Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98992 ganger)

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 923
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1230 på: fredag 20. september 2019, klokken 17:38 »
Det er litt snodig at de som skråler høyest om troll og teslahatere når det passer ikke makter å oppføre seg bedre enn dette når de gjester tråder om andre biler.
Ja... ble mye skrål for lite ull.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6275
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1231 på: fredag 20. september 2019, klokken 18:58 »
Det er litt snodig at de som skråler høyest om troll og teslahatere når det passer ikke makter å oppføre seg bedre enn dette når de gjester tråder om andre biler.
Ja... ble mye skrål for lite ull.
Ja tenk alt dette for litt vind

Kanutten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 474
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1232 på: fredag 20. september 2019, klokken 22:10 »
Artig om du sjekker hva du har i restverdi før du begynner stige opp fjellet i trysil, i "sentrum". Hadde 50% sist, men da var det sommer. Bor i bærum og har antakelig litt lenger vei enn deg. Ligger i fartsgrensen som regel, har 18tommer.

Fasit for meg etter 210km kjøring Oslo - Trysil:
SOC før oppkjøring fra "sentrum": 34% - GOM: 114km
Fremme ved hytta etter stigning: 30% - GOM: 103km

Kjørt på adaptive cruise hele veien innstilt på 120Km/t fra Oslo til Stange, deretter på 90km/t.
20" felger

20 grader i Oslo ved avgang kl 16:30, 12 grader i Trysil ved ankomst.
Har ingen formening om vindstyrke eller retning :)
 
« Siste redigering: fredag 20. september 2019, klokken 22:12 av Kanutten »
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Vannkraft

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 143
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1233 på: fredag 27. september 2019, klokken 21:41 »
Optimistisk GOM

Georg Johansen

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1234 på: mandag 04. november 2019, klokken 11:43 »
Med 20" sommerdekk i 255 bredde lå forventet rekkevidde på ca. 380-390km.
Etter å ha byttet til vinterdekk(conti v7) på 265/20" ligger bilen nå på 450-470km forventet rekkevidde.
Samme person som kjører samme strekning, så uendret kjøremønster.
Går sikkert nedover når kulda setter inn for fullt, men uansett oppløftende :)

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 551
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1235 på: mandag 04. november 2019, klokken 13:07 »
Har sikkert sammenheng med at GOM har blitt resatt ifbm skifte av dekk. Så den trenger litt tid på jobbe seg mot det realistiske. Derfor vil jeg si at det dessverre er et altfor høyt tall.

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 517
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1236 på: lørdag 09. november 2019, klokken 15:44 »
Greit forbruk i kulde.
Til hytta på fjellet og retur 280km  ute temp -10 til -23 C. Snitt ca -16 C. Klima 19 grader. Snittfart 71 km/t. Forbruk 24,3kw/100km
BMW i3 kan nesten doble forbruk fra varm sommer til kald vinter. Jaguaren klarer seg med kun 25% økning :-)
Kjører  Nokian R3 SUV 245/50 R20 som viker for å rulle lett. Har heller ikke glasstak. Usikker hvor mye glasstak øker forbruk i så kalde temperaturer?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 923
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1237 på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:04 »
.. Usikker hvor mye glasstak øker forbruk i så kalde temperaturer?
Ut fra at det virker som ståltaket overhodet ikke er isolert ville jeg tippet glasstaket ikke øket forbruket i det hele tatt..  Nå ferdes jeg alltids ikke i særlig med minusgrader her i Trøndelag men har ikke merket noe kaldras fra pano-taket siden jeg fikk bilen i februar.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 517
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1238 på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:40 »
.. Usikker hvor mye glasstak øker forbruk i så kalde temperaturer?
Ut fra at det virker som ståltaket overhodet ikke er isolert ville jeg tippet glasstaket ikke øket forbruket i det hele tatt..  Nå ferdes jeg alltids ikke i særlig med minusgrader her i Trøndelag men har ikke merket noe kaldras fra pano-taket siden jeg fikk bilen i februar.

Taket er ikke av stål men aluminium som resten av bilen. Taket er godt isolert mot varmetap men ikke mot lyd. Aluminium leder støy bedre en stål og glass. God støy isolasjon = tungt materiale. Jaguar har prioritert vekt og har kuttet støy isolasjon i taket. Merker dette i tuneller at taket kunne vert bedre isolert mot støy
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1581
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1239 på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:45 »
Jaguar oppgir vekt med og uten glasstak. Siden jeg fikk min I-Pace har jeg tatt av akkurat like mange kilo som den vektforskjellen :)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 551
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1240 på: lørdag 09. november 2019, klokken 23:13 »
Tviler på at det er mulig å påvise en forskjell i rekkevidde mtp tak

wakas akhtar

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1241 på: torsdag 14. november 2019, klokken 00:20 »
Nede på 359 ved full lading. Er ikke det litt lavt?

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 517
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1242 på: torsdag 14. november 2019, klokken 05:59 »
Nede på 359 ved full lading. Er ikke det litt lavt?

359km er greit på denne årstiden. Min estimerer 340km nå. Gom beregner dette utifra seneste forbrukstall. Er det fine forhold og langkjøring kjører man som regel lenger en det Gom sier.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

RayBomb

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 367
  • To Infinity and Beyond
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1243 på: torsdag 14. november 2019, klokken 06:03 »
Det har jeg veldig, veldig vanskelig for å tro - I hvertfall dersom man kjører "normalt" (dvs ikke hypermiling). Jeg sliter med å få noe særlig mer enn 34-35 mil ut av min (men det er forsåvidt nok for mitt bruk).
Jeg har omtrent samme rekkevidde som deg, virker det som.
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ InControl(updOTA:13.12.19): 19C_19.46.4-458817
⚙️ Kart(upd:30.11.19): 08.030.0102.0152

ardevd

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 71
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1244 på: torsdag 14. november 2019, klokken 08:23 »
Jeg tipper jeg fint kan få opp mot 400 km hvis jeg holder under 90 km/t. Men motorveikjøring i høy hastighet straffer seg hardt på rekkevidde, som med de fleste elbiler.