Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98812 ganger)

HelectriC

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1051
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1170 på: søndag 04. august 2019, klokken 22:58 »
Mulig det står et sted her i tråden, men spør likevel. Er det noen som har kjørt nedover Tyskland med iPace? Jeg er interessert i å høre erfaring med autobahn og forbruk som ikke er i 80km/h på norske veier ;)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2544
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1171 på: mandag 05. august 2019, klokken 06:56 »
Mulig det står et sted her i tråden, men spør likevel. Er det noen som har kjørt nedover Tyskland med iPace? Jeg er interessert i å høre erfaring med autobahn og forbruk som ikke er i 80km/h på norske veier ;)

Sjekk diverse video med Teslabjørn /Bjørn Nyland på Youtube. Han er vært i Tyskland med I-Pace og kjørt fort på Autobahn og har mye fokus på forbruk.

f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=oHW6mRcOibg
« Siste redigering: mandag 05. august 2019, klokken 07:57 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 508
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1172 på: mandag 05. august 2019, klokken 07:17 »
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

fantonsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1173 på: mandag 05. august 2019, klokken 07:49 »
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..

Dette er helt feil!
Kanskje luftmotstanden 4-dobles, men hele forbruket er jo ikke luftmotstand. En stor del av forbruket skyldes rullemotstand, som ikke vil endre seg vesentlig.

Skulle ditt regnestykke vært rett, så hadde rekkevidden i 160 km/t knapt vært over 100 km. Og selv de mest pessimistiske her inne har ikke nevnt så lave tall.

Jeg vil anta at totalt forbruk i slik fart vil være maks dobbelt opp.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S19B_19.40.4-436082 | Telematics: 15.2

HelectriC

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1051
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1174 på: mandag 05. august 2019, klokken 08:04 »
Mulig det står et sted her i tråden, men spør likevel. Er det noen som har kjørt nedover Tyskland med iPace? Jeg er interessert i å høre erfaring med autobahn og forbruk som ikke er i 80km/h på norske veier ;)

Sjekk diverse video med Teslabjørn /Bjørn Nyland på Youtube. Han er vært i Tyskland med I-Pace og kjørt fort på Autobahn og har mye fokus på forbruk.

f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=oHW6mRcOibg

Er det ingen her inne som har kjørt på autobahn? TeslaBjørn er en ting, men det her jo haugevis av folk som skriver de har kjørt rundt i Norge. Er det ingen som kjører utenom landets grenser her? Kun erfaringer fra TeslaBjørn blir litt ensidig.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 508
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1175 på: mandag 05. august 2019, klokken 09:33 »
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..

Dette er helt feil!
Kanskje luftmotstanden 4-dobles, men hele forbruket er jo ikke luftmotstand. En stor del av forbruket skyldes rullemotstand, som ikke vil endre seg vesentlig.

Skulle ditt regnestykke vært rett, så hadde rekkevidden i 160 km/t knapt vært over 100 km. Og selv de mest pessimistiske her inne har ikke nevnt så lave tall.

Jeg vil anta at totalt forbruk i slik fart vil være maks dobbelt opp.

Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

fantonsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1176 på: mandag 05. august 2019, klokken 10:25 »
Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t

Sjekk ut Bjørn Nyland sin Autobahn-test fra Oktober i fjor.
https://www.youtube.com/watch?v=GAbg5BYEWF4

Dette er en gammel test, og i kaldere klima enn vi har nå. Dermed bør tallene være enda bedre nå som du har brukt 18 kWh/100km som referanse (som ikke var reelt den gangen).

Dette viser helt klart at forbruk da var mellom 34,8 og 42,0 (i 150 - 170 km/t), og dermed kan umulig forbruket være særlig mere enn dobbelt opp i denne hastigheten. (Som vil tilsvare et forbruk på 36 kWh/100km )
Trolig enda litt lavere nå i gode sommer-temperaturer.

Selv i full fart (200 km/t) vil ikke forbruket nå opp til 72 kWh/100km.

Men kanskje noen som har vært på tur nedover i Europa nå i sommer kan bekrefte om de hadde forbruk rundt det dobbelte (= 36 kWh/100km) av optimalt forbruk, eller om de var nærmere 4-dobbelt (72 kWh/100km) som du antyder?

Se vedlagt bilde fra ca. 4 minutter ut i videoen:
 [ You are not allowed to view attachments ]





« Siste redigering: mandag 05. august 2019, klokken 10:28 av fantonsen »
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S19B_19.40.4-436082 | Telematics: 15.2

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2698
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1177 på: mandag 05. august 2019, klokken 10:58 »
Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t

Sjekk ut Bjørn Nyland sin Autobahn-test fra Oktober i fjor.
https://www.youtube.com/watch?v=GAbg5BYEWF4

Dette er en gammel test, og i kaldere klima enn vi har nå. Dermed bør tallene være enda bedre nå som du har brukt 18 kWh/100km som referanse (som ikke var reelt den gangen).

Dette viser helt klart at forbruk da var mellom 34,8 og 42,0 (i 150 - 170 km/t), og dermed kan umulig forbruket være særlig mere enn dobbelt opp i denne hastigheten. (Som vil tilsvare et forbruk på 36 kWh/100km )
Trolig enda litt lavere nå i gode sommer-temperaturer.

Selv i full fart (200 km/t) vil ikke forbruket nå opp til 72 kWh/100km.

Men kanskje noen som har vært på tur nedover i Europa nå i sommer kan bekrefte om de hadde forbruk rundt det dobbelte (= 36 kWh/100km) av optimalt forbruk, eller om de var nærmere 4-dobbelt (72 kWh/100km) som du antyder?

Se vedlagt bilde fra ca. 4 minutter ut i videoen:
 [ You are not allowed to view attachments ]
Fra tabellen ser man at forbruket øker proporsjonalt med farten, om ikke fullt så bratt som i 2.potens:
110->130 km/h gir 0,4 kWh/mil merforbruk
130->150 km/h gir 0,6 kWh/mil merforbruk
150->170 km/h gir 0,7 kWh/mil merforbruk
170->190 km/h gir 0,9 kWh/mil merforbruk

Så er det oså lett å ha som referanse at 150 km/h i snitt gir 3,5 kWh/mil i forbruk, svarende til 23 mil fra SOC 100 til 0%.
Trekker man fra "det praktiske 20% " i bunn og topp (ikke lade til 100, ikke komme fram med kun 0) ligger man på ca. 18 mils etapper i 150 km/h.
Husk også at usle 5 m/s med vind utgjør hele 18 km/h, og kan,  avhengig av kjøretøyets målte fart, representere alt fra 0,4 kWh/mil til 1 kWh/mil merforbruk.
Av og på gassen (pga. høy trafikk vil også legge til en del på forbruket).



bjotings

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1178 på: mandag 05. august 2019, klokken 12:37 »
Noen forbrukstall fra diverse kjøreturer i Sommer:

Strekning                   Km per Kwh   lengde   Snittfart   Est Rekkevidde   Kwh/mil
Jar - Røros                              4,30   393,9   83               38,7             2,32
Røros - Geilo                        5,15       458,0   71               46,4              1,94
Geilo - Jar                              5,46   200,3   72               49,1             1,83
Jar - Geilo                            4,59   201,0   70               41,3             2,18
Geilo - Jar                              5,38   200,4   68               48,5             1,86

Strekningen Jar - Røros ble kjørt på motorvei (Oslo - Kollomoen) med en snittfart = fartsgrense + ca 10 km/t
derav det høyere forbruket. Tilsvarende opp Østerdalen. Strekningen Røros-Hol (over Valdresflye) med en lav snittfart, men en del høydemeterforskjell. Alle turene i pent sommervær med temperaturer rundt 20 grader.
Interessant er forskjellen Jar - Geilo og Geilo - Jar.

Est. rekkevidde er enkelt beregnet som Km/KWh * 90 KWH som er oppgitt batterikapasitet.

I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 550
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1179 på: mandag 05. august 2019, klokken 12:59 »
Bruk ihvertfall nettokapasiteten på 84,7 :) evt 81 hvis du ikke vil ta med det som ligger under 0%

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13654
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1180 på: mandag 05. august 2019, klokken 13:06 »
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.

Niks. 4-dobbel luftmotstand i dobbel fart krever 4-dobbel effekt for å overvinne den, men forbruket blir bare det dobbelte pr. km siden du kjører dobbelt så fort og derfor kun trenger den 4-doble effekten i halve tiden. 4/2=2 ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 508
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1181 på: mandag 05. august 2019, klokken 19:32 »
Det blir mer logisk :+1: Forbruk pr time til å overvinne luftmotstand blir x4 ved dobling av hastighet. Forbruk pr km blir x2 :)
« Siste redigering: mandag 05. august 2019, klokken 19:34 av Egil Fonn »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

scholro

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1182 på: mandag 05. august 2019, klokken 21:35 »
Ref autobahn forbruk kan det være nyttig å ta en tit på UK forum. En god del godt dokumenterte langturer nedover Europa.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2698
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1183 på: mandag 05. august 2019, klokken 21:54 »
En ikke helt relevant avsporing knyttet til fart og forbruk: ID.R kjørte 20,8 km rundt Nordschleife med snittfart 200 km/h (max 273) og brukte hele 24,7 kWh på de ca 6 minuttene!
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-id-r-fakten-zum-nordschleifenrekord/

Keke

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1184 på: tirsdag 06. august 2019, klokken 00:11 »
Angående visning av batteriprosent og nøyaktighet, kunne se litt tidligere her at denne kanskje ikke er lineær. Har tidligere kjørt Leaf  i  fem år, og synes denne var ganske riktig i prosent i motsetning til gom.  Jeg har nå kjørt  I Pace siden januar og nå i sommer har jeg stadig fått veldig lang rekkevidde med stipulering ut fra prosent batteri, feks  94 til 80 % på 110 km. Dette blir veldig lang rekkevidde, og har mange turer som er i nærheten av dette, dog flest litt mindre. Noen andre som har lignende erfaringer? Kjører selv ganske normalt, holder trafikken, ikke motorveier, ac  på, normal modus, 60 til 80 soner. På forbruksmåler ligger denne på fra litt under  16 til 19 . Men det er ikke  vanskelig å kjøre  på over 20 hvis man går inn for det.