Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fre 22. jun 2018, kl. 15:30

« forrige - neste »

pofeet

Sitat fra: Fansypantsy på fre 29. jun 2018, kl. 20:18
Er det noen som har erfaring med hvor bra "Smart Cruise Control with Stop & Go" fungerer. Kan den feks sammenlignes med den på Tesla?

Jeg prøvekjørte en Kia Optima hybrid med "Smart Cruise Control". Prøvde den en del og likte den veldig godt. Fungerte ned til 0 km/t. Når køen startet igjen var det bare et lite tapp på gasspedalen.  :+1:

Prøvde også at bilen lukeparkerte selv. Fungerte overraskende bra.  :+1:

Skiltgjenkjenning var også overraskende bra og behagelig.  :+1:

Likte derimot ikke "Lane assist". Følte med mer utrygg enn med Tesla og et par ganger var den veldig nære linjene. Skrudde den av etter et par forsøk. Kommer ikke til å bruke den funksjonen.  :-1:

AppleKnocker

Sitat fra: pofeet på lør 30. jun 2018, kl. 20:50
Sitat fra: Fansypantsy på fre 29. jun 2018, kl. 20:18
Er det noen som har erfaring med hvor bra "Smart Cruise Control with Stop & Go" fungerer. Kan den feks sammenlignes med den på Tesla?

Jeg prøvekjørte en Kia Optima hybrid med "Smart Cruise Control". Prøvde den en del og likte den veldig godt. Fungerte ned til 0 km/t. Når køen startet igjen var det bare et lite tapp på gasspedalen.  :+1:

Prøvde også at bilen lukeparkerte selv. Fungerte overraskende bra.  :+1:

Skiltgjenkjenning var også overraskende bra og behagelig.  :+1:

Likte derimot ikke "Lane assist". Følte med mer utrygg enn med Tesla og et par ganger var den veldig nære linjene. Skrudde den av etter et par forsøk. Kommer ikke til å bruke den funksjonen.  :-1:
Med referanse til Hyundai Ioniq (antar det er samme system her): Smart  cruise er en av flere komponenter og er det som kalles adaptiv cruise control. Man stiller inn fart og velger mellom fire avstander til bilen foran. Tesla har det samme, men autopilot består av mye mer enn adaptiv cruise control. Smart cruise fungerer middels bra sammenlignet de 8-9 bilene jeg har hatt med adaptiv cruise control siden 2008. Forskjellen på de gode og mindre gode er blant annet hvor raskt systemet reagerer.
Det som Hyundai har som jeg ikke har sett før, er mulighet til å stille inn hvor kraftig bilen akselererer når den skal opp i fart igjen.
En helt annen komponent er Lane keep assist (LKAS) har etter mitt syn motsatt funksjon av Tesla Autopilot. Autopilot kan (selv om Tesla kanskje ikke anbefaler det) brukes slik at bilen kjører og fører er kontrollør. LKAS krever at fører kjører bilen, men bilen er kontrollør som griper inn hvis føreren ikke følger med. Hyundai/KIA sitt system er overhodet ikke ment for selvkjøring. Det er for øvrig tre nivåer man selv kan stille inn på LKAS.
Den tredje og nye komponenten som KIA og Hyundai kommer med nå er Lane following assist (LFA). Det er ett nivå opp og basert på beskrivelsen fra KIA er det samme funksjonalitet som Tesla autopilot 1 og 2 har i dag.  Så slik jeg forstår det vil Kia Niro kjøre selv som en Tesla ved bruk av flere sensorer enn LKAS. Blant annet GPS. Krever selvsagt at føreren følger med hele tiden og er klar til å gripe inn.

NEXO er visstnok den første KIA/Hyundai som har dette systemet.

Jeg kan ikke se at Hyundai har sagt at Kona får LFA, men i følge internettet ligger det inne i den Nederlandske konfiguratoren for Kona ... :-X

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Spajderman

Kona får LFA, sjekk tråden "Nytt om Hyundai Kona" på Kona-delen av forumet. Ligger også på de europeiske nettsidene til Hyundai.

Superelbilen

Håper for all del at den får app med mulighet til forvarming!!!

geear

Argh, skuffet over at de første må være så forbanna låst.

Elendige fargevalg (liker ikke hvite biler, spesielt ikke SUVer pga mye svart plast, sorte biler er håpløst å holde pent, sølv er håpløst å få fargematch etter skade/reklamasjon og grå er omtrent samme farge som jeg har på Model X omtrent av samme grunner), mindre biler som dette tåler litt friskere farger!

Synd at det ikke blir mulig å velge utstyr eller batteripakke heller.

Olemann

Tenker stikk motsatt.  Flott de begrenser maksimalt for å få fart på produksjonen og gi oss biler tidlig.  Kunne droppet valget om soltak også for min del  :)  4 farger er mer enn nok.   

Sitat fra: gr på man 02. jul 2018, kl. 23:36

Elendige fargevalg (liker ikke hvite biler, spesielt ikke SUVer pga mye svart plast, sorte biler er håpløst å holde pent, sølv er håpløst å få fargematch etter skade/reklamasjon og grå er omtrent samme farge som jeg har på Model X omtrent av samme grunner), mindre biler som dette tåler litt friskere farger!

Counterpointer

Vi er på T Ford nivå enda.

Du kan velge det vi produserer....... finito

Dette gjelder over hele linja, fra billige bruksbiler til high end. Vil du ha bil tidlig må du ta det du får!

Fint med to biler i samme farge da. Det har ikke vi klart i vår familie enda, men kanskje til neste år

navyelsen

Jeg er skuffet av andre grunner. Jeg ønsker meg en rimelig bil med lang rekkevidde. Ser helst at prisene kryper ned mot 300k, da budsjettet er knepent.
Kan fint stå over ekstrautstyr som lane assist og andre autpilotegenskaper, fordyrende musikkanlegg, skinnseter, oppgraderte led-lykter, comfort-pakker og diverse annet dilldall.

Gi meg heller en ribbet økonomimodell, så jeg kan legge til de valgene jeg føler er et "must".
Fenomenet toppspekket "first edition" er noe forhandlerne gjør for å melke kundene!

Har såpass lavt nummer at jeg håper på bil i november. Kunne godt ventet noen eksta måneder på en custom-utgave. Men er dessverre redd at pga. begrenset produksjon kan måneder bli til år hvis jeg ikke slår til umiddelbart...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

arthur

Sitat fra: knut.aulie på man 02. jul 2018, kl. 23:44

Vi er på T Ford nivå enda.

Som vel kun kom i sort?

Velger man å rykke tilbake i køen så åpner det seg flere muligheter mht farge. Soltak til 5.900 synes jeg er greit og lurer egentlig på hvorfor det skal koste nesten det dobbelte på en Kona.

Har valgt grå siden jeg aldri har hatt en grå bil, tror ganske praktisk og stort batteri er et must for min del. Håper nå på hengerfeste, men ikke overbevist om at det kommer annet enn med (alt for) liten kapasitet.

HCO

Sitat fra: navyelsen på tir 03. jul 2018, kl. 08:20
Jeg er skuffet av andre grunner (...) Gi meg heller en ribbet økonomimodell, så jeg kan legge til de valgene jeg føler er et "must". Fenomenet toppspekket "first edition" er noe forhandlerne gjør for å melke kundene!

Helt enig. Den ene siden av saken er at man betaler uforholdsmessig mye for opsjoner man ofte ikke ville valgt om valget var fritt. Den andre siden er hvor trøblete og dyre disse bilene blir å eie etter at garantien har gått ut, når de er fulle av "leamikk" som kan (og vil) gå i stykker.

Honnør til Renault, som har gjort det mulig å velge "lokke-modellen". Riktignok måtte vi vente 6 måneder på vår siste Zoe Life, men det er verdt det - både i form av lavere kjøpspris og i form av enklere bilhold. Dessuten har Renault valgt å ha et freshere/lysere interiør i Life enn i Intense, noe vi setter pris på.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Cral

Sitat fra: navyelsen på tir 03. jul 2018, kl. 08:20
Gi meg heller en ribbet økonomimodell, så jeg kan legge til de valgene jeg føler er et "must".
Fenomenet toppspekket "first edition" er noe forhandlerne gjør for å melke kundene!

Kia har ingen historie med å la kjøperne få plukke fra liste.
Se på Soul, kommer i dag i 3 varianter, Classic, Active og Exclusive. Ønsker du 12V uttak i bagasjerommet, så må du på exclusive, selv om du ikke ønsker noe av de andre tingene som følger den pakken. (Jada, man kan sikkert montere et selv... )
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Cral

Sitat fra: arthur på tir 03. jul 2018, kl. 08:36
Velger man å rykke tilbake i køen så åpner det seg flere muligheter mht farge. Soltak til 5.900 synes jeg er greit og lurer egentlig på hvorfor det skal koste nesten det dobbelte på en Kona.

På Kona gir soltaket også oppgradert belysning innvendig.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

lirekassa

Noen som har bilder eller vet om video der soltaket synes? Ville normalt bestilt ute, men til 5 900,- så kan det hende at jeg slår til.

navyelsen

Sitat fra: Cral på tir 03. jul 2018, kl. 10:35

Kia har ingen historie med å la kjøperne få plukke fra liste.
Se på Soul, kommer i dag i 3 varianter, Classic, Active og Exclusive. Ønsker du 12V uttak i bagasjerommet, så må du på exclusive, selv om du ikke ønsker noe av de andre tingene som følger den pakken.

ref. Soul utstyrspakker: Kunne fint klart meg med Classic, men varmepumpe er et must. Så Active hadde holdt lenge for min del. Kan spare meg for de 15.000 det koster å oppgradere til Exclusive.

Samme tenker jeg om Niro. Ønsker heller en rimelig modell med det aller nødvendigste, fremfor en overpriset topputstyrt modell.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Ser at soltak er priset til 5900 kr for vanlig Niro med mva. Nå har vel aldri BOS vært kjent for å drive lavprisforretning, men å putte hele MVA fritaket i egen lomme er vel litt drøyt. Kanskje det sier noe om prisnivået vi kan forvente på First Edition ?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA