Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. august 2019, klokken 00:42
Har kjørt bilen fra 100% til 0% og notert snittforbruk og km hver gang jeg passerte en hel 10%. Noterte også når 99% viste da jeg tidligere har lagt merke til att 100%-99% er ganske drøy.

Konklusjonen er at de svinger en smule mellom de forskjellige 10% intervallene, men det største avviket er mellom 10% og 0% som er en god del mindre enn de andre.

Konklusjoner:
- Som utgangspunkt bruk ca 8.5 kwh per 10% SOC for alle intervaller bortsett fra 10% - 0%.
- Regn 5.5 kWh of 10%-0% intervallet
- Etter du får 0% anta at det er i underkant av 3kWh igjen.

Hvis du som de fleste andre ikke ønsker å regne med hva som er i batteriet etter 0% så bruk 82 kWh som et utgangspunkt for utnyttbar kapasitet.

Observer at 100%-50% inneholder 42.5 kWh, mens 50% til 0% bare inneholder 39.5kWh.
Dvs. når du passerer 50% så er du egentlig på 48%  :)

Forøvrig inneholder 100% - 99% rundt 3 kWh. Man kan fort bli svært optimistisk helt i starten. Dette betyr også at 100% til 90% intervallet er langt fra lineært.

For de av oss som har hatt bilen en stund så har vi begynt å miste kapasitet. Kanskje lurt å redusere alle tall med et par tre prosenter.

Det kan du ikke mene. Kjørte i3 i 4 år og merket ikke reduksjon overhode - da kan du ikke snakke 2-3% reduksjon på en bil som ikke er året ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HelectriC

Det er ingen her som har kjørt nedover Europa i sommer?
ioniq 5

Tellus

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. august 2019, klokken 07:04

Det kan du ikke mene. Kjørte i3 i 4 år og merket ikke reduksjon overhode - da kan du ikke snakke 2-3% reduksjon på en bil som ikke er året ?

Merket ikke reduksjon på min Leaf heller, men da jeg skaffet meg måleutstyr etter noen år så hadde jeg mistet 7-8%  :) Har kjørt rundt 20K nå og har ikke merket eller målt noe tap, men skal forsøke å kjøre 100% til 0% en gang i året forå følge med. Forventer vel å miste mellom 5 og 10% de første 5 årene med rundt 100K kjørte km.

Finnes så vidt jeg vet ikke noe måleutsyr på I-Pace, men hvis man kjører 100% til 0% med ny bil og beregner kapasitet ut fra avlest gjennomsnitt så kan man bruke dette som basis for estimere reduksjon av kapasitet.

geear

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. august 2019, klokken 07:04
Det kan du ikke mene. Kjørte i3 i 4 år og merket ikke reduksjon overhode - da kan du ikke snakke 2-3% reduksjon på en bil som ikke er året ?
Du hadde garantert reduksjon, men deler av det kan være skjult av en buffer over 100% som du har tilgang på i starten, men som forsvinner de første månedene. Dette gjøres av flere elbilprodusenter. Og det er ikke nødvendigvis sikkert at det har blitt vist igjen i rekkeviddeangivelsen.

Tommelfingerregel på biler med aktiv temperaturstyring på batteripakken er vel 5% første 50 000km, og så 5% nye de neste 200 000km...

Dlira

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 06. august 2019, klokken 08:04
Det er ingen her som har kjørt nedover Europa i sommer?
Kjørte Oslo - nord-Frankrike i månedsskiftet juni juli. Høyeste snitthastighet litt over 120 (jevnt 145) ga forbruk rett over 28 KWh/100 km.Hadde også autobahn-forbruk på 21 kwh/100, over nesten 300 km mellom lading, men det var med en god del køer og veiarbeid rundt Hamburg og Bremen, slik at snitthastighet bare var 69 (krabbefart avløst av strekninger rundt 135, og en del rundt 80)

daktari

Sitat fra: Dlira på torsdag 08. august 2019, klokken 23:38
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 06. august 2019, klokken 08:04
Det er ingen her som har kjørt nedover Europa i sommer?
Kjørte Oslo - nord-Frankrike i månedsskiftet juni juli. Høyeste snitthastighet litt over 120 (jevnt 145) ga forbruk rett over 28 KWh/100 km.Hadde også autobahn-forbruk på 21 kwh/100, over nesten 300 km mellom lading, men det var med en god del køer og veiarbeid rundt Hamburg og Bremen, slik at snitthastighet bare var 69 (krabbefart avløst av strekninger rundt 135, og en del rundt 80)
car 2.8 kWh/mil totalsnittet for hele turen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dlira

Nei, det har jeg ikke regna på. Det var den strekningen med høyest snitthastighet som var 28/100 km.

HelectriC

Sitat fra: Dlira på torsdag 08. august 2019, klokken 23:38
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 06. august 2019, klokken 08:04
Det er ingen her som har kjørt nedover Europa i sommer?
Kjørte Oslo - nord-Frankrike i månedsskiftet juni juli. Høyeste snitthastighet litt over 120 (jevnt 145) ga forbruk rett over 28 KWh/100 km.Hadde også autobahn-forbruk på 21 kwh/100, over nesten 300 km mellom lading, men det var med en god del køer og veiarbeid rundt Hamburg og Bremen, slik at snitthastighet bare var 69 (krabbefart avløst av strekninger rundt 135, og en del rundt 80)

Ladet du på Ionity i Europa? Noen problem eller funket det plug&play?
ioniq 5

daktari

Sitat fra: Dlira på fredag 09. august 2019, klokken 09:45
Nei, det har jeg ikke regna på. Det var den strekningen med høyest snitthastighet som var 28/100 km.
Bilen kan vise det hvis du bruker trip-målerne. Det er 3 tripmålere - A, B og "last trip automatic". Så hvis man bruker A for livstidsforbruk kan man bruke B på lengre turer og Auto for enkeltturer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dlira

Lada nesten bare på Ionity. Bare med app. Var en litt dårlig forberedt tur, så hadde ikke plugsurfing-brikke. Fungerte knirkefritt overalt, bortsett fra Rødekro sør i Danmark(noe jeg var litt forberedt på), men ved god hjelp av Ionitys kundeservice gikk det der også.
Ellers var Fastneds app-løsning helt suverent brukervennlig, lada der et par ganger.

HelectriC

Sitat fra: Dlira på fredag 09. august 2019, klokken 13:04
Lada nesten bare på Ionity. Bare med app. Var en litt dårlig forberedt tur, så hadde ikke plugsurfing-brikke. Fungerte knirkefritt overalt, bortsett fra Rødekro sør i Danmark(noe jeg var litt forberedt på), men ved god hjelp av Ionitys kundeservice gikk det der også.
Ellers var Fastneds app-løsning helt suverent brukervennlig, lada der et par ganger.

Fikk du forventet 100kW ladehastighet eller noe redusert som flere i Skandinavia har slitt med?
ioniq 5

Dlira

Typisk 100 i et par minutter, så ned til 80, før det steg til rundt 85 igjen. Deretter langsom nedgang etter hvert som batteriet ble fullere, så vår ladeeffekt var vel på linje med det som har vært vanlig.
Egentlig litt imponert over ladehastighet med nesten fullt batteri. Nær 25 kw ved 99 prosent i pauser der mat og  dobesøk tok litt ekstra tid..

HelectriC

Sitat fra: Dlira på fredag 09. august 2019, klokken 23:23
Typisk 100 i et par minutter, så ned til 80, før det steg til rundt 85 igjen. Deretter langsom nedgang etter hvert som batteriet ble fullere, så vår ladeeffekt var vel på linje med det som har vært vanlig.
Egentlig litt imponert over ladehastighet med nesten fullt batteri. Nær 25 kw ved 99 prosent i pauser der mat og  dobesøk tok litt ekstra tid..

Flott :+1: Så du følte ikke noe negativt rundt selve ladingen?
ioniq 5

Dlira

Nei, ikke bortsett fra at jeg gjerne skulle sett 100-110 kw i lengre tid. Både lading og rekkevidde(som vel er temaet i tråden) på motorvei var bedre enn jeg frykta på forhånd.

elbilmanne

Sitat fra: Dlira på fredag 09. august 2019, klokken 23:23
Typisk 100 i et par minutter, så ned til 80, før det steg til rundt 85 igjen. Deretter langsom nedgang etter hvert som batteriet ble fullere, så vår ladeeffekt var vel på linje med det som har vært vanlig.
Egentlig litt imponert over ladehastighet med nesten fullt batteri. Nær 25 kw ved 99 prosent i pauser der mat og  dobesøk tok litt ekstra tid..

Nå har ikke jeg fått testet så mye Ionity-ladere enda, men jeg registrerer at mange har erfart at man får 100kW en liten stund (typisk et minutt eller to), før det plutselig faller ned til rundt 80 (200A) for så å øke litt igjen.

200A er en grense mellom den gamle CCS-standarden og den nye (den som tillater mer enn 200A med vannkjølte kabler).

Min teori er at når ladingen plutselig faller ned til 200A for så å henge der frem til nedrampingen skjer, så er det fordi enten laderene eller bilen går i en feilmodus som begrenser ladingen til 200A. Håpet er at dette er noe som på sikt fikses slik at vi kan "nyte" 100 kW eller mer over en større del av SOC%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA