Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Chimp

https://www.youtube.com/watch?v=La8QrtntHkw

da har teslabjørn glimtet til igjen og laget en video.
jeg har ikke sett hele, men ser at han regner  ut en rekkevidde på 415 km ved kjøring i 90 km/t, og klager over at det er veldig langt fra wltp.
da lurer jeg på om teslabjørn vet hvordan en wltp test foregår...ikke i konstant 90 km/t!
det er så mye rart i videoene hans iblant, han kunne gjort veldig bra tester -  men klarer alltid å rote det bort ved å krydre til testene med tåpelige valg og personlige kommentarer.

ref den første testen han tok med i-pace, hvor han hurtigladet til 100 % og så la ut på motorveien selvom det fortsatt stod at bilen trakk strøm på lader. nå viser det seg etter kommentarer fra sjefsingeniør i jaguar at bilen henter så mye som 5kwh i prosessen hvor den balanserer cellene på 100 %
husker at dette ble tatt opp med TB på facebook i fjor og han avfeide det som vås - "bilen var fulladet" bla bla-  det han driver med er jo så langt fra vitenskap noen ganger at man begynner å lure mtp han har en ingeniørgrad. utelukke feilkilder er vel terpet temmelig mye på skolen....

geear

Syns du leter etter feil og oppkonstruerer problemer her. Han tester en hel haug med biler i 90 km/t, og ser en åpenbar trend opp mot WLTP. Hvorfor er det så ille å sammenligne i-Pace på samme vis?

At han startet å kjøre med i-Pacen mens den fortsatt ladet med 600 watt blir for dumt å bruke som argumentasjon mot Bjørn. Det virket like mye som om det var standbytrekket fra skjermer og annet i bilen som var oppe og gikk. Mener du oppriktig talt at den skulle stått og ladet 5000/600 = 8,33 timer etter den har nådd 100% for å fylles opp? I så fall er det en minst like tåpelig og åpenbar feil fra Jaguar. Er den på 100 % eller er den ikke på 100 %?

chargedup

#1202
Disclaimer: jeg har ikke sett videoen. Er vel som det har blitt sagt tidligere at WLTP kun er bittelitt strengere enn NEDC. Det finnes fortsatt muligheter til å jukse/tilpasse bilen for å få bedre/dårligere tall enn det man får i virkeligheten. Mulig at noen produsenter vil skryte av rekkevidde og på andre siden er noen som ikke vil skuffe kundene sine. Selve WLTP diskusjonen blir nok aldri ferdig, men man kan se Teslabjørn i flere elbiler kjøre over WLTP rekkevidde i 90km/t (sist EQC).

At Teslabjørn tar feil i noen sammneligninger er forsåvidt helt riktig, men at han er den som både kjører og filmer og forklarer forskjeller i temp/vind/kjøreforhold best av alle er det liten tvil om. Han gjør ingen vitenskapelig test, slik som forbrukstesten fra feks et tysk/engelsk/nederlansk blad der alle bilene blir kjørt helt likt (men fortsatt har en bil med std felger og en bil med største felger osv), men han gjør det så likt som han klarer utifra sine forutsetninger. Det betyr at resultatene hans må tas med en klype salt, men at det er i nærheten av å være riktig, tviler ikke jeg på. Han testet bilen slik han tester alle andre, men har nå blitt tilsendt uttalelsen fra Jaguar (?) og at bilen kanskje ikke var fulladet og gjør en ny kort test med 18" hjul. Noen produsenter holder kortene tett til brystet og oppgir derfor kun netto eller brutto batteri, vil ikke vise ladekurver eller vil ikke gi ut ditt og datt. Det gjør det vanskelig å vite noe om bilen man kjøper seg, heldigvis (sier jeg) har vi TB som gir oss ca rekkevidde under normale forhold (på langtur, når man trenger rekkevidden, er det sjelden jeg har gjennomsnitt på 45km/t aka WLTP).

Det beste hadde vel vært om produsentene måtte oppgi hvor langt hver enkelt bil går konstant i feks 50/80/100/120 km/t (tester fra 100%-0% på hver hastighet rundt en tesbane feks) i tillegg til WLTP tall. Fram til da har vi kun TB å se til hva gjelder ca reel rekkevidde på (treg) motorvei.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket. Under sommertemperatur og lite vind vil denne bilen kunne gå sine 470 km hvis man kjører den tom og får ut alle de 84.7 kWh som finnes i tilgjengelig.

Denne testen ble utført i kanskje 10 m/s eller 36 km/t vindforhold. Man kan jo bare spekulere i hvor mye dette har å si, men ganske opplagt at en fartsvinden på kanskje 126 km/t suger mye rekkevidde.

Chimp

Sitat fra: gr på onsdag 18. september 2019, klokken 13:59
Syns du leter etter feil og oppkonstruerer problemer her. Han tester en hel haug med biler i 90 km/t, og ser en åpenbar trend opp mot WLTP. Hvorfor er det så ille å sammenligne i-Pace på samme vis?

At han startet å kjøre med i-Pacen mens den fortsatt ladet med 600 watt blir for dumt å bruke som argumentasjon mot Bjørn. Det virket like mye som om det var standbytrekket fra skjermer og annet i bilen som var oppe og gikk. Mener du oppriktig talt at den skulle stått og ladet 5000/600 = 8,33 timer etter den har nådd 100% for å fylles opp? I så fall er det en minst like tåpelig og åpenbar feil fra Jaguar. Er den på 100 % eller er den ikke på 100 %?

Tar det på min kappe at jeg ikke skulle kommentert uten å se hele videoen. Jeg så siste 2 min  hvor han oppsummerer og da nevner han 415km i 90km/t vs WLTP og sier ingenting om at han har sammenliknet andre biler på samme måte. My bad, har heller ikke sett alle de andre videoene hans og visste ikke dette er tilfelle.
Da trekker jeg det tilbake.

Jeg mener han burde vært klarere på at det kunne ligget mer over 100 %. Ja det er en latterlig løsning av jaguar på samme måte som ukjent buffer i bunn av batteriet.  Det er allikevel sånn at når du tester biler daglig som jobb bør du kjenne til alle x-faktorer og formidle dem bedre. Han var temmelig klar på at han hadde fulladet og da dette ble diskutert opp og ned på facebook så var han totalt avisende til kritikk. Enktelte mente han burde fulladet over natten , ikke på hurtiglader. Det er jeg enig i. Han som har så peiling på elbiler vet bedre enn alle andre at batteriene skal stabilisere seg, og må ha antatt at dette ikke var ferdig da den trakk strøm. Så hører det med at han bare fikk låne bilen x antall timer den dagen, men igjen så er det dette med å kommunisere x-faktorene.
Folk (som meg) henger seg opp i utregningen hans, som sier at i-pace har så så lang rekkevidde, og rekkevidden ble dømt fra første stund pga jaguar sine fiffige løsninger.
Jeg opplever TB som arrogant bedreviter som ikke er åpen for kritikk, men jeg skal holde det for meg selv siden jeg tross alt ikke har tatt en fullstendig gjennomgang og ikke engang sette hele videoen - jeg burde holde kjeft :)

Sarepta

Sitat fra: gr på onsdag 18. september 2019, klokken 13:59
Syns du leter etter feil og oppkonstruerer problemer her. Han tester en hel haug med biler i 90 km/t, og ser en åpenbar trend opp mot WLTP. Hvorfor er det så ille å sammenligne i-Pace på samme vis?

At han startet å kjøre med i-Pacen mens den fortsatt ladet med 600 watt blir for dumt å bruke som argumentasjon mot Bjørn. Det virket like mye som om det var standbytrekket fra skjermer og annet i bilen som var oppe og gikk. Mener du oppriktig talt at den skulle stått og ladet 5000/600 = 8,33 timer etter den har nådd 100% for å fylles opp? I så fall er det en minst like tåpelig og åpenbar feil fra Jaguar. Er den på 100 % eller er den ikke på 100 %?

Han tok feil, ja, og gikk glipp av noen kwh etter 100%, men enig i at Jaguar må ta noe av ansvaret for det. Jeg får stort sett 3-4 kwh et par timer etter at 100% er nådd. For øvrig stemmer 415 kilometer rekkevidde i 90 km/t godt med mine egne erfaringer, dvs. ca 90% av WLTP (med 20") under gode forhold. Helt ok, nøyaktig det samme som mine erfaringer med i3 og m3 og helt i tråd med fysikkens lover brukt på wltp-syklusen.  Hvorfor Mercedes leverer mer enn lovet i følge Mercedes-Bjørn, er ikke så godt å si for oss som ikke har prøvd den, men Jaguar har ikke bløffet. Bilen har sine svakheter i høye hastigheter. Det er derfor den passer bedre i Norge enn i noe annet land.

Kanutten

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 15:25
Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket. Under sommertemperatur og lite vind vil denne bilen kunne gå sine 470 km hvis man kjører den tom og får ut alle de 84.7 kWh som finnes i tilgjengelig.

Det har jeg veldig, veldig vanskelig for å tro - I hvertfall dersom man kjører "normalt" (dvs ikke hypermiling). Jeg sliter med å få noe særlig mer enn 34-35 mil ut av min (men det er forsåvidt nok for mitt bruk).

hemi

I morgen skal jeg kjøre T/R stockholm på en dag, må sørge for å sjekke vindretning... og kanskje bare bli der en uke til den snur.

Chimp

Sitat fra: hemi på onsdag 18. september 2019, klokken 17:53
I morgen skal jeg kjøre T/R stockholm på en dag, må sørge for å sjekke vindretning... og kanskje bare bli der en uke til den snur.

Det var nok ikke poenget til Tellus.
Når man sammenlikner biltester må man selvsagt se på temp og vind. Veldig relevant når man måler maks rekkevidde, det gjøres ikke i heavy motvind, i regnvær osv. Da er det jo helt umulig å sammenlikne testene bilene imellom, og elendig journalistikk.

Regner ikke med du legger 470 km mellom ladestoppene på vei hjem fra Sverige og regner med det skal gå bra "iht wltp"

Kanutten: da kjører du basically kun på motorvei eller med veldig store felger?
Hver gang min har vært fulladet i sommer har det stått mellom 410 og 450 på GOM.

For et par helger siden kom jeg meg til hytta 200 km og 800 høydemeter unna med 55% rest. Happy


Kanutten

Deler av kjøringen er til og fra hytta Oslo - Trysil, så der er det selvsagt stort sett motorvei, men også en del småkjøring i det daglige. Har 20" felg både sommer og vinter. GOM har aldri vært over 360.

Chimp

Artig om du sjekker hva du har i restverdi før du begynner stige opp fjellet i trysil, i "sentrum". Hadde 50% sist, men da var det sommer. Bor i bærum og har antakelig litt lenger vei enn deg. Ligger i fartsgrensen som regel, har 18tommer.

Men det er vel bare 190 km dit, så det er ikke det beste eksempelet på lang rekkevidde, får bedre tall til til Fagernes feks

Kanutten

Sitat fra: Chimp på onsdag 18. september 2019, klokken 19:20
Artig om du sjekker hva du har i restverdi før du begynner stige opp fjellet i trysil, i "sentrum". Hadde 50% sist, men da var det sommer. Bor i bærum og har antakelig litt lenger vei enn deg. Ligger i fartsgrensen som regel, har 18tommer.

Will do  :+1: Jeg drar oppover på fredag.

Tellus

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. september 2019, klokken 17:50
Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 15:25
Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket. Under sommertemperatur og lite vind vil denne bilen kunne gå sine 470 km hvis man kjører den tom og får ut alle de 84.7 kWh som finnes i tilgjengelig.

Det har jeg veldig, veldig vanskelig for å tro - I hvertfall dersom man kjører "normalt" (dvs ikke hypermiling). Jeg sliter med å få noe særlig mer enn 34-35 mil ut av min (men det er forsåvidt nok for mitt bruk).

Dette er ikke normal kjøring. Dette er kjøring i konstant hastighet på 90 km/t målt med GPS. En med I-Pace med 20 tommers hjul kjørte godt over 400 km med 3-4 % igjen på SOC for en tid tilbake under mer ideelle forhold. Da er vi i WLTP området til bilen. Dette ligger på FB.

Teslabjørn kjørte under langt fra ideelle forhold og han tar ikke med rekkevidden som er igjen etter det står 0% å lese på skjermen.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 22:45


Teslabjørn kjørte under langt fra ideelle forhold og han tar ikke med rekkevidden som er igjen etter det står 0% å lese på skjermen.

TB bruker en tilgjengelig batterikapasitet på 81,8 kwh for å finne rekkevidden. Enn så lenge er det ca det som er mulig å bruke. Neste store oppdatering vil låse opp litt mer kwh.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 19. september 2019, klokken 07:58
Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 22:45


Teslabjørn kjørte under langt fra ideelle forhold og han tar ikke med rekkevidden som er igjen etter det står 0% å lese på skjermen.

TB bruker en tilgjengelig batterikapasitet på 81,8 kwh for å finne rekkevidden. Enn så lenge er det ca det som er mulig å bruke. Neste store oppdatering vil låse opp litt mer kwh.

Det er ikke korrekt.
Tilgjengelig kapasitet er selfølgelig inntil bilen stopper. Det skal være omlag 3kWh tilgjengelig etter at bilen viser 0% på skjermen. Dette tilsvarer over 15 km under kjøring i konstant 90 km/t.

Man kan sikkert diskutere hvor mye av denne kapasiteten som rent pratkisk er tilgjengelig i og med at de færreste av oss ønsker å kjøre batteriet såpass lavt, men det er en helt annen diskusjon.

Total kapasitet i batteriet er forøvrig 90 kWh og 84.7kWh er tilgjengelig til bruk hvor igjen ca 3kWh befinner mellom der bilen selv viser 0% SOC og der bilen faktisk vil stoppe.

Jeg har selv kjørt under 0% uten at noe spesielt dramatisk inntreffer, men jeg har aldri kjørt til bilen stopper. Jeg vet ikke engang om det kommer en skillpaddemodus eller lignende.

Det skal nå komme en oppdatering for å effektivisere bruk av batteriet. Tipper Jaguar vil gjøre dette tilgjengelige estrabufferet under 0% langt mindre. Rent praktisk vil dette fremstå for oss brukere som om at batteriet virker større uten at det faktisk har skjedd. Andre forbedringer skal vistnok ha med blant annet mindre agressiv styring av batteritemperatur. Det loves 8% mer rekkevidde. Høres mye ut, men det hadde vært fantastisk om det hadde vært tilfelle.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA