil med hengerfeste, og tildels håpløs tilgang på elbil generelt i akseptabel prisklasse, så blir det å vurdere fossil igjen. Og da IKKE Koreaner.....Koreanere er sikkert ok folk, men blir mer og mer usikker på om jeg vil ha bilene de produserer....

Edit: jeg tar muligens ut bilen uansett for videresalg....

tuono

Ja det er lov å ombestemme seg. Du har jo ellers snakket varmt om både Soulen og Ioniqen din i andre tråder. Faktisk anbefalt dem også  :)

Kårepåsporet

Sitat fra: tuono på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:21
Ja det er lov å ombestemme seg. Du har jo ellers snakket varmt om både Soulen og Ioniqen din i andre tråder. Faktisk anbefalt dem også  :)

Det stemmer, men surret rundt lanseringen av e-Niro er for å si det mildt kjedelig.
Ioniq var vel den beste elbilen totalt sett når den kom når en ser på pris og rekkevidde. Men jeg kjøper ikke ny bil hos samme forhandler.
Det samme var vel også Soul i 2014 når den kom....
For meg er det en totalpakke, det er bilmerker som er uaktuelle å kjøpe lokalt.

hELgenen

Vil påstå at Kia dessverre har tradisjon for å rote til lanseringer.
Sist var det Kia Soul. Ifølge selgeren jeg snakket med klarte de ikke levere nok biler
den gangen heller. Det ble et h..på jord for en del selgere som fikk sure mail og kommentarer.
Før det hadde de noe tilsvarende på Kia Sportage - som også ble ekstremt populær uten at
de klarte å levere. Jeg sitter med en dårlig følelse ved denne lanseringen også. Her har de fjernet app muligheten - ikke kan de levere hengerfeste - og
prisen er ikke klar selv om de første bilene er rett rundt hjørnet - og når de i tillegg presterer
å komme med pressemeldinger ala : "Vi vet ikke prisen ennå fordi vi ikke vet hvor mange biler vi får i år"  - så oser det over av hentydninger til at prisen må justeres løpende etter etterspørsel - hvilket også
igjen sier til de første kundene at:  "bilen dere får vil snart kunne kjøpes ennå billigere OG med mer ustyr - vi må bare melke markedet litt først...so sorry suckers av FE!" Og under Paris Motor Show klarte direktøren selv å stokke om tallene på bagasjerommet slik at det gikk fra 451 liter til 541 liter. OK - feil kan gjøres så legger ikke stor vekt på akkurat dette, men Kia markedsfører events ensidig via sosiale medier hvilket også kan tolkes dithen at dersom du ikke er der - så vil vi ikke ha deg som kunde. I sum : det er mye som oppleves feil med Kia Norge om dagen og denne strutsementaliteten må de ordne opp i.

navyelsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
- og når de i tillegg presterer å komme med pressemeldinger ala : "Vi vet ikke prisen ennå fordi vi ikke vet hvor mange biler vi får i år"  - så oser det over av hentydninger til at prisen må justeres løpende etter etterspørsel

Har de virkelig sagt dette i en pressemelding? Det kan ikke jeg huske, kom gjerne med kilde...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA