Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 15:25
Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket.
Men han kjørte frem og tilbake på samme strekning !
Dette er ikke en laboratorie test, men en video hvor opplysningene er lett tilgjengelige og en kan rent faktisk se hvordan testen er gjort.

Må si jeg fester mer lit til TB enn teoretiske utlegninger om hvordan hvis som atte....


4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. september 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 15:25
Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket.
Men han kjørte frem og tilbake på samme strekning ..
Det vil uansett være bedre med vindstille enn motvind/medvind siden du vil tape mer når du kjører mot enn du tjener på medvind.
Uansett er vel forbruket som forventet, og helt OK...

Jeg kjørte Trondheim-Vesterålen-Trondheim over helga (180 mil) og det går helt greit og blir enda bedre når man bare får noen 100kW ladere rundt omkring.

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 19. september 2019, klokken 19:57
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. september 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 15:25
Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket.
Men han kjørte frem og tilbake på samme strekning ..
Det vil uansett være bedre med vindstille enn motvind/medvind siden du vil tape mer når du kjører mot enn du tjener på medvind.
Uansett er vel forbruket som forventet, og helt OK...

Jeg kjørte Trondheim-Vesterålen-Trondheim over helga (180 mil) og det går helt greit og blir enda bedre når man bare får noen 100kW ladere rundt omkring.
Jeg er ikke ute etter å si at det ikke går greit. Det var retorikken om testprosedyre jeg kommenterte.

BTW er bilene oppgradert til 100 kW nå over hele linja? Det er en markant forskjell å se tresifret kW når en lader på langtur.

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. september 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 15:25
Det blåste ganske kraftig da denne testen ble gjort. Dette har en god del å si for forbruket.
Men han kjørte frem og tilbake på samme strekning !
Dette er ikke en laboratorie test, men en video hvor opplysningene er lett tilgjengelige og en kan rent faktisk se hvordan testen er gjort.

Må si jeg fester mer lit til TB enn teoretiske utlegninger om hvordan hvis som atte....

Hva i alle dager var det du ikke forstod rundt kommentarene vedrørende denne testen?
Har du vondt for å forstå at ytre faktorer som vind og temperatur påvirker forbruk ? Eller er det fysikken som forklarer at motvind minus medvind er forskjellig fra null du ikke aksepterer ?

Nå er det engang slik at det kun er to måter å å samle gode sammenlignbare tall for forbruk mellom elbiler.

- Man kan gjøre tester på bilene under laboratoriebetingelser.
- Eller man kan ganske enkelt kjøre bilene samtidig. Samme løype og samme forhold.

Alt annet blir kun synsing og har ingen ting med om du fester lit eller ikke til Teslabjørn.  Tallene blir ikke kvalitativt bedre av hva du eller jeg mener om TB.

Det betyr ikke at det nødvendigvis er verdiløst å gjøre disse testene, men å konkludere med at e-tron bruker x% mer enn I-Pace som igjen bruker y % mer enn EQC er feil uten å en grundig diskusjon av feilmarginene. Det er nettopp dette siste vi har gjort i denne tråden.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på torsdag 19. september 2019, klokken 22:20

Hva i alle dager var det du ikke forstod rundt kommentarene vedrørende denne testen?
Har du vondt for å forstå at ytre faktorer som vind og temperatur påvirker forbruk ? Eller er det fysikken som forklarer at motvind minus medvind er forskjellig fra null du ikke aksepterer ?

Nå er det engang slik at det kun er to måter å å samle gode sammenlignbare tall for forbruk mellom elbiler.

- Man kan gjøre tester på bilene under laboratoriebetingelser.
- Eller man kan ganske enkelt kjøre bilene samtidig. Samme løype og samme forhold.

Alt annet blir kun synsing og har ingen ting med om du fester lit eller ikke til Teslabjørn.  Tallene blir ikke kvalitativt bedre av hva du eller jeg mener om TB.

Det betyr ikke at det nødvendigvis er verdiløst å gjøre disse testene, men å konkludere med at e-tron bruker x% mer enn I-Pace som igjen bruker y % mer enn EQC er feil uten å en grundig diskusjon av feilmarginene. Det er nettopp dette siste vi har gjort i denne tråden.
Kan det være nødvendig å hisse seg opp så mye.....


4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. september 2019, klokken 22:04
...BTW er bilene oppgradert til 100 kW nå over hele linja?
Det vet jeg ikke. Jeg fikk 100kW når jeg var på tur der Ionity er utbygd, men kun et par minutter før den ramlet ned på 80ish. Som nevnt av andre er det lovet en større oppdatering i løpet av høsten som forhåpentligvis fikser dette med ladehastighet, som jeg anser som det største avviket mellom annonseringen og hva vi foreløpig har fått.

Tellus


daktari

Det er jo uheldig at testen kjøres med tettere luft og mer motvind. Man nuller neppe motvinden ved å kjøre t/R fordi forbruksøkningen er progressiv med fart. Dog bedre enn å kjøre kun en vei.
Jeg er også usikker på om han kjørte uten AC.

Resultatene mellom bilene er så like at det gjerne kan være testbetingelser som egenskaper ved bilene som avgjør forskjellen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

- Eller man kan ganske enkelt kjøre bilene samtidig. Samme løype og samme forhold.
Det har blitt gjort av TB med I-pace, E-tron og model X, men det er vanskelig å få til å kjøre alle bilene fra 100%-0% (som de færreste motorbjournalister gjør) i alle utstyrskonfigurasjoner (felgstørrelser osv som alltid blir diskutert når blad xyz tester på denne måten) eller med samme fører (gasspådrag, nebremsing/regenering) slik at resultatene vil aldri være en fasit (noen spekulerer til og med om termostaten til varmeapparatet er forskjellig fra feks 20 audi grader til 20 tesla grader). Det er altså en haug med variabler som til sammen gjør det umulig å få 100% riktig resultat. Resultatene til TB gir derimot en god pekepinn om forbruket.

Videoen der alle tre blir kjørt samtidig (men av forskjellige sjåfører og felgstørrelse, ikke 100%-0%. Viser kjørecomputer riktig forbruk? osv)
https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på fredag 20. september 2019, klokken 08:52
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. september 2019, klokken 23:10
Kan det være nødvendig å hisse seg opp så mye.....



Og der dro du krenkekortet igjen  :o
Du har tydeligvis litt tungt for det. Jeg tåler mye mer Det er blodtrykket ditt som er bekymringen først og fremst, samt at det er dårlig stil å hisse seg opp for ingenting. Men hvis du vil fremstå som petimeter/fanboy/veiompeis så Værsogod


hemi

#1226
oslo stockholm på 5 timer, ble fossilbil denne gangen da vi hadde dårlig tid og skulle TR samme dag :o

Glemte sjekke vindretning.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på fredag 20. september 2019, klokken 16:53
oslo stockholm på 5 timer, ble fossilbil denne gangen da vi hadde dårlig tid og skulle TR samme dag :o

Glemte sjekke vindretning.
Det du må huske på da er både innblåsingsvinkel og om bilen er skikkelig polert, det gjør så stor forskjell at store autoriteter går helt i bakspinn om du glemmer det

Tellus

#1228
Det er litt snodig at de som skråler høyest om troll og teslahatere når det passer ikke makter å oppføre seg bedre enn dette når de gjester tråder om andre biler.



4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på fredag 20. september 2019, klokken 17:35
Det er litt snodig at de som skråler høyest om troll og teslahatere når det passer ikke makter å oppføre seg bedre enn dette når de gjester tråder om andre biler.
Ja... ble mye skrål for lite ull.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA